Bekend. Maar als de overheid zegt dat alle maatregelen dan gaan vervallen (op mondkapjesplicht na) kan ik op die site (nog) niet vinden of de negatieve -verplichte- test op de terugreis óók gaat vervallen. Of zie ik iets over het hoofd?
De bedoeling is dat voor de gevaccineerde die test zal komen te vervallen. Eigenlijk had dit in lijn met Europa (waar ze met het ophouden van de mondkapjes zich ook achter verschuilen) al zo moeten zijn, maar men wil doen alsof het advies van het OMT lijdend is terwijl in de rest van landen het allang niet meer geldt. Je gaat nu natuurlijk de onzinsituatie creëren dat je op de luchthaven, bij de gate allemaal zonder mondkapje kunt rondlopen. Maar aan boord moet deze op, maar je mag wel eten en drinken waar deze af kan, dus enige bescherming die deze maskers je zouden geven in directe nabijheid wordt teniet gedaan. (En voor de mensen die verder van je af zitten maakt het weer niet uit). Beter zou zijn om de regel af te schaffen, zodat mensen die dit willen met mondmaskers op kunnen zitten met een ventiel welke je ook daadwerkelijk zelf kunnen beschermen. Want dat is nu dus met de huidige regels niet toegestaan. Het is natuurlijk compleet belachelijk dat mensen die dat willen zichzelf niet optimaal kunnen beschermen en dus uit moeten gaan van mensen die dat niet willen op de juiste manier hun mondmasker dragen. Het blijft nog steeds de omgekeerde wereld.
Het probleem met ventielmaskers is uiteraard dat het one way traffic van aerosolen oplevert. De gebruiker beschermt zichzelf misschien wel, maar vormt feitelijk een groter risico voor anderen. Vandaar deze regel. Een FFP2- of FFP3-masker lost dit probleem op en is voldoende ('optimaal') beschermend voor zowel gebruiker als anderen in de omgeving, zonder ventiel. We kunnen blijven discussiëren over welke maatregelen wél of géén zin hebben, maar zolang lokale overheden over de hele wereld hier verschillend over denken zullen we er mee moeten leren leven... 100% veiligheid/zekerheid kan nooit gegarandeerd worden.
De discussie is niet of iets helpt, de discussie is dat door deze regels mensen die zichzelf optimaal willen beschermen door de huidige regelgeving dat niet kunnen. En dat is best wel een kwalijke zaak want men draagt de mondmaskers simpelweg niet zoals het moet, ik zeer zeker niet, en zal dat ook nooit doen omdat ik voor mijzelf een andere risico afweging maak. Dus moet de verantwoordelijkheid bij jezelf liggen om je zo optimaal mogelijk te kunnen beschermen.
Dus op het moment dat ik graag zou willen dat iedereen een een space-pak zou rondlopen op het vliegveld dan moet de rest zich daarnaar schikken volgens jou? Ik wil mij namelijk optimaal beschermen en dat werkt nog beter dan een mondkapje
Nee, het uitgangspunt is dat je JEZELF zo goed mogelijk beschermd. Je kunt niet van een ander verwachten dat deze jouw niveau van bescherming op wat voor gebied dan ook zal uitvoeren. Dat betekent dat je dus zelf wel de vrijheid hebt om bijvoorbeeld mondmaskers met ventiel te dragen, eventueel extra beschermende kleding, zodat je zelf zo veilig mogelijk bent. Want op dit moment mag je dat dus niet, en dat is natuurlijk wel een kwalijke zaak.
https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/...ving-mondkapjesplicht-aan-boord-van-vliegtuig Dit zijn interessante ontwikkelingen. Ik had al het idee dat de huidige versoepelingen geboren zijn uit noodzaak, want ik zie in de trein, mijzelf inclusief, het mondmasker al niet meer dragen, en ook na de beveiliging op Schiphol deed ik dat niet meer, behalve bij de contactmomenten. Nergens wordt je aangesproken. Dat is dan ook de reden dat ze in het OV worden afgeschaft om te voorkomen dat het een papieren regel wordt en als het wel nodig zou zijn men ze ook niet opvolgt. Dat de luchtvaartmaatschappijen dit zo openlijk aankondigen is een goed idee, een breekijzer is wel nodig, en zorgt er ook voor dat mensen die zich wel optimaal willen beschermen, en nogmaals, ik kan me voorstellen dat er een bepaalde groep die dat uit noodzaak ook echt moet doen, ook mondmaskers met een ventiel kunnen dragen.
https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/...lijft-verplicht-in-vliegtuig-en-op-luchthaven Het vervallen van de testplicht kon ook niet uitblijven. De landen om ons heen gingen al uit van de vaccinatiestatus van de passagier, dat was ook een Europese aanbeveling, dus hier een eigen beleid op voeren maar je wel verschuilen achter Europa inzake de mondmaskers is gegarandeerd een juridische nederlaag, en er waren al wat voorbereidingen getroffen voor een proefproces als er vandaag anders was aangekondigd. Voor mij veranderd er niet zoveel, ik vlieg bijna alles met vertrek van en eindbestemming Düsseldorf, waar ik dus met een overstap in Amsterdam altijd vrijgesteld was voor testen. (En ook nog eens gezien mijn werkzaamheden, maar dat laatste geeft wat meer discussie als grondpersoneel dat niet begrijpt op een outstation). Dus het was al onzin beleid, want ik kon daarna direct doorreizen naar Nederland zonder ook maar enige mogelijkheid op controle.
Je moet wel een beetje tussen de regels doorlezen. Deze aankondiging betekent dat de overheid met een reactie moet komen. Als je direct als luchtvaartmaatschappij stopt dan zorg je ervoor dat er geen gesprek mogelijk is, als er een alternatief uit komt dat bijvoorbeeld begin april opnieuw gekeken kan worden dan kan je dat nog uitleggen aan de passagiers en cabinepersoneel. Het wordt trouwens wel interessant, want op Schiphol zijn de enige partijen die de mondmaskerplicht kunnen handhaven de KMAR. En die lopen eigenlijk niet te patrouilleren achter de beveiliging, de enige keren dat je ze ziet zijn bij incidenten of uit voorzorg met zwaardere wapens, er is simpelweg geen capaciteit om echt te controleren, dus dit wordt op Schiphol al een mislukking zelf, laat staan aan boord, want wie gaat het cabinepersoneel eigenlijk controleren? Ik vrees dat bij AF er een iets andere cultuur heerst, althans het beleid in Frankijk is wat anders hierin. Bij KLM heb ik eigenlijk al lang het idee dat men het wel best vindt, bij AF heb je echt personeel die helemaal blind gaan op handhaving, dat zijn de leukste om rustig je appel te gaan eten.
het wordt ook eens tijd dat ze met die kansloze smoelpampertjes gaan stoppen in het vliegtuig want het is super irritant en het werkt niet. En het was bij KLM sowieso al hit or mis hoe streng ze waren. Bij Air France juist de ervaring dat ze het daar niet interesseren
Ik kreeg een mailtje dat ik voor mijn vlucht WAW-AMS a.s. donderdag de documenten moet uploaden voor Ready to Fly. Dat was toch inmiddels al afgeschaft voor vluchten binnen de EU? Of moeten ze nog steeds checken of iemand wel gevaccineerd is?
Gebruiken jullie slimme tools om de beste reward tickets te vinden? Stel ik wil mijn Amex MR gebruiken voor een vlucht, hoe kom ik er snel achter waaraan ik mijn MR moet spenderen. Is hier een handige tool voor?