InsideLook: Eerste Airbus A321neo van KLM | PH-AXA9 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Deze week ontving KLM de eerste Airbus A321neo in de vloot tijdens een feestelijk event op Schiphol. Het toestel gaat vanaf september 2024 vliegen op onder meer Kopenhagen, Stockholm en Berlijn. InsideFlyer kreeg een sneak preview van het gloednieuwe toestel. In deze InsideLook delen we alle details over de nieuwe Airbus A321neo van KLM.

Airbus A321neo maakt debuut bij KLM 

Het was natuurlijk al langere tijd bekend dat KLM de short en medium haul vloot gaat vernieuwen. Air France-KLM kiest daarbij voor de Airbus A320 familie. Er ging een order naar Airbus voor maar liefst 100 nieuwe vliegtuigen, met de optie voor nog eens 60 extra. Een aantal Airbus A321neo vliegtuigen is al actief bij Transavia. Maar deze week mocht ook KLM eindelijk de eerste Airbus A321neo verwelkomen op Schiphol

Nog dit jaar komen er in totaal 4 nieuwe Airbus A321neo toestellen in dienst bij KLM. Volgend jaar komen daar volgens KLM nog eens 6-8 A321s bij. De vloot moet uiteindelijk over zo’n 50 van deze vliegtuigen beschikken. De Boeing 737 zal langzaamaan uitgefaseerd worden. KLM wil tegenover InsideFlyer nog niet loslaten wanneer de eerste 737s de vloot zullen verlaten. 

Ferry flight vanuit Hamburg

Na een korte ferry flight vanuit Hamburg werd de PH-AXA in stijl verwelkomd. Onder begeleiding van vele voertuigen van Schiphol en KLM landde het vliegtuig dinsdagmiddag 27 augustus op de Buitenveldertbaan van Schiphol. Een datum die voor KLM natuurlijk als belangrijk feit de boeken in de kan. Met een kleine omweg deed het nieuwe vliegtuig ook nog even de Polderbaan aan, om een grote groep vliegtuigspotters ook te kunnen laten meegenieten. 

Na dus een wat langere taxirit dan normaal meldt de A321neo zich bij Hanger 12 van KLM Engineering & Maintenance. Hier wachten medewerkers van Schiphol, Airbus, KLM en andere airlines, evenals Flying Blue Ultimate leden op de feestelijke ontvangst van de nieuwe kist. Een uitgebreid verslag van het A321neo event in Hangar 12 lees je in dit artikel. 

De Airbus A321neo moet voor KLM naast comfort voor de passagiers ook een verlaging van de geluidsproductie, CO2-uitstoot en brandstofgebruik opleveren. Zo zou de geluidsoverlast met 50% lager zijn ten opzichte van de Boeing 737. En de CO2-uitstoot per passagier is 21% lager. 

We hebben ook een InsideLook video gemaakt die te zien is op ons YouTube kanaal. Hier kun je trouwens nog veel meer video bekijken over flight reviews, hotel reviews en nog veel meer. Abonneer op ons kanaal om niets te missen, wekelijks uploaden we nieuwe video’s!

Stoelen in de Airbus A321neo van KLM 

De Airbus A321neo van KLM, waar deze InsideLook over gaat, is een nieuw vliegtuig voor KLM. Het vliegtuig beschikt over 227 stoelen. Dat zijn er 39 meer dan de Boeing 737-900, die 188 stoelen heeft. Hiermee kan KLM dus meer passagiers per vlucht vervoeren. In verband met het grotere aantal passagiers gaat er ten opzichte van de 737 ook een extra cabin crew lid mee op de vlucht. De crew zal straks bestaan uit 2 vliegers en 5 cabin attendants.

De stoelen in de A321neo van KLM zijn van fabrikant Recaro. De eerste 10 rijen zijn bedoeld voor Economy Comfort en Europe Business Class. Het gaat om de Recaro BL3710. Deze stoel is voorzien van een verstelbare hoofdsteun. Verder is er zowel een tafeltje als houder voor een telefoon of tablet. Deze stoelen hebben een kleine recline. Ook is er voorzien in een USB-C poort voor het opladen van mobiele apparaten. Voor USB-A heb je dus wel een verloopstekkertje nodig. 

De resterende 197 stoelen zijn van het type SL3710. De stoelen zijn nagenoeg hetzelfde, maar hebben geen verstelbare hoofdsteun en ook geen recline. Ook is de seat pitch wat kleiner dan in Economy Comfort en Europe Business Class.

Stoelspecificaties KLM Airbus A321neo

KLM heeft de stoelspecificaties van de Airbus A321-200 nog niet op haar website gepubliceerd. De maatschappij bevestigde tegenover InsideFlyer onderstaande informatie over de verschillende stoelen in de cabine. Uit de tabel wordt duidelijk dat, naast de Business Class, ook de rijen 7-10 interessant zijn om te selecteren bij (of na) boeking. Hier is de seat pitch namelijk beter dan in de rest van Economy Class.

De stoelen bij de nooduitgang hebben ook een betere seat pitch. Het zou gaan om 34 inch / 86 cm, maar dit heeft KLM nog niet bevestigd.

Reisklasse ReclineSeat pitch
Business Class3 inch / 7,6 cm 32 inch / 81 cm 
Economy Comfort3 inch / 7,6 cm32 inch / 81 cm
Economy Class (rij 7-10)Geen30 inch / 76 cm
Economy Class (vanaf rij 11)Geen29 inch / 74 cm
Stoelen nooduitgangGeenNiet bekend.

Voorzieningen in de Airbus A321neo van KLM 

In deze InsideLook van de KLM Airbus A321neo zullen we naast de stoelen in de cabine ook kijken naar de verdere voorzieningen aan boord. Wat in ieder geval opvalt is dat bagagebakken aardig groot zijn. Volgens KLM gaat het zelfs om de grootste op de markt. Iedereen weet dat er vaak te weinig plek is voor alle handbagage, dus ik ben benieuwd hoe dat straks zal gaan. Het systeem van openen en sluiten van de bakken zou overigens makkelijker moeten zijn dan voorheen. 

De Airbus A321neo beschikt over 3 toiletten. Eentje is er voorin het toestel te vinden en er zijn nog 2 stuks achterin de cabine. De toiletten zijn ook voorzien van een kleine wastafel en grote spiegel. Verder is er een babyverschoontafel. 

Qua verlichting is er ook wel een en ander te melden. Er is een zogenaamd ‘hoefijzervormig licht’ bij de vliegtuigdeuren en het bekende sfeerlicht in de gehele cabine. Het sfeerlicht is in een lange baan van voor naar achteren geplaatst, dit geeft een ruimtelijk effect. 

Ook op de A321neo biedt KLM WiFi aan. Zoals bij de andere vliegtuigen met deze service zal er een gratis pakket zijn om berichten te kunnen versturen, evenals betaalde pakketten voor meer mogelijkheden. 

Comfort aan boord

Helaas was het maar een relatief kort bezoek aan het toestel en hebben we nog niet echt het comfort van het toestel kunnen ervaren. De cabine oogt wel ruim en de verlichting maakt het een prettige omgeving voor de short en medium haul vluchten. Maar het zitcomfort zullen we echt in de praktijk moeten gaan ervaren. En natuurlijk de service met 5 cabin attendants. Hopelijk kunnen het we toestel snel eens reviewen.

De A321neo factsheet van KLM is hier terug te lezen.

Bron foto’s: InsideFlyer – Christian