Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Welke airline of hotelketen scoort dit jaar de prijs voor ‘Best in Class’? Dat is de grote vraag die diverse grote tevredenheidsonderzoeken jaarlijks proberen te beantwoorden. Een van die onderzoeken is het Britse Business Traveller Awards. Ook dit jaar zijn daar weer enkele winnaars uitgerold. Leden van Oneworld slepen weer heel wat Awards in de wacht.
Business Traveller Awards
Deze week werden de Business Traveller Awards weer uitgereikt in Londen. Lezers van het gelijknamige Britse tijdschrift konden tussen juni en september dit jaar stemmen op hun favorieten. Normaliter gaan de Awards over het afgelopen jaar. Maar in verband met de pandemie werd reizigers gevraagd terug te denken aan de afgelopen twee jaar. Dat maakt de Awards een extra sterke onderscheiding voor de prijswinnaars.
Business Traveller onderzocht niet alleen airlines en hotels, maar ook treinmaatschappijen en autoverhuurbedrijven. De daadwerkelijke uitslagen zijn door een onafhankelijke partij verwerkt. Het onderzoek gaat in op onder meer kwaliteit van communicatie, naleven van COVID-maatregelen, gevoel van veiligheid, loyalty programma en de ervaringen met het wijzigen of annuleren van boekingen.
Oneworld
Net als vorige keer kwam Oneworld er weer als beste alliantie uit. Oneworld heeft veertien leden, waarvan Alaska Airlines het nieuwste lid is. De afzonderlijke leden van de alliantie sleepten deze keer echter ook heel wat prijzen in de wacht. Zo kreeg British Airways zelfs zes Awards, waaronder ‘Best Short-Haul Carrier’ en ‘Best Frequent Flyer Programme’. De Concorde Room Lounge op Londen Heathrow T5 werd met de ‘Best Airport Lounge’ Award onderscheden. De nieuwe Club Suite cabine en de app van BA kregen ook een prijs. De BA American Express Premium Plus kaart kreeg overigens de prijs voor beste creditcard.
Een ander belangrijk lid van Oneworld, Qatar Airways, kreeg vier prijzen. Qatar Airways wordt namelijk gezien als de ‘Best Long-Haul Carrier’ en ‘Best Middle Eastern Airline‘. Maar QR kreeg ook een prijs voor de Business Class cabine en het aanbod aan eten en drinken aan boord.
Schiphol
Alhoewel KLM, Air France en Transavia door de Britten niet voldoende stemmen kregen voor een Award komt Schiphol er wel in terug. Singapore Changi Airport mag dan de beste ter wereld zijn, Amsterdam Airport Schiphol krijgt de prijs voor beste luchthaven van Europa.
Hotels en autoverhuur
In de categorie ‘Hotels’ deed Hilton het weer erg goed. Naast de Award voor beste hotelketen ter wereld kwam ook Hilton Honors als loyalty programma goed uit de bus. Op de tweede plaats staat Intercontinental en de derde plek gaat naar Marriott. Park Hyatt en Fairmont sluiten de lijst van beste hotelmerken af. Qua hotel loyalty kwamen naast Hilton Honors, Marriott Bonvoy, IHG Rewards en ALL Accor Live Limitless goed uit de bus met respectievelijk de tweede tot en met de vierde plaats.
Avis kreeg de onderscheiding voor beste autohuurmerk, gevolgd door Hertz, Sixt en Europcar.
Alle uitslagen lees je terug op de website van Business Traveller.
Geef een reactie