InsideFlyer Corona Café

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Miya, 12 mrt 2020.

1. Danny1985

Danny1985 Newbie

Leuk Bevonden:
    5
    Trofeepunten:
    3
    Hallo allemaal,

Vraagje de lounge op Eindhoven airport ( aspire lounge) is momenteel gesloten .. En ook op Ibiza is deze gesloten zag ik. We vliegen 4 juni van Eindhoven naar Ibiza en ik was benieuwd of hier bekend was of deze weer open gaan. Of komen ze je ergens mee tegemoet?

Alvast bedankt voor de reacties

2. Thijsk

Thijsk Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Welke tegemoetkoming denk je te krijgen en via welk programma ga je de lounges binnen? 1. Priority Pass via AmEx, 2. of gewoon Priority Pass, 3. of een jaarabonnement bij Executive Lounges?
    Bij:
    1. Haha, nee, pech
    2. Kleine kans, hooguit wat korting op je abonnement
    3. Wellicht een voucher van Executive Lounges of een korting op je abonnement

FlyingFonz vindt dit leuk.
  3. Max2000

Max2000 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    376
    Trofeepunten:
    63
    Iemand hier ervaring met de controle van de testen met aankomst op CDG? Wordt het ongeveer hetzelfde gecontroleerd als op schiphol, dus snel bij aankomst of je negatief bent? Of is er een grondigere controle van de test?

4. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.085
    Trofeepunten:
    358
    Je moet op dit moment, of in ieder geval tot 2,5 weken terug door de paspoortcontrole op CDG.
    Daar wordt naast de bestemming waar je vandaan komt, je ID en de PCR test gecontroleerd door medewerkers van de Franse Politie die daar in het controle hokje zitten.

Over de grondigheid van de controle kan ik natuurlijk niet oordelen, maar gezien er in één keer een heel vliegtuig aankomt, een beperkt aantal paspoortcontrole hokjes open zijn zal dit natuurlijk bij geen bijzonderheden niet echt grondig kunnen gebeuren.
    Neemt niet weg dat als je met een valse aangekochte PCR test gaat reizen men mogelijk wel bekend is met bepaalde aanbieders van dit soort documenten en voorbeelden van dit soort testen heeft waardoor men mogelijk extra kan controleren.

Persoonlijk ben ik op diverse luchthavens geweest, en pas één enkele keer in Kiev wat discussie over de test omdat de medewerkster niets begreep van US format in data en daardoor dacht dat de test 4 dagen oud was, maar toen gaf ik aan, als dat zo zou zijn dan zou ik deze test niet op 7 mei 2021 maar op 5 juli 2021 gedaan hebben, dat kan natuurlijk niet, en daarnaast staat er op zich onderaan het resultaat ook dat de data in US format is.
    Waarom de partij waar ik me laat testen die datumnotering aanhouden geen idee, maar ik kan daar weinig aan veranderen.
    En van de testaanbieder in Portugal voor mijn toegang tot Duitsland, de printer was dusdanig slecht dat ik mij afvroeg of men het wel ging accepteren, het was allemaal wel leesbaar, maar de strepen liepen er doorheen, ik had uiteraard de versie ook digitaal beschikbaar (dat is ook toegestaan in Duitsland) maar daar werd niet om gevraagd. Ik vraag mij soms meer en meer af hoe serieus men de documenten zelf nog neemt....

Daarnaast vraag ik mij in het algemeen af hoe goed een 'grondige' controle überhaupt kan zijn, want hoe groot is de kans dat de aanbieder van de test mag bevestigen dat de test die is afgenomen negatief was, dit valt namelijk onder de wet van privacy en medisch beroepsgeheim. Dus een medewerker van een grenscontrole op de plek van bestemming kan dat niet zomaar even gaan opvragen, daar zitten nog wel wat haken en ogen aan.

Max2000 vindt dit leuk.
  5. Max2000

Max2000 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    376
    Trofeepunten:
    63
    Dankje! Het verbaast mij eigenlijk hoe makkelijk er gecontroleerd wordt, zo ben ik in Madrid helemaal niet gecontroleerd op mijn test.

6. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.085
    Trofeepunten:
    358
    Met vertrek uit Amsterdam wordt je alleen gecontroleerd bij vertrek naar Non Schengen bestemmingen, want daar krijg je geen digitale boarding pass en moet je bij een check in balie de benodigde documenten laten zien. (Zodra deze zijn gecontroleerd kan je wel een digitale boarding pass krijgen).
    Bij al mijn vluchten binnen Schengen kreeg ik direct na het online inchecken de boarding pass bij vertrek uit Amsterdam. Aangezien ik enkel met handbagage reis wordt er dan geen enkele keer bij vertrek gecontroleerd.
    Bij een vertrek uit een outstation krijg je geen digitale boarding pass, en moet je de PCR check laten zien, ook voor de doorvlucht uit Amsterdam krijg je op dat moment geen digitale boarding pass, maar zodra je in Amsterdam geland bent dan kan je dus wel de digitale boarding pass krijgen voor de vervolgvlucht.

De verantwoordelijkheid van de controle ligt bij de vervoerder, het is al dan niet aan de lokale overheden om te bekijken of een extra controle bij aankomst noodzakelijk is. Veelal ook gedreven uit 'maatregelen voor de bühne' om één van mijn favoriete uitdrukkingen te gebruiken, want de controle zelf stelt echt niet zoveel voor door de vele aanbieders van commerciële partijen.

In het nieuws in België wordt naar voren gebracht dat ze op Brussel Airport in de laatste maand zo'n 300 vervalsingen aan het licht zijn gekomen van mensen die naar het buitenland probeerden te reizen.

https://www.hln.be/zaventem/primeur...dat-hij-vervalste-pcr-test-gebruikt~aaa03e17/

In het artikel hier gaat het erover dat men gemakkelijk e.e.a. kan nagaan, nu ken ik de mogelijkheden tot testen niet echt in België omdat ik voor of na Corona daar nooit langer dan 48 uur verblijf, maar ik zie wel dat er bijvoorbeeld testen worden aangeboden op het Covid test center op Brussel Airport opgezet door de overheid omdat deze ook wordt gebruikt voor het verplichte testen bij aankomst. Dan is het controleren natuurlijk een stuk makkelijker voor de instanties, en eigenlijk zou al het testen ook vanuit de overheid opgezet en gecontroleerd moeten worden in plaats van al die commerciële aanbieders.

lloydje33 en Max2000 vinden dit leuk.
  7. Max2000

Max2000 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    376
    Trofeepunten:
    63
    Omdat ik er eigenlijk nooit meer wat van heb gehoord, is de quarantaineverplichting eigenlijk al wettelijk ingevoerd en was deze nou alleen voor hele hoogrisico landen of voor alle oranje en rode landen?

8. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.228
    Trofeepunten:
    223
    Ik had begrepen dat deze wet begin juni in de 1e kamer zou komen en dan half juni ingevoerd gaat worden. En 1-2 weken later gaat de europese wetgeving in dat er binnen Europa gereisd kan worden zonder quarantaine :confused:

9. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.085
    Trofeepunten:
    358
    Volgens mij was de behandeling van de 1e kamer vandaag. Of dat goedgekeurd is geen idee, daarna moet het worden ondertekend, gaat het naar de Koning ter ondertekening, moet het worden gepubliceerd in de Staatscourant.

Dus de exacte ingang is nog niet helemaal duidelijk.

Dat is wel een beetje mosterd na de maaltijd inderdaad zoals het nu lijkt. Vooral ook omdat het echt niet gaat gelden voor Duitsland of België met de huidige incidentie, daarvoor is simpelweg geen capaciteit aan de landsgrens om iets van een controle af te dwingen, en belangrijker, al helemaal geen capaciteit in de opvolging.
    Dus zoals eerder gesteld, de bereidwillige reiziger die zal nu ook al vrijwillig in quarantaine gaan, de reiziger die dat niet wil zal nu via buurlanden gaan reizen, want een dergelijke verplichting op het vaste land van Europa zonder een Europese afstemming is bij voorbaat kansloos in uitvoering.

10. PieterMaurits

PieterMaurits Blue Tier

Leuk Bevonden:
    155
    Trofeepunten:
    43
    Goede vraag, het stond gisteren inderdaad op de agenda van de Eerste Kamer. Kan er niets over lezen over de uitkomst van de stemming van dit specifieke wetsvoorstel. EDIT: het wetsvoorstel is aangenomen.

Dan wat totaal anders:
    Zojuist kerstvakantie 2021 geboekt, vanuit Valencia richting Santiago en terug vanuit Guayaquil, dit voor een prijs van 1350 euro per ticket in C. Best netjes voor de kerstdagen en oud&nieuw dacht ik maar zo. Wat zijn jullie verwachtingen over de reismogelijkheden buiten de EU tegen die tijd? Mag toch hopen dat dit over 7 maanden weer prima kan?

Laatst bewerkt: 26 mei 2021
  11. FlyingDutch

FlyingDutch Blue Tier

Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Het voorstel is inderdaad aangenomen. Quarantaine plicht voor hoog risico landen. Ik ga er vanuit dat dat oranje landen zijn, al kan ik daar geen verdere details over vinden.

Dat maakt de hele willekeur van reisadviezen natuurlijk nog wranger. Duitsland (waar besmettingen factor 4 lager liggen) is nog steeds oranje net zoals alle Balkan landen.

12. Grouchy

Grouchy Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.144
    Trofeepunten:
    428
    Denk niet dat je er van uit mag gaan dat oranje landen = quarantineplicht.
    Het wetsvoorstel heeft het over:

Overigens geldt de quarantaineplicht alleen ten aanzien van aangewezen zeer hoogrisicogebieden.

en

Het is dus niet zo dat wanneer een gebied een oranje reisadvies heeft, dit betekent dat reizigers uit deze gebieden per definitie verplicht in quarantaine moeten. De quarantaineplicht geldt voor reizigers uit landen met een incidentie van meer dan 500 covid-19 gevallen per 100.000 inwoners in de afgelopen 14 dagen, aanwezigheid van zorgwekkende varianten (Variant of Concern, VOC’s) en/of landen of gebieden met geen of onvoldoende test- of sequencingdata.

FlyingDutch, Thijsk en Carel1 vinden dit leuk.
  13. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.085
    Trofeepunten:
    358
    Dit lijkt heel duidelijk, maar rammelt al direct aan alle kanten, allereerst is de vraag of Nederland de Europese data gaat gebruiken.
    Maar nog veel belangrijker, de landsgrenzen gaan niet gecontroleerd worden, landen zoals Duitsland en België vallen buiten de categorie hoog risico, en vanuit die landen kan je doorreizen naar Nederland.
    Dus ook al zet men Turkije op de lijst van verplichte quarantaine, dan is dat voor de gemiddelde vakantieganger eenvoudig te omzeilen.
    Uiteraard, voor vluchten uit Brazilië aankomend in Nederland kan je controles opzetten, zeker omdat het merendeel van die passagiers doorreist naar andere (Europese) bestemmingen, dus het handjevol wat je overhoud kan je in theorie nog enigszins controleren, al ben je niet verplicht de telefoon op te nemen of de deur open te doen voor de gemeentelijke handhavers.

Thijsk en Carel1 vinden dit leuk.
  14. FlyingDutch

FlyingDutch Blue Tier

Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Ah dat laatste stukje had ik niet gelezen. Dus we gaan een nieuwe categorie erbij krijgen tussen oranje en rood om het makkelijk te maken (India is oranje op dit moment) :D

15. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.085
    Trofeepunten:
    358
    Ik lees dat het RIVM het risiconiveau gaat bepalen. Dus geheel zonder politiek gaan de categorieën niet zijn.
    Ben wel benieuwd naar de exacte voorwaarden zoals bij transitpassagiers of als je korter dan de 'quarantaine' periode in Nederland verblijft.

Ik heb wat moeite met deze halfslachtige maatregel, dat is duidelijk, ook al zal ik er zelf nagenoeg geen last van gaan ondervinden is mijn inschatting, kunnen er natuurlijk wel obstakels worden opgeworpen die ik nu nog niet voorzie terwijl mijn werkzaamheden wel gewoon doorgaan en ruimte om te schuiven zal er niet echt zijn.

16. r0gerthis

r0gerthis Blue Tier

Leuk Bevonden:
    82
    Trofeepunten:
    28
    Ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met reizen naar NL en de test eisen daarvoor. Ik lees op de website van de overheid dat je een 72u oude PCR test moet hebben + een max 24u oude snel test OF een max 24u oude PCR test.

Ik kan me herinneren dat die sneltesten weer zijn afgeschaft, maar kon dat zo snel niet vinden en de website van de overheid is ook niet aangepast.

Ik vlieg London - Amsterdam over twee weken en probeer het e.e.a. te plannen, enige inzicht van jullie ervaring zou welkom zijn!

17. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.228
    Trofeepunten:
    223
    Vorige week werd er in WAW nog streng op gecontroleerd. Je krijgt je boarding pass pas op het vliegveld nadat ze hebben gecheckt of je idd aan de testeisen voldoet. Helaas nog 2 testen of 1 PCR max 24 uur voor boarden.

18. r0gerthis

r0gerthis Blue Tier

Leuk Bevonden:
    82
    Trofeepunten:
    28
    Was er al bang voor. Heb een PCR test geboekt met Same Day Results op de dag voor we vertrekken bij Doctap in London. Fingers crossed. Reviews waren goed!

19. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.085
    Trofeepunten:
    358
    https://www.rijksoverheid.nl/onderw...e-bij-aankomst-in-nederland/quarantaineplicht

Quarantaineplicht voor ZEER hoog risico landen gaat in per 1 juni. En die landen worden, volgens de tekst op de pagina in de link, op die pagina weergegeven.

Wat ze wel goed hebben gedaan is dat het lijkt of je bij oranje landen in quarantaine moet, terwijl deze plicht alleen gaat gelden voor de landen met een ZEER hoog risico, en dat lijstje met landen zal m.i. toch wel beperkt moeten zijn. De rest is en blijft een avies.

Wel staat ergens beschreven dat je bereikbaar moet zijn voor de toezichthouder, zowel telefonisch of als men aan de deur komt omdat je anders een boete kan krijgen.
    Juist die laatste term, 'kan' krijgen geeft precies aan dat dit een wassen neus is, enkel het feit dat je een telefoontje niet opneemt of een deur niet open doet zal niet genoeg zijn tot veroordeling tot een boete, er zal geen rechter zijn die daarin mee zal gaan.
    Excuses zijn namelijk heel makkelijk, ik stond onder de douche, heel simpel, dan neem ik geen telefoon op, en doe ik zeker niet open, of je bent aan het slapen, dan staat mijn telefoon op stil, want er zijn mensen die het niet uitmaakt dat het 3 uur 's nachts is en mij werkgerelateerd willen bellen bij problemen, maar ik ben niet altijd beschikbaar, en de kans dat ik open doe als ik in bed lig, die is ook nihil.

En als kers op de taart, je bent uitgezonderd als je korter dan 12 uur in Nederland blijft, dat moet je kunnen 'bewijzen' een treinticket met een bestemming buiten Nederland is dus al een bewijs.... Dus een digitaal aangeschaft kaartje enkele reis Enschede - Gronau wat zo'n € 1,90 kost is zo'n bewijs, hoe je in Enschede komt kan je verklaren met de OV chipkaart of bijvoorbeeld dat je met eigen vervoer gaat.

Thijsk en VinceG vinden dit leuk.
  20. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.085
    Trofeepunten:
    358
    Op alle outstations wordt dit wel gecontroleerd, althans ik reis met KLM, en krijg je de boarding pass pas op het vliegveld.
    De PCR test van 72 uur oud en een sneltest van 24 uur oud of inderdaad de PCR test van 24 uur oud, of als je doorreist naar Duitsland een PCR test van 48 uur oud alwaar ik met de auto zo de grens weer over ben.

Ik kies over het algemeen voor 1 PCR test, en op de bestemmingen waar ik kom is dat goed geregeld, maar kan me voorstellen dat het niet in alle landen zo is.
    Een beetje eenduidig Europees beleid zou ook hier fijn in zijn, want die 24 uur test is hoewel niet lastig te regelen, wel een 'stress' momentje, want het kan natuurlijk altijd dat je 'positief' getest wordt en dan weet je dat pas relatief kort voor vertrek.
    Maar goed ik zit inmiddels over de 60 testen en prijs heb ik nog niet gehad...

Ruut vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina