Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Voor bepaalde luchtvaartmaatschappijen voert Miles & More vanaf juni dynamische prijzen in voor award vluchten. Daarnaast zal de tabel met daarin de mijlen per vlucht van alle partnerluchtvaartmaatschappijen aangepast worden.
De award vluchten van Miles & More waren in het verleden een goed alternatief voor dure reguliere vliegtickets.
In de toekomst zal dit enigszins gaan veranderen. Vanaf 3 juni 2025 zullen Lufthansa, Austrian Airlines en SWISS niet langer de vaste mijlenwaarden aanhouden, maar het benodigde aantal mijlen baseren op de ticketprijs.
Daarentegen zullen andere luchtvaartmaatschappijen in de Lufthansa Group en Star Alliance de vaste mijlenwaarden aan blijven houden. Deze vaste waarden zullen echter voor veel routes gaan stijgen met als gevolg dat er vaker meer mijlen nodig zijn.
Dynamische prijzen voor Miles & More award vluchten
Voorheen was het mogelijk om aan de hand van een tabel de benodigde mijlen te bepalen. Echter vanaf juni is dit voor vluchten met Lufthansa, Austrian Airlines, SWISS en Lufthansa City niet meer zo. Voor deze Miles & More award vluchten gaan dynamische prijzen gelden.
Als onderdeel van deze verandering zullen ook nieuwe namen voor vlucht award producten gebruikt worden. Ook zullen de populaire “mijlen koopjes” voor Lufthansa, Austrian Airlines en SWISS overgaan naar het dynamische prijsmodel. Het aantal benodigde Miles & More Miles wordt dan ook gebaseerd op de prijs van de betreffende vluchtverbinding.
Ze blijven echter in hun huidige vorm bestaan voor luchtvaartmaatschappijen zoals Air Dolomiti, Brussels Airlines, Discover, LOT, Eurowings, Luxair en Croatia Airlines.

De vereiste mijlen variëren op basis van factoren zoals reistijd, boekingsdatum, route, reisklasse en tarieftype. Dit betekent dat reizigers bijvoorbeeld in het laagseizoen kunnen profiteren van goedkopere mijlenwaarden.
Vanaf juni zal er ook een grotere keuze aan tarieven beschikbaar zijn.
Binnen Europa kunnen reizigers in Economy Class kiezen tussen Light-, Classic-, en Flex-tarieven. Businessclass reizigers hebben de keuze tussen Saver-, en Flex-tarieven. Op intercontinentale vluchten worden ook Basic-, Basic Plus-, en Flex- tarieven aangeboden.
Wat het daadwerkelijk gaat betekenen zal de toekomst uitwijzen. Miles & More verwacht zelf dat de beschikbaarheid verbeterd op sommige routes.
Er kan echter nog niet van uit worden gegaan dat dit een positieve verandering is. Voor reizigers met een aanzienlijk Miles & More saldo wordt dan ook aangeraden om te boeken voordat deze wijzigingen in gaan.
Hogere mijlenwaarden voor partnerluchtvaartmaatschappijen
Hoewel dit nieuwe prijsmodel van toepassing is op Lufthansa, Austrian Airlines en SWISS, blijven desondanks vaste mijlenwaarden gelden voor de andere Lufthansa Group en Star Alliance-luchtvaartmaatschappijen.
Het aantal benodigde mijlen voor Miles & More award vluchten in Economy Class is voor sommige routes verlaagd. Vanaf 3 juni 2025 zullen echter veel Business- of First Class vluchten juist meer mijlen gaan kosten.
Voorheen was je 112.000 mijlen kwijt voor een retourvlucht in Businessclass van Europa naar Noord-Amerika. Vanaf juni wordt dit verhoogt naar 125.000 mijlen. In First Class stijgt dit aantal zelfs van 182.000 naar 215.000 mijlen.
Voor vluchten naar Zuidoost-Azië is het verschil vele male groter. Momenteel kost een retourvlucht in Businessclass je 142.000 mijlen. Vanaf 3 juni wordt dit verhoogd naar 200.000 mijlen.
De nieuwe tabel voor award vluchten en alle bijkomende veranderingen is in één oogopslag online in te zien. Hieronder geven we de nieuwe tabel alvast weer:

“We werken voortdurend aan het verbeteren van de diensten en aanbiedingen voor onze deelnemers aan het Miles & More-programma”, zegt Marcus Frank, Vice President Loyalty bij de Lufthansa Group.
“We houden rekening met de specifieke wensen van onze deelnemers, zoals meer flexibiliteit in vluchtbeloningen en een digitale boekingservaring binnen de Lufthansa Group.”
Het is echter de vraag in hoeverre er echt rekening is gehouden met de specifieke voorkeuren van de Miles & More-leden.
Omslagfoto: (c) Lukas Souza via unsplash
Reageer