American Express (Green Card, Gold Card, etc.)

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 15 jul 2014.

  1. Ctk

    Ctk Newbie

    Berichten:
    17
    Leuk Bevonden:
    32
    Trofeepunten:
    13
    Dat had ik ook een tijdje geleden. Waren er twee transacties; eentje om te controleren of de gegevens klopten, en toen 1000 euro google play in het buitenland.
    Kaart werd inderdaad geblokkeerd en de transacties waren toen verdwenen.
    Ik heb geen ervaring met ICS.

     
    FlyingDuck vindt dit leuk.
  2. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.653
    Leuk Bevonden:
    1.710
    Trofeepunten:
    523
    Lang geleden met ICS, hotelrekening werd paar weken later nogmaals op de kaart belast. Zonder problemen teruggestort en opgelost.
     
    FlyingDuck vindt dit leuk.
  3. FlyingDuck

    FlyingDuck Blue Tier

    Berichten:
    209
    Leuk Bevonden:
    172
    Trofeepunten:
    43
    Dank voor jullie reacties, benieuwd hoe dit verder gaat met AMEX. Ook nog steeds geen idee hoe ze achter de informatie zijn gekomen helaas :(
     
  4. hollandje

    hollandje Blue Tier

    Berichten:
    171
    Leuk Bevonden:
    161
    Trofeepunten:
    43
    Mijn moeder had dit lang geleden met haar ING ICS kaart toen er bij easyJet een hack was. Geld ook gewoon netjes teruggeboekt en een nieuwe kaart gekregen
     
    MoonJ en FlyingDuck vinden dit leuk.
  5. FlyingDutchman

    FlyingDutchman Blue Tier

    Berichten:
    123
    Leuk Bevonden:
    47
    Trofeepunten:
    28
    Voor zover ik weet wordt fraude altijd vergoed indien de kaarthouder er niet voor verantwoordelijk gehouden kan worden. Buiten jouw schuld dus.
    Ik heb dit dus ook een keer gehad met mijn AMEX kaart. Er waren twee vliegtickets met mijn kaart betaald (of een poging daartoe dat weet ik niet meer precies). Mijn kaart werd direct geblokkeerd en ik zou binnen een week een nieuwe kaart ontvangen. Heel vervelend dat ik toen voor 6 weken in Azië was en dit gebeurde de dag na aankomst.
     
    FlyingDuck vindt dit leuk.
  6. Maarten_22

    Maarten_22 Silver Tier

    Berichten:
    403
    Leuk Bevonden:
    201
    Trofeepunten:
    268
    Mijn ABN ICS kaart is door iemand een keer gebruikt voor bestellingen op Amazon USA. Gelijk de kaart geblokkeerd maar blijkbaar kunnen abonnementen doorgaan op een geblokkeerde kaart...?! Was een hoop werk om uiteindelijk het geld terug te krijgen. Moest toen allemaal formulieren invullen en de klantenservice was niet echt behulpzaam.
     
    FlyingDuck vindt dit leuk.
  7. FlyingDuck

    FlyingDuck Blue Tier

    Berichten:
    209
    Leuk Bevonden:
    172
    Trofeepunten:
    43
    Heb vandaag ook ICS gebeld en gevraagd hoe zij hiermee omgaan. Ze konden mij geen duidelijk antwoord geven. Ze gaan eerst onderzoeken of ik zelf niet iets gedaan hebt, waardoor dit heeft kunnen plaatsvinden (zei de ICS medewerker) en dan pas gaan ze eventueel over tot vergoeding. Bij AMEX begreep ik, u bent verzekerd dus niet moeilijk, u krijgt het geld terug.
     
  8. Lifeasemiel

    Lifeasemiel Newbie

    Berichten:
    66
    Leuk Bevonden:
    52
    Trofeepunten:
    18
    ik heb dit ook gehad, kan tot 90 dagen duren zei de klantenservice.
     
  9. DoT

    DoT Newbie

    Berichten:
    88
    Leuk Bevonden:
    47
    Trofeepunten:
    18
    De fraude compensatie komt van de kaartverstrekker in dit geval Amex en niet van een verzekering. Uiteraard is het mogelijk dat Amex zelf verzekerd is tegen deze schade, maar de afweging of de kaarthouder gecompenseerd wordt of niet, is volledig aan de kaartverstrekker. Dit is een maatregel die nog stamt uit de goede oude tijd waarop de enige ‘authenticatie’ van de kaarthouder een identiteitsbewijs en handtekening was. De verantwoordelijkheid voor deze check ligt altijd bij de merchant (verkopende/dienstverlenende partij). Omdat dit niet bepaald een full proof methode was en om te voorkomen dat niemand credit cards zou gebruiken vanwege dit enorme fraude risico, hebben alle card scheme houders lang gelden al bepaald dat de klant zo goed als nooit voor fraude zal opdraaien (tenzij sprake is van grove nalatigheid) en dat of de merchant of de bank voor de kosten moet opdraaien als een klant is opgelicht.

    Tegenwoordig zijn de beveiligingsmaatregelen verbeterd maar de computer fraude mogelijkheden zijn ook toegenomen. Het concept blijft echter hetzelfde: de merchant moet aantonen dat hij heeft gecontroleerd dat de kaarthouder daadwerkelijk te transactie heeft verricht. Anders zal de bank het geld weer terugvorderen van de merchant.
    Probleem is dat elke kaartverstrekker z’n eigen procedures doorloopt om een fraude melding te onderzoeken met eigen tijdslijnen en snelheid van terugbetaling.
    Mijn ervaringen met Amex zijn dat ze heel snel de klant geloven en streng zijn richting de merchant. In een geval van mij waarin een startup een product via pre-order aanbood en nooit heeft geleverd, heeft Amex de merchant om bewijs van levering gevraagd. Aangezien die niet reageerden binnen de gestelde tijd (ze waren failliet) heeft Amex het geld teruggestort aan mij. Aangezien deze partij failliet was hebben ze dat geld nooit kunnen verhalen bij de merchant dus was dit uit eigen zak van Amex gekomen.

    Ik heb echter ook slechte verhalen (uit de US) gehoord van Amex fraude compensatie beleid, maar de paar keer dat ik er gebruik van heb moeten maken waren ze altijd behulpzaam, snel en ben ik altijd gecompenseerd. Alleen irritant dat (bij fraude) het weer een nieuwe kaart betekent en je allerlei lopende abonnementen moet omzetten etc.
     
    FlyingDuck vindt dit leuk.
  10. FlyingDutchman

    FlyingDutchman Blue Tier

    Berichten:
    123
    Leuk Bevonden:
    47
    Trofeepunten:
    28
    Heeft er iemand ervaring met het claimen van de reisverzekering bij verlies of diefstal tijdens een reis?
     
  11. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.933
    Leuk Bevonden:
    3.373
    Trofeepunten:
    508
    Voor zover ik het weet bezorgt Amex je vervangende kaart overal ter wereld.
     
  12. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.933
    Leuk Bevonden:
    3.373
    Trofeepunten:
    508
    Ja, ik ben vorig jaar in Lissabon beroofd van mijn iPhone. Ik heb Amex gebeld, ben doorverwezen naar de verzekeraar en heb de politieaangifte en aankoopbewijs opgestuurd. Daarna kreeg ik het volgende bericht:

    upload_2023-12-23_12-21-21.png

    Daarna binnen een week bericht dat de telefoon na aftrek van eigen risico (100 euro) vergoed werd.

    De telefoon dook overigens een week later op in Senegal.. En vervolgens ben ik tot in den treure gebeld door "Apple support" dat mijn telefoon gevonden was en dat ik ter bevestiging mijn passcode moest intoetsen. :rolleyes:
    Ze hebben het opgegeven na vier maanden bijna om de dag bellen.
     
    Godenzoon14, ppt en VinceG vinden dit leuk.
  13. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.933
    Leuk Bevonden:
    3.373
    Trofeepunten:
    508
    Ik ontving enkele jaren geleden een sms van Amex dat er misbruik gemaakt was van mijn kaart, met het verzoek contact op te nemen. Het vermelde nummer was anders dan dat op mijn kaart, dus ik dacht dat het nep was. Voor de zekerheid toch maar even gebeld met het echte nummer en na veel zoeken bleek het smsje echt te zijn en ben ik doorverbonden met de fraude-afdeling. Het ging ook om Uber, in Rusland. En het systeem had daar iets verdachts in gezien, waarna een persoon het gecontroleerd heeft en zag dat ik ook tegelijkertijd een hotel en diner in Brussel had betaald en dat is gelijktijdig wat lastig. Kaart is geblokkeerd en ik heb een vervangende ontvangen. De verdachte transacties heb ik zelf nooit gezien en zijn ook niet op mijn overzicht verschenen.
     
    ErwinLansing, ppt, lloydje33 en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. FlyingDutchman

    FlyingDutchman Blue Tier

    Berichten:
    123
    Leuk Bevonden:
    47
    Trofeepunten:
    28
    Dat was toen niet mogelijk. Gelukkig had ik nog een VISA bij me.
     
  15. Neanderthaler

    Neanderthaler Newbie

    Berichten:
    69
    Leuk Bevonden:
    58
    Trofeepunten:
    18
    Ik heb een relatie uitgenodigd voor via de referral link, hij heeft zich aangemeld (via mijn link) voor de goldkaart. Ik zat erbij dus heb alles meevolgen.

    Maar ik heb geen mail ontvangen dat iemand gebruik heeft gemaakt van mijn referral link...

    Iemand anders ook zo een ervaring?
     
  16. DoT

    DoT Newbie

    Berichten:
    88
    Leuk Bevonden:
    47
    Trofeepunten:
    18
    Voor zover ik weet krijg je geen bevestiging hiervan (ik heb 2 referrals afgelopen jaar gedaan en ik had niks gezien). Je relatie krijgt een aanmeldingsbevestiging en als hij/zij is geaccepteerd zie jij de punten enkele dagen later automatisch verschijnen op je overzicht. Als referrer krijg je geen bericht dat je relatie is geaccepteerd (je ziet alleen plots de punten), je relatie krijgt dat zelf wel natuurlijk.
     
  17. Neanderthaler

    Neanderthaler Newbie

    Berichten:
    69
    Leuk Bevonden:
    58
    Trofeepunten:
    18
    Er staat in de voorwaarden dat de relatie 2500 voor een goldkaart moet uitgeven in 3 maanden. Of wacht Amex daar niet op? Schrijven ze de punten direct na acceptatie?
     
  18. Jasonkennedys

    Jasonkennedys Newbie

    Berichten:
    33
    Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    18
    Volgens de voorwaarden krijg je het gelijk na acceptatie, zo heb ik het ook ervaren
     
  19. DoT

    DoT Newbie

    Berichten:
    88
    Leuk Bevonden:
    47
    Trofeepunten:
    18
    De referrer (jij) krijgt de bonus ongeacht de spending challenge. Die geldt alleen voor de nieuwe kaarthouder om de bonus te krijgen. Jouw bonus wordt bijgeschreven kort nadat je relatie geaccepteerd is voor de kaart.
     
  20. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.441
    Leuk Bevonden:
    3.401
    Trofeepunten:
    483
    Momenteel (tot eind maart 2024) een conversie bonus van 10% bij het omzetten van AMEX punten naar Asia Miles (Cathay Pacifc).

    Niet heel spannend (bovendien 8-10 weken wachten op de bonus) maar aangezien er een paar leuke redemptions zijn (Azië en voordelig Qsuites) is het ook niet slecht.
     
    DoT en hollandje vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina