Flying Blue American Express

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 2 jul 2014.

  1. BartF

    BartF Blue Tier

    Berichten:
    151
    Leuk Bevonden:
    210
    Trofeepunten:
    43
    De referral acties wisselen elkaar af, maar Amex lijkt toch te hebben ingezet op kaarthouders die in ieder geval iets betalen voor hun kaart. Al is het maar de helft van de bijdrage. Je betaalt op die manier eigenlijk voor de miles die je er als ‘bonus’ bij krijgt, maar soms komt er echt een goede actie voorbij. We hebben afgelopen jaar bijvoorbeeld 20.000 miles en halve bijdrage maar ook 40.000 miles en halve bijdrage gezien als referral acties. Die laatste is uiteraard waar je op hoopt (€85 voor 40.000 miles is een koopje zelfs als je miles op €0,005 waardeert), maar wanneer die weer voorbij komt is lastig te voorspellen. Voor het nieuwe jaar waarin je 100% voor je kaart moet betalen (ik neem aan dat je de FB Gold hebt) is het dan wel handig om in ieder geval de 20.000 ’gratis’ miles weer binnen te halen met het al vaak besproken jaarlijkse belletje.

    Dit is puur kijkend naar de kosten van de kaart tov de miles die het oplevert. De kaart zelf heeft natuurlijk ook waarde, denk aan reisverzekering en autohuurverzekering (plat kaart) bijvoorbeeld. Wat die waarde voor jou is kun je zelf bepalen.

    Geef je niet veel uit met de kaart, is er niemand die via jouw referral link een kaart aanvraagt en hecht je geen waarde aan de extra producten die bij de kaart horen dan kun je het beste opzeggen en volgend jaar kijken om tijdens een goede actie de kaart weer aan te vragen.

    Dan nog even over iemand (in dit geval jouw vriend) die jouw referral link gebruikt. Jij krijgt vrij snel na acceptatie van de nieuwe kaarthouder al wel de miles. De nieuwe kaarthouder krijgt ze pas na het uitgegeven bedrag (binnen 3 maanden €1500 gold, €3000 plat).

    Daarnaast wordt de jaarbijdrage altijd naar rato terugbetaald. Dus zeg je 1 dag nadat jouw nieuwe jaar is ingegaan op dan krijg je 364 dagen van de jaarbijdrage gecrediteerd. Zodra de miles van de referral van jouw vriend zijn bijgeschreven kun je de kaart dus opzeggen, ook al is dat net in jouw nieuwe jaar. Kost je dan hooguit een paar euro en dat zijn die 20.000 miles natuurlijk wel waard.
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2022
    mijora vindt dit leuk.
  2. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Tijdelijke actie t/m 24 augustus van FB Amex via een referral:
    Een FB Gold card 40.000 miles
    Een FB Platinum card 60.000 miles
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2022
    michiel1, Amsterdam, Menno en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. BartF

    BartF Blue Tier

    Berichten:
    151
    Leuk Bevonden:
    210
    Trofeepunten:
    43
    In de voorwaarden staat nu ook vermeld dat je maximaal 500.000 miles per kalenderjaar kan verdienen met het introduceren van nieuwe kaarthouders.
     
    Amsterdam, Carel1 en Menno vinden dit leuk.
  4. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.305
    Leuk Bevonden:
    3.197
    Trofeepunten:
    483
    Klopt, bij de gewone kaart is dit ook zo.

    In praktijk was dit echter al het geval bij de vorige grote promotie.
     
  5. mijora

    mijora Newbie

    Berichten:
    23
    Leuk Bevonden:
    18
    Trofeepunten:
    3
    Wow die is dan vers van de pers want 2 dagen geleden zag ik nog 20K in mn referral staan, nu zie ik in mijn referral inderdaad ook de 40K staan. Kom maar op met die 80K dan in mijn geval :-D
     
    Godenzoon14, BartF en lloydje33 vinden dit leuk.
  6. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Dat is dan flink hoger, het was lange tijd maximaal 175.000 miles.
     
    Ready2Board vindt dit leuk.
  7. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Heb jij enig zicht op wat Amex als prima spend ziet? Of is dat een schimmige wereld, waar behalve de spend ook nog andere factoren bij betrokken zijn?
    Ik zelf geef ongeveer 3000€ per maand uit met mijn Gold card, maar heb geen idee of dat veel of weinig is. Voor mij is het een loyaal bedrag, maar was onlangs bij iemand over de vloer die 400+ klm huisjes in de vensterbanken had staan en alles met Amex boekt, dus die zal veel loyaler zijn dan ik uiteraard.
     
    Godenzoon14 vindt dit leuk.
  8. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.577
    Leuk Bevonden:
    2.391
    Trofeepunten:
    583
    Het is ook, betaal je op tijd, hoeveel van je credit gebruik je, ben je lang lid etc etc/ 3K per maand is niet onaardig hoor. Al is amex wel minder coulant als in het verleden.
     
    Godenzoon14 vindt dit leuk.
  9. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.611
    Leuk Bevonden:
    3.224
    Trofeepunten:
    508
    wat @lloydje33 zegt idd, gaat ook om betalen maar denk dat 3k/maand consistent prima is!
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  10. Robinho

    Robinho Silver Member

    Berichten:
    618
    Leuk Bevonden:
    333
    Trofeepunten:
    63
    Platinum kaart; dining deal terug maar kaartbijdrage hoger:

    upload_2022-7-8_14-1-33.png
     
    theflyingrobman vindt dit leuk.
  11. theflyingrobman

    theflyingrobman Blue Tier

    Berichten:
    266
    Leuk Bevonden:
    482
    Trofeepunten:
    63
    Verkeerde draadje @Robinho :eek: helaas voor ons FB Amex kaarthouders geen diner voordelen maar gelukkig wel een lagere jaarbijdrage.
     
    Ready2Board vindt dit leuk.
  12. Robinho

    Robinho Silver Member

    Berichten:
    618
    Leuk Bevonden:
    333
    Trofeepunten:
    63
    Oh nee...dat is ook raar.. :-(
     
  13. Christian

    Christian Administrator Captains

    Berichten:
    843
    Leuk Bevonden:
    389
    Trofeepunten:
    63
    Op de website van American Express staat wel dat de dining benefit ook voor American Express Flying Blue kaarthouders beschikbaar is. Maar dat zal wel een fout zijn, want aanmelden is inderdaad niet mogelijk.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 10 jul 2022
  14. Robinho

    Robinho Silver Member

    Berichten:
    618
    Leuk Bevonden:
    333
    Trofeepunten:
    63
    Hmm...wellicht toch even een belletje waard :p
     
    Menno vindt dit leuk.
  15. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.213
    Leuk Bevonden:
    1.597
    Trofeepunten:
    273
    Gaat die omlaag dan?
     
    theflyingrobman vindt dit leuk.
  16. JdV030

    JdV030 Blue Tier

    Berichten:
    380
    Leuk Bevonden:
    469
    Trofeepunten:
    63
    Lager dan bij plat classic bedoelt hij denk ik
     
    theflyingrobman vindt dit leuk.
  17. theflyingrobman

    theflyingrobman Blue Tier

    Berichten:
    266
    Leuk Bevonden:
    482
    Trofeepunten:
    63
    @MichaelNight, de aanname van @JdV030 is correct. Ik bedoelde inderdaad dat de jaarlijkse kaartbijdrage van de Flying Blue Platinum lager is dan die van de reguliere Platinum.
     
  18. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.115
    Leuk Bevonden:
    944
    Trofeepunten:
    143
    En terecht lijkt me....
     
  19. Mark020

    Mark020 Blue Tier

    Berichten:
    380
    Leuk Bevonden:
    409
    Trofeepunten:
    63
    Ik verbaas me toch over de manier waarop AMEX omgaat met de co-branded AMEX Flying Blue kaarten.

    Bij de reguliere AMEX Platinumcard krijg je:
    - Privium abonnement voor Schiphol (en kennelijk ook andere airports nu)
    - Priority pass, wereldwijd lounges bezoeken op airports
    - Lunchbox op Schiphol (Grab 'n Go)
    - Hotel status
    - etc etc

    Bij de AMEX Flying Blue Platinum is geen van bovenstaande benefits opgenomen, terwijl dit juist een kaart is die zich focust op vliegen. Je kunt stellen 'ja, maar je krijgt toch 60 XP en kan je plat status delen met je partner', maar dan houdt het ook wel op. En je KLM tickets in drie termijnen kunnen betalen, vind ik niet zo boeiend.

    Nu ook nog eens de dinerbenefit van 300 euro alleen voor de reguliere kaart is, maakt dit de FB kaarten nog onaantrekkelijker.

    Wat vinden jullie daarvan?
     
    theflyingrobman en michiel1 vinden dit leuk.
  20. Menno

    Menno Blue Tier

    Berichten:
    456
    Leuk Bevonden:
    371
    Trofeepunten:
    63
    Ik ben het volledig met je eens. De AMEX FB is écht interessant voor de mensen die XP belangrijk vinden. Verder mis ik ook veel andere voordelen die je bij de reguliere kaart wél krijgt.
     

Deel Deze Pagina