InsideFlyer Corona Café

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Miya, 12 mrt 2020.

1. Tim82

Tim82 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Ik heb die coronasnelcheck ook 2x gebruikt, in Amsterdam. Tussen 16 en 17u was dat, volgende dag tussen 13u en 14u de uitslag binnen in die 2 keren. Was wel een beetje een ongeregeld zootje, met een rij op straat en een vrouw die af en toe om de hoek kwam brullen: Ik heb nog 1 sneltest over, iemand interesse? Nee?

2. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.085
    Trofeepunten:
    358
    Ik ga naar een vast adres in Utrecht, en hoewel ik tevreden ben over de service, vraag ik mij stiekem toch wel af hoe verstandig het is om dit allemaal over te laten aan private partijen, want bij een GGD teststraat heb ik iets meer vertrouwen in de kwaliteit van de test en de opvolging van protocollen. Maar goed bij de GGD kennen ze me ook, krijg tegenwoordig de opmerking van de vaste beveiliger daar bent u weer....

Daarnaast, zo kwam ik gisteren aan in Duitsland, op een KLM vlucht uit Nederland, en dan mag je bij een grenscontrole dus een geprinte test laten zien uit Oekraïne. Tevens een foto van de succesvolle reiseanmeldung die in mijn geval niet eens nodig is, je kunt tijdens het aanmaken van de reiseanmeldung zelf de reden van uitzondering aangeven bij het invullen zodat je geen mail krijgt dat je in quarantaine moet, maar je moet dus wel een schermprint maken, want de medewerker van de politie vraagt er dus wel naar.

Maar men heeft door de huidige opzet geen enkele mogelijkheid tot controle van welke documenten dan ook. Men kijkt simpelweg of de datum en tijd goed is, in mijn geval afgenomen 47 uur, 59 minuten en 21 seconden voor geplande aankomsttijd, dus binnen de 48 uur, wat een glimlach van de beste man niet kon onderdrukken en wenste mij een fijne reis naar Nederland.

Mijn indruk is nog steeds dat het vooral de bedoeling is om het reizen zo moeilijk mogelijk te laten lijken voor, maar nu ik het al een tijdje doe valt het allemaal wat mee, ja er zijn wat extra kosten voor PCR testen, maar vooral in de landen waar ik moet zijn is dat heel goed geregeld, goedkoop, snel en professioneel.

VinceG, FlyingFonz, ErwinLansing en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. RickJansen

RickJansen Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.557
    Trofeepunten:
    478
    Is het 48 uur voor aankomst of voor vertrek van de vlucht? Was ik me eens aan het bedenken...stel voor je vliegt vanuit Thailand naar Duitsland (als dat zou mogen) en we gaan uit van 48 uur voor aankomst. Even een rekensommetje met als voorbeeld de volgende vlucht;
    BANGKOK - FRANKFURT (LH)
    Vertrek Bangkok Zondag (lokale tijd); 23.00 uur (Duitse tijd 18.00 uur)
    Aankomst Maandag (lokale tijd); 05.40 uur (Thaise tijd 10.40 uur)

Dan zou je dus op zijn vroegst op zaterdagochtend om 10.40 getest kunnen worden. Als je er dan van uit gaat dat de testuitslag in een slecht geval 36 uur duurt, krijg je deze dus op zondagavond om 22.40, terwijl 20 minuten daarna de vlucht al vertrekt. Erg krap allemaal, toch?

4. MoonJ

MoonJ Silver Member

Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    143
    Het is zeker krap. Italië heeft bijvoorbeeld ook 48 uur prio to entry. Nu is dat maar 1.5u vliegen, maar nog steeds is het erg weinig tijd gezien het moment van afname en uitslag vaak minimaal wel 24 uur overheen gaat.

5. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.085
    Trofeepunten:
    358
    Voor Duitsland geldt 48 uur voor geplande aankomsttijd van de vlucht op Duits grondgebied.
    Mocht de vlucht dus vertraging hebben of je bent nummer 80 in de rij in plaats van nummer 2 met ongeveer 1 minuut controle met 2 paspoorthokjes open dan kijkt men niet naar het tijdstip bij controle, maar naar het tijdstip van geplande aankomsttijd. (Vertraging en positie in rij van paspoortcontrole valt buiten de invloedssfeer van de passagier).
    Voor Nederland geldt bij de 72 uur dat dit dus 72 uur voor de geplande aankomsttijd is, maar bij de 24 uur PCR of snel test geldt weer het moment van vertrek van de eerste vlucht, bij een eventuele overstap blijft deze dus geldig.

In Nederland is het wat lastiger sneller een uitslag te krijgen, in Turkije of Oekraïne is dit wel goed geregeld, waar in Turkije men zelfs naar je hotel komt, zijn er in Oekraïne, zeker in Kiev genoeg aanbieders, en binnen 12-14 uur heb je de uitslag wel, kan nog sneller als je wilt, zelfs binnen 6 uur, maar dan betaal je het dubbele, en ik neem persoonlijk de test op het moment af dat het binnen de tijdsgrenzen valt. In dit geval dus exact, ik was er iets te vroeg, men wilde al afnemen, maar gaf aan dat het echt niet mocht voor 18.40 plaatselijke tijd in verband met geldigheid, en gezien men een registratie rechtstreeks in het systeem doet moest het moment dus echt afgewacht worden.

Overigens een opmerking, voor Duitsland mag je overigens ook een antigeen sneltest doen, een dergelijk resultaat kan je dus vrij snel krijgen, maar de kosten hiervoor wijken niet veel af van de PCR test, zodat ik persoonlijk voor die test ga, de procedure is hetzelfde.
    Voor het voorbeeld in Thailand, ja daar is de testindustrie nog niet echt goed opgezet, daar is nog veel te doen.

Laatst bewerkt: 3 mei 2021
    VinceG vindt dit leuk.
  6. FlyingDutch

FlyingDutch Blue Tier

Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    LET OP: voor Nederlanders naar Duitsland moet wel een PCR of NAAT test omdat Nederland een hoogrisicogebied is

7. MoonJ

MoonJ Silver Member

Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    143
    Ah, fijn om te weten dat het dus wel betrouwbaar is. Ik werd een beetje huiverig omdat er geen telefoonnummer vermeld staat en dus geen idee heb wie/wat te contacten mocht ik de uitslag nog niet binnen hebben, maar daar hoef ik mij minder zorgen om te maken dus.

EDIT: Dicht op 1ste pinksterdag. Toch maar verder zoeken :(

Laatst bewerkt: 4 mei 2021
  8. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.085
    Trofeepunten:
    358
    Dat is volgens mij niet correct hoor. Op onder andere https://klm.traveldoc.aero/ staat het volgende;

Passagiers mogen Duitsland niet binnenkomen tenzij zij in het bezit zijn van een negatieve Covid-19-testuitslag (PCR, LAMP, NAAT en antigeentests worden geaccepteerd) die binnen 48 uur voor aankomst is verkregen. De test moet in het Engels, Frans of Duits zijn uitgevoerd. Antilichaamtesten worden niet aanvaard.

De verandering voor een 'hoogrisicogebied' is vooral dat als je over land komt je niet meer achteraf maar voor vertrek getest moet zijn.
    Daarnaast geldt nu de testverplichting met een test geldig 48 uur voor geplande aankomst voor alle landen, om ook in Duitsland voor de Bühne het reizen onaantrekkelijk te maken.
    Maar laten we het zo zeggen, de Lufthansa vlucht op Lissabon, uitgevoerd met een A321 had een wachtrij bij de incheckbalie die in normale tijden niet zou misstaan.

9. MoonJ

MoonJ Silver Member

Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    143
    Wellicht dat iemand me hier kan helpen voordat ik een apart topic aanmaak. Ik heb even een lastige situatie.

Over drie weken vlieg ik vanaf MXP (Milan Malpensa) naar DOH en dan MLE (Malediven). Zoals eerder gemeld vlieg ik met KLM op Linate, rijd dan naar MXP (wellicht met hotelovernachting) en wil dan naar Doha vliegen.

Nu heeft de Italiaanse overheid een regel dat je naar een land op de lijst E (waar Malediven onder valt, basically 'rest of world') mag vliegen voor werk redenen, studie, etc etc. Reizen voor toerisme is 'not permitted'.

Zie: http://www.salute.gov.it/portale/nu...d=5412&area=nuovoCoronavirus&menu=vuoto&tab=5

Geldt dit dan voor Italiaanse inwoners of ook voor mij, als Nederlander?
    Hoe ik het zie ben ik een 'transfer' passagier in Italie, en kan de Italiaanse border control mij niet tegenhouden. Maar ik vraag mij af of ik dit verkeerd zie. Heeft iemand hier enig idee? Er staat op overheidssites van Italie niks over transfer passengers, dus zit hier echt een beetje in het donker.

Laatst bewerkt: 5 mei 2021
  10. FlyingDutch

FlyingDutch Blue Tier

Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Mea culpa.. ik heb inderdaad 2 dingen door elkaar gehaald. De test om de quarantaine in Duitsland te beëindigen mag geen sneltest zijn (tenminste in hamburg https://www.hamburg.de/faq-reisen/#14762996_14762892)

11. Urbanjazz

Urbanjazz Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.578
    Trofeepunten:
    383
    Iemand ervaring met PCR laten uitvoeren in regio Alicante, Spanje?

Voor het eerst sinds de test-regels gaan we op pad. Echt te zot voor worden wat je moet doen om NL in te komen. Ben voorstander van testen, maar dit is echt typish Polder-gevalletje

12. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.085
    Trofeepunten:
    358
    Ah ok, tja ik verblijf nooit langer dan 24 uur in Duitsland en ben er werkgerelateerd of op doorreis dus voor mij geld de quarantaine verplichting nooit.

Wat ik trouwens wel slecht vindt van de regelgeving is dat je de PCR test die je moet doen dus geen gratis test mag zijn door de overheid aangeboden.
    Op die manier zorg je er wel voor dat mensen zich niet laten testen en er dus besmettingen onopgemerkt blijven.
    En de kans op controle in Duitsland lijkt zoals het door de media wordt gesteld heel hoog met hele hoge boetes, in de praktijk valt dat ook wel weer mee, simpelweg omdat men de infrastructuur er niet voor heeft en belangrijker, men mag dus zelf uit quarantaine bij een negatieve test, je moet weliswaar die testresultaten officieel bewaren, maar het aantal 'te controleren' adressen blijft daardoor veel te hoog doordat er geen adressen in de tussentijd afvallen.
    Tel daarbij op dat ook de anreiseanmeldungen van transit passagiers wel opgeslagen worden, je kan wel aanvinken dat je onder de uitzondering valt, maar die komen dus wel op de stapel te controleren adressen.

Tot zover de fabel van ook maar enigszins in de buurt komen van het kunnen uitvoeren van een effectieve controle.

VinceG, Thijsk en Carel1 vinden dit leuk.
  13. FlyingDutch

FlyingDutch Blue Tier

Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Klopt, maar met een dreiging van een boete van 10.000eur wil ik het risico niet nemen dat ik net die ene persoon ben die gecontroleerd wordt. Ik denk dat dat ook het hele idee is. Je hoeft geen 100% controle te doen. De afschrikkende werking moet er zijn door af en toe iemand aan de schandpaal te nagelen.

Carel1 vindt dit leuk.
  14. Frankb

Frankb Blue Tier

Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    Heeft iemand ervaring met Covid positief getest en daarna weer vliegen?

