Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De Duitse nationale carrier Lufthansa zit in de lift wat betreft omzet, maar moet ook op de kosten letten. Om deze reden gaan de Duitsers met de bezem door de vloot. Naast de Boeing 747-400, gaat ook onder meer de Airbus A340 er uiterlijk per 2028 uit. Gelukkig is de 747 daarmee nog niet helemaal verleden tijd in Duitsland.
Lufthansa zet oude toestellen aan de kant
Veel maatschappijen hebben de jumbojets al lang de deur uit gedaan. Na de pandemie was bijvoorbeeld Air France er als kippen bij om de Airbus A380 met pensioen te sturen. Ook bij onze eigen KLM ging de B747 naar de schroothoop. Het toestel vliegt nog wel als vrachtvliegtuig voor KLM Cargo, maar dus niet meer voor passagiers.
Bij Lufthansa gaat de 747 ook steeds vaker uit het ‘straatbeeld’ verdwijnen. In een recentelijk aandeelhoudersbijeenkomst maakte de airline namelijk bekend de Boeing 747-400 te gaan schrappen. Uiterlijk 2028 zal dit type vliegtuig dus verleden tijd zijn.
De Lufthansa Boeing 747-800 blijft voorlopig nog wel in de vloot. Dit type vliegtuig beschikt overigens ook over een First Class cabine, waar de -400 dat niet heeft. Het is dus een logische keuze dat van de 747s de -400 eruit gaat en de -800 niet.
Naast de B747-400 moeten ook de Airbus A340-300, A340-600 en A330-200 plaats maken voor nieuwere vliegtuigen. Dat betekent voor de viermotorige A340 wel een definitief afscheid.
Nog weinig Boeing 747 maatschappijen
Er zijn nog maar een handjevol passenger airlines die met de Boeing 747 ‘Queen of the Skies’ vliegen. In Europa is Lufthansa nog de enige. De Duitse flag carrier vliegt met zowel de 747-400 als de grotere 747-800. Daar komt nu dus de -400 te vervallen.
Benieuwd welke maatschappijen er anno 2024 nog met de Boeing 747 vliegen? Check dan ons overzichtsartikel met alle Boeing 747 airlines in Europa, het Midden-Oosten en Azië.
Bron foto’s vloot: Lufthansa
Geef een reactie