InsideFlyer Corona Café

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Miya, 12 mrt 2020.

1. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.068
    Trofeepunten:
    223
    Inderdaad, het is voor de controlerende ambtenaren, net als voor ons niet eenvoudig allemaal.

Wat ik dan wel weer vreemd vond is dat de Italiaanse ambassade in NL er tot 2 keer op aandrong dat de pcr-test verplicht is, ook bij een kort verblijf. De Toscaanse GGD ging daar veel relaxter mee om en de meneer bij Migration maakte het echt geen bal uit...

Dus maatregelen voor de bühne die overigens wel werken. In zowel mijn zakelijke en privéomgeving zien de meesten af van reizen buiten Nederland.

Alle lof voor de reaguurders op IF. Ik heb hier ontzettend veel kennis vandaan gehaald op het gebied van internationaal reizen in covid-tijd;)

FlyingFonz, MoonJ en Javadest vinden dit leuk.
  2. MoonJ

MoonJ Silver Member

Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    143
    Ja, officieel is het ook voor 'Study' gezien ik m'n brevet tot Dive Master wil afronden daar. En Study valt onder een reden om van de Italiaanse overheid te mogen reizen naar buiten de EU. Maar weet niet in hoeverre dat wordt gezien als Studie, haha.

Denk zelf dat de Italiaanse Paspoort Controle weinig zal vragen, waardoor ik er gewoon doorheen kom. Maar toch zou een beetje zekerheid dat de regel alleen voor Italiaanse inwoners geldt om niet voor toerisme te mogen reizen naar buiten de EU, mij wat prettiger laten voelen. :D

lloydje33 en Urbanjazz vinden dit leuk.
  3. Tim82

Tim82 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Vraagje met betrekking tot Sint-Maarten - Amsterdam. Voor reizen uit Sint Maarten naar NL is geen pcr of quarantaine nodig zag ik. KLM biedt de route alleen aan met tussenstop in Curaçao, en ik vroeg me af of dat de situatie nog verandert? Je zit dan immers in een toestel waar ook reizigers uit een hoog risico land zijn ingestapt onderweg.

4. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.085
    Trofeepunten:
    358
    Ik heb hier ervaring mee uit Lissabon met een overstap in Parijs.
    De reisregels zijn helder, als je opstapt in laagrisico gebied en je stapt over in een hoog risico gebied en je blijft in transit op de luchthaven, dan blijven de regels gelden van de plek waar je op stapt.
    Andersom ook, stap je op in hoog risico gebied en stap je over in laag risico gebied heb je wel een test nodig.
    In mijn geval in Parijs stond men op de pcr test en pas bij de ‘super supervisor’ drong het door dat ik gelijk had nadat ze de reisregels hadden nagelezem, maar het begon met resoluut nee je moet een pcr test hebben...

Al schat ik in dat in dit geval als er meer reizigers op die vlucht zitten de regels algemeen bekend zijn. Ik was echt de enige connecting 3 dagen nadat de regels waren aangepast. In Lissabon wisten ze de regels ook, omdat ze er dagelijks mee te maken hebben natuurlijk.

https://www.rijksoverheid.nl/onderw...e/verplichte-negatieve-covid-19-testuitslagen

Regels bij overstappen: afhankelijk van land waar u vertrekt
    Moet u overstappen in Nederland of een ander land? Dan zijn dit de regels:

• Begint uw reis in een veilig land en heeft u een overstap in een hoogrisicogebied?
      Dan heeft u geen negatieve testuitslag(en) nodig als u op de luchthaven gebleven bent. Als u de luchthaven verlaat tijdens de overstap, telt dit als een nieuwe reis.
    • Begint uw reis in een hoogrisicogebied en heeft u een overstap in een ander land?
      Dan moet u ook een negatieve NAAT(PCR)-testuitslag van maximaal 24 uur oud bij het aan boord gaan laten zien. Of in het bezit zijn van een negatieve sneltestuitslag van maximaal 24 uur oud bij het boarden en een negatieve NAAT(PCR)-testuitslag die maximaal 72 uur oud is bij aankomst in Nederland. Ook als u een overstap maakt in een veilig land. De testuitslag blijft geldig tijdens de overstap en eventuele vertraging.
    • Begint uw reis in een hoogrisicogebied en heeft u een overstap in Nederland?
      Dan moet u een negatieve NAAT(PCR)-testuitslag van maximaal 72 uur oud bij aankomst in Nederland kunnen tonen.

Carel1, VinceG, FlyingFonz en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.068
    Trofeepunten:
    223
    michiel1, lloydje33, Carel1 en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.085
    Trofeepunten:
    358
    Het punt is natuurlijk dat het ook niet meer houdbaar is. Het meest vervelende voor de overheden is dat men simpelweg niet meer zo bang is, of althans er is een groepje dat in angst zit, maar een steeds groter wordende (jongere) groep ziet toch echt waar de klappen vallen.
    Oekraïne is misschien geen goed voorbeeld van aantal overlijdens, maar als ik zie hoe men hier na de 3de lockdown weer op straat is, naar restaurants, cafes en dergelijke gaan dan zie je totaal geen angst meer. En dat stemt mij dan weer gelukkig...

Ruut vindt dit leuk.
  7. ErwinLansing

ErwinLansing Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.120
    Trofeepunten:
    428
    Als het maar niet vervangen wordt door een negatief reisadvies voor alle landen in de hele wereld :rolleyes:

Het is zeker een goede eerste stap, en dat mag op gepaste wijze gevierd worden.

Hetzelfde besluit werd een week of twee geleden genomen hier in Denemarken. Maar ach, het enige "gele" land in Europa is IJsland tot nu toe, de rest nog steeds vol regime met testen en quarantaine. Goed dat FB mijn status en XP verlengt aan het einde van de maand, want een mileage run zit er echt niet in :(

Carel1 en Ruut vinden dit leuk.
  8. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.068
    Trofeepunten:
    223
    Herkenbaar. Ben nu nog FB Gold en dat wordt met nog een jaar verlengd. Voor mij heeft het geen zin om nu voor een XP run te gaan.
    Voor de XP's vlieg ik niet meer, wel om vrienden in den verre weer eens te ontmoeten.;)

ErwinLansing vindt dit leuk.
  9. Grouchy

Grouchy Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.144
    Trofeepunten:
    428
    Dan nog, vliegen gaat ook vanaf 15 mei nog steeds een gedoe geven met de lappendeken aan regels. Zelfs als je gevaccineerd bent zijn er nu al weer uitzonderingen omdat landje XYZ een bepaald vaccin zoals bijvoorbeeld J&J of Astranzeneca niet heeft goedgekeurd voor gebruik.
    Landje ABC plakt er dan ook weer een tijdslimiet aan: vaccin moet de laatste zes maanden gezet zijn. Dan mag je dus ergens rond de jaarwisseling opnieuw en in Juni weer.

FlyingFonz vindt dit leuk.
  10. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.085
    Trofeepunten:
    358
    Het is wel een signaal dat Jan met de pet weer mag vliegen.
    Natuurlijk het kon nu ook maar het advies zorgde wel voor minder passagiers en ik kon op korte termijn bestemmingen boeken voor goede prijzen of zaken omgooien, dat was wel heel fijn.
    Maar voor voortbestaan is een markt met meer passagiers wel noodzakelijk.

Laten ze wel in de EU 1 standaard sneltest bij vertrek op de luchthaven invoeren en daarmee weer vrij verkeer bewerkstelligen in plaats van al dat commerciele test onzin met inderdaaf voor elk land verschillende tegels.

VinceG vindt dit leuk.
  11. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.228
    Trofeepunten:
    223
    FlyingFonz en Carel1 vinden dit leuk.
  12. Thijsk

Thijsk Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Dat, plus dat een vaccinatiepaspoort niet hoeft, maar het GGD/RIVM-papier met daarop de vaccins en de batch-codes voldoende is.

Carel1 vindt dit leuk.
  13. BartF

BartF Blue Tier

Leuk Bevonden:
    217
    Trofeepunten:
    43
    Heeft iemand toevallig recent nog een pcr in Barcelona in de stad in het weekend gedaan? Het is best lastig om iets te vinden voor aankomend weekend waar je niet de hoofdprijs voor betaald. Er zijn labs met/zonder afspraak maar er lijkt bij allen een soort ‘spoedtoeslag’ nodig te zijn om binnen 24-48 uur de uitslag te krijgen. Aankomst in Barcelona is vrijdag eind vd middag en vertrek is maandag halverwege de avond.

14. Carel1

Carel1 Gold Member

Leuk Bevonden:
    3.583
    Trofeepunten:
    948
    Al is het maar dat het GGD/RIVM-papier geldt als vaccinatiebewijs totdat het vaccinatie-paspoort beschikbaar is.

westi en Thijsk vinden dit leuk.
  15. MoonJ

MoonJ Silver Member

Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    143
  16. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.085
    Trofeepunten:
    358
    Ik lees het volgende over de aankomende quarantaine plicht:

Tijdens het debat over deze wet, een kleine twee weken geleden, betwijfelde de Kamer of de quarantaineplicht wel te handhaven is. Het idee is dat de controles via een belteam lopen, die vervolgens boa's op pad kunnen sturen. Dat belteam bestaat alleen uit tien mensen.

Ehm sowieso gaat de quarantaine plicht alleen gelden voor hoog risico gebieden zoals India of Brazilie. Maar een belteam van 10 mensen, zucht, waarom al die moeite voor een dergelijke kennelijk alleen op papier actieve maatregel, want effectief controleren met 10 man belteam, tuurlijk.

17. Bijzonderetickets

Bijzonderetickets Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.453
    Trofeepunten:
    483
    Links of rechtsom, ook al zou het "voor de bühne" zijn (om in jouw termen te blijven spreken ;)) sluit dit wel aan bij de wens van een deel van de bevolking.

Het is velen een doorn in het oog dat mensen uit hoog risico gebieden niet in quarantaine gaan.

En er zijn ook genoeg mensen die denken dat ze geen enkel risico meer vormen als ze getest zijn voor vertrek. Ten onrechte, want het duurt nu eenmaal een tijdje voor de besmetting is vast te stellen.

Grouchy vindt dit leuk.
  18. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.085
    Trofeepunten:
    358
    Maar dat is precies mijn punt, om in mijn termen te blijven, als je iets voor de bühne invoert, doe het dan op zijn minst nog iets van geloofwaardig.

De aankomende plicht is al uitgekleed naar alleen hele hoge risico gebieden, maar ook daar gaan weer mensen in de uitzonderingen vallen.
    En wederom niet gezamenlijk in de EU maar Nederland als individueel, dus degene die zich er niet aan willen houden kunnen dat vrij eenvoudig gaan doen. Sterker nog je gaat met invoeren van deze plicht vliegverboden opheffen omdat je deze wet hebt, het is niet een maas in de wet, het is gewoon een vergiet...

FlyingFonz, Grouchy, VinceG en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. Bijzonderetickets

Bijzonderetickets Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.453
    Trofeepunten:
    483
    Ben het met je eens. Er zal wel niet meer inzitten hier in de EU denk ik.

In landen zoals Thailand en Indonesië zien ze er op toe dat je opgehaald wordt richting quarantaine hotel (op eigen kosten). Mensen in witte pakken hangen je ontbijt in de ochtend aan de deur. Na een aantal dagen weer een test.

Binnen Europa zal dat wel teveel inbreuk op "GrOnDReCHteN" zijn.

20. VinceG

VinceG Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.992
    Trofeepunten:
    273
    Ik ben er een week of 4 geleden nog geweest, maar heb toen besloten om op een PCR test gedaan in NL heen en weer te reizen en alleen een sneltest gedaan. Ik kon weinig (lees: geen) PCR tests vinden die gegarandeerd een korte uitslagtijd gaven. Is het nieuwe testcentrum op het vliegveld nog steeds niet geopend?
    Ik heb toen alleen een antigeentest moeten vinden, maar dat was ook niet gemakkelijk.

BartF en Ozzietukker vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina