KLM komt met nieuwe amenity Kit in World Business Class4 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Deze week introduceert KLM een nieuwe amenity kit voor reizigers in World Business Class. Het gaat om een nieuwe ‘Rain’ variant van de kit die in 2024 in samenwerking met onder meer Marie-Stella-Maris werd gelanceerd. De nieuwe amenity kit is vanaf dinsdag 8 april 2025 beschikbaar in twee verschillende kleuren.

Envisions en Marie-Stella-Maris

Na jarenlange samenwerking met designers als Viktor&Rolf en Jan Taminiau en het Nederlandse merk Rituals gooide KLM het vorig jaar over een andere boeg. De maatschappij sloeg de handen ineen met het design agentschap Envisions uit Eindhoven voor een volledig nieuw ontwerp van de amenity kit. Voor de verzorgingsproducten strikte KLM het Amsterdamse Marie-Stella-Maris.

De kit werd groots gelanceerd in de intercontinentale KLM Crown Lounge, waarbij ook InsideFlyer aanwezig was. Het concept van de kit is gebaseerd op de diverse fasen van een vlucht en verschillende weersomstandigheden. Ook werd veel aandacht besteed aan de samenwerking met Marie-Stella-Maris. De hoge kwaliteit verzorgingsproducten zijn sindsdien zowel aan boord als in de lounge beschikbaar.

Alhoewel de samenwerking met Marie-Stella-Maris in eerste instantie op goede reacties kon rekenen zijn niet alle reizigers even blij met de nieuwe kit. Een veelgehoorde klacht is dat het moderne design niet bij KLM zou passen. Bovendien zouden de materialen goedkoop aanvoelen. De kit lijkt dan ook meer geschikt voor Premium Comfort (Premium Economy). De klasse die KLM met de World Business Class uit zou moeten stralen heeft daarmee toch wel een figuurlijke deuk opgelopen.

Nieuwe amenity kit in 2025

Bij de introductie van de nieuwe kit in 2024 deelde KLM al dat er meer varianten zouden komen. Tot dusver ging het enkel om verschillende kleuren. Nu is bekend geworden dat er vanaf dinsdag 8 april 2025 een nieuwe variant bijkomt. Op zich goed nieuws natuurlijk voor frequente reizigers die regelmatig in Business Class reizen.  

De nieuwe kit is wat kleiner dan de eerste variant. Het is een soort zakje, beschikbaar in een lichte en een donkere kleur. Het ontwerp is geïnspireerd op de kleine druppeltjes die zich vormen op het vliegtuigraam tijdens een regenbui. Het geweven patroon van de tas moet deze waterdruppels symboliseren. De tassen zijn gemaakt van deels gerycled materiaal, geproduceerd in Europa door Kneitz. De inhoud is hetzelfde als de andere kit. Denk daarbij aan sokken, oogmasker, tandenborstel met tandpastatabletten en gezichtscrème en lippenbalsem van het merk Marie-Stella-Maris.

Nieuwe Business Class amenity kit van KLM

Wellicht niet geheel onverwacht: de reacties bij de post van KLM op social media zijn niet mals. Veel mensen vinden de business amenity kit er ‘goedkoop uitzien’ en omschrijven het als ‘niet KLM-waardig’. Deze ochtend zag ik dat KLM het bericht over de amenity kit alweer van Instagram had verwijderd. Zou KLM dan eindelijk de feedback van haar klanten serieus nemen?

Bron foto’s: InsideFlyer / Nieuwe kit: KLM

Reacties

  1. Roelof de Ruiter zegt

    Ik heb hem vanochtend gekregen op mijn vlucht. Wat een armoe. Het ding ziet er niet uit en voelt supergoedkoop. Maar erger is ook dat hij enorm onpraktisch is. Je zit echt te graaien (en er is ook nog een zijvakje). Echt een waardeloos product.

  2. Caroline zegt

    Het is echt een foeilelijk tasje. Ik kreeg de licht gekleurde variant. Het is naast te lelijk ook te klein voor hergebruik en rechtstreeks de prullenbak in.

  3. Janus zegt

    Ik heb vorige week beide varianten gekregen, het tasje en het nieuwe zakje. Super armoedig, matige kwaliteit en niet duurzaam want direct de afvalbak in. Erg jammer en onbegrijpelijk van KLM. Bij een ticket van 5.000 euro verwacht je wel wat meer…

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *