Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

  1. ribruijn

    ribruijn Newbie

    Berichten:
    98
    Leuk Bevonden:
    48
    Trofeepunten:
    18
    Ik zie de mogelijkheid om SAF bij te kopen bij al mijn reeds geplande vluchten voor 2023. Worden extra XP's bij kopen van SAF ook uitgekeerd bij niet door KLM of Air France uitgevoerde vluchten? Ik zie de optie bijvoorbeeld zelfs bij door Delta uitgevoerde vluchten, geboekt met Flying Blue Miles.
     
  2. FlyingBlob

    FlyingBlob Blue Tier

    Berichten:
    348
    Leuk Bevonden:
    578
    Trofeepunten:
    123
    Nee, wel bomen geen XP. Alleen op KLM en AF vluchten (dus echt met een KLM of AF toestel)
     
  3. ribruijn

    ribruijn Newbie

    Berichten:
    98
    Leuk Bevonden:
    48
    Trofeepunten:
    18
    Duidelijk, dat vermoedde ik al. Dank!
     
  4. coenvh

    coenvh Blue Tier

    Berichten:
    149
    Leuk Bevonden:
    172
    Trofeepunten:
    43
    KLM of AF vluchtnummer, ook op een DELTA vlucht.
     
  5. Arno

    Arno Newbie

    Berichten:
    41
    Leuk Bevonden:
    35
    Trofeepunten:
    18
    kan je makkelijk flying blue miles uitgeven op bijvoorbeeld aeromexico?
    of zit je vast aan de beschikbaarheid via de klm/af website?
     
  6. Menno

    Menno Silver Member

    Berichten:
    567
    Leuk Bevonden:
    461
    Trofeepunten:
    63
    Hoi! Even een rekensommetje richting P4L waar ik niet helemaal uitkom. Ik kom op een verschil uit van 300XP. Hoe ga je van jaar 9 naar jaar 10? 'Je was na jaar 9 platinum, dus je bereikt automatisch 10', of 'je moet nog 300XP hebben om jaar 10 ook in te komen'

    Ik heb op dit moment 3 jaar staan op mijn P4L teller
    Ik heb op dit moment 517 XP
    Mijn kwalificatiedatum is elk jaar 1 oktober

    Rekenmethode A: Ik heb nu 3 jaar, moet dus nog 7 jaar. 7x300 = 2100 nodig. Dat minus 517 = 1583 XP nog nodig om tot P4L te komen.

    Rekenmethode B: Ik heb nu 3 jaar, maar kom dus automatisch op 4 jaar. Dan hoef ik nog maar 6 jaar = 6x300 = 1800. Dat minus 517 = 1283XP nodig om tot P4L te komen.

    Of heeft iemand nog een rekenmethode C? ;)
     
  7. Robinho

    Robinho Silver Member

    Berichten:
    624
    Leuk Bevonden:
    341
    Trofeepunten:
    63
    Vorige week naar CPT gevolgen met de Antwerpen/Brussel trein truc en gezien ik de boardingpassen al online had gekregen voor de trein en de vlucht het trein segment volledig overgeslagen.
    Maar we werden bij de gate geweigerd, omdat we het trein segment niet hadden gepakt. Ik aangegeven dat we niet gecontroleerd waren en dus niemand de QR had gescand op Antwerpen..
    Na veel heen en weer gebel mochten we gelukkig wel gewoon mee o_O
    Gereserveerde stoelen waren wel al weg, konden gelukkig nog in Comfort zitten want daar was genoeg vrij...dus toch nog een mazzeltje.

    Volgende keer toch even die QR code scannen in Antwerpen!

    PS. Ik zit nu even te kijken voor terugvluchten met treinsegment maar die lijken ineens niet meer voordeliger te zijn in BC... zouden ze het aangepast hebben?
     
    TheFlyingMarco en Menno vinden dit leuk.
  8. FlyingBlob

    FlyingBlob Blue Tier

    Berichten:
    348
    Leuk Bevonden:
    578
    Trofeepunten:
    123
    Nee, zie discussie hier
     
  9. TheFlyingMarco

    TheFlyingMarco Newbie

    Berichten:
    68
    Leuk Bevonden:
    55
    Trofeepunten:
    18
    Ik ben afgelopen weken 2 keer vanuit Antwerpen gereisd met de Eurostar met overstap op Schiphol (en terug).
    Alleen bij instappen moest ik even me kaartje laten zien.
    Werd niets gestempeld of gescand op zowel de heen als terugreis.
    Aankomst Schiphol koffer ingecheckt en zonder vragen heen en weer gereisd.
    1e reis stonden de XP en miles er automatisch bij.
    Vorige week via de claim mijn ontbrekende miles optie op de FB site de ontbrekende XP en Miles gekregen.


    Misschien een nieuwe medewerker ?

    Voor de zekerheid wel een foto gemaakt van de trein in Antwerpen :D (moest daar toch zijn) maar er is nergens naar gevraagd.
     
  10. Robinho

    Robinho Silver Member

    Berichten:
    624
    Leuk Bevonden:
    341
    Trofeepunten:
    63
    Digitale Boardingpass scannen bij de gate gaf rood kruisje dus konden er niet door..
    Wellicht hadden we fysieke boardingpass moeten halen bij de checkin om dit te voorkomen!?
    Maar het verhaal was echt je hebt de 1ste leg niet gedaan want je QR van de treinreis is niet gescand..

    Misschien had jij fysieke boardingpassen of kaartje opgehaald bij station?
     
  11. DoT

    DoT Newbie

    Berichten:
    88
    Leuk Bevonden:
    47
    Trofeepunten:
    18
    Bij B maak je een rekenfout. Je bent inderdaad al zeker van 4 jaar, maar je 4de jaar krijg je vanwege de aftrek van 300 van de 517. Je rekensom van 6jaar is dus minus 217 waardoor je op hetzelfde uitkomt als rekensom A.

    De omzetting naar P4L jaren voor elke 300XP verandert niks aan de vereiste om 3000XP te halen in totaal (geteld bovenop eerst Gold niveau te hebben gehaald). Stel je wil zo snel mogelijk P4L halen, dan heb je 2 opties:
    - voor 1 oktober 2024 1583 XP halen. Dan heb je je 3000XP binnen, echter: de laatste 300XP zijn rollover naar je jaar 1okt24-1okt25. Dat wordt dan je 9de jaar en ben je P4L op 1okt25 als je 10de jaar start doordat je die 300rollover op 1 okt25 verbrand voor dat laatste jaar.
    - voor 1 oktober 2024 haal je 1883 XP, dan heb je eigenlijk teveel XP namelijk 3300XP in totaal behaald. Maar dit betekent dat je per 1okt2024 een extra jaar omzetting haalt en dus 10jaar binnen hebt per 1okt24 en P4L bent. Je rolt dan nog wel 300XP over, maar die zijn feitelijk nutteloze XP (tenzij het UXP zijn en je heel graag voor ULTI gaat). Ik denk dat deze variant niet de moeite waard is als je er extra mileage vluchten voor moet doen of SAF bijkoopt. Zonde van de 300XP die je over hebt alleen om 1 jaar sneller officieel P4L te zijn. In de eerste variant ben je namelijk ook ‘gegarandeerd’ P4L, alleen is de ingangsdatum 1okt2025 als je dan met de rollover dat 10de jaar binnentikt.
     
  12. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.783
    Leuk Bevonden:
    2.620
    Trofeepunten:
    428
    Wat ik me afvraag is hoe KLM aan gegevens van Eurostar komt, als in hoe komen de gegevens van het scanapparaat van de conducteur bij KLM terecht?
     
    michiel1 vindt dit leuk.
  13. TheFlyingMarco

    TheFlyingMarco Newbie

    Berichten:
    68
    Leuk Bevonden:
    55
    Trofeepunten:
    18
    Nee ik heb geen kaarten gehaald.
    Vanaf Antwerpen krijg je die ook niet maar zitten ze gelijk in de app.
    Gebruikte zelfs de boardingpas voor de vlucht om te scannen bij de bagage inchecken zonder dat er iets gescand is in de trein.

    En bij het aan boord gaan bij de gate ook de boardingpass uit de app gebruikt en dat werkte ook.
    Misschien omdat ik bagage heb ingecheckt dat er een soort vrijgave is geweest dat zou kunnen.

    Als er spelregels zijn prima maar ik vind ze erg vaag en willekeurig.
     
  14. Menno

    Menno Silver Member

    Berichten:
    567
    Leuk Bevonden:
    461
    Trofeepunten:
    63
    Dank voor je uitgebreide toelichting! 1583XP in 9 maanden halen, dat is me een hoop. Omdat mijn kwalificatie 1 okt is, en de nieuwe capping regels pas vanaf nov '24 starten, denk ik dat ik tot 1 oktober 2025 heb om veel XP te sparen die op 1 oktober 2025 worden omgezet in jaren (en rollover naar laatste jaar). Dus dan zou ik volgens dat schema op 1 okt '26 P4L zijn.

    Een andere optie nog: dan hoop ik dat ik @arjen05 's frituurolie voor een goed prijsje mag overnemen en er een berg XP voor krijg
    ;).
     
  15. TheFlyingMarco

    TheFlyingMarco Newbie

    Berichten:
    68
    Leuk Bevonden:
    55
    Trofeepunten:
    18
    Daar ben ik ook heel benieuwd naar want zover ik weet zijn die systemen niet gekoppeld.
    Op de terugweg ook geen scan maar wel de XP gekregen...
     
  16. Menno

    Menno Silver Member

    Berichten:
    567
    Leuk Bevonden:
    461
    Trofeepunten:
    63
    Tijdens mijn laatste reis via Antwerpen (nog voordat je een digitaal treinkaartje kreeg), moest ik inderdaad langs de checkinbalie. Daar werd niks speciaals gedaan of gecheckt, maar het moest wel gebeuren.
     
  17. TheFlyingMarco

    TheFlyingMarco Newbie

    Berichten:
    68
    Leuk Bevonden:
    55
    Trofeepunten:
    18
    Ja dat klopt in de oude situatie.

    In de instructie e-mail die je krijgt stond :

    Goed om te weten: op de dag van uw reis hoeft u niet naar een servicebalie op het station. U kunt u direct naar uw trein gaan

    Maar ook :
    Het is ook verplicht om in te stappen in de trein van of naar Antwerpen. Hiermee voorkomt u herberekening van uw ticketprijs bij aankomst op Amsterdam Airport Schiphol.

    Alleen ja hoe ga ik dat aantonen dat ik daar ben ingestapt?
    Heb dat wel gedaan maar ik heb tot aan Schiphol niemand gezien behalve 2 personen die de catering deden.
    Ik heb voor de zekerheid maar een foto gemaakt in de trein maar er werd niks aan mij gevraagd of ik de trein had genomen.

    Als je kijkt in onderstaand draadje lees je dezelfde ervaringen dat er niet gescand word en niks gevraagd :

    Overstap op schiphol naar trein xP punten | Pagina 4 | InsideFlyer NL
     
  18. DoT

    DoT Newbie

    Berichten:
    88
    Leuk Bevonden:
    47
    Trofeepunten:
    18
    Ah ja, klopt. Ik had overgangsdatum ULTI regeling verward met de overgangsdatum van de Platinum rollover cap. Die is inderdaad op 1nov24 dus jouw omrekenmoment is inderdaad 1okt 2025. Rekensom en methodiek blijft verder zelfde. Werken naar 3000XP en dan 1jaartje extra geduld hebben om die laatste 300 te verbranden voordat je die tag aan je tas mag hangen ;)
     
  19. coenvh

    coenvh Blue Tier

    Berichten:
    149
    Leuk Bevonden:
    172
    Trofeepunten:
    43
    Ik heb vooral het idee dat nog niet iedereen weet hoe het nieuwe systeem werkt.

    Ik had Brussel - Amsterdam met de trein, toen naar Manila heen en weer gevlogen. Ik had terug ook de trein weer naar Brussel genomen maar kreeg later geen XP, na emailen met PA kreeg ik bericht of ik een foto van het treinkaartje kon sturen omdat er volgens hun 'systeem' geen gebruik van de trein terug was gemaakt. Ik had geen treinkaartje maar alleen een ticket voor zowel de heen als terugreis. Voordat ik reactie per email kreeg stonden de XP's alweer bijgeschreven.

    Ik geloof niet dat zij kunnen inzien wat er wel of niet gescand wordt in de treinen. Mijn ervaring is ook dat de treinconducteurs ook even 3 keer naar je vlieg/trein ticket kijken alsof ze dat nog nooit gezien hebben en deze vervolgens niet scannen maar zeggen dat het goed is.

    Helaas lijkt het er wel op dat de treinticketprijzen behoorlijk opgedroogd zijn. Behalve via Google Flights, is er nog een makkelijke manier om deze routes via KLM.nl of iets anders te zoeken?
     
    TheFlyingMarco vindt dit leuk.
  20. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.933
    Leuk Bevonden:
    3.373
    Trofeepunten:
    508
    Morgen beginnen de real deals (voorheen werelddealweken) weer met diverse bestemmingen in Europa en intercontinentaal, economy, premium comfort en business.
     
    TheFlyingMarco vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina