Met Air France in Premium Economy van Montréal naar Parijs CDG

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Zoals in de vorige review reeds verteld, hou ik er van om nieuwe dingen uit te proberen. Zoals meerdere wegen naar Rome leiden, leiden ook meerdere vluchten van Montréal naar Billund.

 

Deze vlucht was een deel van een reis waar ik ook een vlucht met Delta in Delta One gemaakt heb en een vlucht met Westjet van Vancouver naar Montréal in economy. Oorspronkelijk stond deze vlucht gewoon als economy gepland.  Het toestel was deze keer een Boeing 777-300ER  in een zogenaamde Caribbean uitvoering met maar liefst 468 stoelen.

De lay-out van deze Boeing 777-300ER in Caribbean uitvoering

Dit toestel is simpelweg ontworpen om zoveel mogelijk passagiers van A naar B te vervoeren. Air France heeft veel configuraties van de Boeing 777-300ER in hun vloot maar gebruikt deze Caribbean uitvoering op ‘high density’ vluchten zoals deze van YUL naar CDG en visa versa. Montréal is na Parijs de stad met de meeste Franstaligen ter wereld, dus logisch dat er veel gevlogen wordt tussen YUL en CDG. Ook Air Transat en Air Canada vliegen meerdere malen per dag op en neer tussen deze twee steden. Het nadeel van deze configuratie is dat het toestel heel krap aanvoelt, ook al is het een enorme 777-300ER. Zelfs de business klasse voelt gepropt met een 2-3-2 configuratie. Op het moment van boeken, realiseerde me ik dat nog niet, maar ik kwam er achter toen ik mijn stoel ging selecteren. Eigenlijk had ik meteen al spijt dat ik deze vlucht geboekt had.

Toen ik mijn e-ticket binnenkreeg, zag ik dat dit deel van de reis, zeer verrassend,  in B boekingsklasse geboekt was. Na Y is dat de hoogste boekingsklasse bij Air France / KLM dus ik ging gewoon eens kijken wat een upgrade zou kosten. Op de Flying Blue calculator kun je heel makkelijk zien hoeveel miles een upgrade zal gaan kosten. Het aantal miles dat je nodig hebt om een upgrade te bemachtigen is afhankelijk van de boekingsklasse.

 

Zoals het overzicht aangeeft, kost het slechts 7.500 miles om up te graden van economy naar Premium Economy. Het was een red-eye vlucht dus ik zou toch graag willen slapen aan boord. Dus ik heb Air France gebeld en er waren nog upgrade stoelen beschikbaar. Dus zo gepiept, ik zat in Premium Economy.

Het Air France Premium Economy product is een aparte cabine, dus een groot verschil met bijvoorbeeld KLM’s Economy Comfort. Wat biedt Air France Premium Economy precies?

  • Een aparte, kleinere cabine en gescheiden van Business en Economy
  • Speciale stoelen met meer beenruimte en zijdelingse ruimte
  • Een geupgrade IFE systeem
  • Stroomaansluiting
  • Reistasje met inhoud
  • Flesje water, fleece deken en dikker kussen
  • Geluiddempende hoofdtelefoon
  • Speciale maaltijden
  • 2 koffers in plaats van 1 koffer
  • SkyPriority
  • Meer miles

De cabine is aanmerkelijk luxer uitgevoerd dan economy en het geheel doet aan als een Business klasse ‘light’.

Maar wat kost dat nu precies? Je kan stellen dat Premium Economy ongeveer 50% meer kost dan economy. Je krijgt daar bovenstaande voordelen voor terug. Het aantal miles varieert, maar ligt ongeveer 3 keer zo hoog als economy.

Ik verheugde me om Premium Economy uit te proberen. Eenmaal aangekomen in de luchthaven, heb ik in de lounge het een en ander genuttigd. Montréal heeft een mooie Air France lounge met fantastisch uitzicht op de landingsbaan. De vlucht vertrok keurig op tijd en gezien mijn Sky Priority status zat ik in no-time in mijn stoel. De vlucht zat bomvol.

Je ziet dat Air France werk heeft gemaakt van de Premium Economy cabine. Het IFE systeem is up to date in alle opzichten. De content is meer dan voldoende en het touch-screen scherm is echt heel mooi. Goede resolutie en fijne bediening. Top!

Mooi IFE systeem

 

Na dat de bordjes ‘stoelriemen vast’ uit waren gegaan, werden de reiskits uitgedeeld. Het is een mooie kit met een goede en bruikbare inhoud.

De reiskit en de inhoud. Mooi verzorgd.

Op papier en foto’s ziet dit product er aantrekkelijk uit. Je krijgt daadwerkelijk waar voor je geld. Er is echter 1 enorm probleem en dat de stoel voor geen meter zit. Ze zien er luxe en uitnodigend uit maar het zitcomfort is ellendig slecht. Doordat de stoel in een harde schelp zit, zoals in business klasse, draait de stoel niet naar achter maar naar beneden als je wat verder naar achter wilt zitten. Dat zorgt voor een onnatuurlijke zithouding. De beenruimte en zijdelingse ruimte is zeker in orde maar de stoel zit slecht. En daarmee zal ik nooit meer Premium Economy vliegen, alle andere voordelen ten spijt.

Het eten is niet onaardig maar onderscheidt zich niet genoeg van economy

Het eten was teleurstellend. Het was gewoon een economy maaltijd, misschien ietsje opgefleurd maar het mag geen naam hebben. Het ‘ontbijt’ (het mag de naam ontbijt niet eens dragen, vind ik) was gewoon standaard zoals in economy.

Het ontbijt is mager

 

De vlucht an sich verliep zonder incidenten en we kwamen keurig op tijd aan op CDG.

Voetnoot:

Aeroflot heeft een nagenoeg gelijke cabine aan boord van hun Boeing’s 777-300ER. Ik heb daar eerder dit jaar op het forum een review over geschreven, die je hier kan vinden.

 

 

Overzicht

Voordelen

Een eigen cabine
Veel beenruimte en zijdelingse ruimte

Nadelen

Zeer slecht zitcomfort
Maaltijden zijn niet onderscheidend genoeg ten opzichte van economy

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Air France heeft met Premium Economy een interessant alternatief voor Business klasse in huis. Op papier klinkt dit als een zeer interessant product maar helaas zit de stoel dusdanig slecht dat de voordelen daarmee allemaal vergeten worden. Ik zal nooit meer een Air France Premium Economy product kopen, ik zit liever in economy.

3

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *