Ik ben net terug uit Griekenland. Toen we 3 weken geleden op ATH landden keek de controlerende dame niet eens naar mijn PLF op mijn telefoon. De mensen die de testen uit moeten voeren zaten verveeld in hun hokjes. Ik denk dat van de paar honderd man die op dat moment aan kwamen lopen er 2 tussenuit gehaald werden. Het is duidelijk dat ze geen oponthoud willen veroorzaken.
In Canada hebben ze daar geen boodschap aan, met 2 man de pineut voor random pcr test. Mijn neus was met bijgekomen van de vorige
Durf ik niet te zeggen, er is wel een behoorlijk grote ruimte voor ingedeeld met aardig wat testend personeel. Als het aantal dat getest werd alleen uit mijn vlucht was, zou ik denken 1 op 10
Nou dat zal dan afhankelijk zijn van waar je aankomt. 4 weken geleden bij mijn aankomst in Calgary vanuit Nederland was er 1 hokje en die dame was vrijwel niets aan het doen. Heb nauwelijks mensen uit mijn vlucht voor random test eruit gehaald zien worden. Geen idee wie dat beslist eigenlijk.
Aruba is er bij gekomen als kandidaat https://www.telegraaf.nl/nieuws/810...plichting-volledig-gevaccineerde-nederlanders
Mochten toeristen toen Canada al binnen? Wij waren in Augustus in Calgary, toen was dat nog helemaal niet van toepassing. In YYZ krijg je bij paspoort checken een sticker op je paspoort die aangeeft of je wel of niet de test moet doen. Bij de folder over Covid krijg je een formulier met uitleg.
Fijn nieuws voor mij dit! Door mijn vertrek vanaf Florence naar Aruba zat ik nog een beetje te klooien met waar ik me moest testen. Maar nu dit vervalt scheelt dit een hoop gezeik iig
Vanaf 19 oktober ook een Vaccinated Travel Lane tussen Singapore en Nederland. https://www.straitstimes.com/singap...ies-including-us-britain-and-canada-by-oct-19
Goed nieuws, en je ziet meer landen dit soort constructies bedenken om de inwoners in de landen zelf het gevoel te geven dat de draconische maatregelen in het verleden nu niet zomaar opzij worden gezet omdat men nu dit schema hanteert. Maar als je een beetje tussen de regels doorleest, de UK toevoegen bij een dergelijke corridor waar het officiële publieke doel is inkomende gevallen tegen te gaan slaat natuurlijk nergens op, want het UK beleid is compleet het tegenovergestelde, dus er is een andere bepalende motivator…
Canada is weer open voor gevaccineerden sinds 7 september. @VinceG kwam een paar dagen daarna in Canada volgens mij. Ikzelf was de dag daarna maar heb helemaal niet van de tests gezien, mogelijk omdat ik direct verder vloog met een binnenlandse vlucht.
Ja klopt. Ik was net 3 dagen nadat het open ging voor toeristen. Hield in dat de vluchten goed vol waren. Overigens is Canada van plan om vanaf 1 november al het openbaar vervoer alleen nog maar toegankelijk te maken voor gevaccineerden. Dus vervoer via trein, vliegtuig en boot. Ook binnenlands!
In Griekenland word je dus niet willekeurig getest, maar op basis van EVA, een machine learning tool. Afhankelijk van de data die je in je PLF invoert (geslacht, leeftijd, vaccinatie, etc.) kiest EVA welke personen het meest interessant zijn om getest te worden (of om de data correct te houden ook anderen). Op mijn papieren PLF staat geen info over nationaliteit, maar als ik het PLF op de site bekijk staat er "Greek/EU Citizen: No". Ik heb dit ook nergens kunnen aangeven, wat mijn nationaliteit is. Hebben meer mensen deze NO op de digitale PLF staan (niet digitale PDF, maar als je inlogt op de Griekse website)?
Hier nog wat informatie over de Singapore Vaccinated Travel Lane. Naast Singapore Airlines gaat ook KLM VTL vluchten uitvoeren. Hieronder het schema. Transit is nu ook toegestaan. Ben zelf achter een belangrijk aandachtspunt gekomen: kinderen onder de 12 jaar kunnen niet mee aan boord van een VTL vlucht. Ook voor kinderen tussen de 0 en 24 maanden is geen uitzondering. Nu zal dit voor sommige mensen een zegen zijn, ik schrok me een hoedje omdat wij met onze éénjarige dochter vliegen. Deze dus moeten wijzigen naar een non-VTL vlucht. Verder goed om te weten: als je dus naar Singapore wil zonder quarantine moet je een VTL vlucht nemen en aan alle kwalificatie eisen voldoen. Een non-VTL vlucht uitkiezen kan dus leiden tot denied boarding. Verder is het allemaal redelijk simpel: PCR test voor vertrek en 1 PCR bij aankomst.
Kerst is zoals elk jaar op 25 december. Het dit jaar vieren met familie in Letland zit er wellicht niet in.
Twee weken terug in Roemenie werd alweer de mondkapjesplicht op straat ingevoerd. Vaccigraad van 30%. Donkerrood op de kaart. Ben benieuwd waar dat naar toe gaat..Ik ben benieuwd of ik weer een dotje vouchers krijg....
In het Oostblok is er inderdaad een probleem met de vaccinatiegraad. Ernstige beperkingen kan ook voor mij weer wat roet in het eten gooien, want ongetwijfeld zijn er uitzonderingen, ik zit niet op al die rompslomp te wachten. Wel speelt mee dat de landen niet zonder meer weer een strenge lockdown kunnen doen, dat is in bepaalde landen echt economische zelfmoord. En wat Letland doet klinkt logisch, maar is het absoluut niet, want als je nu al ingrijpt zit je nog niet op de piek en zit je veel langer aan de beperkingen vast, beter is om het in te voeren op het echte piekmoment zodat het lijkt of de beperkingen wat doen...