Ik vergeet helemaal niets Er is in veel landen corruptie. of een "aangepast" rechtssysteem. Ondervind ik ook in mijn werk helaas.
Leuke jurisprudentie, hun eigen airlines handelen dit soort situaties toch weer wat anders af; Eerder dit jaar met Air India op de dag zelf een vliegtuig type wissel gehad, dit vliegtuig type had alleen economy. Heb voor die leg het tariefverschil van business class naar economy class teruggekregen en dat was het.
Ik had onlangs een involuntary reroute vanwege vertraging. Zou van HND naar CDG maar werd HND-KIX-CDG. Nu had ik origineel een Premium Economy ticket geboekt maar werd ik gedowngrade naar Economy. Volgens mij heb ik volgens de EC261 recht op 75% compensatie van de originele ticketprijs. KLM heeft echter 55,- overgeboekt en vindt dat daarmee de kous af is. Ben ik gek of klopt dit niet? Elke keer als ik een nieuwe claim indien omdat ik het niet eens ben met die 55,- wordt hij afgewezen “omdat er al compensatie betaald is”. Hoe kan ik dit nu correct afhandelen met KLM?
Je moet geen nieuwe claim indienen maar reageren op het mailtje waarin men 55 aanbiedt. Leg uit dat er sprake is van miscommunicatie en het 75% moet zijn.
Ik kan niet reageren op het mailtje, er staat in de tekst dat reageren op de mail niet wordt gelezen. De mail met het besluit van 50,45 komt van [email protected]
Ik kreeg vorig jaar vanaf een andere mailadres een reactie. Hierop kon men wel reageren. Je kan een nieuwe klacht indienen (geen nieuwe claim), schrijf hierin wat er misging en het oude claimnummer. Als dat nog steeds niet lukt kun je via de klm social media contact opnemen of via je rechtsbijstandverzekering.
Wat was je originele ticketprijs, of was het een miles ticket? En ben je ook nog later aangekomen? En hoe lang van tevoren is het aangekondigd? Gezien het om vertraging gaat, neem ik aan zeer kort voor of zelfs na originele vertrektijd?
Originele ticket (AMS - CDG - NRT / HND - CDG - AMS) was in totaal 2775, Premium Economy maar de legs tussen AMS en CDG waren Economy. Ik kwam niet later aan, het werd ongeveer 10 uur van tevoren aangekondigd. Hele nacht aan de telefoon gehangen aangezien KLM me eerst via HND - Mexico City - AMS wilde sturen. Uiteindelijk dus via HND - KIX - AMS op Economy teruggevlogen. Volgens mij heb ik dus recht op 75% van de ticketprijs voor de HND - CDG leg waar ik voor Premium Economy heb betaald, maar in Economy via HND - KIX - AMS vloog.
Totaal is deze reis 20196 kilometer waarvan 9700 kilometer downgrade (48%). Ticketprijs 2775 euro. Je moet vervolgens de belastingen en toeslagen die voor alle klassen gelden eraf halen. Brandstoftoeslagen die specifiek horen bij premium economy gelden wel als ticketprijs. De compensatie is dan 48% * 75% * ticketprijs excl. toeslagen (wellicht 2500 euro) = 900 euro compensatie bij benadering.
Ik had een bijna zelfde berekening gemaakt en gedeeld met KLM. Echter is mijn claim zojuist wederom gesloten met de melding dat 50,- compensatie correct is. Super irritant. Ik vermoed dat ze die compensatie berekenen op het stukje HND KIX waar ik door de reroute langs vloog, niet het stuk KIX AMS. Ga ze maar weer bellen.
Aangezien de downgrade plaatsvond op de vlucht tussen Japan en Frankrijk zou je eventueel een klacht kunnen indienen bij Ombudsman for Tourism and Travel. https://www.klm.fr/en/contact/refund-compensation/complaint
Ik had voor de terugvlucht dinsdag vanuit DXB-AMS-DUS wat SAF bijgekocht (betaald met miles). Nu bleek ik 1XP te weinig gekregen te hebben (ik weet het, het is er maar 1, maar ik vlieg vrijwel enkel privé en dan heb ik zelfs die ene hard nodig om status te behouden). Via Facebook Messenger de missende XP aangekaart en na een paar uur wachten reactie gekregen. De ontbrekende XP werd gelijk bijgeschreven, en ter compensatie ook 3000 miles gekregen. Dat is nog eens nette service dat ik die miles ook kreeg. Tevreden met de service in de chat van KLM.
Het is it and miss. Ik had geen XP gekregen, terwijl op de screenshot stond dat ik XP zou krijgen. Ze beleven gewoon volhouden dat het minder dan 10 euro kostte en ik dus volgens de "regels" geen recht had XP.
Klopt. Het is echt hit and miss qua service. Ik had een vlucht met een interline agreement. Maar daar heeft de andere partij de vlucht verplaatst waardoor de overstap krap is. KLM in eerste instantie van dit is ons probleem niet. Dus zoek het zelf maar uit. Toch wel vreemd als je in 1 boeking verkoopt daarna AF gebeld en daar was het al wat makkelijker.
Meerdere keren gebeld, nieuwe claims ingediend, maar ze worden allemaal afgewezen. KLM is van mening dat de 50,- compensatie correct is omdat het over de "base fare" berekend is. Geen idee wat die fare is, men wil ook niet de berekening delen. Ik ga mijn rechtsbijstand maar inschakelen, want het is volgens mij toch echt onjuist en incorrect afgehandeld...
Werkt klagen nog steeds? Inmiddels heb ik een paar keer een probleem gehad inclusief geannuleerde vluchten, maar echt helemaal niks ondanks dat het onder 261/2004 valt en uren tijd en gedoe heeft gekost. Als je platinum bent komen ze je tegenwoordig soms eerder je maaltijd brengen als je premium/eco vliegt, maar een goede klachtafhandeling lijkt er niet te zijn. Of moet ik daarvoor de platinum servicelijn bellen ipv een standaard klacht indienen?
Konden niets anders doen dan alleen het dossier heropenen met een aantekening erbij. Het dossier was gesloten zonder een e-mail terug kon de medewerker zien. Misschien is mijn spend niet hoog genoeg?
Dat zou niet uit mogen maken, mocht KL niet reageren dan kun je altijd nog naar zon claimtoko. Kost je wel wat maar dan ben je van het gezeur af.