Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het is een veelbesproken (en gevlogen!) segment run op zowel het forum als de frontpage: de ‘LYS run’ van Amsterdam naar Parijs via Lyon en terug. Tussen Lyon en Parijs vlieg je dan de Boeing 787 Dreamliner. Omdat er op binnenlandse Air France vluchten maar één reisklasse is, kun je tegen bijbetaling in stoel in de Business Class of Premium Economy selecteren alsof het een stoel met extra beenruimte is. Samen met een aantal andere Insideflyer forumleden vloog ik ook deze segment run.
Helaas; Premium Economy in plaats van Business Class
Stipt om 5 voor 2 ‘s nachts, toen check-in opende, zat ik achter de computer. Tot mijn verbazing waren vrijwel alle stoelen in Business Class al bezet. Ik kon de laatste stoelen selecteren maar bij de betaling van de €9 voor Seat Plus ging het mis. Een stoel selecteren daarna was niet meer mogelijk. Toen het systeem een paar uur later gereset was, waren er alleen stoelen in Premium Economy over. Niet het einde van de wereld voor een vlucht van 45 minuten, maar toch jammer.
Amsterdam – Lyon – Parijs
De vlucht naar Lyon was met KLM Cityhopper. De aansluitingstijd was 55 minuten en er was een kleine vertraging vanuit Amsterdam. Helaas is er op Lyon geen airside transfer mogelijk, dus het was door de paspoortcontrole, douane en weer terug door de securitycontrole. Bij aankomst bij de gate was bijna iedereen al aan boord. Mijn vraag aan de gate agent of er nog stoelen vrij waren in Business Class werd negatief beantwoord. Het vliegtuig zat ramvol.
Ik naam plaats op stoel 11A, een raamstoel in de tweede rij van Premium Economy. De cabine telt in totaal 21 stoelen in 2-3-2 opstelling. Ik was aangenaam verrast door de beenruimte en vooral de breedte van de stoel. Het betreft een zogenaamde fixed shell stoel; de rugleuning kantelt niet achteruit maar je schuift als het ware naar beneden. De hoeveelheid recline vond ik erg prettig, maar ik kan natuurlijk niet beoordelen hoe dit op een longhaul vlucht is.
Er is ook een beensteun die verstelbaar is met de tweede knop in de armleuning en een voetensteun onder de stoel voor je.
Ik had op een krachtige take-off gehoopt, maar de piloten namen duidelijk gas terug. Na het opstijgen verkende ik het IFE. Het entertainmentscherm heeft een prima grootte als je normaal economy gewend bent. Helaas is de resolutie niet HD. Een gemiste kans. De reactiesnelheid was wel goed. De entertainmentselectie was vergelijkbaar met KLM, met natuurlijk ook aandacht voor Franse cinema. De afstandsbediening zit aan de voorkant van de stoelscheiding.
De hoofdtelefoons in Premium Economy zitten tussen de hoofdleuningen en vast aan de stoel. Het lijkt erop dat deze tussen vluchten niet vervangen worden. Niet heel hygiënisch. Gelukkig kan je ook je eigen koptelefoon inpluggen, maar de locatie van de aansluiting is niet echt handig. Er is ook een verstelbare leeslamp.
Qua connectiviteit is er een USB-poort naast het opbergvak onder de middelste armleuning. Ook is er een powerport onderaan de stoel. In het hele vliegtuig is tegen betaling wifi.
Op deze korte vlucht was er natuurlijk geen uitgebreide service; een simpele drankenselectie en een keuze tussen een zoete of zoute snack. De crew viel wel erg tegen; erg afstandelijk en ze kwam niet enthousiast over zoals bij partner KLM.
Conclusie
Het was natuurlijk erg prettig om op een shorthaul vlucht een Dreamliner te vliegen. Hoewel het erg jammer was dat Business Class niet beschikbaar was, verraste Premium Economy mij positief. Natuurlijk is dit op een vlucht van 45 minuten totaal niet representatief, en ik zou PE dan ook graag op een langere vlucht proberen. Over de service tijdens deze vlucht kan ik moeilijk klagen, maar de houding van de crew was wel teleurstellend.
Helaas is het met ingang van de winterdienstregeling niet meer mogelijk om de LYS-run op één dag te doen. Degene die deze trip nog gaan maken wens ik veel plezier!
Geef een reactie