Ik vond dit wel een verhelderend artikel: https://fd.nl/economie-politiek/1348360/vliegen-in-het-coronatijdperk-hoe-veilig-is-dat
Ik heb er maar eens een tweetje aan gewaagd. Met in het netwerk nog wat journalisten (van eerder in mijn carrière) misschien een kansje om de druk op een reactie wat op te voeren. Wie weet...
Het verminderde aanbod aan catering doet men vooral onder de vlag van corona om contactbeperkingen zoveel mogelijk te voorkomen. Maar of dat nog lang zo blijft standhouden betwijfel ik, KLM gaat meer vliegen, ook naar de wat verdere bestemmingen binnen Europa, en 1 cupje water en 1 mini sandwich naar Istanboel is toch echt te karig. Daarnaast, vandaag Brussel - Amsterdam gevlogen, en er lag geen doosje op de stoel, maakt mij niet uit, die vlucht is normaliter cupje water en koekje, komt cabine personeel later langs met de doosjes, effectief is het catering aanbod op deze route dus verhoogd en een contactmoment... Ik maak me trouwens geen zorgen qua kans op besmetting op Brussels Airport, die regels zijn daar wat doorgeschoten, het proces lijkt nu effectief en zet veel mensen aan het werk, maar kan alleen omdat het nu heel rustig is, dit ga je niet op deze manier volhouden. Maar misschien is een strakke handhaving wel noodzakelijk, want ik had nu wat tijd in Brussel stad, ondanks de beste bedoelingen qua inrichting trekt niemand zich er eigenlijk wat van aan, en ik dacht dat in Nederland er al los mee om werd gegaan.
Na het lezen van de negatieve ervaringen over de BC service was ik positief verrast door wat ik aantrof op een recente vlucht vanuit Caribisch NL. De aangepaste BC service bestond uit een warme maaltijd die gewoon uitgeserveerd werd met normaal bestek, inclusief dessert en kaasplankje. De reguliere snacks en dranken (ex alcohol) stonden in de pantry en kon je zoveel halen als je wilde en voor landing waren er belegde sandwiches en fruit. Iedereen kreeg ook nog de zak met eten die in economy werd uitgedeeld. En een extra huisje vanwege de omstandigheden. Al met al geen slechte service voor een nachtvlucht.
Nee... Het moet naar een “betreffende afdeling” en er zijn extra dagen bedenktijd voor nodig. Ben benieuwd wat eruit komt. Mij lijkt dit ook niet makkelijk uit te leggen, dus ben ook weer niet verbaasd dat het komen tot een coherent antwoord zo veel voeten in de aarde heeft
Dat scheelt. In economy had je de zak en de pasta. Enfin het was toch een nachtvlucht dus zodra het buikje vol is gaan de luikjes toe. Hoe was de situatie in de lounge?
Delta heeft een schedule change doorgevoerd in mijn Oktober vlucht van LAS - AMS. Zie ik hier iets over het hoofd of land mijn eerste vlucht een halfuur nadat mijn tweede vlucht vertrekt? Zover ik weet is er geen tijdverschil met Vegas en Seattle. Sowieso zat ik er aan te denken om gebruik te maken van het gratis omboek beleid + tariefverschil bij dit ticket (voor 31 Mei geboekt), maar weet iemand of er nu een omboeking uit is te halen zonder tariefverschil omdat zijn zonder overleg mijn vluchtschema hebben lopen wijzigen..?
Normaal mag je in dat soort gevallen gratis omboeken (en annuleren), normaal volgens bepaalde regels (muis over Conditions apply). Met COVID-19; wie weet wat mogelijk is. Heb eerder een reis 4 weken mogen verzetten zonder bijkomende kosten. Uiteindelijk heeft het niks uitgemaakt, maar toch... Delta heeft trouwens pas op 20 Juni hun Augustus schema in het systeem gezet. September, October enzovoort zijn nog lang niet definitief. De kans is reel dat je meer schedule changes krijgt. Als dit zo blijft gaan ze wel op een gegeven moment je flight cancellen en verdwijnt ie. Zo dus wel voor de zekerheid de pdf/email functie gebruiken.
Oké thanks, ga het even proberen! Gezien de verlenging van inreisverbod zal ik hem toch moeten verzetten. Wel vervelend de onzekerheid of het festival / conference waar ik hem naar wil verzetten doorgaat in Mei 2021. Maar dat houden we helaas in deze tijd
Het ziet ernaar uit dat deze Covid crisis straks de nodige verschuivingen in de reiswereld teweeg zal gaan brengen. Wie weet gaan de grote staatsjongens Air France KLM en Lufthansa (wederom) massaal de kleintjes opkopen met de aan hun toebedeelde staatssteun. Los daarvan houd ik voor de komende jaren rekening met een aantal grootscheepse devaluaties voor FFPs. Dit is een goed moment om na te denken over de bestemming van onze miles en points. Ik heb nu zo ongeveer staan: - 180k Flying Blue miles; - 90k BAEC Avios; - 130k Amex MR; - 100k Marriot punten. Hebben jullie nog veel miles open staan, en hebben jullie al plannen om deze besteden als deze crisis voorbij is? Of bewaren jullie ze vooralsnog even? Vlak voor de lockdown en de reisbeperkingen had ik toevallig net 240k Flying Blue miles opgemaakt.
Ik heb bijna 170k IHG punten en samen met mijn vrouw 200k FB miles. Ik wacht met het inwisselen van de miles op een leuke Intercontinentale Business class aanbieding. De IHG punten ga ik in ieder geval dit jaar besteden. Mijn status bij IHG is toch al verlengd tot eind 2021.
Vriendin en ik heb gezamenlijk nog ruim 500k FB miles staan. Met alle geplande (en inmiddels geannuleerde) vluchten zouden we een hele mooie xp-buffer opbouwen waardoor we komend jaar, zonder verlies van FB plat, miles hadden kunnen inzetten voor een mooie intercontinentale business vlucht. Ben bang de komende kwalificatieperiode met 0 xp te moeten beginnen. Kies dan waarschijnlijk eerst toch voor betaalde tickets om de plat status weer veilig te stellen. Maar als er echt een hele mooie promo voorbij komt, dan sluit ik een extra tripje ook niet uit
Ik heb nog 420k FB miles staan. Zit al een tijdje te zoeken naar een leuke aanbieding in BC, maar die passen meestal niet in mijn vakantieplannen. Vorig jaar naar Filipijnen kon ik een award ticket kopen voor 400k + paar honderd EUR. Toen toch maar gekozen voor een betaald ticket met Qatar in R class. Vond ik een betere deal. Oh en heb ook nog 20k MR van mijn regular gold card. Wsl ga ik die maar overzetten naar FB als ik mijn gold card opzeg.
1.28M Hilton Honors points 500+K Amex MR 3.39M SkyMiles 80+K Marriot Bonvoy 29K Hertz en nog wat punten/miles bij andere clubs. Plannen zat, heb voor dit jaar de hotels met punten geboekt maar die zijn dankzij COVID-19 elke keer teruggestort of gaan in de toekomst teruggestort worden. Global Upgrades Certificates zelfde verhaal.. Voor het vliegen gaan we geen SkyMiles gebruiken; dankzij de huidige Delta status en de extension tot begin 2022 hebben we straks de beschikking over 12 Global Upgrade Certificates die dit of volgend jaar gebruikt moeten worden (anders verliezen ze hun geldigheid).
Ik heb nog circa 300k FB miles. Zolang de promo-rewards nog niet terug zijn, blijf ik gewoon doorsparen. Wachten op leuke deal(s) dus.
De Flying Blue miles maak ik misschien in 2021 op voor een vakantie. Ik moet het nog even kijken hoe het uitpakt met BAEC, maar misschien doe ik een gooi naar Gold. In dat geval laat ik de Flying Blue miles nog even staan en gebruik ik de Avios voor upgrades naar First class. Het hangt ervan af wanneer de (her)kwalificatieperiode precies zal gaan lopen. Wellicht spendeer ik ze voor die tijd wel bij Iberia.