Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Door de Commissie van de milieueffectenrapportage (Mer) is vastgesteld dat de komst van meer vrachtvluchten op Maastricht Aachen Airport slecht zou zijn voor de omgeving. Vorig jaar maakte MAA al bekend dat het op dit moment niet goed gaat met de luchthaven. Ook toen wilde de luchthaven al meer vrachtvluchten.
Meer vrachtvluchten op luchthaven Maastricht
In een advies aan minister van Infrastructuur en Waterstaat geeft de Commissie aan dat in dat geval de gehele start- en landingsbaan gebruikt moet worden. Om zwaardere vrachtvliegtuigen te laten vertrekken is de luchthaven namelijk genoodzaakt om 2.750 meter van de start- en landingsbaan te gebruiken. Op dit moment gebruikt de luchthaven nog 2.500 meter van deze banen. Maastricht Aachen Airport wil hiermee voor vrachtmaatschappijen een aantrekkelijker vliegveld zijn. Op dit moment zijn verre bestemmingen nog niet rechtstreeks te bereiken. Door gebruik te maken van de gehele start- en landingsbaan kunnen er wel meer bestemmingen rechtstreeks worden aangevlogen. Uiteraard is hier wel meer kerosine voor nodig.

Hierdoor is er volgens de Commissie van de milieueffectenrapportage wel sprake van aanzienlijke milieugevolgen. Iets waar er volgens de luchthaven zelf juist geen sprake van zou zijn. De groei is voor de Limburgse luchthaven belangrijk om uit de rode cijfers te komen.
Lange procedure dreigt
Volgens L1Nieuws moet minister Madlener nu een besluit nemen of de milieugevolgen nu wel zo ernstig zijn als de Mer denkt. Als Madlener het met de Mer eens is zou het nog wel eens lang kunnen duren voordat de luchthaven de plannen kan doorzetten. Dat is uiteraard niet goed voor MAA en vanzelfsprekend ook niet goed nieuws voor vrachtmaatschappijen.
Uitgelichte afbeelding: Corendon/Maastricht Airport
Reageer