Heb nu net mijn reis vanmiddag "zelf" geannuleerd; kreeg weer een half verontrustend mailtje: je heenreis wordt met een lange overstap in Abu Dhabi, en de terugreis wordt 28u later met een lange overstap Abu Dhabi, en dan iets van 35u later op Schiphol. Opties waren: accepteren, geld terug voor de terugreis, of volledig geld terug. Het is nu IJsland geworden. Ja, ik had alternatieve vluchten kunnen zoeken/boeken, maar nu mijden we evt nieuwe problemen in het midden oosten en gaan we roadtrippen in IJsland.
Even een domme vraag. ik doe op dit moment mijn milage run naar Tblisi. Zondag vlieg ik via parijs naar Amsterdam en heb dan een “layover” van 13 uur. Ik ga natuurlijk niet 13 uur lang op Schiphol rondhangen, dus ik ga in de tussentijd naar huis en de ochtend daarop weer terug voor een retourtje Krakau. vraag is: kan ik mijn ruimbagage vanuit Tblisi laten doorlabelen naar Amsterdam ipv Krakau zodat ik mijn koffer vast mee naar huis kan nemen? Zo ja, geeft dat ‘s ochtends geen problemen bij vertrek dat ik bij het inchecken de dag ervoor heb opgegeven dat ik een koffer zou meenemen die “niet aanwezig” is bij vertrek naar krakau? zo nee, ik kom rond 10:45 aan in krakau op ticket 2 vlieg ‘s avonds om 19 uur weer met ticket 1 terug. Kan ik al zo vroeg mijn koffer inchecken voor de avondvlucht? Ik heb vanzelfsprekend geen zin om mijn koffer de hele dag door krakau te slepen. Ondanks mijn vele reizen is dit de eerste keer dat ik op deze manier gevlogen heb! bedankt voor jullie reactie.
Mijn ervaring is dat het soms wel lukt om je bagage naar AMS te laten labelen, maar zekerheid heb je niet. Dat het een nacht betreft geeft je wel meer kans dat het lukt. Als het lukt moet dat geen probleem geven voor je vervolgvlucht dat je geen koffer hebt, je koffer was immers enkel tot AMS gelabeld. Mocht het niet lukken: In Krakau kan je waarschijnlijk op elke hoek wel een luggage storage vinden om je koffer enkele uren te droppen. Je koffer kun je op outstations vaak pas 2 a 3 uur van te voren inchecken.
Bij een nachtstop zou het zeker mogelijk moeten zijn om de bagage tot Amsterdam gelabeled te krijgen, omdat je die bagage nodig kan hebben voor je nachtstop, daar kunnen bijvoorbeeld medicijnen of toiletartikelen in zitten die niet in de handbagage kunnen. Het maakt niet uit dat je bij vertrek in Amsterdam geen koffer hebt, je hebt qua ticket recht op het meenemen op een koffer, maar je bent nergens verplicht om daadwerkelijk een koffer in te checken. Andersom kan ook, ik had wel eens doorverbindingen de volgende dag naar Dusseldorf, waar ik op de voorgaande vlucht geen bagage had, maar op het laatste stukje naar Dusseldorf wel en die kon ik gewoon afgeven in Amsterdam.