InsideFlyer Corona Café

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Miya, 12 mrt 2020.

1. danfl44

danfl44 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Ligt aan de situatie, maar waarschijnlijk incorrect. In principe zijn de regels van de eindbestemming van toepassing. Als het op een enkel ticket is (via Zurich hoogstwaarschijnlijk Swiss), dan zal de maatschappij bij check-in in Azië ook de toegangsregels voor je eindbestemming checken, in dit geval Nederland, dus test nodig. Kom je van de koude kermis thuis als je slechts aan de Zwitserse inreisregels hebt voldaan; dan zal je niet morgen boarden.

Technisch gezien ben je in Zwitserland alleen in transit. Daar gelden geen extra regels voor; er zijn enkele landen die ook bij transit nog iets vereisen (Nederland vroeg eerder in de pandemie bijvoorbeeld ook een test van transitreizigers). Dat is echter zeldzaam.

Mocht je twee aparte tickets hebben, dan gelden in principe voor de longhaul de regels van Zwitserland en voor de shorthaul die van Nederland. Dan hoef je bij check-in voor ZRH-AMS geen test te laten zien, hoewel je officieel intercontinentaal gereisd hebt. Niemand die dan echter op je test kan en zal checken.

Amsterdam en Frankb vinden dit leuk.
  2. Daeni

Daeni Blue Tier

Leuk Bevonden:
    766
    Trofeepunten:
    123
    Wij moesten op one rijzen altijd aan de regels van de eindbestemming voldoen.

Gelukkig! Want zo hadden we geen duure test noding vanuit de VS omdat we eerst naar BUD vlogen en daar is het vaccinate certifikaat genoeg. En dan op de volgende dag pas op een ander ticket naar BSL. Voor AMS hadden we wel dat gezondheitsformulier ingevuld voor de transfers, maar die wilde niemand oit zien.
    In BUD is de test goedkop en makelijk te doen aan de airport.

Laatst bewerkt: 21 jan 2022
  3. MichaelNight

MichaelNight Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.597
    Trofeepunten:
    273
    Ik heb de Spain travel health ingevuld. Nu moest ik daar mijn stoelnummer invullen. Ik vraag me af wat er gebeurt als ik nog van stoel ga wijzigen bv na een upgrade. Als iemand anders dan dat oude stoelnummer invult . Is er dan een conflict in het systeem en worden beide QR's ongeldig?

4. DuckDuck

DuckDuck Blue Tier

Leuk Bevonden:
    286
    Trofeepunten:
    63
    In principe maakt dat niet uit. De luchtvaartmaatschappij vanaf je begin punt zou daar wel moeilijk over kunnen gaan doen maar als jij kan bewijzen dat je doorreist (ook al is dat op een ander ticket) is dat gewoon een transfer.
    Veel landen/maatschappijen zien een "transfer" trouwens alleen bij een same-day transfer, zeker met verschillende tickets iets om rekening mee te houden.

Het niet checken van een test maakt natuurlijk niet uit. De regel is dat je test als je reist van buiten Schengen.

5. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.085
    Trofeepunten:
    358
    Het maakt nogal een verschil of men wel of niet op een test controleert natuurlijk.

Daarnaast, je moet voldoen aan de inreis vereisten op je eindbestemming, alleen die zijn van toepassing.
    En je doet niets verkeerd als je daarna op een ander ticket of manier doorreist naar een ander land, dan gelden de regels tussen die landen.
    Of beter gezegd, juridisch kunnen ze je niets maken en controleren al helemaal niet.

Het probleem is dat een beleid wat niet klopt ook niet serieus wordt genomen. Als je moet testen prima, maar dan graag op gezondheidsrisico, niet uit Istanbul met 50k positieve testen per dag wel maar uit Parijs met 450k positieve testen per dag niet.

6. VinceG

VinceG Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.992
    Trofeepunten:
    273
    Lijkt mij niet. Heb ik zo vaak gedaan. Dag vantevoren SpTh ingevuld en daarna nog 3 keer van stoel veranderd :cool:

MichaelNight vindt dit leuk.
  7. FlyingDutch

FlyingDutch Blue Tier

Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Dan zal ik maar een loterij ticket kopen :p Twee weken geleden teste mijn vriendin positief zonder symptomen (ok, ze had 2 dagen hoofdpijn). Maandag gaan we het weer proberen :D

8. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.085
    Trofeepunten:
    358
    Dat is nu zeker het geval met de huidige variant. Het devies is nu in tegenstelling tot eerder niet testen als het niet hoeft. En als je moet testen antigeen testen hebben de voorkeur.
    Daarnaast moet ik nu voorzorgsmaatregelen nemen om ergens langer te kunnen blijven, dat deed ik al maar nu is het een echt beleid.

VinceG vindt dit leuk.
  9. DuckDuck

DuckDuck Blue Tier

Leuk Bevonden:
    286
    Trofeepunten:
    63
    Waarom? Je moet je gewoon aan de regels houden. Dat er niet overal politie om de hoek staat betekent toch ook niet dat je overal te hard gaat rijden?

Die gelden sowieso maar als jij reist van (buiten Schengen) via (Schengen) naar (Nederand) geldt voor Nederland: Buiten Schengen dus testen. Dat laatste hebben veel mensen het idee dat dat niet het geval is en ze zich alleen hoeven te houden aan de regels van het Schengen land waar ze binnen komen.

Dat roep ik al sinds september 2020 (voor werk 3 keer in quarantaine gezeten in NL vanwege toenmalige (onzinnige) regels) maar daar werd van gezegd dat het niet te doen is om de epidemiologische situatie van 193 landen in de gaten te houden. Ook een onzinnige reactie als je het mij vraagt.

10. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.085
    Trofeepunten:
    358
    Ehm laten we het zo zeggen, ik ben niet succesvol omdat ik altijd binnen de lijntjes blijf. Risk management betekent ook gecalculeerd risico nemen.

Als het in een ticket is klopt dit, dan moet je houden aan de regels van de eindbestemming. Echter als ik naar Duitsland vlieg heb ik mij te houden aan de Duitse inreisregels uiteraard.
    Maar daarna ben ik vrij om te gaan en staan waar ik wil, want een Duitser mag ook naar Nederland vanuit Duitsland, dus een Nederlander mag dat ook en er is geen minimum tijd die je in Duitsland moet blijven. Het idee is uiteraard dat men denkt dat het niet mag en als transfer gezien wordt als je na aankomst in Duitsland naar Nederland rijdt maar dit is juridisch niet afdwingbaar, naast niet te controleren.

VinceG, stefan_vdb en FlyingFonz vinden dit leuk.
  11. Sandeo

Sandeo Newbie

Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    18
    Ik lees hier over gratis testen via toegang. Ik heb nu een paar keer de uitslagen geupload in de coronacheckapp, maar bij mijn uitslag staat bijvoorbeeld geen nummer reisdocument erin, terwijl een land zoals Spanje die wel vraagt. Wat is jullie ervaring daarmee?

12. DuckDuck

DuckDuck Blue Tier

Leuk Bevonden:
    286
    Trofeepunten:
    63
    We hebben het hier niet over hoe succesvol je bent, we hebben het hier over wettelijke regels.

[QUOTE
    Als het in een ticket is klopt dit, dan moet je houden aan de regels van de eindbestemming. Echter als ik naar Duitsland vlieg heb ik mij te houden aan de Duitse inreisregels uiteraard.
    Maar daarna ben ik vrij om te gaan en staan waar ik wil, want een Duitser mag ook naar Nederland vanuit Duitsland, dus een Nederlander mag dat ook en er is geen minimum tijd die je in Duitsland moet blijven. Het idee is uiteraard dat men denkt dat het niet mag en als transfer gezien wordt als je na aankomst in Duitsland naar Nederland rijdt maar dit is juridisch niet afdwingbaar, naast niet te controleren.[/QUOTE]

- Het hoeft niet een ticket te zijn
    - Als je langer dan 24 uur in Duitsland bent geweest wordt het niet meer als transfer gezien.
    - Ben je binnen die 24 uur word het nog steeds gezien als transfer en dat lijkt mij juridisch zeker afdwingbaar
    - Of er gecontroleerd wordt is irrelevant.

upload_2022-1-23_16-31-52.png

DirkOnTour vindt dit leuk.
  13. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.085
    Trofeepunten:
    358
    Deze regel geldt bij een directe transfer als je door Duitsland komt vanaf je niet EU bestemming. Maar Duitsland is mijn eindbestemming, ik vlieg altijd zelfs via Amsterdam.
    Je moet voldoen aan de voorwaarden van je eindbestemming.
    Aangekomen op de eindbestemming staat het je vrij om op elk moment, binnen de regelgeving van het betreffende land uiteraard een nieuwe reis te beginnen waar op dat moment je dus aan de voorwaarden moet doen van het land van je eindbestemming naar Nederland.

Dat dit niet de bedoeling is van de regelgeving begrijp ik, maar er gelden simpelweg geen minimale tijdspannen. Logisch ook want het is niet te controleren en zeer zeker niet juridisch afdwingbaar. Dergelijke testverplichtingen werken alleen als je het in EU verband doet.

De vraag is nu wat wil de nl regering precies met het verplichte testen bereiken, sterker nog er valt juist wat voor te zeggen dat je vooral nu besmet moet raken, de booster werkt maar 60-90 dagen en voorkomt voor 92% zwaar verloop, een besmetting beschermd je langer en daarom is nu eigenlijk het beste moment met deze milde variant tenzij je zwaar onderliggend lijden hebt..

14. DuckDuck

DuckDuck Blue Tier

Leuk Bevonden:
    286
    Trofeepunten:
    63
    Ah dan begrijpen wij elkaar verkeerd. Ik heb het over mensen die in Nederland wonen en denken dat ze, wanneer ze vanuit Schengen reizen na in niet-schengen geweest te zijn(binnen 24 uur wordt dat dus gezien als een transfer), niet aan de niet-schengen in-reisvoorwaarden hoeven te voldoen.

15. MoonJ

MoonJ Silver Member

Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    143
    Ik had het gewoon over dat ik die quarantaine plicht enorm controversieel vind.

Wel gezonde mensen die gevaccineerd en dubbel getest zijn verplichten om in isolatie te gaan, maar positief geteste landgenoten bij de GGD dit niet verplichten en alleen 'vragen'

Dan kan je wel braaf zeggen dat inderdaad regels regels zijn en je er aan moet houden ondanks dat er niet overal politie staat. Maar dat was mijn hele punt niet.

Vliegende_Keep vindt dit leuk.
  16. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.636
    Trofeepunten:
    428
    Eagle, Ruut en MoonJ vinden dit leuk.
  17. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.085
    Trofeepunten:
    358
    Nu nog even wachten op Nederland, ben benieuwd of ze daar wat over gaan roepen.

Eerlijk zou het wel zijn, je neemt maatregelen vanuit een gezondheidsoogpunt, maar als de interne situatie nu is zoals in NL met torenhoog positieve aantallen dan maken die paar reizigers ook niet uit.

18. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.636
    Trofeepunten:
    428
    Klopt, en laten we eerlijk zijn, zonder Brexit had de VK nu ook niet op "oranje" gestaan.

19. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.228
    Trofeepunten:
    223
    Is er iemand laatst nog in Dubai geweest?
    Ik lees nl dat er er overal een mondkapjesplicht bestaat, tenzij je eet, drinkt of in het zwembad ligt.

Betekent dat je op je zonnebedje ook zo'n ding op moet?

20. TheFlyingDutchboy

TheFlyingDutchboy Gold Member

Leuk Bevonden:
    1.962
    Trofeepunten:
    648
    Nee hoor dat is niet nodig op het strand/resortdeel van hotels. Voor de rest buiten in het openbaar, dus ook op de strandboulevards e.d., wel.

Afhankelijk van de clientèle wordt de plicht binnen overigens soms ook nauwelijks opgevolgd. Moet zeggen dat de naleving in DXB de laatste tijd lakser is geworden.

westi vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina