InsideFlyer Café

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Lionell, 23 mrt 2017.

  1. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.440
    Leuk Bevonden:
    3.398
    Trofeepunten:
    483
    Als het hotel er niet in slaagt aan te tonen dat het ergens stond dan kun je een chargeback doen op je creditcard (mocht je er niet uitkomen).

    Op basis hiervan annuleren is prematuur: het hotel kan het nog aanpassen of aantonen dat het in de fineprint stond.

    Je zou het hotel ook kunnen mailen en uitleggen dat je gezien de situatie liever van de reservering afziet. Mede omdat je het niet veilig acht.
     
  2. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    639
    Leuk Bevonden:
    466
    Trofeepunten:
    63
    Je kunt helemaal geen chargeback doen. Je kunt een chargeback aanvragen. Het hotel moet niet bewijzen, dat moet jij.

    Je creditcard maatschappij beoordeelt en doet onderzoek. De uitkomst daarvan kan ook zijn dat je de vordering (=chargeback) niet krijgt toegewezen. Het is dus niet zo simpel als je stelt.

    De afdeling die de chargeback behandelt kan je zeker nog een paar moeilijke vragen stellen. De meeste chargebacks gaan over goederen die geleverd worden. In dit geval is het dus zeker geen garantie dat je met een chargeback geld terug gaat krijgen.
     
  3. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.440
    Leuk Bevonden:
    3.398
    Trofeepunten:
    483
    Je moet als klant eerst aanleveren waarom je de chargeback wilt doen (of aanvragen, ook prima). Daarna wordt het - mits acceptabel - doorgevoerd. En op dat moment is het hotel aan de beurt om met eventuele bewijzen te komen.

    Mijn ervaring met chargeback zijn erg goed, juist bij hotels.

    Ik zeg ook helemaal niet dat een chargeback garantie op teruggave geeft. Als @Menno echter kan aantonen dat het hotel de kosten onterecht in rekening brengt dan acht ik die kans wel groot.
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2023
  4. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.859
    Leuk Bevonden:
    2.051
    Trofeepunten:
    358
    Bij een chargeback is het inderdaad zo dat de credit card maatschappij bij een aannemelijk verhaal de chargeback in principe uitvoert.
    Daarna is het aan de andere partij om daar mee akkoord te gaan, of er tegenin te gaan waar men dan echt met bewijslast moet komen.
    Met die bewijslast zal de credit card maatschappij dan weer bij jouw met 'tegenbewijzen' te komen.

    De ene zaak is de andere niet, maar waar bijvoorbeeld een luchtvaartmaastschappij in Azie hun vluchten annuleert en niet uitvoert en aangeeft, wij geven alleen restitutie in de vorm van een voucher, die chargeback blijft gewoon staan, omdat een luchtvaartmaatschappij zoveel in hun voorwaarden kan zetten, als een product niet geleverd is, dan is een product niet geleverd en gelden de voorwaarden van de credit card maatschappij.

    Maar wat wel geldt bij elke case, je moet eerst zelf in contact zijn met de aanbieder, je moet uiteraard wel de kans hebben gegeven dat men het eerst zelf wil oplossen.
    Want een chargeback kost de aanbieder van goederen of diensten altijd geld, ook al wordt deze in het gelijk gesteld, dus is er veel aan gelegen om dit te voorkomen.
     
  5. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.440
    Leuk Bevonden:
    3.398
    Trofeepunten:
    483
    Inderdaad. Een bijkomend aspect is dat teveel chargebacks uiteindelijk ook negatieve gevolgen zal hebben voor de merchant.

    Al met al is het een erg handig instrument wat je kunt inzetten als je er anders niet uit zou komen. Heb het helaas toch wel een aantal keren moeten inzetten en ik weet vrij zeker dat ik anders mijn geld nog steeds niet gehad zou hebben. En die keren was het een kwestie van één telefoontje en vervolgens één email met de documenten naar Amex. Dus dat gedeelte gaat wel vrij soepel daar.
     
  6. RickJansen

    RickJansen Silver Member

    Berichten:
    720
    Leuk Bevonden:
    1.520
    Trofeepunten:
    478
    Eindelijk een afhandeling van het 'Holidaycars'. Kort gezegd, ik was 20 minuten 'te laat' bij het loket om de auto af te halen, ineens was de auto weg, maar bleek al de dag er voor gecancelled te zijn. Kreeg de aanbetaling van 300 euro niet terug en andere kosten werden ook niet vergoed. Gelukkig via CC geboekt dus een betwisting aangevraagd. Ik kreeg al geen contact meer met ze. Na 2 weken kreeg de CC afdeling een bericht terug dat ze mij al op de algemene voorwaarden gelezen hadden, dus zei de CC dat het teruggestorte bedrag weer ongedaan gemaakt werd, óf ik moest nog wat extra's aan kunnen tonen. Dat gedaan en uiteindelijk ben ik in het gelijk gesteld en heb ik de aanbetaling dus teruggekregen. Maar what de f...is dit voor een pieeeep bedrijf zeg. Fouten maken kan, maar geef ze in elk geval dan ook toe.
     
    michiel1 en Ruut vinden dit leuk.
  7. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.209
    Leuk Bevonden:
    1.058
    Trofeepunten:
    223

    Bijgevoegde bestanden:

    arjen05 vindt dit leuk.
  8. NisshinMaru

    NisshinMaru Blue Tier

    Berichten:
    147
    Leuk Bevonden:
    143
    Trofeepunten:
    43
    Vraagje voor de kenner:
    Ik vlieg in februari terug uit Japan naar Amsterdam (via Parijs). Nu dacht ik te zien tijdens het boeken dat dit de nieuwe business class is van AirFrance. Bulkhead seats zijn geblokt. Weet iemand of deze rij (1) die extra beenruimte heeft? Toestel 777-200. Ik dacht dat alleen de 777-300 deze had en de nieuwe A350...
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 21 nov 2023
  9. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.214
    Leuk Bevonden:
    1.597
    Trofeepunten:
    273
    Dit is toch wonderbaarlijk dat dit nog gebeurd. Ik zit in de hal van de domestic flights in OTP. Komt er een jonge dame naar mij toe om een gratis slof sigaretten aan te bieden om eens haar merk te proberen. In Nederland zou dit een heel groot kabaal opleveren dat er zo op die manier reclame wordt gemaakt op Schiphol over sigaretjes. Ik rook zelf niet dus had haar aanbod afgeslagen..maar bijzonder dat dat nog bestaat....
     
  10. Eagle

    Eagle Silver Member

    Berichten:
    654
    Leuk Bevonden:
    1.259
    Trofeepunten:
    203
    Mooi actie! Laatst op Bonaire waren ze langs de boulevard geopende biertjes aan het uitdelen aan automobilisten, voelde ergens ook wat vreemd maar hij was goed koud en ging er prima in.
     
    VinceG, r0gerthis, MichaelNight en 6 anderen vinden dit leuk.
  11. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.214
    Leuk Bevonden:
    1.597
    Trofeepunten:
    273
    Gisteren flinke vertraging vanuit OTP. Er bleken 2 passagiers aan boord met dezelfde namen en hetzelfde stoelnummer. Groundcrew, luchthavenpolitie erbij enz.
    Het is een groot raadsel hoe dat kon gebeuren. Uiteindelijk moest degene weg die volgens de gezagvoerder zijn ticket via een schimmig reisbureau bleek te hebben gekocht.
    Zo een 78 mensen verloren hun connectie door dit verhaal volgens de purser.
    Echt raar.
     
    Ruut vindt dit leuk.
  12. FlyingBlob

    FlyingBlob Blue Tier

    Berichten:
    348
    Leuk Bevonden:
    577
    Trofeepunten:
    123
    Bizar. Hoe zijn die überhaupt door de check-in en security gekomen?
     
  13. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.859
    Leuk Bevonden:
    2.051
    Trofeepunten:
    358
    Via online check in kan een schimmig reisbureautje natuurlijk ook wel regelen dat je de boarding pass krijgt door deze rechtstreeks toe te zenden.
    Bij de security check wordt de boarding pass gescand, maar het gaat wel vaker mis natuurlijk dat deze per abuis dubbel wordt gescand en dan laat men je handmatig er nog door als er al een controle op zit. Hetzelfde geldt bij het boarden van een vliegtuig, men checkt, oh persoon is al boarded, nou loop maar door.

    Sterker nog, het zal nog wel meer voorkomen dan wij weten, want waar als je met door KLM ingehuurde German Airways vliegt je moet wachten totdat men de headcount heeft uitgevoerd doen ze aan boord van KLM niet (atlijd) een headcount en vertrouwt men volledig op het boarding systeem, bij een vlucht die niet vol zit gaat dat echt niet opvallen.
     
    MichaelNight vindt dit leuk.
  14. bernard

    bernard Blue Tier

    Berichten:
    299
    Leuk Bevonden:
    295
    Trofeepunten:
    63
    Sterker nog, zat een aantal jaar geleden in een KLM 737 van Adam naar Istanbul. Tijdens het taxien naar de Polderbaan werd het bekende riedeltje afgedraaid en de purser zei "welkom op deze vlucht KL xxxx naar Istanbul" toen mijn buurman op 2D hard riep... Istanbul?? Istanbull??? Ik moet naar Copenhagen!!!. Verwarring alom, en even later een telefoontje naar de cockpit, stoppen op het de-icing platform en een busje haalde de ongelukkige op waarna we verder gingen. Hoe dan?
     
    Ruut, MichaelNight en FlyingBlob vinden dit leuk.
  15. FlyingBlob

    FlyingBlob Blue Tier

    Berichten:
    348
    Leuk Bevonden:
    577
    Trofeepunten:
    123
    Hij had beter naar specsavers kunnen gaan
     
    Bijzonderetickets en michiel1 vinden dit leuk.
  16. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.859
    Leuk Bevonden:
    2.051
    Trofeepunten:
    358
    Zeker omdat deze passagier in Business Class zat, daar wordt nog wel eens gekeken of daar niet opeens extra mensen zitten...
    Maar het zou je maar gebeuren, dat je na een uur in de vlucht toch gaat afvragen waarom de daling maar niet wordt ingezet...
     
  17. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.440
    Leuk Bevonden:
    3.398
    Trofeepunten:
    483
    Voor de liefhebbers: de Al Safwa lounge in Doha is inmiddels weer geopend!
     
  18. Urbanjazz

    Urbanjazz Silver Member

    Berichten:
    837
    Leuk Bevonden:
    2.571
    Trofeepunten:
    383
    Altijd fijn. Wakker worden met sms dat je KLM vlucht is geannuleerd. 30m later sms dat ik was omgeboekt op Aer Lingus.
    Heel blij dat ik Privium heb. Terminal 3 was chaos en lange rijen bij security en paspoort controle.
    Wel fijn dat je direct wordt omgeboekt op een vlucht van slechts 1H15M later dan oorspronkelijke
     
    FlyingBlob, Ruut en VinceG vinden dit leuk.
  19. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.859
    Leuk Bevonden:
    2.051
    Trofeepunten:
    358
    Ik kreeg eerst nieuwe vluchtgegevens daarna de melding uw vlucht is geannuleerd… 2 uur en 45 minuten later vind ik dan weer wat minder omdat het wel allemaal krap wordt…

    Operationele reden, maar wat dan? Op mijn bestemming en waar toestel vandaan komt is niets aan de hand..
     
  20. Urbanjazz

    Urbanjazz Silver Member

    Berichten:
    837
    Leuk Bevonden:
    2.571
    Trofeepunten:
    383
    Wellicht omdat er morgen mogelijk natte sneeuw valt op Texel mits de ferry wind in de zeilen heeft.
     

Deel Deze Pagina