mRNA vaccins: Het is een prachtige techniek die sinds de jaren '90 wordt onderzocht en gebruikt. Helaas waren de mRNA proeven voor prostaatkanker en rabies niet effectief, dus zijn ze niet in gebruik genomen. Nu blijkt dat voor respiratory virussen deze wel enorm effectief zijn, dus vandaar dat ze hiervoor worden ingezet. Het slaat een aantal stappen van klassieke vaccins over wat er juist voor zorgt dat ze veiliger zijn, omdat er minder momenten zijn dat een lichaam fout kan reageren erop.
Ik doe mee met het klinisch onderzoek van CureVac met hun mRNA vaccin als proefpersoon sinds Maart. Helaas waren vorige week de resultaten dusdanig slecht dat ik toch maar een afspraak heb gemaakt bij de GGD en vandaag mijn eerste Pfizer prik heb gekregen, wat in feite dus mijn derde prik is. En volgende maand een vierde.
Erg overbodig maar wil toch die stempel. Ik was verbaasd hoe goed geregeld heet was bij de GGD locatie, aan een lopende band werd er in de Heineken Music Hall geprikt.
Ik ben wel benieuwd naar voorbeelden van 'lange termijn gevolgen' van vaccinaties op volwassenen. Sinds wanneer maken we ons zorgen om lange termijn gevolgen bij vaccins? Het enige wat ze doen is je immuunsysteem activeren, daarna breekt je lichaam het heel snel af. Letterlijk de bedoeling van een vaccin. Het is goed als mensen zelf nadenken, maar denk dan ook even goed na waarom we nu opeens de wetenschap niet zouden vertrouwen maar het in de afgelopen eeuwen blindelings wel hebben gedaan.
En als we dood gaan aan de prik, nou dan ga ik liever mee hoor. Anders word het wel een heel saai klein clubje dat overblijft op aarde.
Maar goed, ieder zijn keuze en gelukkig is dat ook zo.
Klik om te vergroten...