Toch eigenlijk raar hoe slecht het in sommige ‘ontwikkelde’ landen geregeld is. In Toerkei of Ukraina struikel je over de aanbieders en zijn ook nog eens €25 tot €30 per test relatief goedkoop. En het is nou niet een heel lastig proces om de uitslag te krijgen in een lab. Ik vraag me toch af waarom er zoveel verschillen zijn, er zit een verdienmodel in, er is vraag naar, maar op de ene plek kan het wel en de andere niet...
Uiteraard, maar in Dubai is het bijvoorbeeld ook goed geregeld, en in Duitsland ook nog wel, zeker qua prijsstelling. Het gaat mij er ook om dat er geen enkele reden is waarom het langer dan 24 uur moet duren.
Is er uberhaupt nog wat meer info over de quarantaine plicht? Onze vriend Hugo heeft er vanavond niet in de persconferentie over gepraat, en ik dacht dat het streven was deze 15 Mei in te laten gaan?
Dat was het streven, dat is niet gelukt, wet moest nog wat verder afgezwakt worden van diverse partijen, en op 25 mei stemt de eerste kamer erover, dan moet het nog worden gepubliceerd en dan gaat het pas in. Laat dat nu ook het moment zijn dat van in ieder geval Europese landen het zeker geen hoog risico gebieden meer zijn, dat het maar voor een zeer beperkt aantal bestemmingen zal gelden zodat het 10 koppige belteam het kan behappen.
Het is inderdaad niet gemakkelijk om iets te vinden. Er is een afsprakensysteem bij de meeste labs die ik gevonden heb, maar als je het aantal afspraak momenten afzet tegen het aantal toeristen dat Barcelona bezoekt lijkt dat nooit te werken. En het is nu nog de aanloopperiode naar het hoogseizoen. Als je op dit moment binnen 24 uur de uitslag wil in het weekend mag je de portemonnee trekken. €150-€180 is niet ongebruikelijk bij een degelijk lab waarbij afspraak maken niet eens altijd kan (“ga maar in de rij staan, we zijn zaterdag tot 10.00 uur ‘s ochtends geopend”-Unilabs) of vaak gewoon houtje-touwtje is via whatsapp ed. Er staan wat lijntjes uit voor afspraken rond €125 per test via mail/whatsapp waar we halfbakken antwoorden op hebben gehad en een heldere bevestiging afwachten. Hopelijk morgen duidelijkheid. Wat je zegt is denk ik makkelijker voor de volgende keer, gewoon iets minder lang gaan (tussen aankomst en vertrek zit nu zo’n 76 uur) en de test voor de terugreis al voor de heenreis laten afnemen. Op de luchthaven de test afnemen is qua wachttijd voor de 72 uur ook niet echt praktisch nu. Zoals @Ozzietukker hier ook al meerdere keren heeft aangegeven slaat die testregeling natuurlijk helemaal nergens op als je voor je heenvlucht al je testen voor de terugreis al hebt gedaan. Maar goed, dat is hoe het nu werkt.
Ah ok! Vraag me af hoe ze het gaan doen met overstappen. Ik kom 5 Juni terug uit MLE, zal er om spannen of de wet dan net geldig is of net niet. Ik kom echter met QR aan in Italie, en pak dan KL naar AMS. Ik kom dan niet langs de Nederlandse Marechaussee, dus technisch gezien weten ze dan niet dat ik verplicht ben om in quarantaine te gaan toch? Niet dat ik me heel veel zorgen maak, maar vind dat best interessant hoe dit in z'n werking zou gaan.
Puur antwoord gevend op je vraag, als het losse vluchten zijn is er inderdaad geen controle mogelijkheid, je moet dan wel weer aan de inreisvereisten van in dit geval Italië voldoen. Daarnaast is de verplichte quarantaine alleen noodzakelijk bij hoog risico gebieden of met een eventuele virusvariatie. De landen met een vliegverbod nu bijvoorbeeld. De wet zal bij goedkeuring op de 25ste naar verwachting nog net voor juni ingaan.
In Duitsland heb ik een test gedaan voor 70 en dat was ongeveer de eerste hit die ik vond op google in de buurt dus waarschijnlijk kan het nog goedkoper
Ja precies, nou ja en in die hoog risico gebieden waar momenteel een vliegverbod is heb ik toch niks te zoeken haha. Las trouwens wel heet onderstaande ook. Blij dat die uitzondering voor geprikte mensen komt! Zo komt er toch iets meer draagvlak.
Ik verbaas me erover dat ze niks doen met de grote groep die al immuun is. Alsof een vaccinatie meer telt dan al aanwezige immuniteit. Verplicht non-stop getest worden of verplicht vaccineren om je vrijheid terug te krijgen terwijl je al prima bestand bent tegen het virus en antistoffen hebt...
Dat komt in ieder geval met het coronapaspoort. “Daarmee kunnen reizigers straks eenvoudig aantonen dat ze gevaccineerd zijn, negatief getest zijn of immuun zijn door een recente besmetting. Nederland wil dat coronapaspoort vóór de zomervakantie, dus eind juni, klaar hebben voor gebruik.”
Je wordt nooit verplicht je te vaccineren voor vrijheid, want je hebt de mogelijkheid om te testen en daardoor alles te kunnen doen wat gevaccineerden kunnen. Maar er komt inderdaad ook de mogelijkheid om serologisch aan te tonen dat je immuun bent, alleen is dat technisch wat ingewikkelder zeiden ze en daar zijn ze mee bezig.
Internationaal is nog niet afgesproken welke antigeentiter drempelwaarde zal worden gehanteerd om iemand "immuun" te verklaren. Hier zal eerst onderzoek naar gedaan moeten worden. Daarnaast zullen ze willen aantonen dat die personen voldoende antistoffen hebben om alle varianten aan te kunnen. Dus dat is zeker een lastige. Daarom is ook besloten om ook personen die Covid hebben doorgemaakt ook gewoon een vaccin aan te bieden.
Dat is correct. Kreeg toevallig vandaag de uitnodiging waarin stond dat als je tot 6 maanden terug positief was getest je toch 1 injectie krijgt...
En toch zal vaccineren voor de meeste wel een uitweg zijn voor het vele testen. Mijn werkgever verplicht het inderdaad niet, vergoed alle testen, maar het niet meer hoeven testen maakt het wel allemaal makkelijker. Maar ben benieuwd of je het aan kan tonen, de kans dat ik het vorig jaar februari of maart niet gehad heb is eigenlijk nihil, maar echt veel symptomen heb ik niet gehad, jammer dat er niet toen de testmogelijkheden waren als nu. Want ik had het graag zeker geweten.
Dat kan zeker. Er zijn antistoffen tests die je kunt doen. Volgens mij heeft @danfl44 wel een adres van een club die tevens een certificaat afgeven daarvoor.
Ja antistoffen test zijn nu te verkrijgen, maar die zullen niet iets detecteren van vorig jaar, zeker niet omdat ik nooit echt ziek ben geweest. (Hoewel vorig jaar februari ik één nacht flink beroerd was en met de wetenschap van nu ik die symptomen toch wel zwaarder vond dan mijn normale 1 nacht ziek per jaar). De laatste maanden heb ik inmiddels 57 testen gedaan (niet alleen PCR, ook sneltesten, dan loopt het snel op), niet één keer prijs...
Ik verwacht dat die antistoffen ook na een jaar makkelijk aan te tonen zijn. In Griekenland geven ze toegang met een bewezen besmetting van 9 maanden oud. Ook de bescherming lijkt niet onder te doen voor die je krijgt met een vaccin. Ik las ergens iets in de trend van 85%, dat is een stuk meer dan het AstraZeneca vaccin geeft na 2 injecties.
Weet iemand of er een of meerdere lounges open zijn op CDG, of zijn die momenteel met Covid allemaal gesloten?