American Express (Green Card, Gold Card, etc.)

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 15 jul 2014.

  1. PeterD

    PeterD Blue Tier

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    149
    Trofeepunten:
    43
    Interessant. Op basis van de hier gedeelde MR puntenoverzichten ook eens ingelogd.

    Blijkt dat ik al minimaal 3 maanden langer dan afgesproken de bonus van 1 MR per euro ontvang die tijdens mijn retentie in januari is afgesproken. Voor mij prima en ga geen slapende honden wakker maken :D
     
  2. Bjorn

    Bjorn Silver Member

    Berichten:
    532
    Leuk Bevonden:
    712
    Trofeepunten:
    123
    Nu maar hopen dat ze hier niet meelezen ;)
     
  3. PeterD

    PeterD Blue Tier

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    149
    Trofeepunten:
    43
    Vermoed dat ze dit in augustus dan wel zien en het alsnog corrigeren als de standaard 1 punt per euro wordt.
     
  4. Bjorn

    Bjorn Silver Member

    Berichten:
    532
    Leuk Bevonden:
    712
    Trofeepunten:
    123
    Ah dat is waar ook. Laatste maand met 1,5 punt (platinum) voor mij..
     
  5. Ready2Board

    Ready2Board Silver Member Premium Member

    Berichten:
    970
    Leuk Bevonden:
    718
    Trofeepunten:
    348
    Vandaag medewerkster gesproken van Amex. Vroeg naar een retentie aanbod. Was er niet zei ze op dit moment
     
  6. RickFlyer

    RickFlyer Newbie

    Berichten:
    94
    Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    18
    Vandaag ongeveer zelfde verhaal. Antwoord op de vraag waarom MR naar 1/EUR ging was letterlijk het oplezen van een Engelstalig tekstje waarin feitelijk staat dat het de prijs is die we betalen voor het 'toenemen' van de benefits zoals priority pass de toevoeging van privium en de dining credit. De vraag waarom de gestegen kaartbijdrage dat niet al voldoende reflecteert bleef onbeantwoord. "Maar bij bijvoorbeeld de Gold Card voegen we nog meer extra's toe zoals recent Prime." Tsja, als dat de redenering is...
     
    ErwinLansing en hollandje vinden dit leuk.
  7. hollandje

    hollandje Blue Tier

    Berichten:
    171
    Leuk Bevonden:
    161
    Trofeepunten:
    43
    Interresant om de nieuwe benefits van een ander product te gebruiken als reden voor de punten devaluatie bij het premium product o_O
     
    ErwinLansing vindt dit leuk.
  8. Luco

    Luco Newbie

    Berichten:
    16
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    3
    Denken jullie dat er binnenkort nog een aanbod van AmEx (danwel met referrals) komt voor eerste jaar gratis Gold? Dat had ik een paar jaar terug ooit gehad en zou, met een trip naar Japan in het vooruitzicht, niet verkeerd zijn om weer eens te doen.
     
  9. hollandje

    hollandje Blue Tier

    Berichten:
    171
    Leuk Bevonden:
    161
    Trofeepunten:
    43
    Ga er maar niet van uit. Vorig jaar april was de laatste keer dat ze dat hadden en sinds september is zelfs de 50% korting voor het eerste jaar weg. Je betaalt nu gewoon de volle mep voor het eerste jaar, korting op eerste jaar verwacht ik binnenkort niet
     
  10. cvr

    cvr Blue Tier

    Berichten:
    126
    Leuk Bevonden:
    63
    Trofeepunten:
    28
    Vraagje over de reisverzekering bij Amex Plat.

    Inmiddels is onze bagage meer dan 48 uur vertraagd dus wij hebben toch wel het een en ander moeten aanschaffen. Ik heb de spelregels goed na gelezen (400 Euro pp na 4 uur en nogmaals 400 Euro pp na 48 uur) maar lees op dit forum regelmatig wat kritiek over de afhandeling van claims.

    Wij gaan in de verste verte niet bij deze 1600 Euro in totaal komen dus daar gaat het niet over. Ik zit gewoon niet te wachten op kastje naar de muur zoals ik hier wel eens lees.

    Iemand hier met ervaring met dit onderwerp en wellicht wat tips?
     
  11. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.652
    Leuk Bevonden:
    3.317
    Trofeepunten:
    508
    Mocht je enige vorm van status (Gold/Plat) hebben dan zijn die maxima niet zo hard. De volgorde van claimen is: KLM > Reisverzekering > Amex reisverzekering dus zou me ook niet al te druk maken dat die hypothetische €1600 waar jullie niet aan gaan komen, niet uitbetaald zal worden.

    Heb zelf ooit een compleet nieuwe ski-outfit moeten kopen en werd geen moment moeilijk gedaan door KLM, Reisverzekering en Amex.
     
    ErwinLansing en cvr vinden dit leuk.
  12. cvr

    cvr Blue Tier

    Berichten:
    126
    Leuk Bevonden:
    63
    Trofeepunten:
    28
    Dank je, dit is goede info. Ik heb namelijk bij KLM alleen de echte eerste behoeften geclaimd (toiletartikelen en dergelijke). De overige kosten was ik van plan bij Amex te claimen. Ik heb ook nog een reisverzekering maar om de kosten over 3 partijen uit te smeren leek me niet handig plus mogelijk gedoe over "mits elders verzekerd".

    Is dit niet de juiste route?
     
    Dan1 vindt dit leuk.
  13. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.652
    Leuk Bevonden:
    3.317
    Trofeepunten:
    508
    Eerst alles bij KLM, wat zij niet uitkeren moet naar je reisverzekering en alles wat zij niet uitkeren bij Amex claimen is de juiste route aangezien de Amex reisverzekering een “secundaire” reisverzekering is.
     
