Chapter 11 is nog niets bijzonders. Enkel een voorbode voor ofwel herstructurering en doorstart, of inderdaad uiteindelijk een faillisement. UA en AA hebben ook al eens in Ch.11 gezeten, zelfs voor meerdere jaren en ze bestaan nog steeds.
Erg naargeestig van Google om dan de eerste de beste Aviancavlucht vandaag met 3 ballonnen op te wachten.
Sow sinds meer dan 8 weken weer voor het eerst gevlogen afgelopen Maandag. Wow is echt geen pretje nu om te reizen. Ik vond het nog best redelijk druk op Schiphol. Wel bijzonder om sommige reizigers aan te zien komen. Ik denk dat het een chinese vlucht was, maar iedereen was gekleed zoals onze verpleegkundigen nu op de IC werken, dus volledig in tyvek pak, bril, FFP2 maskers etc. Ik dacht dat Zweden geen reisrestricties had, maar ik moest toch een geldige reden opgeven en bewijs laten zien bij afgeven van bagage aan KLM. Medisch of zeeman stond in ieder geval op de KLM lijst van reden om te reizen. Vlucht naar Stockholm was voor 3/4 vol, mondkapjes werden gedragen. Gate area was eigenlijk veel te krap en groundcrew wilde dat er afstand gehouden werd, maar dat was gewoon onmogelijk. Van de bijna 100 pax waren zeker 10-15 die geen mondkapje hadden en die waren ook niet beschikbaar bij de gate. Crew zorgde uiteindelijk wel voor mondkapjes voor deze mensen, maar mochten niet boarden voordat deze uitgedeeld waren. Het dragen ervan werd goed gecheckt door de crew. Bij aankomst in Stockholm uitgebreide ondervraging door politie en tevens bewijs laten zien van reden tot reizen. En dan in Zweden valt het erg op dat ze zich er hier niet zo druk om maken. hangen bordjes dat je 1,5 mtr afstand moet houden en bij kassa's staan lijnen op de grond om dit te bewerkstelligen, maar weinig die zich er aan houden. Geen mondkapjes op straat of in het OV. Sommige restaurants dicht, maar sommige ook gewoon vol. Maar jah hier komen er dagelijks nog vele besmettingen bij.
@VinceG wat is dan een geldig bewijs? Is een afspraak bevestiging met een cliënt genoeg, of wordt dat nog nader gecheckt?
Geen idee wat een geldig bewijs is. Misschien handig om KLM te contacteren? Ik had een ondertekende brief met contactnummers en reden van bezoek van het ziekenhuis waar ik nu ben. Dat was voldoende voor de dame die mij incheckte.
Ik lees met verbazing de ervaringen van VinceG. Want ik heb deze route afgelopen 6 weken 3 x gemaakt. Hoewel ik het incheck proces zelf niet mee maak, dat doe ik online en ik reis altijd zonder bagage en krijg dan al de boarding pass is dat al geen probleem. Je krijgt bij aankomst in Stockholm inderdaad een paspoortcontrole maar ik heb in geen van de gevallen vragen hoeven beantwoorden. Wel klopt de constatering van VinceG dat er inderdaad in Stockholm zelf door de bevolking welke op straat is uitgebreid wordt begroet, juist om een statement te maken heb ik het idee, krijg je in kleine winkel gewoon geld terug in de hand, is er geen plexiglas en zit men gezellig bij elkaar op bankjes en in de horeca. De 2 meter regel is daar ook, hou 2 meter afstand zo vaak je kunt. Het aantal besmettingen neemt inderdaad elke dag toe, is zeker wat hoger in vergelijking met Nederland, maar het aantal mensen op de IC zelf is al een tijdje dalende, wat dus ook aangeeft dat een besmettingsfactor zelf natuurlijk ook niet alles zegt. Het is ook trouwens ook echte schijnveiligheid een beetje 1.5 meter afstand houden bij het boarden, want aan boord zit je toch echt dichter op elkaar, op Stockholm roepen ze het ook om maar boeit het het grondpersoneel niks. Het controleren van het mondkapje, ja dat doet men als je binnenkomt, daarna zit de bemanning in de galley, je mag ook eten en drinken waarbij deze af mag, en zelf heeft men dat mondkapje ook niet structureel op als men niet in contact is met passagiers.
Toch weer geld terug voor geannuleerde KLM vluchten: https://insideflyer.nl/klm-gaat-terugbetaling-aanbieden-voor-geannuleerde-vlucht/
Blij (en terecht want EU regel) dat ik toch mijn geld terug krijg. Leuk al die vouchers, maar ik bepaal liever zelf wanneer en met welke maatschappij ik mijn volgende vluchten neem.
Klopt. KLM kan ook zelf stappen nemen om het accepteren van vouchers aantrekkelijker te maken. Bijvoorbeeld met een klein percentage bovenop de oorspronkelijke waarde. Dit doen ze met EC261 vergoedingen zelfs al. Al die statements over 'solidariteit' met KLM vind ik een beetje gratuit als mensen geen keuze wordt gegeven. Goed dat ze nu overstag gaan want wat ze tot nu toe in samenwerking met Cora van Nieuwenhuizen deden is gewoon diefstal.
Ik heb alsnog niks aan deze nieuwe maatregel want alleen aankomende vluchten tellen.. Zit ik alsnog met een voucher.. Wat een bullsh*t dat dit niet met terugwerkende kracht is gedaan.
Ik heb vandaag op de terugweg de enige 2 open lounges bezocht. Als eerste heb ik de Norrsken lounge bezocht. De dame bij het inchecken gaf aan dat deze voor de KLM vlucht te bezoeken was, maar bij aankomst was dit niet zo. Maar Priority pas was wel mogelijk. Er is geen service. Je kan wat te drinken pakken (koffie/thee/fris/bier) en wat koekjes en nootjes. Thats it. Verder vond ik de lounge vies ondanks dat er niemand was. Ook onaangename geur en veel vliegen. Dus snel door naar de American Express lounge toegankelijk voor platinum en centurion. Dit is niet echt een lounge, maar meer afgeschermd deel van een restaurant waar je A la Cart kunt ontbijten/lunchen/dineren. Dit was prima. Schoon, fris en goed eten! Ik zal er gelijk maar als disclaimer bijzetten dat dit mijn ervaring is van vandaag voordat iemand weer "verbaasd" is over mijn verslag.
http://image.email.bluebiz.info/lib/fe9013727c62017f75/m/4/de5fa860-3d14-42f5-9a01-19bc2d2f83b5.pdf Helaas negeert KLM de Europese Commissie alsnog. Als je een refund aanvraagt word er 12 maanden niks mee gedaan. En als ze over een jaar nog bestaan nemen ze het tegen die tijd in behandeling. Hiermee houden ze zich alsnog niet aan de Europese wet. (Staat in de kleine letters onderaan).
Je bedoelt dat dit oud nieuws is? Dit is de werk instructie van 6 Mei, zal snel een nieuwe volgen na de laatste uitspraak.
Iemand ervaring wanneer er bij het wijzigen van een vlucht bij KLM een negatief tariefsverschil is? Krijg ik het bedrag dan terug?
Ja het verbaasd kwam misschien niet echt heel aardig over. Maar mijn specialiteit is dan ook niet om tactvol te zijn... Maar natuurlijk kunnen ervaringen en procedures verschillen en kan de ene persoon om wat voor reden dan een extra controle krijgen. Daarnaast de afgelopen keren dat ik vloog was er nog geen mondkapjesplicht. De Norrsken lounge kan je inderdaad als KLM passagier niet bezoeken, ondanks dat andere Skyteam members dat wel mogen, de KLM Menzies lounge zit in Terminal 2, maar alles vliegt van Terminal 5. De Duty free shop heeft trouwens relatief goedkoop drinken omdat door het flink aantal minder passagiers deze aan de einddatum zitten, ik kan dan wel weer leven met 5 SEK voor een flesje water, Fanta of Cola.
Tja ik snap de frustratie. Voor mij persoonlijk, ik heb een hele bonte verzameling vouchers, waar mogelijk nog wat bij komt, maar voor mij is het financieel niet echt een probleem waardoor ik er wat nuchterder in sta. Ik heb liever dat KLM blijft bestaan dat ik nu die vouchers in geld krijg, dat was immers toch al uitgegeven (al dan niet indirect via mijn werkgever). Maar het wordt natuurlijk anders als je voor een gezin van 5 personen een verre vlucht hebt geboekt a 700 euro per persoon, je nu niet kunt gaan en die € 3500 dus niet terugkrijgt waardoor je dan weer niet even een andere vakantie kunt doen.... Ik vrees echter wel voor het voortbestaan van luchtvaartmaatschappijen als iedereen zijn geld terug wil. Een incentive zoals 10% extra zou wel gewaardeerd worden om het leed wat te verzachten.