Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Lufthansa maakt bekend te willen stoppen met een groot aantal widebody toestellen. Alle carriers die onder de groep vallen moeten eraan geloven. Zo gaan bijvoorbeeld de Boeing 747-400 en de Airbus A340 de vloot verlaten. Het doel is om de vloot te versimpelen en daarmee uiteindelijk kosten te besparen. De Boeing 777 en 787 gaan wel een belangrijke rol spelen in de toekomst.
Lufthansa Group
Onder Lufthansa valt naast de bekende gelijknamige airline ook Brussels Airlines, Austrian Airlines, Eurowings en SWISS. In totaal heeft de groep 549 vliegtuigen in de vloot die zo’n 19.000 wekelijks vluchten uitvoeren naar 273 bestemmingen wereldwijd. Via samenwerkingen met United, Air Canada, JAL, ANA en Singapore Airlines biedt de groep een groot netwerk.
Long haul vloot
De huidige long haul vloot bestaat in totaal uit veertien vliegtuigmodellen van Airbus, Boeing en McDonnell Douglas. Van Airbus zijn er zes typen. Van Boeing zijn er zeven. Lufthansa heeft van McDonnell Douglas slechts een toestel. Het gaat om heel wat toestellen. Van de 747 jumbojets worden er bijvoorbeeld dertien uitgefaseerd. Van de A340 gaan er maar liefst 43 de vloot verlaten. De komende jaren zullen de onderstaande toestellen worden uitgefaseerd.
- Boeing 747-400
- Boeing 777-200
- Airbus A340-600
- Boeing 767-300
- Airbus A340-300
- Airbus A330-200
- McDonnell Douglass 11F
Lufthansa Group zal zich gaan focussen op onderstaande toestellen:
- Airbus A380-800
- Boeing 747-8
- Boeing 777-300/900/F
- Airbus A350-900
- Airbus A330-300
Er worden ook toestellen toegevoegd aan de vloot. Van de Boeing 787-9 Dreamliner is een bestelling geplaatst van twintig toestellen, evenals 45 van de A350. Dat betekent dat de groep op termijn verder gaat met acht verschillende soorten vliegtuigen.
Short haul
Op kortere afstanden zullen de A320neo en A321neo een belangrijke rol spelen. Met een versimpelde vloot moeten de kosten voor training en onderhoud verlaagt worden. Door meer kennis van deze toestellen moet uiteindelijk de kosten voor onderhoud dalen. Ook verwacht Lufthansa dat onregelmatigheden minder vaak voor zullen komen omdat technisch onderhoud eenvoudiger wordt.
Bij Eurowings bijvoorbeeld gaat de verouderde Airbus A320neo eruit. Dit moet uiterlijk in 2019 gereed zijn. De Airbus A320neo moet de nodige vernieuwing brengen. Er worden in 2021 en 2022 respectievelijk vier en zestien nieuwe A320neo vliegtuigen verwacht.
Bertus zegt
787-900 ? Sinds wanneer bestaat die ? Bij mijn weten zijn er alleen de 787-8/9/10.
Beetje te veel met Airbus in het hoofd het artikel geschreven ?