Overstap op schiphol naar trein xP punten

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door EDUARDUS, 12 aug 2023.

1. Ambtenaruh

Ambtenaruh Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.762
    Trofeepunten:
    253
    Alweer een jaar of 5 geleden, maar verliep voor mij toen vlekkeloos. Inchecken op Midi, koffer afgeven en dan idd een kleine lounge in. Vanuit de trein hup door checkin op CDG.

Terugweg verliep stroever. Op CDG koffers opgehaald van de band en gelukkig een trein eerder genomen. Uiteindelijk kregen we te maken met zoveel vertraging dat we nog net de laatste trein vanuit Brussel konden pakken naar Rotterdam.

Fripsmaster en DirkOnTour vinden dit leuk.
  2. WHM

WHM Blue Tier

Leuk Bevonden:
    342
    Trofeepunten:
    63
    Tja, wie wil er dan ook naar Rotterdam....:D:D:D

Menno vindt dit leuk.
  3. Brunoweilo

Brunoweilo Blue Tier Premium Member

Leuk Bevonden:
    95
    Trofeepunten:
    28
    Aankomende dagen heb ik ZWE-AMS-ORD staan. Is het nou wel of niet men's ervaring dat ZWE-AMS genomen moet worden voor het vrijgeven van de opvolgende boarding pass?

4. Ready2Board

Ready2Board Silver Member Premium Member

Leuk Bevonden:
    718
    Trofeepunten:
    348
    Afgelopen week een weekendtrip van ZWE naar JNB, met start en eind in AMS. Had geen bagage in te checken. Zonder treinreis vanuit ZWE op Schiphol aangekomen. En meteen na de security ingestapt. Terug meteen naar huis vanaf AMS.

XP’s van ZWE-AMS v.v. stonden binnen 24 uur in mijn account.

Boardingpass heen en terug voor de trein staan in de app na de mobiele check-in.

Brunoweilo en lloydje33 vinden dit leuk.
  5. Brunoweilo

Brunoweilo Blue Tier Premium Member

Leuk Bevonden:
    95
    Trofeepunten:
    28
    Heb precies dezelfde ervaring gehad! Dank voor laten weten nog. Dan met Delta naar JFK.

Ready2Board vindt dit leuk.
  6. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.067
    Trofeepunten:
    223
    Hoeveel XP's levert die treinreis op?

7. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.635
    Trofeepunten:
    428
    Wordt gezien als een vlucht, dus 5 voor eco en 15 voor business class.

Ruut vindt dit leuk.
  8. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.067
    Trofeepunten:
    223
    Dat is dan wel interessant en in mijn geval zo'n 60euro retour goedkoper.
    Had ik eerder moeten weten..

9. MoonJ

MoonJ Silver Member

Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    143
    Is het nog steeds zo dat je per se de trein moet pakken vanaf Antwerpen, kaartje stempelen en bij de check-in balie op Schiphol moet laten zien, of kan je tegenwoordig wel de trein skippen en online incheckend gewoon je boarding pass krijgen?

Ik zie namelijk dat als je vanaf ANR vertrekt, je bij online inchecken je trein kaartje krijgt. Maar wordt er daadwerkelijk aan KLM geregistreerd of je in de trein hebt gezeten en indien niet, je ticket wordt geannuleerd?

Laatst bewerkt: 3 jul 2024
  10. Ready2Board

Ready2Board Silver Member Premium Member

Leuk Bevonden:
    718
    Trofeepunten:
    348
    De procedure nog steeds hetzelfde. KLM kan niet zien of je wel of niet de trein hebt genomen vanuit ANR.

11. MoonJ

MoonJ Silver Member

Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    143
    Ok, goed om te weten. Dan kan ik nu dus gewoon vanaf ANR boeken maar in Amsterdam opstappen.:) Wat een verbetering dit t.o.v. een jaar geleden, toen ik nog op ANR een ticket moest afhalen en naar de check-in balie moest.

Laatst bewerkt: 3 jul 2024
    Ruut vindt dit leuk.
  12. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.084
    Trofeepunten:
    358
    Het is inderdaad de vraag of de systemen van Eurostar en KLM op elkaar aansluiten en er een check plaatsvindt.
    Daarnaast is er ook nog altijd de mogelijkheid dat je de controle gemist hebt op het stukje naar Rotterdam. (Want vanaf Rotterdam en verder controleert men sowieso niet meer omdat er geen binnenlandse tickets verkocht worden op de eurostar).
    Stempelen hoeft sowieso niet meer als je een digitale boarding pass hebt natuurlijk en kan men alleen scannen.

Het is wel zo dat in de vervoersvoorwaarden staat dat je de trein moet nemen, en het kan zijn dat door visum vereisten een online check in niet mogelijk is. Dan krijg je ook geen digitale boarding pass.
    Dan moet je in sommige gevallen naar de NMBS balie voor een 'vervangend' treinticket en kan de check in alsnog alleen plaatsvinden op Schiphol.
    Daarnaast bestaat er ook de kans dat men de systemen ooit zo op elkaar aansluiten dat men een controle kan uitvoeren.
    (Al acht ik die kans met trein en vlucht die kort op elkaar aansluiten en waar je al de boarding passen voor hebt dat ze dat echt niet aan de gate gaan doen, want je kan echt een mis-scan hebben gehad of een controle gemist dat je die discussie niet aan de gate wilt, en boarding pass van de volgende vlucht ongeldig laten worden net na de treinreis als je bijna gelijk door de veiligheidscontrole kunt na aankomst en waar de Eurostar zelf nog doorgaat naar Amsterdam Centraal en de scanner nog niet helemaal uitgelezen is, dat is echt onmogelijk, naast het feit dat een scanner ook zelf nog defect kan zijn en de gegevens niet kan verzenden, en real time een scan doorgeven vanaf Eurostar systemen naar KLM, in theorie kan alles, maar in de praktijk zal dat niet gebeuren).

13. PJOTR

PJOTR Blue Tier

Leuk Bevonden:
    298
    Trofeepunten:
    63
    Bij vertrek uit Antwerpen kun je inderdaad mobiel inchecken en de reis overslaan. Voor vertrek uit Brussel moet je nog wel fysiek langs de KLM/AirFrance Air&Rail Terminal voor incheck.

14. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.398
    Trofeepunten:
    508
    Niet voor alle vluchten, soms lukt online inchecken niet. Bijvoorbeeld met kinderen in de boeking of als er documenten nodig zijn. Die worden weliswaar niet gecontroleerd in België, maar als online inchecken voor de vlucht niet mogelijk is, kan dat voor de trein ook niet. En dan moet je je treinkaartje eerst ophalen in Antwerpen.

FlyingFonz en Ruut vinden dit leuk.
  15. Enzo

Enzo Newbie

Leuk Bevonden:
    41
    Trofeepunten:
    13
    Ik heb een ticket geboekt vanuit Frankfurt richting Brussel, maar zal in Amsterdam de overstap moeten maken om met de trein verder te reizen richting Brussel. Moet ik hierbij nog ergens een ticket ophalen zoals hierboven benoemd in dit forum? Want op de KLM site staat er bar weinig informatie alleen dat het mogelijk is met de trein te reizen.
    Kleine side note las vandaag dat Eurostar deel gaat uitmaken van Skyteam. Heeft dat nog gevolgen voor het skippen van een leg?

16. TheFlyingMarco

TheFlyingMarco Newbie

Leuk Bevonden:
    55
    Trofeepunten:
    18

Bij het inchecken krijg 2 boardingpassen éen voor het vliegtuig en één voor de trein.
    In de app is die van het traject met de trein soms uitgegrijst waardoor je die niet kan selecteren.
    Advies is om ze op te slaan in je wallet of een screenprint te maken.

Als je vertrekpunt Antwerpen is gelijk bij het inchecken, vanaf Brussel ophalen bij de balie.

17. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.084
    Trofeepunten:
    358
    Dat was ook mijn gedachte dat men de systemen in theorie dan op elkaar kunnen aansluiten.
    Aan de andere kant, er bestaat altijd een kans dat je niet gecontroleerd wordt in de trein, want er vindt niet (altijd) een ingangscontrole plaats waar je kaartje wordt gescand.

De tijd zal het leren, misschien wel een status erkenning in de trein, komen ze je een bekertje water brengen, gelijk aan de service in het vliegtuig vanaf 2025.

18. DirkOnTour

DirkOnTour Silver Member Premium Member

Leuk Bevonden:
    628
    Trofeepunten:
    348
    Een tijdje geleden was mijn vlucht naar Schiphol vertraagd waardoor ik de trein niet meer kon halen (moest ook nog mijn bagage ophalen). Maar even langs de transferbalie gegaan om een latere trein te krijgen. Trein was op dat moment al vertrokken en volgens de computer van KLM was ik netjes geboard. Blijkbaar wordt dit dus al op het vertrektijdstip van de trein in het systeem aangepast. Kon gelukkig omgeboekt worden naar een latere trein naar Brussel (2 uur later) en kreeg tot mijn verbazing in de app ook nog een voucher voor een consumptie.

19. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.635
    Trofeepunten:
    428
    Ze hebben mij wel eens omgeboekt van ZYR naar BRU, dat was wel ff een dingetje aangezien ik helemaal niet van plan was naar Brussel te gaan :D
    Uiteindelijk die vlucht bij de balie geannuleerd en kreeg ook nog gewoon mn XP

lloydje33 vindt dit leuk.
  20. PJOTR

PJOTR Blue Tier

Leuk Bevonden:
    298
    Trofeepunten:
    63
    Onlangs RUN-CDG-ZYR gereisd. Op het treinstation van CDG zit een AirFrance kantoortje waar je in moet checken voor de treinreis naar Brussel. Je kunt daar ook je koffers achterlaten.
    Bij aankomst in Brussel Zuid worden alle koffers op het perron uitgeladen en zoek maar uit welke van jou is. Vliegtickets overigens economy, maar treinreis 1e klas.

DirkOnTour vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina