https://www.rijksoverheid.nl/onderw...e-bij-aankomst-in-nederland/quarantaineplicht
Quarantaineplicht voor ZEER hoog risico landen gaat in per 1 juni. En die landen worden, volgens de tekst op de pagina in de link, op die pagina weergegeven.
Wat ze wel goed hebben gedaan is dat het lijkt of je bij oranje landen in quarantaine moet, terwijl deze plicht alleen gaat gelden voor de landen met een ZEER hoog risico, en dat lijstje met landen zal m.i. toch wel beperkt moeten zijn. De rest is en blijft een avies.
Wel staat ergens beschreven dat je bereikbaar moet zijn voor de toezichthouder, zowel telefonisch of als men aan de deur komt omdat je anders een boete kan krijgen.
Juist die laatste term, 'kan' krijgen geeft precies aan dat dit een wassen neus is, enkel het feit dat je een telefoontje niet opneemt of een deur niet open doet zal niet genoeg zijn tot veroordeling tot een boete, er zal geen rechter zijn die daarin mee zal gaan.
Excuses zijn namelijk heel makkelijk, ik stond onder de douche, heel simpel, dan neem ik geen telefoon op, en doe ik zeker niet open, of je bent aan het slapen, dan staat mijn telefoon op stil, want er zijn mensen die het niet uitmaakt dat het 3 uur 's nachts is en mij werkgerelateerd willen bellen bij problemen, maar ik ben niet altijd beschikbaar, en de kans dat ik open doe als ik in bed lig, die is ook nihil.
En als kers op de taart, je bent uitgezonderd als je korter dan 12 uur in Nederland blijft, dat moet je kunnen 'bewijzen' een treinticket met een bestemming buiten Nederland is dus al een bewijs.... Dus een digitaal aangeschaft kaartje enkele reis Enschede - Gronau wat zo'n € 1,90 kost is zo'n bewijs, hoe je in Enschede komt kan je verklaren met de OV chipkaart of bijvoorbeeld dat je met eigen vervoer gaat.
Klik om te vergroten...