Vaccinatiepaspoort en weer makkelijk kunnen reizen...

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door JosEnrafNonius, 25 mei 2021.

  1. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    mRNA vaccins: Het is een prachtige techniek die sinds de jaren '90 wordt onderzocht en gebruikt. Helaas waren de mRNA proeven voor prostaatkanker en rabies niet effectief, dus zijn ze niet in gebruik genomen. Nu blijkt dat voor respiratory virussen deze wel enorm effectief zijn, dus vandaar dat ze hiervoor worden ingezet. Het slaat een aantal stappen van klassieke vaccins over wat er juist voor zorgt dat ze veiliger zijn, omdat er minder momenten zijn dat een lichaam fout kan reageren erop.

    Ik doe mee met het klinisch onderzoek van CureVac met hun mRNA vaccin als proefpersoon sinds Maart. Helaas waren vorige week de resultaten dusdanig slecht dat ik toch maar een afspraak heb gemaakt bij de GGD en vandaag mijn eerste Pfizer prik heb gekregen, wat in feite dus mijn derde prik is. En volgende maand een vierde. :D Erg overbodig maar wil toch die stempel. Ik was verbaasd hoe goed geregeld heet was bij de GGD locatie, aan een lopende band werd er in de Heineken Music Hall geprikt.

    Ik ben wel benieuwd naar voorbeelden van 'lange termijn gevolgen' van vaccinaties op volwassenen. Sinds wanneer maken we ons zorgen om lange termijn gevolgen bij vaccins? Het enige wat ze doen is je immuunsysteem activeren, daarna breekt je lichaam het heel snel af. Letterlijk de bedoeling van een vaccin. Het is goed als mensen zelf nadenken, maar denk dan ook even goed na waarom we nu opeens de wetenschap niet zouden vertrouwen maar het in de afgelopen eeuwen blindelings wel hebben gedaan.

    En als we dood gaan aan de prik, nou dan ga ik liever mee hoor. Anders word het wel een heel saai klein clubje dat overblijft op aarde. :p

    Maar goed, ieder zijn keuze en gelukkig is dat ook zo.
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2021
  2. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Dank voor de goede uitleg. Ik heb vorige maand de 2e Pfizer gehad en ben er blij mee ;)
     
  3. JosEnrafNonius

    JosEnrafNonius Blue Tier

    Berichten:
    149
    Leuk Bevonden:
    158
    Trofeepunten:
    43
    Nou de coronacheck app (of website) is er inmiddels en hij werkt hoor !
    (Als je gegevens tenminste bij het RIVM staan geregistreerd)
    Nu nog alleen de de Nederlandse QR code te maken, als je die maakt is die ook super simpel om te zetten naar een Internationale QR code. Kwestie van een schuifje. De internationale werkt vanaf 1 juli.
    www.coronacheck.nl
     
  4. Javadest

    Javadest Blue Tier

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    372
    Trofeepunten:
    63
    Ik kwam afgelopen zaterdag aan in Spanje, vaccinatie aangegeven voor de Spaanse QR code en gele boekje in de hand bij aankomst.
    De controle bestond uit niet meer dan het scannen van de QR code en de vraag ¿Vacuna?, mijn antwoord "Si, Moderna" was voldoende om zonder verdere vragen of controle door te lopen.
     
  5. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.660
    Leuk Bevonden:
    2.438
    Trofeepunten:
    358
    Vervelend dat Spanje nog steeds niet naar geel is gegaan..
    Vertrek over 3 weken die kant op maar zit nu toch te twijfelen om een andere bestemming te kiezen, heb namelijk geen zin om tijdens mijn 3 daagse verblijf in Spanje ook nog een een test te laten afnemen voor de terugreis.
     
  6. Sandeo

    Sandeo Newbie

    Berichten:
    33
    Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    18
    Nou, dat gratis testen valt tegen. Ik vlieg vrijdag, maar als je morgen zou vertrekken ben je sws spreekwordelijk de lul. De website is nog niet operationeel en je kan alleen bij de ggd een afspraak maken voor een pcr test. Of je dan op hele korte termijn getest kan worden, betwijfel ik.
     
  7. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Hoe heb je een Spaanse QR code aangevraagd?
     
  8. Javadest

    Javadest Blue Tier

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    372
    Trofeepunten:
    63
    Je moet een soort passenger locator form in vullen via Spain Travel Health (spth.gob.es). Als je het formulier invult krijg je een QR code en daarin staat dan geregistreerd of je gevaccineerd, getest of "hersteld" bent. Als je dit niet hebt wordt je bij aankomst getest.

    Het is niet een soort spaanse coronacheck app of iets dergelijks en volgens mij moet je ook als je een werkende coronacheck app hebt (met internationale QR) nog altijd dit formulier invullen.
     
  9. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.735
    Leuk Bevonden:
    1.973
    Trofeepunten:
    298
    De website is inderdaad nog niet in werking, en de telefoonlijnen waren druk, maar na 4 x proberen kwam ik er toch doorheen en na 12 minuten wachttijd werd ik wel geholpen.
    Er was volle beschikbaarheid, zelfs voor morgen, maar ik hoef pas op 5 juli. Wel een nadeel dat nu alleen PCR testen beschikbaar waren, want 6 juli had mij beter uitgekomen, maar met 26 uur tijd voor resultaat durf ik dat risico niet te nemen voor een vlucht op de 7de, ook al vlieg ik pas in de avond.
    Als het niet lukt kan ik altijd nog commercieel een antigen test laten doen, op de 7de zelf heb ik daar geen tijd voor, of dat gaat heel veel stress opleveren.

    De test locatie zelf kent mij trouwens daar, dezelfde beveiligers / verkeersbegeleiders staan er altijd, ze zien mijn auto, zwaaien vrolijk en geven aan dat ik vast wel weet waar ik moet zijn.
    Ben wel benieuwd bij welke commerciële aanbieders de antigen testen worden aangeboden en of je online wel makkelijk een tijdstip kan vliegen, want ik moet de komende tijd nog 4 x een afspraak maken.
     
    Ruut vindt dit leuk.
  10. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    testenvoorjereis.nl is nu live!
     
    ErwinLansing vindt dit leuk.
  11. Sandeo

    Sandeo Newbie

    Berichten:
    33
    Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    18
    Gisteren om 17:45 getest bij coronasneltestnederland. Aangezien ik vanavond vlieg, maakte ik mij een beetje zorgen of ik de testuitslag op tijd binnen zou krijgen - van de commerciële aanbieders, ben ik gewend dat je een tijdstip krijgt hoe laat je de uitslag kan verwachten en hier niet, maar dat bleek nergens voor nodig - net voor drieën zag ik een mailtje in mijn spamfolder belanden.
     
    Ozzietukker en MoonJ vinden dit leuk.
  12. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.660
    Leuk Bevonden:
    2.438
    Trofeepunten:
    358
    Inmiddels gaan we weer richting rood, goede call van Hugo etc. om de boel weer open te gooien en lekker naar de club mogen een paar uur na je Janssen vaccin :)

    Wellicht zie ik straks wederom een vakantie in het water vallen, top.
     
    VinceG vindt dit leuk.
  13. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Hier hetzelfde, begin volgende maand trip naar CPH.
     
  14. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.735
    Leuk Bevonden:
    1.973
    Trofeepunten:
    298
    De Nederlandse overheid heeft NOOIT als insteek gehad om besmettingen of zelfs overlijden te voorkomen, de insteek is en was zorg beheersbaar houden.

    Een zeer verstandig beleid, want alle Europese landen die tijdens de eerste golf de grenzen sloten waren bij golf 2 aan de beurt, zie ook een land als Thailand die 1,5 jaar dicht is geweest en nu een uitbraak heeft maar een totale lockdown betekent direct geen eten voor een groot deel van de bevolking.

    Nu is het de delta variant, maar de meest besmettelijke variant komt toch wel want er zijn nu eenmaal landsgrenzen.

    Data uit het Verenigd Koninkrijk zijn bemoedigend, hoge aantallen besmettingen maar die staan in geen verhouding tot de ziekenhuisopnamen, ook daar volgt men het beleid dat je het niet uit kunt bannen.

    Dir is trouwens wel vanuit mijn positie, ik val onder de uitzonderingen en pandemie of geen pandemie vliegen moet ik toch wel, enkel april 2020 heb ik geen enkele vlucht gemaakt, dus ik kom op genoeg plekken, als landen nu beperkingen opleggen aan vakantiegangers snap ik je punt.

    Maar ik heb goede hoop dat het zo’n vaart niet gaat lopen, Duitsland heft beperkingen voor het VK, India en Portugal juist op en vervangt die voor testen.
     
  15. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.735
    Leuk Bevonden:
    1.973
    Trofeepunten:
    298
    Ik had bij de ggd getest, om 09.00 test om 16.54 resultaat. Wel duurde het tot 21.10 voordat ik een bewijs kon downloaden.
    Een papieren versie (of daar dan een digitaal bestand van op je telefoon) is wel aan te raden want in Kiev kan men de qr code niet scannen en de informatie is in het Nederlands op de papieren versie ook in het Engels wat helpt buiten Nederland
     
    VinceG vindt dit leuk.
  16. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.660
    Leuk Bevonden:
    2.438
    Trofeepunten:
    358
    Dan kan best maar dat betekent niet dat ze misschien iets meer gefaseerd de versoepelingen hadden kunnen toepassen.
     
  17. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.735
    Leuk Bevonden:
    1.973
    Trofeepunten:
    298
    Staat je niet blind op versoepelingen op papier. Ik heb er de leeftijd niet meer voor maar wat ‘jongeren’ om mij heen hebben al maanden feestjes.
    Er is ook nog zoiets als draagvlak en die was dalend, daarbij was en is handhaving van coronaregels voor politie geen speerpunt. Men gaat uit van de 80/20 regel, voor de show wat handhavingsacties met flinke meda aandacht en dat is het wel…

    Deze variant kan je niet tegenhouden, misschien wat uitstellen maar je krijgt deze alsnog, oost europa met nu lage cijfers gaat deze net zo hard om de oren krijgen.
     
  18. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.660
    Leuk Bevonden:
    2.438
    Trofeepunten:
    358
    Oh daar ben ik me allemaal wel van bewust ja, zit zelf ook nog wel in die leeftijdscategorie ;)
    Maar het is gewoon jammer dat nu, wanneer mensen eindelijk weer eens op vakantie kunnen gaan de boel op rood dreigt te gaan.
     
    Carel1 vindt dit leuk.
  19. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    1.928
    Trofeepunten:
    273
    Wow heb 2 uur geleden een PCR test af laten nemen in Valencia bij Eurofins. En heb nu de uitslag al binnen! :eek:
    Dat is echt enorm snel. En dan heb ik niet eens de PCR sneltest aangevraagd.
    Uiteindelijk had ik alleen een antigeentest nodig vanaf 1 juli, maar deze stond toch al geboekt en de baas betaald ;)
     
    Ruut vindt dit leuk.
  20. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.735
    Leuk Bevonden:
    1.973
    Trofeepunten:
    298
    In Toerkei gaar het op de luchthaven ook zo snel, en dan is het maar €25.
    Als men de testen op de plek van de afname regelen kan het ook zo snel, het punt is vaak het aanbod van je sample bij een daadwerkelijk lab.

    Ik denk trouwens dat de sneltesten op punt van aankomst een rol gaan spelen in de nabije toekomst, bij aankomst direct testen en met testresultaat kan je dan verder of niet. Want quarantaine van reizigers in Europese vakantielanden zie ik niet gebeuren omdat het direct invloed heeft op inkomsten in veel zuidelijke landen.
     
    VinceG en Ruut vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina