Luchtvaartmaatschappijen als één blok tegen krimp Schiphol2 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Luchtvaartmaatschappijen doen samen met brancheorganisaties een gezamenlijke oproep aan het kabinet tegen de krimp van Schiphol. Vorig jaar leek het er nog op dat er een streep door de plannen zou gaan.

Als één blok tegen krimp Schiphol

Schiphol zou moeten krimpen naar maximaal 478.000 vluchten per jaar. Minister Madlener zou volgens de luchtvaartmaatschappijen de kritiek vanuit de Europese Commissie niet serieus nemen. Voor het toepassen van de krimp is er de zogeheten ‘balanced approach-procedure’ nodig. Het kabinet moet daarin aantonen dat alle andere middelen om de overlast van Schiphol te verminderen niet voldoende zijn om het geluidsreductiedoel te halen zonder krimp. De Europese Commissie gaf volgens het kabinet vorige maand groen licht. Echter ging dit wel gepaard met kritiek. Zo vroeg de Europese Commissie zich af waarom niet de volledige vlootvernieuwing meegeteld werd.

Flying Blue Promo Rewards September 2024
Een limiet van maximaal 478.000 vluchten per jaar lijkt misschien makkelijker dan het is. (Foto: InsideFlyer – Marco)

Minister Madlener stuurde vorige week een reactie op deze kritiek met een uitleg waarom het kabinet deze keuzes heeft gemaakt. Hiermee was de ‘balanced approach-procedure’ volgens hem afgerond. Het nieuwe limiet van maximaal 478.000 vluchten per jaar zou dan vanaf november dit jaar in kunnen gaan.

Rechtszaak

Hier zijn luchtvaartmaatschappijen en brancheorganisaties het uiteraard niet mee eens. Zij zeggen nu naar juridische mogelijkheden te kijken om de krimp tegen te houden. Amerikaanse maatschappijen dreigden al eerder met een rechtszaak waarna de krimp werd afgezwakt. Nu is er nog nauwelijks ruimte voor nieuwe maatschappijen en kunnen huidige maatschappijen vrijwel niet groeien met meer vluchten aangezien er niet voldoende slots zijn. Een dergelijke krimp heeft uiteraard ook gevolgen voor de vrachtvlucht. Er zijn dan namelijk niet voldoende zogenaamde ad-hoc slots beschikbaar.

Uitgelichte afbeelding: InsideFlyer – Christian

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *