Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
– Trip Introductie: Punten inwisselen in India
– Oud & Nieuw in AirBerlin Business (van Berlijn naar Abu Dhabi)
– Hilton Al Ain (dit artikel)
Op nieuwjaarsdag kwam ik na op een leuke manier oud en nieuw gevierd te hebben op 40.000 voet aan op de luchthaven van Abu Dhabi. Daar stond iemand van AirBerlin met een bordje met mijn naam erop te wachten en voor ik het wist zat ik in een auto op weg naar Al Ain, op kosten van de luchtvaartmaatschappij natuurlijk! De plaats Al Ain ligt op ongeveer anderhalf uur rijden van Abu Dhabi, aan het einde van een lange rechte weg door de woestijn. Na deze lange, saaie rit kwamen we dan ook aan bij het Hilton – dat een beetje in the middle of nowhere opdoemt in het midden van de woestijn.
Check-In
Ik werd afgezet door de AirBerlin-chauffeur en meteen kwam er iemand van het hotel naar buiten rennen om mijn koffer uit de achterbak van de auto te halen. Ik liep naar binnen en werd bij de receptie vriendelijk welkom geheten. Het was ondertussen 8 uur ’s morgens op nieuwjaarsdag – dus ik was erg verbaasd over het vriendelijke, opgewekte voorkomen van de receptionisten.
De lobby bestaat uit een aantal delen: een ‘functioneel gedeelte’ waar de receptie zich bevindt. Linksaf een grote ruimte waar een tweetal restaurants zitten en rechtsaf een ruimte met een hoog atrium en een bar. Alles zag er goed verzorgd, maar duidelijk vrij ouderwets uit.
Ik liet bij de receptie mijn reservering zien en gaf mijn paspoort en Hilton Hhonors Gold card. Er werd wat in de computer getypt en meteen werden er verontschuldigingen aangeboden: ze hadden de nacht ervoor volledig volgezeten en er was op dit vroege tijdstip op nieuwjaarsdag alleen een ‘gewone kamer’ beschikbaar. Ze wilden mij graag een mooie upgrade aanbieden, maar dan moest ik nog even wachten. Ik zei dat wachten geen probleem was en zou even wachten aan het zwembad. Ondertussen kreeg ik alvast vouchers voor het internet en het ontbijt uitgereikt – voordelen die je als Hilton Hhonors Gold-member krijgt. Ik liet mijn koffers achter bij de receptie en ging naar het zwembad. Het zwembad was prachtig: een speels vormgegeven bad met een glijbaan en een flink aantal ligbedden, echt een vakantieresort-achtig zwembad.
Mijn Junior Suite
Aangekomen bij mijn kamer, ging ik naar binnen en ik was meteen positief verrast door de ruime indeling: bij een Junior Suite stel ik met een kamer met een zitgedeelte voor, maar deze kamer had daadwerkelijk twee verschillende kamers, afgesloten met een deur. In de kamer waar ik binnenkwam, bevonden zich de zithoek en de eethoek:
Links zat een deur, waar mijn slaapkamer zat. Die slaapkamer had op zichzelf al het formaat van een flinke hotelkamer: met een groot kingsize bed, een zithoek en een bureau.
Daarnaast was er een grote kleedruimte en een mooie badkamer, met een bad-douchecombinatie en een groot aantal toiletartikelen.
Een nadeel was -zo bleek later- dat de douche niet ideaal was: de bodem van het bad was ontzettend glad, de waterdruk was niet erg constant en het was lastig om het water op een goede temperatuur te krijgen. Dat was een flink minpunt aan deze verder erg mooie kamer.
De kamer deed ruim en goed verzorgd aan, maar was – net zoals de rest van het hotel – vrij gedateerd en niet gemoderniseerd in de afgelopen 20 jaar. Gelukkig was alles wel schoon en goed onderhouden, het was dus puur de ‘uitstraling’ die ouderwets was. Mijn slaapkamer had ook een klein, Frans balkon. Daarnaast had mijn zit/eetkamer een deur die leidde naar een groot balkon. Zo groot dat ik het misschien zelfs wel een dakterras kon noemen.
Helaas stond er niets aan meubilair op het dakterras, waarschijnlijk had dat te maken met het feit dat het winter was en (in de ogen van de Arabieren althans) met een graad of 18 erg koud was. Ik besloot dus maar een van de stoelen van mijn eethoek op het balkon te zetten om daar toch lekker buiten te kunnen zitten.
Terwijl ik mijn kamer aan het ontdekken was, werd er aangeklopt en werd er, met dank aan mijn Hilton HHonors Gold elite niveau, een welkomstgeschenk bestaande uit een fruitschaal en een schaal met hartige hapjes neergezet.
Faciliteiten
Na een korte powernap (ik had immers de hele nacht in het vliegtuig gezeten) nam ik de tijd om het hotel verder te bekijken. Het Hilton Al Ain is ingericht als echt vakantieresort. Nu er in de nabije omgeving van het hotel niets te vinden is, is dat ook niet verwonderlijk – op die manier vind je alles binnen het hotel. Ik schreef net al even over het mooie zwembad, maar daarnaast was er nog een tweede zwembad om baantjes te trekken.
Verder waren er tennisbanen, een golfbaan, squashbanen en een fitesscentrum, zodat iedere sportieveling aan zijn of haar trekken kon komen.
Daarnaast waren er ook een aantal winkels, een kapper, een spa en -uiteraard- een aantal bars. Waaronder, volgens het internet, de uitgaansgelegenheid in Al Ain.
Natuurlijk waren er ook een aantal restaurants, waaronder twee a la carte-restaurants en een buffetrestaurant.
In het buffetrestaurant heb ik ’s morgens als Gold member heerlijk kunnen genieten van een gratis ontbijt, dat goed verzorgd was. Het was opvallend dat er vooral Arabische gerechten waren, terwijl de gasten overwegen Europees leken te zijn.
Service
Een opvallend detail was dat de service consequent ontzettend goed was: iedereen in het hotel was extreem vriendelijk en heel attent. Er werd constant gevraagd of ik nog ergens mee geholpen kon worden en er werd zelfs een aantal keer naar mijn kamer gebeld om te vragen of er ‘nog iets verbeterd kon worden aan de service’. Die service vond ik erg goed, maar ik vermoed dat het iets te maken had met een aantal mannen in donkere pakken die de hele dag door het hotel liepen – ze zagen eruit als ‘hoger management’ en in tegenstelling tot wat ik eerder wel eens gezien heb, hielpen deze mannen niet mee met de operationele werkzaamheden, maar liepen ze echt als ‘opzichters’ rond om te kijken of alles wel goed ging. Dat was erg opvallend en ik denk dat de extreme klantvriendelijkheid daar iets mee te maken had.
Toen ik na mijn verblijf uitcheckte, werd mij, zoals gebruikelijk is na een Hilton-verblijf, gevraagd om een Tripadvisor-beoordeling achter te laten en de webenquête in te vullen over mijn verblijf. ‘Maar geeft u dan alstublieft wel een 9 of hoger, als u tevreden bent. Anders worden ‘ze’ boos…’. – Dat gaf ook wel een beetje aan hoe groot de druk om een goede service in het hotel lag. Aan de ene kant had het positieve gevolgen: de service was inderdaad uitmuntend, maar aan de andere kant denk ik dat het niet goed is als je die ‘prestatiedruk’ als gast in een hotel meekrijgt…
Conclusie
Ik heb een heerlijk verblijf gehad in het Hilton Al Ain, het hotel heeft alle faciliteiten die je van een mooi vakantieresort mag verwachten en vooral de zwembaden waren geweldig! Ik kreeg een fantastische kamerupgrade (vier categorieën boven mijn geboekte kamer-categorie) en de kamer was ontzettend ruim en luxueus. Een nadeel van het hotel was dat alles ontzettend gedateerd was: het was goed te zien dat het een oud hotel was en dat er ten minste 20 jaar niet gerenoveerd was. Het was niet storend (er viel niks uit elkaar), maar het was wel opvallend qua uiterlijk.
De service van het hotel was dus erg goed, maar het was een beetje raar dat je als gast in het hotel meekreeg dat er vanuit het management zo’n hoge druk op goede service lag. Al met al heb ik een geweldig verblijf gehad en was ik erg tevreden over zowel de faciliteiten als de service. Maar voor mij ontbrak toch de ‘X-factor’ een beetje in dit hotel. Maar hoe dan ook, mocht ik ooit nog een keer in Al Ain zijn (wat niet waarschijnlijk is, gezien de afgelegen locatie), dan zal ik hoogstwaarschijnlijk weer in het Hilton Al Ain verblijven!
Geef een reactie