Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De afgelopen maanden ging het nieuws vooral over alle Corona gerelateerde onderwerpen. Veel belangrijke zaken kwamen op een lager pitje te staan. Waaronder de duurzaamheidsdoelen die gesteld zijn door de Nederlandse overheid. De stikstofproblematiek was bijvoorbeeld een hot-item voordat het Coronavirus zich verspreide in Nederland. Met het beschikbaar stellen van overheidssteun aan bijvoorbeeld KLM, komen de duurzaamheidsdoelen (of eisen toch) weer in beeld. Schiphol onderzoekt daarom ook of de Hyperloop op korte termijn bij kan dragen aan de Nederlandse duurzaamheidsdoelen.
Hyperloop
Wat is de Hyperloop ook alweer? In dit artikel kun je alles nog eens nalezen. Maar het komt erop neer dat het idee van de Hyperloop is om een voertuig in een vacuüm buis snel te verplaatsen. Er moet een netwerk van Hyperloop banen komen die verschillende grote mainports met elkaar verbindt, zoals bijvoorbeeld Schiphol, Brussel, Londen en Parijs.
Nederlandse Duurzaamheidsdoelen
Om verder te voldoen aan de Nederlandse duurzaamheidsdoelen zet Schiphol de samenwerking met het Nederlandse Hardt Hyperloop voort. De samenwerking moet er uiteindelijk voor zorgen dat Schiphol een duurzame multimodale hub gaat worden. Uit het gezamelijke onderzoek van beide bedrijven blijkt dat zo’n 12,5 miljoen reizigers met de Hyperloop in 2050 zouden kunnen reizen. Deze reizigers zouden anders met het vliegtuig over een korte afstand hun reis afleggen. De Hyperloop kan deze korte afstandsreizen vervangen. In het onderzoek gaat men uit van een Hyperloop netwerk met grote vliegvelden in België, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.
Als men de korte afstandsvluchten kan vervangen door de Hyperloop, zijn er verschillende voordelen. Zo kan er namelijk voor een deel worden voldaan aan de Nederlandse duurzaamheidsdoelen. Kunnen de waardevolle slots op onder andere Schiphol ingezet worden om de positie van de luchthaven als toonaangevende Europese luchthaven te behouden, aldus Schiphol.
Hoe nu verder?
Het onderzoek van Schiphol en Hardt Hyperloop zal worden voortgezet met verschillende andere partners. Hierbij valt te denken aan CE Delft, Koninklijke BAM Groep en SEO Amsterdam Economics. Dit onderzoek en de uitslag moet er uiteindelijk voor zorgen dat Schiphol de duurzaamste luchthaven van de wereld wordt, aldus Stefan Marges van Hardt Hyperloop. Verder zegt hij het volgende over de Hyperloop:
In de transitie naar een CO2-neutrale samenleving is het van groot belang om niet alleen bestaande vervoersmiddelen te verbeteren, maar ook te kijken naar alternatieve, innovatieve mobiliteitsoplossingen. Dit onderzoek toont aan dat de hyperloop een waardevolle aanvulling vormt op het vervoerslandschap van de toekomst. Het vormt de basis om de hyperloop in de komende jaren tot een succesvol vervoersmiddel te laten uitgroeien. Partnerships, gezamenlijke ontwikkelingen en publiek-private samenwerking zijn essentieel om een baanbrekende technologie als deze te realiseren. We hebben veel waardering voor de vooruitstrevende instelling van Royal Schiphol Group als het gaat om het onderzoeken van innovatieve oplossingen, zoals de hyperloop.
Bron & Beeldmateriaal: Schiphol
Geef een reactie