Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
In oktober 2015 zal KLM haar eerste Boeing 787-9 Dreamliner ontvangen. Van de 25 Dreamliners die AirFrance-KLM heeft besteld krijgt KLM er 12, naar verwachting 2 in 2015, 7 in 2016 en dan in 2017 nog 3 toestellen. Hier (klik) vind je al ons KLM Dreamliner nieuws.
Het nieuwe type dient voor een deel om de MD-11, waar recent afscheid van is genomen (klik), te vervangen. Maar het toestel lijkt zo breed inzetbaar dat ook routes van Triple Sevens gevlogen kunnen worden – er is inmiddels bekend geworden dat KLM de inaugural flight van de Dreamliner op 26 oktober naar Bahrein, met een tussenstop in Abu Dhabi, stuurt. Op die route staat voor die dag momenteel een Boeing 777-200 ingepland.
Update: Nadat de geplande datum van de inaugural bekend is geworden, wordt er al geboekt! Momenteel zijn er nog maar 2 van de 8 World Business Class award stoelen beschikbaar! Het is natuurlijk een beetje een gok (de datum kan veranderen), maar als je er bij wilt zijn de 26e, en in Business wilt zitten, dan moet je snel zijn! (update: de inaugural staat nu gepland voor de 25ste!)
Configuratie
Met de naderende introductie komt natuurlijk ook de vraag hoe het toestel er van binnen uit gaat zien. Een belangrijk aspect van de inrichting is hoe het toestel geconfigureerd gaat worden – en wij hebben daar een foto van!
Uit de foto blijkt dat de KLM Dreamliners 30 business class stoelen krijgen met een 42-inch seat-pitch, 48 premium economy stoelen met een 35-inch pitch en 216 economy stoelen met een 31-inch pitch. Er zijn een paar stoelen in economy met een pitch van 32-inch.
De stoelen voor de World Business Class cabine zijn van het nieuwe Zodiac type, en niet Diamond, zoals in de WBC die in de huidige toestellen wordt ingebouwd (klik).
De Zodiac is een stoel van de 2e generatie ‘full flat’ en heeft nog meer gebruiksgemak en is voorzien van afsluitbare opbergvakken en oplaadpunten voor telefoons en tablets. Air France gebruikt dit nieuwe type stoel al in haar Boeing 777’s, die zij momenteel aan het ombouwen is. KLM blijft wel de nieuwe WBC ‘huisstijl’ gebruiken. Deze stoelen zullen ook in de KLM en Air France Airbus A350 worden gebruikt.
Daarnaast zal de 787-9 een aantal nieuwe snufjes krijgen, zoals stoomovens die geschikt zijn om maaltijden optimaal te bereiden. Ook zullen er espressoapparaten aanwezig zijn om diverse soorten koffie te bereiden, zoals espresso en cappuccino. Het nieuwe IFE (In-Flight Entertainment) dat momenteel in de ge-update 777-200’s wordt geïnstalleerd (klik) komt straks ook in de 787-9. De ramen kunnen automatisch verduisterd worden door de passagier maar ook vanaf een centraal punt.
Verder hebben de toestellen 2 toiletten die geschikt zijn voor minder validen. De flight-crew heeft tijdens de vluchten de beschikking over 2 bedden en een stoel om te rusten voor in de OCR (Overhead Cabin Rest) en de cabin-crew heeft 6 bedden achter in het toestel. Deze bedden zijn pas echt full flat, voor een korte video over de bedden in deze rust ruimte klik je hier.
Volgens Boeing zal de buitenkant van de KLM Dreamliner er overigens uitzien zoals onderstaand, we wachten nog even af of de Dreamliner ‘in het echt’ ook de nieuwe livery krijgt.
Simulator
Voorafgaand aan de levering van het eerste toestel wordt op 29 januari al de 787 simulator in gebruik genomen bij Training Facilities op Schiphol-Oost. De flight-crews worden de komende maanden getraind op het nieuwe vliegtuigtype. De simulator op Schiphol krijgt, net als de ‘echte’ toestellen, ook de naam van een bloem. KLM personeel kon daarvoor tot 19 januari suggesties doorgeven.
Praat mee over de KLM Dreamliner op ons forum (klik), en volg ons op Twitter (klik)!
Wij zouden graag op de eerste vlucht van de KLM Dreamliner zitten, jij ook?
Van Gooiland zegt
Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind een herringbone configuratie al niks, en een reverse herringbone zoals deze drie maal niks. Als het echt niet anders kan, dan wil ik met het lichaam zover mogelijk bij het gangpad vandaan, en dus zo dicht mogelijk bij het raam. Kun je teminste nog uit het raam kijken, en heb je minder last van voorbij razende karretjes enz.Dat de ene armleuning haaks op de stoel staat is ook niet prettig.
Ik ken deze configuratie van CX, en probeer die maatschappij om die reden te vermijden. De herringbone van 9W is wel te doen, vooral in de 1+1+1 opstelling op de A330, maar nog niet ideaal.
SVDH zegt
Bedankt voor je berichtje, Van Gooiland! Heb je de huidige nieuwe WBC al eens geprobeerd? Wat vind je daar van?
Chek Lap Kok zegt
Het groot minpunt van die ‘oude’ herringbone configuratie was dat de voeten in het gangpad staken, met als gevolg dat regelmatig de crew of passagiers daarover struikelden. Daarnaast was het haast onmogelijk om uit het raam te kijken of je moest je nek 180gr verdraaien a la Lange Lan in de Efteling. De nieuwe herringbone geeft je juist wel de mogelijkheid om goed uit het raam te kijken. In het gangpad geen uitstekende voeten meer en daarnaast zijn de bedjes van een veel groter formaat (breder/langer) zodat het hele lichaam makkelijk binnen de contouren van het bedje past. Ik vind het een uitvinding en heb het al een aantal keer mogen ervaren, topproduct!
SVDH zegt
Goeie toevoeging, Chek Lap Kok! Wij kunnen eerlijk gezegd niet wachten om deze Zodiac Business Class stoel te proberen!
Azzouz zegt
waarom zouden ze niet meteen de nieuwe livery gaan krijgen?
Kilian zegt
De B787-9 krijgt de nieuwe livery! (bron; KLM) ”The Fokker 70s are also to be kitted out in this livery, followed by the Boeing 787-900 Dreamliner, which KLM expects to take delivery of at the end of 2015.”
TMW89 zegt
Over smaak valt niet te twisten natuurlijk, maar ik vind die nieuw livery drie keer niks, Niks mis met de huidige cheatline op de Dreamliner toch? Retro maar toch modern 🙂