Vaccinatiepaspoort en weer makkelijk kunnen reizen...

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door JosEnrafNonius, 25 mei 2021.

  1. Urbanjazz

    Urbanjazz Silver Member

    Berichten:
    832
    Leuk Bevonden:
    2.566
    Trofeepunten:
    383
    Ben ik met je eens, en begrijp je punt.
    Mij maakt het niet uit wat ik moet doen om te reizen naar de US, maar dat kan nu niet (tenzij we 14 dagen buiten 1 van de geblokkeerde landen gaan bivakkeren).
    - vaccinatie bewijs; prima.
    - PCR, misschien zelfs max 24 of 48 uur oud; prima.
    - sneltest bij aankomst; prima.

    Reizigers gedragen zich (vaak) meer verantwoord en zijn allemaal getest en hebben meer respect voor elkaar dan die halve gare bij bij Appie op de hoek die in je nek staat te blaffen zonder mondkapje.

    Joe (en ieder ander land anders dan US) moet zorgen dat z’n interne “bedrijfsvoering” klopt. Aantallen in de US gaan ook omhoog binnenkort, kwestie van dagen/weken.
    Voordeel voor hem is; van reizigers kun je makkelijk vragen dat ze gevaccineerd zijn en zich of 1 of 2 x laten testen. Dus verhoudingsgewijs is de kans dat zo iemand ziek is kleiner dan iemand in de rij bij de CVS of WholeFoods.

    Las vanmiddag dat grenzen Mexico en Canada nog een maandje dicht blijven. Nog geen nieuws over Schengen. We zullen zien, time will tell.
     
    MoonJ, Ozzietukker, VinceG en 7 anderen vinden dit leuk.
  2. FlyingDutch

    FlyingDutch Blue Tier

    Berichten:
    224
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Ik was afgelopen maand in Aruba en daar verschillende Belgen en Nederlanders tegengekomen die op weg naar de US waren en inderdaad daar 14dagen vakantie hielden zodat ze door mochten vliegen
     
    Urbanjazz vindt dit leuk.
  3. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.103
    Leuk Bevonden:
    1.930
    Trofeepunten:
    273
    Iemand een tip voor snelle en betrouwbare antigeentest op of in de buurt van Schiphol?
    Kom woensdag aan uit Litouwen en dan 4,5 uur later vlieg ik door naar Ijsland en die willen ondanks vaccinatie nu weer een test. Heb wel in litouwen een test geboekt, maar heb geen bevestiging gekregen, dus ik wil een back up hebben op Schiphol.
    KLM health service doet alleen PCR test. Denk dat Schiphol enige vliegveld ter wereld is inmiddels dat geen testcentrum op het eigen terrein heeft.......:confused:
    Of zie ik iets over het hoofd?
     
  4. Timo

    Timo Blue Tier

    Berichten:
    111
    Leuk Bevonden:
    234
    Trofeepunten:
    43
    Als je vanuit P1 naar Schiphol Plaza loopt kom je langs een commerciële aanbieder. https://test2fly.amsterdam/
     
    Urbanjazz vindt dit leuk.
  5. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.103
    Leuk Bevonden:
    1.930
    Trofeepunten:
    273
    Ah dat is test2fly. Ok dankjewel. ik had die hokjes daar al wel gezien, maar vaak zit er niemand of er zit iemand te lezen en het ziet er niet heel erg betrouwbaar uit als ik eerlijk ben. Maar misschien is het mijn enige back up.
    Dank voor de tip!
     
  6. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Toevallig afgelopen zondag nog even heen gewandeld, het verschilt niet heel veel van andere testlocaties qua opzet en betrouwbaarheid. Beetje makeshift en agenibbes is het wel.
    Die snelle antigen test kost daar wel € 59.

    Als je wat wil besparen en je bent in voor wat avontuur, via testen voor je reis kan je ook terecht op Flamingoweg 12. Dat moet je wel vooraf boeken, maar is wel kosteloos.
    Ik heb geen ervaring met deze testlocatie, maar bij een andere antigen aanbieder had ik de resultaten binnen een uur beschikbaar, in een pdf file. Je kan er met de bus heen...
     
  7. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.103
    Leuk Bevonden:
    1.930
    Trofeepunten:
    273
    :D Ik gebruik het woord achenebbisj vaak en dat dekt geheel de lading van de kraampjes tussen P1 en de terminal.

    Nee het feit dat ik geen bevestiging heb voor mijn test die ik geboekt heb in Vilnius is voor mij al avontuur genoeg. Ik ga inmiddels voor mijn 168e test en ik ben wel klaar met het avontuur. Ik zoek gewoon een back up voor als het in Vilnius toch niet mogelijk blijkt te zijn. Reizen is nu met volledige vaccinatie nog net zo'n uitdaging als zonder vaccinatie en ik ben wel klaar met het in spanning zitten of het wel op tijd komt, dus ik ga voor zeker ;)
     
    Urbanjazz en Ozzietukker vinden dit leuk.
  8. Urbanjazz

    Urbanjazz Silver Member

    Berichten:
    832
    Leuk Bevonden:
    2.566
    Trofeepunten:
    383
    Beter dan zo heel veel PCR testen :confused::)
     
    VinceG vindt dit leuk.
  9. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Ik snap dat je geen risico wil nemen, maar ik heb vandaag toevallig test 73 gedaan, antigen sneltest, en 15 minuten later had ik de uitslag in mijn mail en kon ik het bewijs uploaden.
    Dit was overigens wel in het centrum van Amsterdam, bij net zo'n 'achenebbisj' tentje, maar op zich ben ik tevreden. Test 72 was vandaag in Düsseldorf, maar om te voorkomen dat de Fransozen toch vinden dat het 24 uur voor aankomst moet zijn en geen 26 en het iets te belangrijk is als ik niet mee kan en in Parijs aanwezig ben nog een test gedaan.
    De vriendelijke incheckmedewerkster kreeg een paar keer een waarschuwing van 24 uur, maar daar klikte ze gewoon doorheen, omdat ik echt 2 uur daarvoor was getest, maar ik denk dat ze niet door had mogen klikken omdat mijn vervolgvlucht uit Amsterdam omdat ik wilde uitslapen wat later is morgen, daarnaast ben ik er nu zo vaak geweest dat het 'nieuwe' er wel vanaf is, ik weet dat het mij maximaal 2-3 uur kost, en ik er dus ook niet langer wil zijn dan noodzakelijk, vroegâh bleef ik zelfs een nachtje slapen, maar wat niet hoeft, dat hoeft niet.

    Maar dit soort veranderingen in regels maken me gek. Ben trouwens bijna lang genoeg gevaccineerd, maar het testen komt in veel gevallen niet te vervallen inderdaad...
     
    VinceG vindt dit leuk.
  10. Mark020

    Mark020 Blue Tier

    Berichten:
    380
    Leuk Bevonden:
    409
    Trofeepunten:
    63
    Deze week heen en weer gevlogen naar Alicante, en daar was alles goed geregeld. Je moest daarvoor wel een aparte aanvraag doen in Spanje, maar dat was ook simpel. Beide QR-codes (vaccinatie en Spaanse aanvraag) werden wel bekeken, maar zijn niet gescand. Dat is dan wel weer bijzonder.
     
  11. FlyingDutch

    FlyingDutch Blue Tier

    Berichten:
    224
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Het irritante is vooral dat de regels constant veranderen. Je kan je goed voorbereiden en dan tijdens je reis geconfronteerd worden met nieuwe eisen
     
  12. Mark020

    Mark020 Blue Tier

    Berichten:
    380
    Leuk Bevonden:
    409
    Trofeepunten:
    63
    Zeker waar en ook niet zo gek natuurlijk. De situatie verandert namelijk nog wel eens. Maar ik vind de Reisapp op zich wel duidelijk.
     
  13. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.663
    Leuk Bevonden:
    2.440
    Trofeepunten:
    358
    Duidelijk is die wel, maar ik vind wel dat die redelijk achter loopt. Beter is het om ook de lokale kanalen een beetje te monitoren als je ergens heen moet.
     
    Tim82 vindt dit leuk.
  14. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Dat is zeker het geval. Zoals de aanpassing naar de 24 uurs regel in Frankrijk op zeer korte termijn, daar kan je niet tegenop plannen.

    Het mooie van Nederland vind ik dat als de touroperators aangeven we gaan blijven vliegen op de 'oranje' bestemmingen dat de overheid om nog iets van geloofwaardigheid te houden dan maar alle landen op geel of groen gaat zetten en dan eventueel een test (voor de ongevaccineerden) gaat vragen naar toekomst.

    Al moet je natuurlijk tussen de regels doorlezen, Nederland was en is namelijk helemaal niet van plan het aantal besmettingen tot nul te brengen, het beleid is en blijft de zorg beheersbaar houden en daar hoort niet het sluiten van grenzen en extra controles opzetten bij, uit zeer betrouwbare bron binnen de KMAR weet ik dat die controles geen actiepunt gaan zijn, zoals deze de hele corona periode dit ook niet geweest zijn.
     
    Fripsmaster en Carel1 vinden dit leuk.
  15. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Helaas zie ik dit te laat, maar er zijn zelfs twee aanbieders op Schiphol die beide gratis zijn via testenvoorjereis.nl. Ik heb in het Sheraton mij 2 weken geleden laten testen en 30 minuten later de QR code gegenereerd. Zat al in de lounge. Blijft toch een beetje spannend die e-mail openen, heb altijd een miniscule angst dat ik een positieve uitslag open. :D

    Wat ik vooral omstreden vindt bij het inreisverbod van de USA voor EU inwoners, is dat ze wel lekker hun eigen citizens naar Europa laten gaan (gezien wij open zijn voor hen, zelfs ongevaccineerd) die vervolgens zonder problemen terug kunnen komen naar hun eigen land. Maar ho maar als een EU inwoner binnenkomt. Wat is het verschil tussen een amerikaan die Covid meeneemt vanuit Europa, of een Europeaan?

    De Delta variant is er toch al. Net zo'n omstreden feit dat de U.K. bij ons op oranje staat met quarantaine plicht vanwege de Delta variant. Dat ze dat toendertijd deden toen Delta bij ons sporadisch voorkwam vond ik het een sterk idee. Nu is het achterhaald gezien 80% van de besmettingen al van deze variant zijn.

    Speaking of, dit is wel fijn. Maar zoals gezegd hierboven vet flut dat je dus quarantaine plicht hebt bij terugkomst in NL.

    No quarantine for fully jabbed US and EU travellers
    https://www.bbc.com/news/uk-57999362
     
    Urbanjazz en VinceG vinden dit leuk.
  16. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.103
    Leuk Bevonden:
    1.930
    Trofeepunten:
    273
    Ow die wist ik niet. Klinkt ook wel goed.
    Gelukkig was het uiteindelijk niet nodig. Toen ik aankwam op VNO ben ik gelijk naar het testcentrum gegaan om te checken of mijn aanmelding er wel in stond en die stond er ook in. Ik kon uiteindelijk ook kiezen of ik gelijk de test deed of op een ander moment terug kwam. Het was erg rustig in het testcentrum, wat er overigens zeer netjes uitzag!
    had geen zin om een uur eerder op te staan, dus ben de avond ervoor even langs gelopen en binnen 5 minuten stond ik weer buiten. 35 euro was prima prijs.
    Al vraag ik me af hoe goed de test is, want het was even voor in de neus kriebelen met het wattenstaafje ipv een hersenbiopt.....:rolleyes:

    Maar ik herken de spanning van elke keer die email openen....Zeker als je op het moment van testen hoofdpijn en enigzins een loopneus hebt. Hooikoorts is een bitch dit jaar!:(
     
    Ruut en MoonJ vinden dit leuk.
  17. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Er is zeker een verschil in testen, zo had ik vandaag iemand die zoiets had na het horen van de zoveelste test, we gaan ff kijken of we je rechter neusgat kunnen uithollen, ik voel deze nu nog...
    Terwijl ik in Duitsland een klein speldenprikje kreeg en dat was ook goed.

    Angst heb ik nooit gehad, en spanning was er in het begin, nu heb ik zoveel uitslagen binnen gehad dat ik niet meer in een positieve uitslag geloof...
     
  18. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    De verplichten quarantaine voor passagiers uit het UK zou Nederland er overigens al af willen halen, wij hebben immers op dit moment 88,5% van de gevallen die is besmet met de Indiase oftewel Delta variant.
    Probleem is dat Duitsland en Frankrijkrijk dwars liggen, Duitsland denkt nog steeds dat zij een golf kunnen voorkomen terwijl die al lang gaande is, zeker als je naar het aantal doden per 100.000 inwoners kijkt, kan je wel 25 x minder besmettingen hebben als Nederland, je hebt wel 2 x zoveel doden als in Nederland en het virus is in Duitsland natuurlijk niet dodelijker.

    Waar ik vooral benieuwd naar ben, op zich zou een dagtrip een heen en weer wel handig zijn in verband met wat lopende contracten in de UK, voor eventuele quarantaine in Nederland ben ik niet bang, maar hoe zit het met de test op dag 2 in de UK, die kan ik niet doen.
    Nu is er geen uitgaande controle in de UK, maar heb je dan een probleem bij volgende binnenkomst?
     
  19. HarmDommisse

    HarmDommisse Blue Tier

    Berichten:
    300
    Leuk Bevonden:
    338
    Trofeepunten:
    63
    Inreisverbod van de VS is zeker omstreden. Geen toeristen geen zakenreizen vanuit de EU naar de VS. Had hoop om eind September naar de VS te kunnen voor werk. Maar zal er niet inzitten.
     
  20. Nvgfocus

    Nvgfocus Silver Member

    Berichten:
    611
    Leuk Bevonden:
    418
    Trofeepunten:
    63
    Er zijn wel uitzonderingen die ze maken voor zakenreizigers. Via het consulaat in Amsterdam kan je een aanvraag doen. Als je dan eenmaal akkoord hebt, kan je een jaar lang de VS in, zelfs met huidige verboden.
     
    HarmDommisse vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina