Is je vlucht geannuleerd zonder dat iets van rerouting of alternatieve vlucht is aangeboden, voor bestemming waar je op basis van je paspoort nog gewoon heen mag? Dan idd tijd voor je rechtsbijstand.
Zojuist bericht gehad van KLM dat het aantal contactmomenten tussen cabinepersoneel en passagiers beperkt zal worden en daarom de catering aan boord zowel voor economy als world business beperkt zal zijn tot: 1 warme maaltijd 1 snack water en frisdrank Dit geldt in ieder geval voor een intercontinentale vlucht morgen. De mail vraagt iedereen om verder eigen eten en drinken mee aan boord te nemen. Toch heftige maatregelen.
Ik weet niet of het al naar voren is gekomen, vandaar dat ik het in het Coronacafé gooi. Vele airlines bieden op het moment vouchers aan i.p.v. geld terug bij annulering. Op internet lees ik verschillende verhalen van mensen die het hier niet mee eens zijn en geld terug willen. De meeste airlines beroepen zich op uitzonderlijke situaties (logisch). Is er een soort van overzicht welke airline wat doet. Of mensen al ervaringen van maatschappijen die wel geld terug geven of juist niet?
Je kunt dan nog altijd bij je Kredietkaart maatschappij aankloppen voor een betwisting voor niet geleverde diensten.
Echter als de airlines allemaal geld moeten uitbetalen, dan vallen ze zeker om. Ze hebben op dit moment een enorm cashflow probleem. Voor de flagship carriers denk ik wel dat de overheid gaat bijspringen, maar een voucher blijft natuurlijk altijd tricky.
Ja, maar ik koop tickets vaak meer dan 6 maanden van te voren. Volgens mij heb je normaal 3 maanden aankoop garantie? Of werkt dit anders met tickets?
Het heeft niets te maken met verzekering, maar periode dat de maatschappij een zogenoemde "chargeback" kan doen om je geld terug te halen. AMEX heeft een standaard van 120 dagen, maar dit is geen ultimatum, en afhankelijk van de situatie kan dit onbeperkt zijn. Als je precies wilt weten hoe het in jouw situatie is, kun je beste even met je kaartmaatschappij bellen met de vraag wat ze voor jou (in de toekomst) kunnen betekenen.
Zowel Emirates als Etihad vliegen vanaf Woensdagavond helemaal niet meer voor minstens twee weken (op cargo na). Toch wel twee heel belangrijke connecting airports die compleet stil worden gelegd.
Zojuist mijn vlucht met Singapore Airlines in first geannuleerd en alles netjes terug gekregen. Betaal wel een wijzigingsfee van 60 pond.
Vanmiddag even gebeld met Aeroflot ivm mijn vluchten volgende week. Mijn visum voor Sri Lanka is ingetrokken t/m de 29e en de verwachting is dat dit niet gaat veranderen. Bellen met het algemene nummer was niet mogelijk maar na contact met hun mensen in Amsterdam werd ik toch doorverbonden: Aeroflot verwacht gewoon te kunnen vliegen maar áls de vlucht geannuleerd wordt óf mijn visum inderdaad ingetrokken blijft, dan krijg ik geld terug. Geen voucher bij hen dus maar gewoon een refund
Veel airlines proberen met een voucher weg te komen, maar dit is zeker niet rechtsgeldig. Op dit moment lijkt de enige optie een chargeback via je creditcard, of afwachten tot de situatie is bedaard om via de klantenservice alsnog een refund af te dwingen. Zie ook https://insideflyer.nl/airlines-bie...erugbetaling-uit-te-komen-dit-zijn-je-opties/
Duidelijk artikel. Al hanteert AMEX volgens mij een max. van 120 dagen voor een chargeback, ik zit helaas buiten die periode.
Op zich is het wel triest wanneer je bedrijfsvoering in zo'n mate gefinancierd is met vooruitbetaalde tickets... dat je de cash niet in huis hebt om terug te betalen als je niet levert... vliegmaatschappijen spelen bankiertje...
Relatief gezien zijn de vaste kosten bij luchtvaartmaatschappijen natuurlijk erg hoog door de dure infrastructuur en afbetaling van vliegtuigen en andere kostbare assets. Als de inkomsten bijna volledig stil ligt, met ruime reserve of niet, kom je in deze industrie al snel in geldnood. Volgens AFKLM wordt de daling in inkomsten maar voor 50% gecompenseerd door daling in variabele kosten.
Dat klopt helemaal. Maar kijk eens naar de volgende twee posten op de balans in de jaarrekening van 2019: https://www.airfranceklm.com/sites/default/files/afklm_financial_statements_decembre_2019.pdf Deferred revenue on ticket sales: 3,289 Reserves and retained earnings: (2,620) Er zijn niet eens genoeg reserves om de post vooruitbetaalde tickets te dekken. Dan moeten de vaste kosten die jij noemt ook nog betaald worden. Lijkt me geen gezonde financiële situatie. Ik zet mijn geld er niet op in . EDIT: British Airways heeft meer dan genoeg reserves om de vooruitbetaalde tickets te dekken: https://www.iairgroup.com/~/media/F...rways Plc Annual Report and Accounts 2019.pdf
Ik zag vanavond bij het RTL Nieuws een stukje van een KLM purser die de passagiers toezong via de intercom. Het heeft me diep geraakt, en heb op de bank een traan moeten wegpinken. Dat heb ik eigenlijk nooit op iets van de tv. https://www.rtlnieuws.nl/editienl/l...motioneerde-klm-purser-neemt-zingend-afscheid
Same here. Het deed me meer dan het, uiteraard goed bedoelde, You'll never walk alone op de radio vorige week, dat me alleen maar aan FC Liverpool deed denken...
Weekendje "bieren" in Praag verplaatst naar het najaar. Medewerking vanuit Expedia was er simpelweg in het geheel niet, ondanks dat het geboekt was als pakketreis. Informatie op de website is ruk, je krijgt geen informatie over sluiting van het hotel, online krijg je niks voor elkaar en ze zijn in het geheel niet telefonisch te bereiken (als ik twitter mag geloven is dit al weken zo). Het hotel benaderde mij al rechtstreeks of ik de reservering wou wijzigen omdat ze bij expedia ook tegen de muur oplopen. KLM vluchten met 1 druk op de knop zelf online gewijzigd. Al met al mooi dat ik het heb kunnen wijzigen, maar een erg koude douche voor expedia. Wees gewaarschuwd als je boekingen via expedia hebt...