InsideFlyer Corona Café

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Miya, 12 mrt 2020.

1. Frankb

Frankb Blue Tier

Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    Urbanjazz en westi vinden dit leuk.
  2. KL1575

KL1575 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    112
    Trofeepunten:
    28
    Morgen voert KLM een repatriëringsvlucht uit naar Sydney (AMS-KUL-SYD) met een 777-200.

Vluchtnummer KL827 is hiervoor uit de kast gehaald en afgestoft.

Urbanjazz en MoonJ vinden dit leuk.
  3. TheFlyingDutchboy

TheFlyingDutchboy Gold Member

Leuk Bevonden:
    1.962
    Trofeepunten:
    648
    Las vanochtend ook al geruchten bij BuZa over deze repatriatievlucht. Hij staat niet in de boekingsengine of dienstregeling, maar wel in de Flightguide.

4. TheFlyingDutchboy

Leuk Bevonden:
    1.962
    Trofeepunten:
    648
  5. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.399
    Trofeepunten:
    508
    En Bali stond ook al op de planning geloof ik. Ik begrijp dat de NL overheid haar verantwoordelijkheid neemt in crisistijd, maar als ik er reëel over nadenk, denk ik.. wat een verspilling.

Sinds eind december weten we dat er 'iets' gaande is. Iedereen die iets van internettoegang heeft gehad in de afgelopen maanden, of desnoods een hardcopy krant is tegengekomen, weet dit ook sinds januari. Op 21 januari was de eerste positieve test in de VS. Daarna ging het heel snel.

Dan zie ik nu op het journaal huilende vloggers die 'vast' zitten in het buitenland en denk ik bij mezelf.. als je eind maart, begin april nog aan de andere kant van de wereld zit.. onder welke steen heb je geleefd? Als je een KLM-ticket had gehad, was je ten laatste 3 weken geleden al geïnformeerd en heb je alle tijd gehad om terug te vliegen. Als je de keuze hebt gemaakt om met een maatschappij te vliegen met overstap in plaatsen zoals Dubai die hun grenzen gesloten hebben voor transit en je weet dat pas sinds gisteren omdat je in een Big Brother huis of in de bush bush op retraite zonder internet was, dat is shit, bel je reisverzekering.
    Maar ik vraag me oprecht af wat voor type passagier een maand achterover gaat leunen en dan in april met zijn NL paspoort gaat wapperen en vraagt om thuisgebracht te worden, als dan niet na klachten over drukte bij ambassades omdat meer mensen dat een goed idee vonden.

Sydney-Amsterdam is gewoon nog te boeken via Qatar Airways, ze staan transit toe en met NL paspoort mag je Schengen in. Er hoeft m.i. geen KLM-vlucht op overheidskosten (met eigen bijdrage van 900 euro pp, een fractie van de kosten) voor naar Sydney / Denpasar / vul in.. gestuurd te worden?

wimt, stefan_vdb, Urbanjazz en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. TheFlyingDutchboy

Leuk Bevonden:
    1.962
    Trofeepunten:
    648
    Morgen gaat er nog een rechtstreekse vlucht van Denpasar naar Amsterdam en ook vanuit Peru schijnt binnenkort nog een extra vlucht te gaan.

QR vliegt inderdaad nog door, maar natuurlijk niet alleen voor Nederlanders. De vlucht van Sydney naar Doha zal wel ramvol zitten. Een hoop mensen konden eerder waarschijnlijk écht niet mee. Er is natuurlijk al een forse capaciteit weggevallen.

7. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.399
    Trofeepunten:
    508
    Als je inlogt op expertflyer zie je dat zowel J als Y nog voldoende beschikbaarheid heeft, ongeacht je nationaliteit, elke dag deze week.

Ik zeg niet dat het gemakkelijk is om thuis te komen, maar op basis van info die ik nu heb, vind ik dat er geen smak overheidsgeld tegenaan hoeft om mensen die gewoon gezond zijn, maar YOLO nog even op Bondi Beach bleven, nu op te halen.

wimt en loualex1399 vinden dit leuk.
  8. Sandor

Sandor Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.223
    Trofeepunten:
    428
    Weet iemand/kan iemand mij uitleggen wat je qua waarde (voucher/geld) terugkrijgt als bijvoorbeeld de laatste leg van je terugvlucht is geannuleerd? Gaat de op basis van de afstand/totale afstand o.i.d.?

9. lloydje33

lloydje33 Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.474
    Trofeepunten:
    583
    Dit heeft de maken met de voorwaarde van je ticket. Als je ticket restitueerbaar is krijg je het bedrag van die vlucht terug + toeslagen. Is het niet restitueerbaar dan is het alleen toeslagen van dat laatste segment.

10. Tim82

Tim82 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Even jullie mening; ik werk nu veel thuis, en zit de overige tijd ook veel thuis. Omdat de muren behoorlijk op me af komen, mijn buurman deze periode aangrijpt om te verbouwen, mijn andere buren de hele dag jengelende en gillende kinder herrie produceren, zit ik er over te denken om een paar nachtjes in mijn eentje in een hotel te gaan zitten om rustig te kunnen werken en slapen en even mijn zinnen te verzetten.

Is dit not done? Iemand anders ook dit soort overpijnzingen?

lloydje33 vindt dit leuk.
  11. lloydje33

lloydje33 Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.474
    Trofeepunten:
    583
    Dit is een hele logische gedachte. Zelf heb ik het geluk om ruimte om me heen te hebben in de directe omgeving van mijn huis. Het bos is een paar minuten lopen. Hier loop ik graag hard als ik even rust wil en dit zorgt dat de muren niet op mijzelf afkomen.

Laatst bewerkt: 1 apr 2020
    Urbanjazz, MVA20 en Tim82 vinden dit leuk.
  12. ErwinLansing

ErwinLansing Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.120
    Trofeepunten:
    428
    Een paar hotellen in Kopenhagen hebben een ludieke aanbieding: voor onder de €50 kun je een kamer overdag huren als (thuis)kantoor. Ben je er toch even tussenuit en kunt wel in je eigen bed slapen.
    Het verhaal vertelde niets over punten, maar zal niet veel opleveren voor een matras run :)

13. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.085
    Trofeepunten:
    358
    De teruggave is verwacht ik op basis van boekingsklasse waarin je reist en de geldende luchthavenbelastingen op die route.
    Zo heb ik diverse vluchten waar al een segement van gevlogen is, vlechten van diverse vluchten in elkaar lijkt zo handig qua kosten totdat er iets als dit gebeurd, maar ik zal niet exact de helft van de vlucht krijgen omdat op elke luchthaven de luchthavenbelastingen anders zijn en de boekingsklasse de rest van de vluchtprijs bepaald.

Ik heb inmiddels vouchers in MYR, GBP, EUR, US dollars. Ik word er helemaal krankjorum van.

14. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.399
    Trofeepunten:
    508
    Voor je plakboek :D:D

Ik heb inmiddels wel met succes KLM vouchers uitgegeven in buitenlandse valuta - die worden netjes omgerekend en van je nieuwe boeking in minder in gebracht in de valuta van je boeking. Een eventueel restant wordt weer omgerekend naar de valuta van je voucher en als nieuwe voucher in de originele valuta uitgekeerd. Werkt best goed eigenlijk!

Urbanjazz en lloydje33 vinden dit leuk.
  15. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.399
    Trofeepunten:
    508
    Lijkt me heerlijk. Renaissance Amsterdam Schiphol kan ik aanraden; kun je die paar vluchten die er nog komen zien landen en direct aan het Amsterdamse Bos voor je wandelingetje. Restaurants en kroegen zijn toch dicht, dus geen reden om ergens hartje centrum te gaan zitten.

Tim82 vindt dit leuk.
  16. Bijzonderetickets

Bijzonderetickets Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.453
    Trofeepunten:
    483
    Best vervelend, sommige valuta kan nog wel eens in waarde dalen de komende maanden.

17. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.399
    Trofeepunten:
    508
    Originele tickets waren ook geboekt in die valuta, dus je krijgt exact wat je betaald hebt.

18. Bijzonderetickets

Leuk Bevonden:
    3.453
    Trofeepunten:
    483
    Jawel, maar als je een ticket gekocht had voor - ik noem maar wat - 5.000.000 IDR en je credit card maatschappij bracht € 280,00 in rekening. Dan is het toch vervelend als diezelfde 5.000.000 IDR straks nog maar € 175,00 waard is, want dan brengt KLM zeer waarschijnlijk wat meer IDR's in rekening.

Je loopt dus een valuta risico.

FlyingFonz vindt dit leuk.
  19. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.399
    Trofeepunten:
    508
    Je loopt bij vliegtickets altijd het risico dat de ticketprijs verandert naarmate de tijd vordert, ongeacht de valuta. In het hypothetische geval dat die 5mio RP straks 175 EUR waard zijn (maar dat is sinds de invoering van de euro in 2002 nooit gebeurd), kun je voucher dus prima inzetten in andere valuta.

Als je geen voucher had gekregen, maar de vlucht gewoon doorging en je 280 betaald had, was de kans er ook geweest dat je een week later hetzelfde ticket voor 175 euro kon boeken. In euro's.

Ik ben niet zo bang voor die vouchers. Als je de verhalen hier op IF en FT leest hebben de meesten flink voordeel gehad door eerder hotels te boeken in dollars en die nu in euro's terug te krijgen.

20. Bijzonderetickets

Leuk Bevonden:
    3.453
    Trofeepunten:
    483
    Ieder zijn voorkeur, voor bepaalde valuta zou ik dat risico liever niet lopen. Feit blijft dat je een valuta risico loopt. Dat is wat anders dan de soms sterk schommelende ticketprijzen.

DirkOnTour vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina