In landen met een mondmaskerplicht buiten is de naleving minder sterk, je ziet het in Spanje maar ook in Turkije. Een goede graadmeter zijn de politie agenten zelf, waar in 2020 nog wagens met luidsprekers door de straten reden om men te wijzen op de mondmaskerplicht buiten zie je de agenten nu zelf zonder lopen of rijden, dan weet je dat je geen zorgen meer hoeft te maken. En de mondmaskers hebben het verschil nooit gemaakt en zullen dat ook nooit gaan doen. Mensen, op een paar mondkapjesfundamentalisten na dragen ze niet hoe het moet en zetten ze op en af en in situaties waar ze mogelijk een verschil kunnen maken bij mensen thuis of in cafe / restaurant waar je lange tijd samen bent, nu net daar mag ie af….
Ik zit nu in Dubai en hier draagt iedereen een masker, ook buiten. Maar op je strandbedje of aan tafel kun je hem prima af zetten. Zodra het minder druk is zet ik hem ook af buiten, maar je ziet eigenlijk iedereen met mondkapje op. In sommige landen zijn ze gewoon wat volgzamer Ik zag net van downtown naar mijn hotel mensen zonder mondkapje! Nederlanders natuurlijk!
Binnenkort hoef je gelukkig niet meer in quarantine als je de boosterprik hebt gehad: Vanaf 2 februari 2022 hoeven reizigers met een boosterprik niet in quarantaine als de reiziger de boosterprik minimaal 7 dagen voor de reis naar Nederland ontving. https://www.rijksoverheid.nl/onderw...in-nederland/uitzonderingen-quarantaineplicht Nu de testen nog..
Inderdaad, nu de tests nog. Die Quarantaine was toch al een grote aanfluiting omdat ze geloof ik echt niet de capaciteit bij de GGD hebben om te bellen en checken of iemand daadwerkelijk in isolatie zit... Met de huidige besmettingscijfers hebben ze iedereen op het bron- en contactonderzoek zitten volgens mij.
Ik werd direct gebeld op dag 1, iemand van call center namens VWS. Om te kijken of ik in quarantaine ging.
Ah ok. Ben benieuwd wat er gebeurt als je niet opneemt. Bent natuurlijk nooit verplicht om op te nemen
Proberen ze het nog een keer en als je dan nog niet opneemt en de plaats waar je woont heeft boa’s bellen ze bij je aan. Nu hoef ik weekgerelateerd nooit in quarantaine. Maar ook hier geldt weer dat je het formulier zo kan invullen dat je een transit maakt naar Duitsland bijvoorbeeld en dat je dat met trein of auto gaat doen. Die formulieren komen natuurlijk nooit op het bellijstje…. En controle bij aankomst eventueel is natuurlijk een wassen neus, kmar vraagt er niet om en GGD medewerkers hebben niet de middelen om ook maar iets te controleren. Want ondanks dat men in de media doet geloven dat er een strikte controle is, op Schiphol is nog nooit de qr code gescand van mijn vaccinatie, op andere luchthavens wel en worden ook ingevulde formulieren gescand zodat je het idee hebt dat er iets van controle is…
Maar je bent toch nooit verplicht om open te doen, of kan 'slapen'? Scheelt dat in mijn gemeente maar 3 boa's werken dus kans is groot dat die wat beters te doen hebben dan mij opzoeken. Blijft vaag dat die testregels er nog zijn, we zitten bijna in ons eigen land op dezelfde besmettingcijfers als de U.K. Dit terwijl de U.K vele malen groter is. A.ka veiliger daar, dan hier.
Ben toch bang dat mocht het voorkomen (je bent meerdere keren gebeld, en je doet niet open bij controle, en neemt vervolgens weer niet op), je toch in aanmerking komt voor een prentje.... Staat je natuurlijk vrij om daarin tegen in bezwaar te gaan. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/nederland-inreizen/in-quarantaine-na-aankomst-in-nederland/quarantaineplicht#:~:text=Controle door de toezichthouder,boete van €339 krijgen. Controle op quarantaineverklaring en quarantaineplicht en boetes U moet een quarantaineverklaring invullen. Dat kan online of op papier. Vult u de verklaring online in? Dan komen de gegevens terecht bij de toezichthouders op de quarantaineplicht. De papieren quarantaineverklaring levert u in bij of toont u aan de vervoerder wanneer deze hier om vraagt. Dat is de bus-, trein-, luchtvaart- of scheepvaartmaatschappij. De vervoerder stuurt het formulier met gegevens met gegevens naar het belteam van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). U kunt een boete van € 95 krijgen als u geen quarantaineverklaring heeft ingevuld voor uw terugreis. U krijgt telefoon van een belteam Kort na uw aankomst op het quarantaine-adres belt een medewerker van een belteam u op het nummer dat u heeft doorgegeven. Het belteam belt met het nummer 088 169 97 45. De medewerker vraagt of: het u lukt om u aan de quarantaineplicht te houden; u eventueel ondersteuning nodig heeft. Het belteam probeert u een aantal keren te bellen. Neemt u niet op? Of bestaat het vermoeden dat u zich niet aan de quarantaineplicht houdt of gaat houden? Dan kan de medewerker dit doorgeven aan een toezichthouder in uw gemeente. Controle door de toezichthouder De toezichthouder belt aan bij het adres dat u heeft opgegeven. Doet u niet open dan zal hij u nog een keer proberen te bellen. Krijgt hij geen contact? Dan kunt u een boete van €339 krijgen. U kunt een last onder dwangsom krijgen als u zich ook na de boete niet aan de quarantaineplicht houdt. Bezwaar tegen boete en/of last onder dwangsom U kunt bezwaar maken tegen de boete op de last onder dwangsom. Neem hiervoor contact op met de gemeente waar u in quarantaine bent of moet zijn.
