Overstap op schiphol naar trein xP punten

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door EDUARDUS, 12 aug 2023.

  1. vedje

    vedje Newbie

    Berichten:
    29
    Leuk Bevonden:
    15
    Trofeepunten:
    3
    Afgelopen donderdag reed ik ook vanaf Antwerpen, met de trein van 17.30. De trein van 16.30 stond ik ook al op het perron, maar de conducteur gaf aan dat deze vol zat en ik die van 17.30 pas kon nemen. Op Schiphol zelf werd nergens naar gevraagd in ieder geval. Ik had nog foto's gemaakt van Antwerpen voor het geval dat. In de trein is mijn kaartje niet bekeken.
    De terugweg gisteren heb ik de trein ook daadwerkelijk teruggenomen vanaf Schiphol naar Antwerpen (kaartje wel bekeken door conducteur), maar die staat nu als 'niet gevlogen' wanneer ik miles probeer te claimen. Moet ik daarvoor de platinumlijn bellen? Of wachten tot de minimale wachttijd van 1 week voorbij is?
     
  2. TheFlyingMarco

    TheFlyingMarco Newbie

    Berichten:
    68
    Leuk Bevonden:
    55
    Trofeepunten:
    18

    Ik probeer eerst de claim mijn ontbrekende miles en XP via flyingblue.com en als dat niet werkt via de chat.
    Dit werkte voor mij het snelste i.p.v. bellen.
     
  3. Matthijs94

    Matthijs94 Newbie

    Berichten:
    1
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    @TheFlyingMarco ik ben benieuwd naar je ervaring als je een reactie hebt. Ik heb nu een vlucht richting NY op het oog die direct vanaf Amsterdam voor 1700 euro gaat, vanaf Brussel met trein naar Antwerpen door naar Amsterdam gaat die voor 660. Voor dat bedrag kan ik ook prima naar Brussel en de trein pakken, maar beetje onzin aangezien ik 10 minuten naast schiphol woon :)
     
  4. Menno

    Menno Blue Tier

    Berichten:
    478
    Leuk Bevonden:
    387
    Trofeepunten:
    63
    Let op dat Brussel nog wel genoemd staat als “haal uw ticket op bij de air + rail balie”
     
  5. TheFlyingMarco

    TheFlyingMarco Newbie

    Berichten:
    68
    Leuk Bevonden:
    55
    Trofeepunten:
    18
    Zoals ook al door Menno aangeven vanaf Brussel moet je nog een kaartje halen voor de trein.
    Vanaf Antwerpen krijg je al een treinkaart met inchecken.
    Vanaf Brussel geen recente ervaringen maar dit staat online bij de FAQ
     
  6. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.800
    Leuk Bevonden:
    2.011
    Trofeepunten:
    358
    Het duurt bij mij altijd 3 of 4 dagen voordat het treinsegment van de terugvlucht is bijgeschreven, de vlucht is wel de volgende dag, maar het treinsegement niet, als je het probeert te claimen krijg je inderdaad de melding is niet gevlogen.

    Ik heb voor het laatste treinsegement een 100% score van bijschrijven, terwijl ik nog nooit de (volledige) treinreis heb gemaakt.
     
  7. Ambtenaruh

    Ambtenaruh Silver Member

    Berichten:
    863
    Leuk Bevonden:
    1.735
    Trofeepunten:
    253
    Update: Voor beide trips (ZWE-TRN) is gisteren de treinreis eruit gehaald (want ja, EUROSTAR gaat niet in die weekenden) en zijn we omgeboekt van en naar BRU, veel eerder vertrekken (8u) en later aankomen (>22u). M'n reisgenoot heeft contact opgenomen met KLM, we vertrekken nu rechtstreeks vanaf AMS, met behoud van originele XP's en SAF (INVOL REROUTE). Ook worden kosten voor trein Antwerpen - Schiphol gecompenseerd.....:cool:
     
    TheFlyingMarco, Ruut en TimH vinden dit leuk.
  8. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.800
    Leuk Bevonden:
    2.011
    Trofeepunten:
    358
    KLM kan ook niet veel anders, in dit soort gevallen kan het inderdaad zo opgelost worden, inclusief de vergoeding voor de treinrit, of vergoeding in kilometers voor de auto.
     
  9. TheFlyingMarco

    TheFlyingMarco Newbie

    Berichten:
    68
    Leuk Bevonden:
    55
    Trofeepunten:
    18
    Bedankt voor het delen !
    Met boeken afgelopen week eerst gekeken of er geplande werkzaamheden waren. Die waren er niet maar mocht dat het geval zijn dan hou ik dit in gedachten.
     
    Ambtenaruh vindt dit leuk.
  10. Ambtenaruh

    Ambtenaruh Silver Member

    Berichten:
    863
    Leuk Bevonden:
    1.735
    Trofeepunten:
    253
    Vandaag even gebeld met KLM, de XP voor de niet gereisde treinlegs van mn boeking van afgelopen weekend zijn bijgeschreven en claim treinticket is ingediend.
     
    TheFlyingMarco en TimH vinden dit leuk.
  11. TheFlyingMarco

    TheFlyingMarco Newbie

    Berichten:
    68
    Leuk Bevonden:
    55
    Trofeepunten:
    18
    Bedankt dat je het nog even laat weten wat de uitkomst was mocht ik het zelf een keer meemaken.
     
    Ambtenaruh vindt dit leuk.
  12. SvnKngs

    SvnKngs Silver Member

    Berichten:
    665
    Leuk Bevonden:
    843
    Trofeepunten:
    348
    Afgelopen week had ik eerder de XP van de (overgeslagen) treinreis AMS-ZWE dan van de voorafgaande vlucht.
     
    Ready2Board en TheFlyingMarco vinden dit leuk.
  13. Jelle

    Jelle Blue Tier

    Berichten:
    134
    Leuk Bevonden:
    92
    Trofeepunten:
    28
    Is de situatie nog steeds zo dat er niks gevalideerd wordt? Ik heb geboekt vanaf Antwerpen, maar als er geen consequenties zullen zijn voor wat betreft het wel/niet valideren van het ticket kan dit zomaar extra reistijd schelen :)
     
  14. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.800
    Leuk Bevonden:
    2.011
    Trofeepunten:
    358
    KLM zal nergens officieel aangeven dat je zonder problemen het eerste gedeelte kunt skippen, immers ticket met vertrek vanaf Antwerpen zijn in de regel goedkoper dan een vlucht vanaf Schiphol.
    De reden is bekend, KLM wil de Belgische reiziger verleiden om vanaf Schiphol te gaan en niet met een Star Alliance maatschappij vanaf Brussel zelf.

    Je krijgt de boarding pass tegenwoordig direct bij het inchecken, mijn ervaringen van het skippen zijn enkel de treinen naar Antwerpen terug. Die heb ik echt nog nooit genomen, en altijd zijn de XP bijgeschreven, in de oude situatie had ik wel altijd de boarding pass opgehaald aan de balie, de laatste tijd niet meer en de XP blijven bijgeschreven worden.

    In de regel vertrek ik altijd vliegend vanaf Brussel, en de enkele keer dat ik dat wel vanaf Antwerpen doe pak ik de trein altijd wel omdat waar ik mij dan bevind naast het station zit en dat sneller is dan met de auto.
    In de Thalys treinen is eigenlijk altijd wel controle als je op de plek zit waar je moet zitten, als je op een andere plek zit of op het balkon, dan zal men je eenvoudig overslaan meer dan eens gebeurd en ben nog nooit geweigerd bij aankomst, ook als ik eerder op Schiphol was dan de trein aan kwam als ik een trein eerder genomen had, in de nieuwe situatie heb je daar trouwens geen recht meer op zoals dat vroeger wel expliciet op het ticket vermeld stond.
     
    michiel1 en Jelle vinden dit leuk.
  15. erlug

    erlug Blue Tier

    Berichten:
    93
    Leuk Bevonden:
    126
    Trofeepunten:
    33
    Vraagje, ik heb nu een ticket vanuit Antwerpen met de trein, alleen ik kan niet online inchecken. Hoe gaat het dan in z'n werk? Heb de vraag ook al bij KLM neergelegd.
     
  16. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.880
    Leuk Bevonden:
    3.286
    Trofeepunten:
    508
    Heel simpel, je gaat naar het treinstation in Antwerpen en haalt daar je ticket op. Als het goed is staat dat zo of met een net iets andere tekst op je ticket of in je bevestigingsmail:

    Reist u per trein tussen Antwerpen en Amsterdam Airport Schiphol, dan dient u uw KLM-ticket op het treinstation in te wisselen voor een treinkaartje. Als u dit niet doet, kan het tarief in Amsterdam wijzigen. Reist u met een baby? Dan heeft uw kind alleen een treinkaartje nodig als u voor hem of haar een eigen stoel heeft gereserveerd. U kunt uw KLM-ticket inwisselen: Op vertoon van uw KLM-ticket en geldige legitimatie (paspoort of ID-kaart) vanaf 2 uur voor vertrek van de trein.
    • In Antwerpen: bij de NMBS/SNCB balie in Antwerpen Centraal Station
     
  17. erlug

    erlug Blue Tier

    Berichten:
    93
    Leuk Bevonden:
    126
    Trofeepunten:
    33
  18. Lifeasemiel

    Lifeasemiel Newbie

    Berichten:
    63
    Leuk Bevonden:
    52
    Trofeepunten:
    18
    Ik heb ook zojuist online ingecheckt maar geen eurostar tickets gehad. Enkel KLM.
    Maak me ook een beetje zorgen, weet iemand of het gecheckt wordt ?
     
  19. DirkOnTour

    DirkOnTour Silver Member Premium Member

    Berichten:
    531
    Leuk Bevonden:
    605
    Trofeepunten:
    348
    Er worden regelmatig checks uitgevoerd volgens mij.
     
    arjen05 vindt dit leuk.
  20. erlug

    erlug Blue Tier

    Berichten:
    93
    Leuk Bevonden:
    126
    Trofeepunten:
    33
    door de conducteur in de trein bedoel je?
     

Deel Deze Pagina