Wanneer denken jullie dat het circus weer los gaat? had nog een trip naar MCO eind Julie maar verwacht toch dat die ook opgeschoven moet worden. Het is wel bizar dat ik de meeste boekingen voor echt belangrijke dingen nu jan/feb/mrt 2021 heb gedaan. ik mis het vliegen echt wel.....
Niemand die het weet maar ik denk dat het wel 3 jaar kan duren voordat de vliegcapaciteit weer op niveau is. Het zal klein beginnen denk ik. Airlines zullen omvallen, kleiner worden of consolideren in een grote groep. Ticketprijzen zullen denk ik stijgen en de eerste periode zal er niet veel gevlogen worden ik denk dat de meeste mensen toch angstig zullen blijven. Als rond juni juli de eerste toestellen weer de lucht ingaan zijn we spekkoper maar ook dat moet ik nog maar zien. Als er een vaccin gevonden wordt zal het proces versneld worden maar ik denk dat social distancing toch een blijvertje is bij veel mensen. Kortom, het duurt nog wel even voor we weer los gaan
Ik verwacht dat er na de zomer weer meer mogelijk is. Maar vakantievluchten met de service zoals we die gewent waren, dat zal nog wel 2 jaar kunnen duren.
Een paar weken geleden had ik in dit topic het erover om misschien een paar nachten in een hotel te slapen. Dat heb ik intussen gedaan, en heb voor het eerst in een Van Der Valk hotel geslapen. Het beviel erg goed, vooral de rust in de twee hotels waar ik sliep waren erg aangenaam, volgens de receptie waren er 15 van de 165 kamers bezet... geen spookhotel maar wel rustig. Het ontbijt werd in een kartonnen box naar de kamer gebracht en van te voren werd er gevraagd wat ik erin wilde hebben. Alle verdere faciliteiten waren gesloten, maar bijna alle restaurants bezorgen ook, en zo had ik een avond Grieks, een keer een steak, en een avond Indiaas op de kamer voor amper 20€. Welkomsdrankje van bet hotel mocht ik zelf uit een vitrine pakken. Al met al een aparte beleving, maar ik heb er zeker geen spijt van.
Gaat lekker bij de KLM directie. Eerst onrust en onbegrip omtrent de bonus van Elbers en nu van Smith. Op de marketingafdeling trekken ze hun haren uit het hoofd. In 1 week genoeg imago schade aangericht om twee jaar werk teniet te doen.
Ik lees over het algemeen wat meer tussen de regels door. De regering kwam gisteren met de mededeling dat het niet de bedoeling is dat er van steungelden bonussen kunnen worden betaald. De media ziet in de contracten van de topman wat staan, en brengt dit verhaal naar buiten zodat, in dit geval KLM/AIR FRANCE wel moet reageren en ook duidelijk maakt dat hij van die bonus zal afzien. Op deze manier is het voor alle partijen weer helder. De beeldvorming op zich wordt niet echt gewijzigd, er is een groep die deze crisis wil aangrijpen om Schiphol zelf om te toveren tot een Lelystad Airport en die wordt hierin gesterkt, de veelvliegers, zoals ik halen hun schouders op. En met alle respect, de gemiddelde bevolking leest dit, is misschien even verontwaardigd maar gaat dan weer verder met de waan van de dag.
Pas maar op, straks komen journalisten er nog achter dat passagiers voorin het vliegtuig champagne krijgen en de andere passagiers niet.
Over een kleine 11 maanden zijn er al 2e kamer verkiezingen. Dit thema zal dan nog steeds actueel zijn en in de tv debatten nog wel besproken worden. Met dit soort acties geef je critici makkelijk scorende oneliners kado.
