Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Mooie liedjes duren helaas niet lang. Nadat eerder Delta, United en Flying Blue zijn overgegaan naar een revenue based loyaliteitsprogramma, kondigt Miles & More nu eenzelfde verandering aan. Vanaf 12 maart 2018 gaat het verdienmodel van onder meer Lufthansa en Brussels Airlines over naar revenue based.
Wat houden de veranderingen in?
Voor alle vluchten geboekt op Lufthansa, Brussels Airlines, EuroWings, Austrian Airlines of Swiss zullen de hoeveelheid award mijlen die je verdient vanaf 12 maart 2018 drastisch veranderen. Maar is dit een slechte zaak? Volgens mij niet, maar echt zeker ben ik daar nog niet van…
Het aantal award mijlen wordt vanaf dat moment berekend aan de hand van de prijs van het ticket (inclusief toeslagen zoals taksen). Deze wordt dan vermenigvuldigt met een bepaalde factor die afhankelijk is van je elite status binnen het loyaliteitsprogramma.
- De basisfactor voor de berekening is 4 indien je vliegt met één van de eerder vermelde airlines;
- Voor leden met de Silver, Senator of HON status is het factor 6 voor vluchten uitgevoerd op Lufthansa, Swiss, Austrian Airlines, United, Air Canada, LOT, Croatia Airlines, Adria Airways en Air Dolomiti;
- Voor diezelfde elite leden wordt er gebruik gemaakt van factor 5 indien je vliegt met EuroWings, Brussels Airlines of een andere Miles & More partner.
In de praktijk
Als ik het goed begrijp, dan houden de veranderingen het volgende in. Recent vloog ik een enkele reis van Brussel naar Manchester met Brussels Airlines. Daar verdiende ik 125 mijlen mee, absoluut geen groot aantal. Maar vanaf het moment dat de veranderingen van kracht zijn, zou ik meer gaan verdienen:
- Kostprijs ticket BRU – MAN one way = 99 euro
- 99 euro maal factor 4 = 396 award mijlen
Dat is toch een aanzienlijk verschil met het huidige verdienmodel, nietwaar? Hoe kijken jullie tegen deze aankomende veranderingen aan? Vinden jullie het een goede of slechte zaak?
Geef een reactie