Hoe snel kon je weer vliegen? (Hoe snel test je weer negatief op een PCR test?)

15. PJOTR

PJOTR Blue Tier

Leuk Bevonden:
    298
    Trofeepunten:
    63
    Vandaag eerste shot Pfizer gekregen. Ik had mijn gele vaccinatieboekje meegenomen, maar daar werd nog niks mee gedaan. Kreeg al wel een vaccinatiebewijs van de eerste prik. Na de tweede prik krijg je een up-to-date vaccinatiebewijs, dat kun je dan in je boekje plakken. Eerst kopiëren op een stickervel, lijkt me. Gezien het formaat past het precies

Urbanjazz, arjen05, MoonJ en 8 anderen vinden dit leuk.
  16. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.085
    Trofeepunten:
    358
    Maar de boete is bij een eerste overtreding nooit 10.000 euro. Het kan oplopen tot 10.000 euro, maar als je een dergelijke boete krijgt dan moet er wel meer aan de hand zijn.
    Nu begrijp ik wel dat je een afschrikwekkende werking wilt, maar als je een dergelijk systeem opzet wat zo lek is als een mandje gaan mensen dit vanzelf zien met als gevolg dat de brave huisvader die toch al de regels volgt dit inderdaad doet, maar de groep waar het voor bedoelt is zal er direct doorheen prikken.

Nu bestaan mijn werkzaamheden vooral uit het opmerken van mankementen in procedures en kijk ik er mogelijk op een wat andere manier naar en ik weet natuurlijk ook niet welk percentage opvolging men in hun hoofd heeft, als men tevreden is met 40-60% dan is de huidige opzet voldoende.

Thijsk, Carel1 en Ruut vinden dit leuk.
  17. VinceG

VinceG Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.992
    Trofeepunten:
    273
    Mjah dat ligt aan je eigen lichaam. Sommigen hebben maar gedurende een klein window een positieve test. En sommigen blijven permanent positief testen terwijl men volledig klachtenvrij is.

18. MoonJ

MoonJ Silver Member

Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    143
    Niemand die toevallig weet heo het geldt met regelgeving omtrent dit geval? Of de Italiaanse 'Marechaussee' mij doorlaat gaan omdat ik onder NL regelgeving val, en als transfer passagier, of onder regelgeving van Italiaanse inwoners?

19. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.068
    Trofeepunten:
    223
    Mijn ervaring met Italië, Florence, in dit geval, is ze doen maar wat.

Ik ging vorig jaar oktober 3 dagen naar deze prachtige stad. Volgens de ambassade in Nederland moest ik een pcr-test doen voor vertrek. Datzelfde verhaal kreeg ik per mail van de luchthaven aldaar.
    De GGD van Toscane gaf aan dat een zakelijk verblijf van maximaal 48 uur geen pcr-test vereist.

Mooi, dus ik documentatie uitgeprint dat ik daar voor werk moest zijn.
    Aangekomen op de airport totaal geen controle en stond ik werkelijk binnen 5 minuten buiten...

MoonJ en Urbanjazz vinden dit leuk.
  20. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.085
    Trofeepunten:
    358
    Het kan natuurlijk zijn dat net zoals in Nederland in Italië steekproefsgewijs controleert. (Vandaag stonden ze zelfs bij aankomst met de bus in de terminal mijn Nederlandse PCR test te controleren van mijn vlucht uit Düsseldorf, waarop die man inzag hoe nutteloos zijn werk was).

Maar hoe streng men in Italië is geen idee, en het is voor Italië natuurlijk nogal lastig te controleren als jij aangeeft zakelijk te reizen (ook al doe je dat niet) om dat in Nederland te controleren.
    Maar het is inderdaad wel lastig als je alles niet helemaal in de hand hebt, ik merk wel dat met alle 'regels' ter plekke het allemaal vaak wel meevalt.

MoonJ, Urbanjazz en Ruut vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina