Ik heb de laatste tijd steeds meer problemen bij BlueBiz. 1. Meerdere tickets die op hetzelfde moment zijn gekocht voor dezelfde prijs leveren verschillende hoeveelheden blue credits op (vrijwel altijd in mijn nadeel). Ik moest een mail sturen om deze situatie uit te leggen. Geen reactie. 2. Aantal vluchten worden nooit bijgeschreven. Retro claim ingediend en hier wordt ook niks mee gedaan (Zit er al ruim 2,5 maand op te wachten). Bellen heeft geen zin omdat ze mij weer verzoeken om opnieuw een claim in te dienen. Bij sommige vluchten heeft het meer dan 6 maanden geduurd en kan ik de blue credits al niet meer claimen. 3. Boekingscode is verplicht om in te vullen. Wanneer de tickets bij een partner maatschappij (bijv MU of CZ) zijn gekocht krijg ik een mail dat de boekingscode niet mij KLM bekend zijn en mijn claim daarom niet in behandeling genomen kan worden. ik vroeg me af of jullie dit ook ervaren hebben en wat jullie in zo’n situatie doen.
Zo erg hebben wij het nog niet meegemaakt, maar wel regelmatig vluchten die niet of deels worden gecrediteerd en retro-claims die je een paar keer moet herhalen voordat ze worden verwerkt. Daarbij heb ik wel gemerkt dat er enige coulance is als je na vergeefse poging meer dan zes maanden later alsnog een retro claim indient, omdat die de eerste keer niet is verwerkt. (Dit natuurlijk wel vermelden in een e-mail die je ze stuurt).
Als ik mij niet vergis is het hele Bluebiz programma door AF-KLM uitbesteed aan een derde. Mijn ervaring met dit programma is niet onverdeeld positief. Inderdaad vaak zeer trage creditering en klungelige claimprocedures.
De devaluatie had betrekking op het aantal punten dat je kreeg voor gemaakte vluchten. De manier (tijdstip) van invoering verdiende geen schoonheidsprijs aangezien keuze voor vluchten was ook ingegeven rekening houdend met de payback van de Bluebiz punten. Ik mag toch hopen dat ze de punten niet opeens minder waard gaan maken, dat zou pas echt devaluatie zijn.
Het BlueBiz-programma voegt eigenlijk vrij weinig toe voor bedrijven. Ik verbaas me eigenlijk überhaupt dat het nog bestaat. Anders dan Flying Blue waar je XP moet blijven verdienen is het gewoon een langzaam spaarprogramma. Voor kleine bedrijven gaat het vaak te traag, grote bedrijven boeit het niet met de huidige spaarsnelheid...
Ach, het kost niets, behalve een beetje moeite om je nummer in te vullen bij een boeking. En je krijgt de XP en miles van FB evengoed.
Corporate en Bluebiz leden kunnen een coronavoucher/EMD tot en met 31 maart 2021 overdragen aan een andere reiziger, binnen hetzelfde contract. Voor reizen geboekt via een travel management company moet de reisagent dit verwerken. Ik weet niet zeker of het ook met individueel gekochte tickets met Bluebiz nummer kan. Wat wel een mogelijkheid is, als je zelf niet van een EMD gebruik wil/kan maken, is een boeking maken op de naam van degene die op de EMD staat, Bluebiz nummer toevoegen en dan de gratis naamswijziging aanvragen. Dit laatste is uitgebreid naar alle boekingsklassen, voor tickets uitgegeven t/m 31 maart 2021.
Wat gebeurt er eigenlijk als je een flexibel ticket boekt met Blue credits en dat vervolgens annuleert? Krijg je dan je Blue credits weer terug?
Ik heb 2 weken geleden een ticket geannuleerd die met Blue credits was betaald. Na 10 dagen kreeg ik de betaalde Blue credits terug op mijn Bluebiz account, echter wel met aftrek van 10 Blue credits ivm de boekingskosten.
Kan ik ook bevestigen. Bij mij duurde het wel net iets langer, maar vermoed dat Covid-19 hier de boosdoener was.
Aha, helder. Ik heb mijn positioneringsvlucht met Blue Credits betaald. Kan ze maar beter opmaken voordat KLM ze verder devalueert. Maar het is evengoed zonde om ze kwijt te raken in geval van annulering. Dus het is fijn om te weten dat ze ook gewoon teruggestort worden in zo'n geval.
Ik heb, zodra je in maart (vrijwillig) vouchers kon aanvragen, mijn met bluebiz credits betaalde vlucht gecancelled en kreeg daarvoor een normaal voucher geldig tot april 2021. Vond ik eigenlijk beter dan terugstorten op BB (hetgeen ook niet werd aangeboden). Nu ben ik flexibeler.
Zojuist geprobeerd in te loggen op de blue biz website, maar krijg de melding 'account vergrendeld'. Iemand hier ervaring mee?
Dat heeft iemand die ik ken me ook gehad een half jaar geleden, daar was het op basis van 'afwijkende' transacties, zoals veel verschillende passagiers die je code gebruiken of retroclaims die niet helemaal snor waren. Ze hebben hem gevraagd om voor- en achternamen bij bepaalde transacties op te noemen en daarna is zijn account hersteld (telefonisch).
"Wij delen u graag mee dat we de geldigheid van blue credits die eind 2020 zouden vervallen met een jaar hebben verlengd. U kunt deze uitgeven tot eind 2021. Mogelijk ziet u in uw account dat er credits gaan vervallen, maar u kunt erop vertrouwen dat dit wordt aangepast." Mailtje van KLM vanochtend!