FTU: Mileage Running – Basics

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

In deze ‘FTU:’ serie schrijven we over onderwerpen die ook op de Frequent Traveler University in Amsterdam voorbij zijn gekomen. Valentijn behandelt drie onderwerpen uit zijn presentatie ‘de wereld over op een studentenbudget’:

– Basics van het Mileage Running (dit artikel)
– Award Tickets Maximalisering
– Haal het meeste uit United’s MileagePlus (nu het nog kan…)

Wat is een mileage run?

Een aantal jaar geleden ben ik begonnen met het verzamelen van frequent flyer miles. Ik maakte een aantal keer per jaar een lange vlucht en aan het einde van het jaar had ik meestal wel voldoende miles bij elkaar gespaard om nog een keer gratis in het vliegtuig te stappen – dat is in feite ook waarvoor frequent flyer miles ooit bedoeld zijn: het belonen van vaste klanten met af en toe een gratis vlucht (én natuurlijk met statusvoordelen). Nadat ik een aantal keer een ‘gratis vlucht’ had geboekt, zag ik dat de waarde van deze gratis vluchten eigenlijk heel hoog lag: voor relatief weinig miles was het mogelijk om vluchten (bijvoorbeeld in business of first class) te nemen die normaal krankzinnig duur zijn. Ik begon me wat meer in het frequent flyer miles-systeem te verdiepen en ik ontdekte de wereld van mileage runs: een geweldige manier om voordelig reizen bij elkaar te sparen!

Saudia 777
Vliegend je volgende reis bij elkaar sparen? Het kan met mileage runs!

Het concept van een mileage run is eigenlijk erg simpel: met een mileage run spaar je zoveel mogelijk miles voor zo min mogelijk geld – puur door in het vliegtuig te gaan zitten. Sommige mensen doen mileage runs om zo snel mogelijk status bij een luchtvaartmaatschappij te halen (dan ook wel een ‘status run’ genoemd), anderen, zoals ik, doen mileage runs om zoveel mogelijk miles te sparen en om die vervolgens in te wisselen voor anders onbetaalbare tickets. Het zou voor mij als student bijvoorbeeld praktisch onbetaalbaar zijn om een vlucht in de First Class van Cathay Pacific te maken, maar zoals je hier (klik) kunt lezen, is me dat toch gelukt! Puur en alleen door handig gebruik te maken van frequent flyer miles: goedkoop sparen met een mileage run en vervolgens zo gunstig mogelijk weer inwisselen!

Cathay Pacific First Class
Cathay Pacific First Class: opeens verrassend betaalbaar dankzij een mileage run!

De basics: miles sparen

Het uitgangspunt van een mileage run is natuurlijk het sparen van miles. Het is daarom erg belangrijk om in de gaten te houden of je met je (goedkope) vlucht überhaupt wel miles spaart. Vaak komen er ontzettend goede aanbiedingen voorbij naar de meest uiteenlopende bestemmingen, maar veelal gaat het om boekingsklassen of luchtvaartmaatschappijen waarbij je geen (of heel weinig) miles kunt sparen. Luchtvaartmaatschappijen als Jetairfly, Norwegian of -binnenkort- WOW Air bieden soms voor nog geen 200 euro retourtjes aan naar de VS of het Caribisch gebied. Natuurlijk een fantastische deal, maar ik zou deze tickets persoonlijk niet boeken: puur en alleen omdat ik er geen miles op kan sparen. Het zou zomaar kunnen dat een ticket dat misschien wel €200,= duurder is zoveel miles oplevert dat je die €200,= dubbel en dwars kunt terugverdienen. Dat rekensommetje is natuurlijk voor iedereen anders, maar ik zou sowieso aanraden om éérst naar de (potentiële) miles te kijken voor je een ticket (of mileage run) boekt.

