Als ik hier lees dat mensen alweer tickets voor mei willen boeken denk ik toch dat dat erg naief is. Ik hoop dat in het najaar (oct, nov) weer gevlogen mag worden, maar heb daar zelfs mijn twijfels over. Veel landen zullen strikte regels hebben voor pasagiers uit europa vermoed ik.
Hier weinig qua thuiswerk, mijn werkzaamheden gaan eigenlijk pas lopen als het pand waar ik werk druk is. En dat is momenteel niet zo, dus weinig werkzaamheden helaas. Ben nu maar een beetje aan het uitzoeken waar ik in januari heen ga op vakantie, beetje positief denken. Shortlist is momenteel Maleisië, Filipijnen of Sri Lanka, dus een beetje in GF en ITA etc. puzzelen.
Ja, ik hoop niet, dat dat zich verspreidt naar andere landen. Ik zit te wachten op een refund van een error fare (of hele scherpe aanbieding, die niet terug zal komen) van LOT en heb echt geen plannen om met LOT te vliegen. Vouchers zouden een rentevrije lening van een jaar zijn. Daar zit mijn privé economy dus niet op te wachten, maar misschien kan ik ook staatssteun aanvragen?
Ik heb net de zomervakantie geboekt. Het vakantiehuis op Texel was al lang geboekt (niet refundeerbaar), mistte alleen nog de vluchten uit CPH en een auto. De auto is flexibel, en als KLM tegen die tijd nog niet vlucht, neem ik graag vouchers aan. Die komen best wel op voor juli 2021.
Ik mag toch hopen dat we binnen een maand of 2 weer gewoon ons leven mogen oppakken. Ik vind de getallen sowieso een vertekend beeld geven. We testen hier heel weinig, dus het % slachtoffers is dan ook veels te hoog. In landen waar meer word getest zie je dat het % slachtoffers beneden de 1% ligt. Als iedereen gestest zou worden vermoed ik dat het echte getal ergens tussen de 0.1-0.5% ligt. Misschien 2-3x zoveel als bij een stevige griepgolf. En de gemiddelde leeftijd van de slachtoffers is dan ook nog eens boven de 80. Ik begrijp wel dat ze voorzichtig moeten zijn rond verzorgingstehuizen en ziekenhuizen maar om dan het hele land tot het eind van het jaar op slot te doen, staat niet in verhouding. Het zou ook een enorme recessie en hoge werkloosheid met zich meebrengen.
Beetje off topic maar vond zonde om hier een nieuw topic over te maken. KLM geeft op hun website bij een dummy boeking nog steeds de 747 aan bij vluchten deze zomer. Nu zijn er twee daily vluchten naar Curacao (ochtend zogenaamd met 747, middag met A330). Weet iemand of het 100% zeker is dat de 747 met de Dreamliner vervangen wordt, of de kans er ook is de A330 gaan switchen qua tijd en de 787 dus s'middags gaat? Zit er aan te denken om te boeken maar wil toch echt in de Dreamliner zitten en niet de Airbus.
Aegean verlengt mijn status met 6 extra maanden. Nu heb ik tot Juli 2021 de tijd voor de herkwalifikatie. Hun Motto: "Stay home, stay safe, stay Silver!"
Ik vind het toch elke keer weer bijzonder dat mensen het afdoen als een gewoon griepje en hier een vergelijking mee maken. Het is geen gewoon griepje! Denk even na over de volgende vraag: Ieder jaar hebben we een griepgolf. Liggen de IC's dan ook zo vol? Hebben we ieder jaar 2600 bedden en extra beademingstoestellen nodig?? Het gaat ook niet alleen om de slachtoffers (die zeker niet allemaal boven de 80 zijn!). Het gaat ook om alle patienten die niet dodelijke klachten krijgen, maar daar hoogstwaarschijnlijk wel flinke schade aan over houden. Als je weet hoe snel en hoe ingrijpend dit virus de longen kan beschadigen (ook bij jongere patienten) dan vergelijk je het niet meer met een griepje! Ik sta volledig achter de maatregelen en ik hoop absoluut dat het zo kort als mogelijk duurt. Maar we moeten er met zijn allen even doorheen helaas.
Klopt, bedoel eigenlijk meer of KLM dit ergens heeft aangekondigd omtrent deze vluchten. Wel apart dat de 747 er nog in staat en ook bij stoelselectie je dus een stoel daarin moet kiezen. Was het maar waar...
De minister heeft niet de mogelijkheid om te bepalen dat een voucher een alternatief is voor een terugbetaling in geld. Wat ze nu zegt kom eigenlijk neer op: de overheid laat airlines er tijdelijk mee weg komen dat ze een voucher bieden in plaats van een terugbetaling door de Inspectie niet bestuurlijk te laten handhaven. Nou heeft de ILenT naar mijn weten nooit, of vrijwel niet, gehandhaafd bij overtredingen van EC261 dus veel verandert er in de praktijk niet. Reizigers die toch geld willen zien, zullen zich wel tot een rechtbank moeten wenden. Een rechter moet bepalen wat billijk is in deze situatie.
KLM weet nog net de eigen dienstregeling voor de komende paar weken. Van de zomer is nog zoveel onzeker dat ze inderdaad niet eens de 747 uit de systemen hebben gehaald. Wellicht gaan er straks wel vluchten, maar geen twee per dag. Afhankelijk van de vraag kan het dan ofwel de A330 ofwel de 787 worden. Helaas is hier voorlopig weinig zinnigs over te zeggen. Ik weet dat de Tele heeft bericht dat bij KLM ook de A330's eruit gaan. Zelf ben ik daar nog niet van overtuigd.
Hey IF-ers! Gunst gevraagd! Ik heb meegehackt in de online hackaton van Dutch Hacking Health tegen Corona. Stem je tussen 14-16u vandaag op ons project? Inloggen wel vereist, maar wordt gewaardeerd: project 10 samen op afstand: https://hackcorona.sparkboard.com/project/5e714110d077e8002606d47a
Mijn post ging helemaal niet over een vergelijking tussen griep en covid-19. Mijn punt was dat de behandeling van de crisis erger is dan het onderliggende probleem als ze dit nog tot het eind van het jaar laten duren. En een aanvulling voor jouw griep vergelijking. Voor het overgrote deel van de bevolking is covid-19 minder heftig dan een griepje en veel mensen weten niet eens dat ze het hebben (gehad). Zelf ben ik er niet bang voor. Maar de huidige maatregelen nog maanden voortzetten, daar word ik wel depressief van.
Toch weet ik zeker dat in de toekomst we niet meer op deze manier zullen reageren. Of de overheden van diverse landen zijn er sneller bij, of men accepteert dat de natuur niet voor niets virussen ontwikkelt om overbevolking te voorkomen. Want de vraag die uiteraard niet gesteld mag worden is of we er wel goed aan doen om alles en iedereen in leven te willen houden met de huidige wetenschap. Natuurlijk dat is een nobel streven, maar het is echt een moreel vraagstuk of we dat als beschaving wel echt willen. Vergeet niet dat meer als 85% nauwelijks symptomen heeft, en natuurlijk moet je met maatregelen proberen om druk op de zorg te ontnemen, maar je zult ook moeten accepteren dat die 40.000 - 80.000 extra doden als je niets zal doen in Nederland eigenlijk niet heel veel voorstelt als je weet dat er in Nederland per jaar 200.000 mensen al regulier dood gaan. Je zou natuurlijk aan targeted lockdown moeten doen dus risicogroepen beschermen en zorgen voor het opbouwen van groepsimmuniteit.
Ik zou de regeling van de overheid nogmaals goed lezen. Maatschappijen mogen vouchers uitkeren MITS deze voucher na een jaar omgezet worden in cash op intiatief van de luchtvaartmaatschappij. Een gang naar de rechter is nogal nutteloos dus omdat dit waarschijnlijk langer dan een jaar duurt (buiten de kosten die je maakt)
Het aanbieden van de vouchers wordt door de Nederlandse handhavingsautoriteit gedoogd. Dat betekent niet dat het ook mag volgens de wet. De Nederlandse minister heeft niet de macht om de Europese Verordening te overrulen. Hetzelfde geldt bij pakketreizen. Daar gedoogt de ACM het bieden van een voucher (die overigens veel betere voorwaarden heeft), zonder afbreuk aan het recht op terugbetaling. Als er reizigers zijn die per se hun recht willen halen, dan verwacht ik dat een rechtbank oordeelt dat zij gelijk hun geld terug moeten krijgen in plaats van een voucher. Of dit praktisch, qua tijd en kosten, handig is, is een tweede punt.