Er staat heel duidelijk kunt u een boete krijgen. Enkel het feit dat je niet opneemt of niet open doet zal nooit tot die boete kunnen leiden. Als je in beroep gaat kan je eenvoudig met een verklaring komen. Als er aanvullend bewijs is, bijvoorbeeld door gesprek met buren of een auto die niet op de oprijlaan staat of ze je naar binnen zien gaan dat zijn zaken waar je een stuk minder sterk zal staan.
Ik zeg toch ook dat je in aanmerking komt... of je hem daadwerkelijk ontvangt is een 2e. Er wordt meerdere keren gebeld, vervolgens mogelijk melding bij gemeente, daarna nog eens 2 contactmomenten indien men het uitvoert... zal wel aan mij liggen, maar je neemt nooit je telefoon op en doet niet open (of kijkt uit het raam)...
Iemand al ervaring met de toegangsbewijs.nu zelftest met certificaat en KLM? Wordt deze geaccepteerd als je terug vliegt naar Nederland. Wil het eigenlijk gebruiken om vanuit Dubai terug te vliegen.
Het zal vooral afhangen van het lokale incheckpersoneel. In bepaalde landen worden alleen lokale testen geaccepteerd voor vertrek. Hoe het in Dubai zit weet ik niet maar er zijn genoeg testmogelijkheden in Dubai waardoor men m.i. wel de wenkbrauwen doet fronsen. Dat deden ze bij mij al op Schiphol toen ik een dag later naar Dusseldorf vloog met een Oekraïense test, viel binnen de Duitse limieten maar moest lokaal zijn… dat koste even wat ‘assertieve’ communicatie. Het grootste probleem voor veel reizigers dat je besmet kan zijn zonder of weinig symptomen of al over de besmetting heen zijn en toch positief testen en je niet anoniem kunt testen waardoor deze zelftest wel een uitkomst is in dat opzicht. Dan kan je naar ‘alternatieven’ zoeken om toch te reizen.
Dank voor je reactie, maar dat is niet wat ik vroeg. Alle argumenten die jij benoemt zijn voor mij de reden dat ik vraag of iemand deze weg al eens bewandelt heeft. Want als je mijn reacties leest dan weet je ook dat ik net als jij veel reis en inmiddels tegen de 400 tests heb moeten doen. Dus de risico's weet ik maar al te goed. Dus heb net bij de receptie van het Doubletree Jumeirah Beach een test besteld. 170 AED, zo'n 40 euro en dan komt de verpleegkundige de test op de kamer afnemen en heb je binnen 24 uur test resultaat. Daarnaast zal ik zelf ook nog de toegangsbewijs.nu test doen en deze gebruiken om in te checken. Mocht hij niet geaccepteerd worden dan heb ik in ieder geval nog de lokale PCR test achter de hand. En als ik positief test dan ga ik niet naar alternatieven zoeken om toch te reizen. Ik ben allang klaar met discussies over of iets wel of niet een goede maatregel is en ik volg gewoon wat noodzakelijk is. Dat maakt het reizen heel wat relaxter en minder stressvol. En OK nou dan zit ik een week langer in Dubai. Helemaal prima! Uitstekend weer hier dan in NL. Ook als ik in quarantaine zou moeten.
Ik was van plan om die toegangsbewijs.nu test in Engeland te gebruiken om terug te gaan naar Nederland. Maar zie net dat ik 1 dag te vroeg in Engeland aankom (10 feb) en nog net een day 2 test moet gaan doen, welke ik ook hoop te kunnen gebruiken voor mijn terugreis naar NL.
Ja ik heb er nog een paar en moet volgende week ook in UK zijn. Had gedacht dat ik al niet meer hoefde te testen, maar de dag 2 moet helaas nog. Dus heb een test besteld bij CovidFly en die is binnen 2 dagen bezorgd bij het hotel, dus deze ligt al klaar als ik aankom. Terug ga ik dan de toegangsbewijs.nu test gebruiken.