Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Lufthansa plaatst een order van 22 nieuwe vliegtuigen bij zowel Airbus als Boeing. De Duitse nationale carrier breidt daarmee de longhaul vloot uit met de nieuwste generatie toestellen. In totaal zullen er de komende jaren maar liefst 108 nieuwe vliegtuigen de Lufthansa vloot betreden, waaronder de Airbus A350-1000. Een deel van de nieuwe kisten zal ook de nieuwe Lufthansa Allegris cabine krijgen.
Nieuwe Lufthansa bestelling bij Airbus en Boeing
Deze week keurde het bestuur van Lufthansa de nieuwe bestelling bij Airbus en Boeing goed. De eerste leveringen moeten al in 2025 plaats gaan vinden. Op basis van de catalogusprijzen zou deze order in totaal meer dan 7,5 miljard Amerikaanse dollar waard zijn (ongeveer 7,08 miljard euro). Volgens Lufthansa is dat in lijn met het budget dat hiervoor is gereserveerd. Echter is het waarschijnlijk dat Lufthansa een deel van de de nieuwe toestellen met een korting heeft aangeschaft, mogelijk ligt het bedrag dus wat lager.
In totaal komen er met deze bestelling nog 108 nieuwe vliegtuigen bij voor de Duitsers. Denk aan de Airbus A350-1000, A350-900, de Boeing 787-9 Dreamliner en de Boeing 777-9. De Airbus A350-1000 is een nieuw type vliegtuig voor Lufthansa. Het toestel is 73,8 meter lang en biedt daarmee 15% meer capaciteit dan de huidige Airbus A350-900 van Lufthansa. Deze extra stoelen komen voornamelijk ten goede van reizigers in het hogere segment. Zo krijgt de A350-1000 ook de nieuwe Business Class en First Class cabine aan boord.
Overigens stelt de Lufthansa Group in een persbericht dat er op dit moment ook nog andere onderhandelingen lopen voor meer nieuwe vliegtuigen. Daar zou op korte termijn meer duidelijkheid over moeten komen. De Duitse maatschappij stelt met deze vlootvernieuwing de stilste, zuinigste en daarmee meest winstgevende vloot van dit moment te hebben.
Uitfasering verouderde vliegtuigen
Met de nieuwe bestelling kan Lufthansa de uitfasering van verouderde vliegtuigen verder voortzetten. Dit betekent dat onder meer de Boeing 747-4 over een tijdje verleden tijd zal zijn bij de Duitse nationale carrier. De Boeing 747-8 blijft echter wel in de vloot. Zo worden de nieuwe First Class en Business Class Allegris cabines ook in de B747-8 ingebouwd.
Verder gaan de Airbus A340-300s en A340-600s de komende tijd de vloot verlaten. Daarmee komt het aandeel van viermotorige vliegtuigen in de vloot onder de 15%. In 2019 was dat nog ongeveer 50%. Ook de Boeing 777-200s, B767-300s en Airbus A330-200s kisten gaan met pensioen. KLM gaat op termijn de Airbus A330 vloot ook uitfaseren.
Bron afbeeldingen: Lufthansa
Geef een reactie