    FlyingBlob en Dan1 vinden dit leuk.
  14. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    Goede info om weer even scherp en paraat te hebben. Is de doorlooptijd bij KLM voor claims niet ontzettend lang?
     
  15. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.652
    Leuk Bevonden:
    3.317
    Trofeepunten:
    508
    Dat durf ik niet te zeggen, maar elke reisverzekering zal je claim afwijzen als je het niet eerst bij de airline geprobeerd hebt. De airline moet je dan een afwijzingsbrief sturen waarmee je bij je reisverzekering verder kunt.
     
    Dan1 vindt dit leuk.
  16. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    Mijn ervaring met ANWB is toch echt anders. De snelste uitbetaling was één dag na het indienen van een claim. Die werd geheel automatisch afgehandeld. Ben dan ook erg tevreden over mijn ANWB-verzekeringen!
     
    michiel1 vindt dit leuk.
  17. vlieg8877

    vlieg8877 Newbie

    Berichten:
    80
    Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    18
    Jouw claim bij ANWB zal een heel laag bedrag geweest zijn (100 euro?). In dat geval betaalt men direct uit. Het kost meer tijd (en dus ook geld) om de claim "on hold" te zetten, je naar de luchtvaartmaatschappij te sturen en om op basis van die correspondentie de claim opnieuw te beoordelen.

    De juiste route is inderdaad om ALLE kosten te claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Deze is in veel gevallen aansprakelijk tot schade van 1500 euro! Alleen als het Montreal Verdrag niet van toepassing is hoeft men minder te vergoeden (binnenlandse vluchten in de VS).
    Op basis van de afwijzingsbrief neemt de verzekering de claim in behandeling.

    Het venijn zit hem in de termijnen wanneer de claim binnen moet zijn.
    Bij KLM moet je binnen 21 dagen nadat koffer is teruggebracht je bonnetjes declareren. Vervolgens kan het maanden duren voordat je een reactie krijgt.
    Bij AMEX moet je binnen 30 dagen na de vlucht je claim indienen.
    Als je eerst wacht op de reactie van KLM, ben je te laat voor AMEX. Als je alleen toiletartikelen claimt bij KLM, zal ook AMEX de rest buiten beschouwing laten.

    Ik zou dus nu bij beide partijen de hele claim indienen. Dan ben je op tijd om het dossier aan te maken en de correspondentie met de luchtvaartmaatschappij kun je later naar AMEX sturen.

    Het is een moeizaam proces. Mijn afhandeling duurde van augustus 2022 tot maart 2023.
     
    cvr en hollandje vinden dit leuk.
  18. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    Mijn claims bij de ANWB waren altijd meer dan honderd/een paar honderd euro, toentertijd. In één geval was de claim hoger dan het daadwerkelijke schadebedrag, omdat een hotel dat ik moest annuleren mij coulance bood en geen annuleringskosten rekende. Dat netjes aangegeven bij ANWB, maar toch kreeg ik de € 150 voor het hotel uitgekeerd. Wel een halfjaar alle correspondentie en bonnetjes bewaard, just in case. Iets vergelijkbaars gehad bij een EU-claim (off-topic), waar ARAG een schikking deed van 50% gezien de lange doorlooptijd. Uiteindelijk keerde KLM na een jaar ineens toch uit. Dit ook gemeld bij ARAG, maar hoefde niets terug te betalen.

    Over die doorlooptijd: dat is precies mijn punt. De claims die ik in 2021/2022 bij KLM had lopen, duurden zes maanden tot een jaar. Je advies om bij beide partijen een claim in te dienen vind ik een goed advies. Dat zou ik ook doen, zodat je nooit gedoe krijgt met doorlooptijden en je het risico loopt niets te kunnen claimen.

    In 2021 had ik ook een claim kunnen doen voor reisongemakken bij AMEX (AMS - CDG - VLC, koffers en buggy bleven in CDG). Kunnen doen, want door een vervelende communicatiefout aan de zijde van AMEX had ik uiteindelijk alleen maar enkele toiletartikelen kunnen claimen die we in de supermarkt hadden gehaald toen we aankwamen in ons appartement.

    Dat niet gedaan, omdat ik het bedrag niet de moeite waard vond en de twee keer per twaalf maanden mogelijkheid tot claimen liever gebruik voor als ik hogere kosten heb. Wat ik achteraf had moeten doen is meteen naar de winkel gaan om de nodige zomerkleding te kopen, maar na twee uur wachten op het vliegveld met een jong kind waren we er ook behoorlijk klaar mee. De dag erna hadden we afspraken staan en ook geen tijd om te winkelen. Een volgende keer zou ik het anders aangepakt hebben.
     
    hollandje vindt dit leuk.
  19. hollandje

    hollandje Blue Tier

    Berichten:
    171
    Leuk Bevonden:
    161
    Trofeepunten:
    43
    Dank voor het delen van deze ervaringen. Gelukkig nog nooit zelf gebruik hebben hoeven maken van de verzekeringen maar toch handig om dit eventjes op een rijtje te hebben! :)
     
    Dan1 vindt dit leuk.
  20. Brunoweilo

    Brunoweilo Blue Tier Premium Member

    Berichten:
    127
    Leuk Bevonden:
    94
    Trofeepunten:
    28
    Het feit dat er in de AMEX voorwaarden staat dat het een secundaire werking heeft tov eventuele andere afgesloten reisverzekeringen betekent niet dat je een "primaire" reisverzekering nodig hebt om er beroep op te doen.

    Vorige week heb ik binnen een week mijn claim goedgekeurd gekregen.
     

Deel Deze Pagina