De beeldvorming op zich wordt niet echt gewijzigd, Dat denk ik dus wel. De imagoschade is groot en zal niet snel te herstellen zijn. Het is volstrekt ondoordacht en geeft aan dat men zich een soort van onkwetsbaar voelt. Een beetje als de banken 10 jaar geleden, we worden toch gered dus wat maakt het uit. Bij het grote publiek ontstaat een beeld van een firma die met miljarden overeind gehouden moet worden en waarvan de directie zich verrijkt. Net als de banken dus. Dit tast wel degelijk het draagvlak aan en kan de discussie omtrent toekomstige steun beïnvloeden.
Bij Best Western kun je nu een niveau omhoog met status. Eventueel for life status als je al Diamond Select bent. Zie hier
Maar voor wie wordt de imagoschade groot? Er is een groepje die tegen vliegen is, die zal dit zeker onthouden en aangrijpen om de discussie kracht bij te zetten. Maar die zouden ook zonder dit dat doen en de vraag is of de eventuele bonus echt bijdraagt aan de boodschap dat men minder zal moeten vliegen. Het uitgangspunt om maatregelen tegen vliegverkeer te nemen is dat het milieuvervuilend is, eventuele graaiculturen zijn daar maar zeer ondergeschikt aan. Daarnaast kan in die discussie ook naar voren komen dat de bonus dus niet van toepassing was en dat de luchtvaartsector ook aan het innoveren is. Je kunt het ook zien als een kans, nu de overheid bijdraagt is het ook aan de luchtvaartmaatschappijen om met initiatieven te komen die e.e.a. wat duurzamer maakt, nieuwe biobrandstof, andere manier van het naar de startbaan komen, andere manieren om te kunnen vliegen, de ontwikkeling kan ook doorgaan. De mensen die Schiphol in een Lelystad airport willen doen veranderen, dus geen vluchten, blijven echt wel bij hun standpunt, de gemiddelde Nederlander wil gewoon nog op vakantie kunnen. En als je verteld geen vliegtuigen is ook minder goederen, dat merk je nu al, dan is men toch weer snel om.
Ik lees op een aantal websites dat de Italiaanse minister van transport heeft aangegeven vanaf juni Alitalia te nationaliseren. Ben benieuwd
je kan moeilijk met droge ogen beweren dat een bedrijf dat met miljarden belastinggeld overeind gehouden moet worden bonussen uit kan keren, van dat belastinggeld. De imagoschade betreft het merk KLM, de brand zeg maar dat zorgvuldig opgebouwd wordt door jarenlang miljoenen en miljoenen uit te geven aan de corporate identity, door te hameren op key values als betrouwbaar, betrouwbaar de reliable airline etc. Ik ben bang dat de KLM aanzienlijk kleiner uit deze crisis zal komen dan ze erin gegaan is. Minder vliegtuigen en bestemmingen en vooral minder personeel.
Ik snap je punt niet helemaal. Die bonussen waren een gevalletje ongelukkige timing en werden flink opgeblazen door de media. No way dat dit ernstige imagoschade betekent, zeker nu zowel Smith als Elbers salaris hebben ingeleverd. Over een paar weken is iedereen dit vergeten - laten we van een muis nou geen olifant maken. Dat KLM - samen met ongeveer alle andere maatschappijen - kleiner uit de crisis komt dan erin ging zou goed kunnen. Totaal niet gerelateerd aan imagoschade, maar puur veroorzaakt door dat ene woord: crisis.
Voor wat betreft Elbers was het een afspraak uit het verleden die nog geformaliseerd moest worden. Geval van ongelukkige timing. Bij Smith ging het om een wijziging die midden in de corona crisis naar voren kwam, waarbij de gewijzigde voorwaarden stelden dat hij financiering moest vinden om zijn bonus te krijgen. De commissarissen van AF moeten zich diep schamen en per direct aftreden dat ze zo'n voorstel durfden te doen.
100% mee eens. De ivoren toren is er hoog. Ik zie voor de Europese vloot ook de 737-max nog wel komen. Omdat de klant het vast al weer vergeten is dat die toestellen slecht en overhaast ontworpen zijn.