Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Icelandair heeft afgelopen zondag voor het eerst een Airbus A321neo LR ingezet op de route naar Schiphol. Een paar maanden geleden werd al bekend dat Icelandair dit toestel komend najaar structureel gaat inzetten op deze route.
Icelandair A321neo LR op Schiphol
Tot nu toe vloog Icelandair vooral met Boeing 757 toestellen. De luchthaven van Keflavik is de afgelopen jaren flink gegroeid. Keflavik International Airport ligt op een strategische plaats voor vluchten tussen Europa en Noord-Amerika. Omdat dit vooral middellange afstandsvluchten zijn vliegt Icelandair vooral met toestellen die geschikt zijn voor vluchten tussen de 4 en de 8 uur. De afgelopen decennia was vooral de Boeing 757 hiervoor een populair toestel. Tegenwoordig is dit steeds meer de Airbus A321neo LR. Ook Air Lingus vliegt al een tijdje met dit toestel. LR staat voor Long Range en leent zich, zoals de naam ook al aangeeft, voor de wat langere afstanden.
Zoals al eerder vermeld is de Airbus A321neo LR de vervanger van de Boeing 757. Echter wordt dit type toestel tegenwoordig op Schiphol nog zelden ingezet. In plaats daarvan wordt er nu op deze route gebruik gemaakt van de Boeing 737 MAX. Vanaf dit najaar zal de Airbus A321neo LR dus vast worden ingezet. Dit toestel is een stuk zuiniger en stiller dan zijn voorganger.
Over de Airbus A321neo LR
De Airbus A321neo LR van Icelandair biedt plaats aan in totaal 187 passagiers. Aan boord vind je 165 stoelen in economy class en 22 in business class. Uiteraard beschikken alle stoelen over een eigen entertainmentsysteem met USB-aansluiting. Icelandair verwacht in totaal zeven van deze toestellen in hun vloot. Later komen daar ook nog eens dertien XLR-toestellen bij. Dit is de Extra Long Range versie van dit toestel.
Uitgelichte afbeelding: Icelandair
Geef een reactie