KLM komt met nieuwe amenity Kit in World Business Class4 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Deze week introduceert KLM een nieuwe amenity kit voor reizigers in World Business Class. Het gaat om een nieuwe ‘Rain’ variant van de kit die in 2024 in samenwerking met onder meer Marie-Stella-Maris werd gelanceerd. De nieuwe amenity kit is vanaf dinsdag 8 april 2025 beschikbaar in twee verschillende kleuren.

Envisions en Marie-Stella-Maris

Na jarenlange samenwerking met designers als Viktor&Rolf en Jan Taminiau en het Nederlandse merk Rituals gooide KLM het vorig jaar over een andere boeg. De maatschappij sloeg de handen ineen met het design agentschap Envisions uit Eindhoven voor een volledig nieuw ontwerp van de amenity kit. Voor de verzorgingsproducten strikte KLM het Amsterdamse Marie-Stella-Maris.

De kit werd groots gelanceerd in de intercontinentale KLM Crown Lounge, waarbij ook InsideFlyer aanwezig was. Het concept van de kit is gebaseerd op de diverse fasen van een vlucht en verschillende weersomstandigheden. Ook werd veel aandacht besteed aan de samenwerking met Marie-Stella-Maris. De hoge kwaliteit verzorgingsproducten zijn sindsdien zowel aan boord als in de lounge beschikbaar.

Alhoewel de samenwerking met Marie-Stella-Maris in eerste instantie op goede reacties kon rekenen zijn niet alle reizigers even blij met de nieuwe kit. Een veelgehoorde klacht is dat het moderne design niet bij KLM zou passen. Bovendien zouden de materialen goedkoop aanvoelen. De kit lijkt dan ook meer geschikt voor Premium Comfort (Premium Economy). De klasse die KLM met de World Business Class uit zou moeten stralen heeft daarmee toch wel een figuurlijke deuk opgelopen.

Nieuwe amenity kit in 2025

Bij de introductie van de nieuwe kit in 2024 deelde KLM al dat er meer varianten zouden komen. Tot dusver ging het enkel om verschillende kleuren. Nu is bekend geworden dat er vanaf dinsdag 8 april 2025 een nieuwe variant bijkomt. Op zich goed nieuws natuurlijk voor frequente reizigers die regelmatig in Business Class reizen.  

De nieuwe kit is wat kleiner dan de eerste variant. Het is een soort zakje, beschikbaar in een lichte en een donkere kleur. Het ontwerp is geïnspireerd op de kleine druppeltjes die zich vormen op het vliegtuigraam tijdens een regenbui. Het geweven patroon van de tas moet deze waterdruppels symboliseren. De tassen zijn gemaakt van deels gerycled materiaal, geproduceerd in Europa door Kneitz. De inhoud is hetzelfde als de andere kit. Denk daarbij aan sokken, oogmasker, tandenborstel met tandpastatabletten en gezichtscrème en lippenbalsem van het merk Marie-Stella-Maris.

Nieuwe Business Class amenity kit van KLM

Wellicht niet geheel onverwacht: de reacties bij de post van KLM op social media zijn niet mals. Veel mensen vinden de business amenity kit er ‘goedkoop uitzien’ en omschrijven het als ‘niet KLM-waardig’. Deze ochtend zag ik dat KLM het bericht over de amenity kit alweer van Instagram had verwijderd. Zou KLM dan eindelijk de feedback van haar klanten serieus nemen?

Bron foto’s: InsideFlyer / Nieuwe kit: KLM

Reacties

  1. Roelof de Ruiter zegt

    Ik heb hem vanochtend gekregen op mijn vlucht. Wat een armoe. Het ding ziet er niet uit en voelt supergoedkoop. Maar erger is ook dat hij enorm onpraktisch is. Je zit echt te graaien (en er is ook nog een zijvakje). Echt een waardeloos product.

  2. Caroline zegt

    Het is echt een foeilelijk tasje. Ik kreeg de licht gekleurde variant. Het is naast te lelijk ook te klein voor hergebruik en rechtstreeks de prullenbak in.

  3. Janus zegt

    Ik heb vorige week beide varianten gekregen, het tasje en het nieuwe zakje. Super armoedig, matige kwaliteit en niet duurzaam want direct de afvalbak in. Erg jammer en onbegrijpelijk van KLM. Bij een ticket van 5.000 euro verwacht je wel wat meer…

  4. Eric zegt

    Ik heb het “zakje” op 7 april al ontvangen, en inderdaad is het wel erg mager. Niet iets waar ik iemand thuis ook blij mee kan maken. Van andere maatschappijen is het wel een stuk beter. Al vele jaren vind ik de amenity kits bij KLM niet te vergelijken met andere maatschappijen.
    Maar dit is wel een beetje de gehele tendens binnen AF/KLM. Er wordt erg beknibbeld op dit soort zaken als amenity kits en vooral ook op het eten aan boord. Wanneer AF/KLM de boot niet wil missen ten opzichte van andere (ook EU) maatschappijen moet er wel snel wat gaan veranderen.

  5. Monique zegt

    Ik heb ondertussen alle varianten gehad, zowel de opvouwbare “stoma zakjes” (zie Jort Kelder) als de ronde zakjes, alles in beide kleuren.
    De opvouwbare tasjes waren niet om aan te zien en zijn ondertussen inderdaad met het afval meegegaan. Ze waren overigens ook nog zeer matig in elkaar gezet want aan elk tasje zaten lossen draden.
    De ronde zakjes zijn wat dat betreft wel iets beter, maar komen uiteindelijk ook niet verder dan dan een zakje voor de zonnebrand in de strantas van de kinderen.

    Wat een verschil met het leuke doosje van Missoni dat ik kreeg op een Delta One vlucht ( Delta One in een A350 is zoveel beter dan KLM in een A330)of het aardige en stevige toilet tasje dat Air France uitdeelde (daarvan was de inhoud dan wel weer erg mehh) maar het tasje is handig en ga ik zeker gebruiken.

    De rituals zakjes waren overigens in mijn optiek ook niet om te bewaren, zakjes met een rits van goedkope slappe stof. Ze zagen er alleen op het eerste gezicht beter uit.

    De tasjes van Jan Taminiau zijn nog allemaal in gebruik.

    Je zou denken dat KLM hierover toch eens moet nadeken

    • Christian zegt

      Bedankt voor het delen van je ervaringen, Monique! In onze optiek waren de eerdere varianten van de KLM World Business Class amenity kit ook veel beter. Alhoewel KLM zeker wel tijd heeft gestoken in het ontwerpproces, is er te weinig feedback van (trouwe) reizigers gevraagd (of niet serieus genomen).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *