Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De laatste jaren heeft kunstmatige intelligentie een aardige vlucht genomen wat betreft praktische toepassing. Ook airlines maken steeds vaker gebruik van AI. Zo kwam oneworld vorig jaar al met een slimme AI tool om een wereldreis te boeken. En Qatar Airways presenteerde zelfs een AI cabin crew assistent. KLM en Air France willen natuurlijk niet achterblijven en zetten meer in op AI in bij het geven van een real-time reisadvies. De grote vraag is natuurlijk of het nieuwste AI wonder van KLM ook bruikbare adviezen geeft.
KLM en AI
Het gebruik van kunstmatige intelligentie bij KLM is niet helemaal nieuw. Intern wordt er namelijk al langere tijd gebruik van gemaakt. Zo werkt KLM sinds vorig jaar in samenwerking met Kickstart AI aan het verminderen van voedselverspilling. Een AI model berekent het benodigde aantal maaltijden per vlucht op basis van allerlei variabelen. Hiermee denkt de Nederlandse maatschappij wel 100.000 kg afval per jaar te voorkomen.
Naast voedselverspilling zet KLM ook AI in voor het optimaliseren van de vliegplanning en de grondoperatie. Het gebruik van AI modellen is vooral interessant bij de planning omdat hier veel data over beschikbaar is. Planners kunnen zo slimmer inspelen op veranderende omstandigheden.
Vorig jaar lanceerde KLM ook een nieuw reisinspiratieplatform in Griekenland. Het platform genaamd Ask Atlas is gebaseerd op een AI model dat put uit 60.000 verschillende reistips. Door middel van het beantwoorden van een aantal vragen krijgen gebruikers 3 reisbestemmingen voorgeschoteld. De bestemmingen zijn gepersonaliseerd op basis van de antwoorden op de vragen. Ask Atlas werd ontwikkeld door Born05 en Ace AI Studio, in samenwerking met KLM. Het lijkt erop dat het nieuwe platform nog niet in andere landen beschikbaar is gemaakt. Uiteindelijk moet het platform in 40 landen en 12 talen beschikbaar komen.

GenAI Destination Recommender
Na Ask Atlas komt KLM dus weer met een nieuwe AI tool. Deze keer met de (interne) naam ‘GenAI Destination Recommender’. De tool is bedoeld om klanten te helpen met het oriënteren op en het kiezen van een reisbestemming. Op basis van de reiswensen gaat de tool aan de slag om een advies te geven. In tegenstelling tot Ask Atlas is deze tool gebaseerd op een vraag van de reiziger. Je kunt dus alle wensen ingeven. Het advies is gebaseerd op informatie op de website van KLM, maar er wordt ook real-time informatie over bijvoorbeeld weer en ticketprijzen verwerkt.

Op elke vraag volgt een reisadvies met 3 opties, inclusief informatie over de bestemming, huidige ticketprijzen en informatie over het weer. In het advies staan ook links naar pagina’s op de KLM website met meer informatie. Het is ook mogelijk om direct het gewenste ticket te boeken.
KLM stelt tegenover InsideFlyer: ‘Het is een van de eerste voorbeelden van het gebruik van GenAI-technologie in ons klantcontact’. Tot dusver zijn gebruikers positief over de tool, aldus KLM. Er wordt echter nog gewerkt aan verbeteringen en het vergroten van de zichtbaarheid van het krijgen van een AI reisadvies. Air France heeft overigens exact dezelfde tool beschikbaar gemaakt op de website.

Na een succesvolle lancering van het prototype hebben we gelijk een aantal kleine verbeteringen kunnen doorvoeren voor de klant, bijvoorbeeld door suggesties van mogelijke prompts te geven om de klant op weg te helpen. We zien dat de tool gebruikt en gewaardeerd wordt.
Slimme AI tool?
De vraag is natuurlijk hoe ‘slim’ het AI model van KLM daadwerkelijk is. Iedereen kent wel voorbeelden van foute antwoorden die door AI zijn geformuleerd. We namen we proef op de som. De nieuwe tool van KLM lijkt in eerste instantie best aardig te werken. Een vraag naar enkele bestemmingen waar zowel snorkelen als het bekijken van kastelen mogelijk is levert 3 relevante opties op. Cancun, Athene en Zadar. Toegegeven, ‘kasteel’ is een creatieve benaming voor de Maya ruïnes, maar dat nemen we voor lief. Voegen we nog een element toe, bijvoorbeeld temperatuur, dan lijkt het model het wat warm te krijgen. In het advies wordt dit simpelweg genegeerd.

Een ander nadeel van de tool van KLM is dat er niet doorgevraagd kan worden. Na de 3 bestemmingen informeerde ik bijvoorbeeld naar de goedkoopste optie. Als resultaat kreeg ik weer 3 andere bestemmingen, die vooral niet heel goedkoop waren. Als ik dan naar ‘Toon andere bestemmingen’ ga krijg ik steeds minder relevante opties. Praag staat misschien wel bekend om ‘kastelen’, maar niet echt om ‘snorkelen’. Generieke vragen zijn dus blijkbaar nog lastig te beantwoorden. Bij een ander voorbeeld krijg ik een bestemming voorgeschoteld waarbij in de tekst vermeld wordt dat de optie niet past bij mijn voorkeuren. Wel transparant natuurlijk, maar niet waar ik naar zoek.
Het is een leuke tool om even mee te spelen en wat inspiratie op te doen. Maar heel specifieke tips komen er nog niet uit. Uiteraard moet KLM eerst nog wat meer leren van de zoekopdrachten van gebruikers. Het is te hopen dat de AI reisadviezen van KLM in de toekomst wel echt slimmer zijn dan nu.
Bron foto’s: KLM
Reageer