Hoe weet je dan of je miles spaart? Allereerst moet je kijken of je luchtvaartmaatschappij is inbegrepen in een frequent flyerprogramma. Daarbij is het van belang om te beseffen dat je bij veel frequent flyerprogramma’s ook miles kunt sparen bij maatschappijen die niet in een alliantie zitten. Bij AAdvantage, het frequent flyerprogramma van American Airlines, bijvoorbeeld, kun je naast de OneWorld-maatschappijen, ook miles sparen bij maatschappijen als Etihad, Gulf Air en Jet Airways.

Als je een ticket hebt gevonden, kun je vaak meteen zien in welke tariefklasse het ticket geboekt wordt. Dat kun je vergelijken met de tabellen op de website van het frequent flyerprogramma van je keuze om te zien of je op het ticket wel miles kunt verdienen. Een voorbeeld: het eerste screenshot komt van een online reisbureau waar te zien is dat een bepaald ticket in de N-tariefklasse valt. Op het screenshot daaronder (van AAdvantage) zie je dat het N-tarief 100% van de gevlogen miles verdient:

IB N
Dit ticket van Iberia wordt geboekt in de N-tariefklasse
AAdvantage
Op de N-klasse verdien je 100% van de gevlogen miles

Goedkope tickets

Een mileage run heeft natuurlijk alleen zin als je ticket goedkoop is: je kunt dan -als je het goed doet- meer waarde in frequent flyer miles uit je ticket halen dan dat je er in eerste instantie voor betaalt. Maar hoe vind je nou goedkope tickets? Het meest voor de hand liggend is natuurlijk om dag in, dag uit allerlei websites af te struinen op zoek naar de beste deal, maar gelukkig zijn er nog veel meer mensen die dat ook doen en deze deals online zetten. Veel websites en blogs zijn gewijd aan ticket- of mileage run-deals: zo goedkoop mogelijke vluchten die een zo lang mogelijke afstand afleggen. Doe op internet gewoon eens een zoekopdracht naar ‘ticket deals’ of iets vergelijkbaars en er gaat een wereld aan blogs en websites voor je open. Naast websites en blogs zijn er ook veel fora aan gewijd, waar alles wat interactiever is en hele discussies over het maximaliseren van een ticket op gang kunnen komen. Een bekend forum is natuurlijk Flyertalk waar hier (klik) dagelijks de beste mileage run-deals voorbij komen. Maar ook op ons eigen Ikvliegveel-forum hebben we een snel groeiend subforum waar de beste deals (gericht op de Nederlandse en Belgische markt) voorbij komen. Benieuwd naar deze deals? Neem dan hier (klik) een kijkje op het Ikvliegveel-dealforum.

Sale
Met een beetje goed zoeken kun je goede (mileage run-) deals vinden!

Lange routes

Als je goedkope tickets hebt gevonden, is het belangrijk dat je met deze goedkope tickets ook een zo lang mogelijke route aflegt: zo spaar je immers meer miles! Vaak kun je via betaalde software als KVS Tool of Expertflyer de routeregels opvragen en kijken wat er allemaal mogelijk is. Voor sommige (maar niet alle) tickets staan ook de route- en overstapregels op de gratis ITA Software. Vaak zijn tickets van KLM/Air France/Delta en American Airlines/British Airways/Iberia richting Noord- en Zuid-Amerika vrij flexibel qua routes. Het is dan vaak mogelijk om voor een paar euro extra een veel creatievere route te knutselen. Zo vloog ik onlangs met een deal voor ongeveer €320,= naar Guatemala en was de meest logische route Amsterdam-New York-Guatemala. Door de ‘Meerdere bestemmingen’-zoekfunctie op de website van Delta te gebruiken, kon ik voor maar €15,= extra Amsterdam-Vancouver-Los Angeles-Guatemala v.v. vliegen: bijna 5.000 extra gevlogen miles (waar ik 100% bonus op kreeg als elite-member van Delta) extra! 10.000 miles voor €15,= is natuurlijk een deal die je niet kunt laten liggen als mileage runner!

Mileage Run Guatemala
Een mooie omweg voor maar €15,= extra

Ook zou je kunnen proberen om met niet-zo-heel-erg voor de hand liggende maatschappijen een ticket te boeken. De truc is dan om maatschappijen te kiezen waarmee je met een hele grote omweg naar je bestemming vliegt. Zo wil het weleens voorkomen dat LAN, de nationale maatschappij van Chili, het tijdens een uitverkoop toelaat om tickets van Europa naar Noord-Amerika te boeken voor een redelijke prijs. Wat is daar zo bijzonder aan? Je route loopt dan via Zuid-Amerika: heel veel extra miles voor een klein beetje extra geld! Door dat soort ‘onlogische maatschappijen’ op je route te gebruiken, kan je vaak een leuke omweg maken en op die manier extra miles sparen op je mileage run.

Mileage run
Met LAN via Zuid-Amerika naar San Francisco: een leuke manier om miles te sparen

Naast de bovenstaande voorbeelden wil er van tijd tot tijd ook nog wel eens een ‘foutje in de routeregels’ sluipen.  Dit soort foutjes komen regelmatig voor, zo ook bij mijn mileage run naar Sydney en Singapore, waarover je hier (klik) meer leest. Dat soort foutjes laten het vaak toe om fantastische afstanden af te leggen voor weinig geld: ideaal voor een mileage runner! Door de voorgenoemde websites en fora te bezoeken, kan je vaak inspiratie opdoen voor mogelijke routes. Een beetje creativiteit en zelf puzzelen werkt natuurlijk ook heel goed! Een handige tool om ideeën op te doen voor creatieve routes is Airline Route Mapper, waarover je hier (klik) een korte uitleg vindt.

Conclusie

Als je de gouden combinatie van een goedkoop ticket, een juiste boekingsklasse en een lange afstand hebt gevonden, ben je helemaal klaar voor een mileage run: een paar dagen in het vliegtuig zitten om punten te sparen! Afhankelijk van je beschikbare tijd en je precieze doel kan je ervoor kiezen om puur heen en weer te vliegen, er een lang weekendje van te maken of een complete vakantie eromheen te bouwen. Ik kies zelf vaak voor de eerste twee mogelijkheden en ik zorg er ook altijd voor dat ik lange overstaptijden heb, zodat ik meer dan genoeg tijd heb om de steden waar ik overstap een bezoekje te brengen tussen de vluchten door. Zo spaar je dus niet alleen voor geweldige tickets en reizen, je ziet ook nog eens wat van de wereld terwijl je ervoor spaart – iets wat je achter je bureau op kantoor waarschijnlijk niet doet!

Een mileage run is voor mij een ideale manier om én wat van de wereld te zien in korte tijd én voor relatief weinig geld anders onbetaalbare tickets bij elkaar te sparen. Om een mileage run een succes te laten zijn, zijn er twee factoren van belang: zo voordelig mogelijk sparen (wat ik hier geprobeerd heb uit te leggen) én zo gunstig mogelijk inwisselen. Over het zo gunstig mogelijk inwisselen volgt binnenkort op Ikvliegveel een korte handleiding – houd de site dus goed in de gaten!

Abu Dhabi
Met een lange overstap in Abu Dhabi kun je fantastische bezienswaardigheden bekijken tussen je vluchten door

 

Reacties

  1. Geurling zegt

    Valentijn : via skype zou je kunnen zien dat ik
    mijn pet diep voor je heb afgenomen.

    Niet dat ik ook maar iets van de zo onmisbare techniek begrijp
    maar over je creativiteit en gepuzzel ben ik sprakeloos.

    Vergeet niet dat je spreekt met een frequente reiziger die tot aan het
    moment dat ie dit forum betrad altijd braaf deed wat vlieg-vee m.i. altijd doen
    en dat is min-of meer blind boekien bij een airliner , het volle pond betalen
    om – zo blijkt uit je verhaal – netto/netto onder de streep veel te weinig over
    te houden.

    Ik was een gouden melkkoe maar dankzij mensen zoals jij en anderen hier
    op het forum is het kantelpunt nu bereikt.

    Vrees wel dat ik je eens ga vragen wat een dagje prive-les gaat kosten
    want of ik als oude lul ooit zonder hulp uit de “techniek” kom is maar zeer de vraag….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *