met Delta van Montréal naar Atlanta in Delta Comfort + in een Boeing 717-2005 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Deze reis van Montréal naar  Atlanta was totaal niet gepland. Met dank aan de feilloos werkende app van Delta kwam ik in deze Boeing 717-200 terecht.

 

Op weg naar huis van Montréal had ik in eerste instantie een route via New York JFK geboekt. Ik vlieg zelden direct vanuit Montréal  YUL naar Parijs CDG of Amsterdam. Ten eerste gebruikt men op de avondvluchten oude toestellen. KLM vliegt met de Airbus A330-200 en Air France met een Boeing 777-300ER in de zogenaamde Caribbean uitvoering en propt maar liefst 468 stoelen in een Boeing 777-300ER. Bovendien is het een oude configuratie met een versleten interieur. Ik vlieg er niet graag in.

De KLM Airbus A330-200 is evenmin een parade paardje van KLM. Een andere reden is dat een omweg vaak betere vluchttijden geeft. Ik vertrek graag laat op de avond vanuit het westen naar het oosten, in verband met de jetlag. Dus meestal zorg ik er voor dat ik om een uur of 17-18 vanuit Montréal naar een andere luchthaven vlieg om nadien een latere avondvlucht te nemen. Dat is beter voor mijn jetlag en ook beter voor de portemonnee want indirecte vluchten zijn een stuk goedkoper. Dus al met al, vlieg ik graag indirect. En ik hou van vliegen. Heerlijk!

 

Afijn, mijn oorspronkelijke reisplan van die dag YUL-JFK-AMS-BLL. KLM vloog op die dag met de 787-9 Dreamliner van JFK naar AMS en ik wilde graag dat toestel eens uitproberen. Helaas gooide een vertraagde vlucht van YUL-JFK roet in het eten. Delta is zeer pro actief want reeds om 14 uur ’s middags kreeg ik een mededeling op de Delta app dat de vlucht van YUL naar JFK vertraagd was:

De app werkt echt voorbeeldig

Ik werd automatisch op een alternatieve vlucht geboekt, dit keer via Atlanta. Diegenen die een beetje opgelet hebben bij topografie op school zullen meteen opmerken dat Atlanta op zijn zachtst gezegd niet op de route naar Amsterdam ligt. Ondanks dat ik in eerste instantie ietwat teleurgesteld was dat ik niet op die dag in een Boeing 787-9 Dreamliner zou vliegen, zag ik al snel voordelen. Allereerst zou ik voor eerst in een Boeing 717-200 gaan vliegen en ten tweede zou de vlucht vanuit Atlanta met een KLM Boeing 777-200 om 22:25 vertrekken. Perfect! De aansluiting in Amsterdam naar Billund zou ik ook makkelijk kunnen halen.

Deze pro-activiteit van Delta is vooruitstrevend. Ik ken geen enkele andere airline die dit ook automatisch via de app doet. Voor de gemiddelde reiziger bespaart dit heel veel stress en gedoe. Je weet dan meteen dat het goedkomt. Verder biedt de app nog meer mogelijkheden. Want als je het voorgestelde alternatief niet goed vindt, dan kun je gewoon op de knop ‘Find alternate flights’ een andere vlucht kiezen.

easy!

Nieuwsgierig als ik was, wilde ik graag andere mogelijkheden bekijken. Ik kon eventueel met Virgin Atlantic (partner van Delta) via Londen naar huis of met Delta vanuit Detroit naar Amsterdam. Met 1 druk op de knop kun je, gratis, van vlucht wisselen. Echt super makkelijk en gebruiksvriendelijk.

Ook als je geen frequent flyer bent, kun je hier mee aan de slag. Een ander groot voordeel is, voor de frequent flyer, dat je miles navenant gecrediteerd worden. Ik heb dus extra miles kunnen verdienen doordat ik in een omweg via Atlanta naar Amsterdam en Billund vloog. De boekingsklasse YUL-ATL-AMS was dezelfde als de oorspronkelijke boekingsklasse van YUL-JFK-AMS, dus ik kon fijn extra miles laten bijschrijven. Mocht je alternatieve vlucht in het ongunstigste geval in een lagere boekingsklasse geboekt worden, dan zal KLM niet kinderachtig zijn en je gemiste miles nadien bijschrijven. Omgekeerd kan het natuurlijk interessant zijn om in een hogere boekingsklasse terecht te komen en dus extra bonus miles te ontvangen. Helaas geeft de app bij de alternatieve vluchten geen boekingsklasse weer dus het blijft een verrassing.

Uiteindelijk kwam ik die avond dus in een Boeing 717-200 terecht. Dit toestel is relatief zeldzaam, zeker in Europa. Alleen de Spaanse low-cost carrier Volotea vliegt er mee naar zuid-Europese bestemmingen. Dus de gemiddelde Nederlander of Belg zal niet daarom zo snel in een Boeing 717-200 terecht komen. Delta heeft 91 toestellen in service en is daarmee de airline met de meeste 717-200 toestellen.

De 717-200 is eigenlijk een Mc Donnell Douglas MD-95, maar werd door de overname van Mc Donnell Douglas door Boeing  omgedoopt tot Boeing 717-200. De 717-200 heeft een up to date interieur.

Fijne stoelen en mooie bekleding

De vlucht van YUL naar ATL viel niet tegen, sterker nog, de vlucht was zeer aangenaam. De 717-200 is ruim opgezet in een 2-2 (First Class) of 3-2 (Delta Comfort + en Main Cabin) configuratie. Ik werd door mijn Flying Blue Platinum status automatisch geüpgraded naar Delta Comfort +. Dit zijn stoelen met extra beenruimte, speciaal toegewezen bagagebakken en, op binnenlandse vluchten, gratis alcoholische versnaperingen.

Meer dan voldoende beenruimte

Ook hebben de stoelen stroomaansluitingen en biedt Delta Comfort + ook nog Sky Priority.  Het upgraden verloopt, wederom via de fantastische app, geheel inzichtelijk en je ziet op welke plek je staat in de lijst om geüpgraded te worden.

De stroom en USB aansluiting bij Delta Comfort +

Delta doet een aantal dingen heel erg goed. Zoals gezegd is hun app buitengewoon goed. Delta biedt ook op nagenoeg alle binnenlandse vluchten wifi toegang vanaf reeds 2 dollar. Men kan, geheel gratis, via Delta Studio wifi content streamen op een eigen apparaat zoals tablet, laptop of smartphone. Dit werkt echt feilloos en het aanbod en kwaliteit is overweldigend. Veel nieuwe series en films en het aanbod is enorm breed. Ook biedt Delta gratis toegang tot de app, dus in het geval van een vertraging op de grond of in de lucht, kun je reeds alternatieve vluchten boeken en andere vluchten in de gaten houden.

De wifi functioneerde uitstekend

De vlucht duurde ongeveer 2,5 uur en de stewardess kwam 2 keer langs met nootjes, koekjes en bananen. De bediening was hartelijk en professioneel.

 

Overzicht

Voordelen

Uitstekende app
Veel beenruimte
Fijne service

Nadelen

Geen

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Dit is eigenlijk de allerbeste economy vlucht die ik ooit gevlogen heb. Alles klopte. Het toestel, de ruimte, de service, de app, de wifi, entertainment aanbod en de professionele bediening. Het kan best zijn dat het bij KLM wat gezelliger aan boord is maar KLM kan nog veel leren hoe economy verbeterd kan worden gezien de gepeperde ticket prijzen. Naar mijn inziens is dit de richting waar KLM op moet gaan om de hogere prijs te rechtvaardigen ten opzichte van EasyJet, Ryanair en zelfs Transavia in eigen huis.

5 min leestijd">
4.4

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *