American Express (Green Card, Gold Card, etc.)

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 15 jul 2014.

  1. vlieg8877

    vlieg8877 Newbie

    Berichten:
    80
    Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    18
    @Dan1 Communicatiefout is nog vriendelijk uitgedrukt. Door schade en schande wordt men wijs. Luchtvaartmaatschappijen proberen de gedupeerden zo dom mogelijk te houden. Wat men niet weet, kan men ook niet claimen.

    In Nairobi werd door de KLM Bagage Service ter plaatse verteld dat ik geen spullen mocht kopen en claimen aangezien de koffers van mijn familieleden wel waren aangekomen en dat we spullen moesten delen.
    In Bangkok bij de Thai Airways bagage desk mocht ik niets kopen want er was sprake van overmacht.
    In beide gevallen toch kleding gekocht en ook vergoed gekregen.

    In Frankfurt bij 5 uur vertraging kreeg ik een tegoedbon van 10 euro voor eten en drinken. Toen ik aangaf dat men hiervoor bijna niets kan krijgen werd aan de balie aangegeven van dit het wettelijk maximum is. Uiteindelijk de hele restaurantrekening ingediend bij Lufthansa en ook vergoed gekregen.

    Ik blijf het frustrerend vinden dat mensen op een dwaalspoor worden gebracht om zo kosten te besparen.
     
    Urbanjazz en Dan1 vinden dit leuk.
  2. hollandje

    hollandje Blue Tier

    Berichten:
    171
    Leuk Bevonden:
    161
    Trofeepunten:
    43
    Inderdaad erg klantonvriendelijke partijen. De processen worden ook altijd zo goed mogelijk verborgen gehouden op de websites van de airlines. In December kwam de koffer van mijn schoonvader ook niet aan, en toen werd mij door de klantenservice van lufthanse ook verteld dat er 100% vergoeding is op toiletartikelen, en 50% op kleding en accessoires.

    Enfin, toch wat kleding gekocht want het was kerst en de koffer deed er uiteindelijk 7 dagen over om van Frankfurt naar Amsterdam te komen. Uiteindelijk gewoon de volledige bedragen geclaimed voor zowel toiletartikelen en kleding, en niet de 50% waar de medewerker het over had, en alles vergoed gekregen. Geniepige praktijken, maar als je sterk in je schoenen staat kom je er wel
     
    Dan1 vindt dit leuk.
  3. vlieg8877

    vlieg8877 Newbie

    Berichten:
    80
    Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    18
    @hollandje
    Afgelopen Kerst?
    In 2019 heeft Lufthansa wegens dezelfde 50% regel een forse boete gekregen in de VS.

    4 jaar later gaat men op dezelfde wijze vrolijk door.

    Type bij Google maar eens in "Lufthansa Fined for Improperly Limiting Reimbursements for Delayed Baggage" , dan krijg je het officiële stuk te lezen.
     
    hollandje vindt dit leuk.
  4. hollandje

    hollandje Blue Tier

    Berichten:
    171
    Leuk Bevonden:
    161
    Trofeepunten:
    43
    Jep December 2022, was niet op de hoogte van deze boete. Schofterig gewoon. :eek:

    Vlucht kwam niet uit de US trouwens, route was DEL-FRA-AMS
     
  5. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    Ja, eens. Er zal vast wel een business case achter zitten als in een percentage mensen dat 'laat maar zitten' denkt of niet bereid is hier een zaak van te maken dan wel weet welke rechten ze wel hebben.

    Mijn ervaring is dat bij KLM ze standaard alle EU-claims afwijzen, ook als je vlucht geannuleerd is en je dan via het systeem van KLM 'op een mogelijk recht op compensatie' hebt. Hier heb ik wel steeds gekozen voor geld terug i.p.v. een voucher, dus ik vraag me af of dat proces misschien wel sneller is (iemand?).

    Bij AMEX stond er een antwoordbericht verkeerd: ik belde in het weekend en kreeg te horen dat ik alleen bij medische noodgevallen iemand te spreken kon krijgen. Koffers die niet aan waren gekomen is natuurlijk geen medisch noodgeval, dus dacht bel maandag terug (zoals het bericht verzocht). Kreeg een hele aardige medewerkster aan de lijn van de verzekeringsmaatschappij (die zelf ook in Spanje werkte/woonde) en aangaf dat ze al heel vaak had aangegeven dat dit niet duidelijk is. Ik had dus wel moeten aangeven dat ik een medisch noodgeval had, om in het weekend iemand te kunnen spreken over mijn reisongemakkenverzekering. Hopelijk is dit inmiddels opgelost, maar mocht iemand hier ook zo'n bericht krijgen buiten kantoortijden: niet tijdens kantoortijden terugbellen maar op (was toen) keuze 1 drukken!
     
    Menno vindt dit leuk.
  6. cvr

    cvr Blue Tier

    Berichten:
    126
    Leuk Bevonden:
    63
    Trofeepunten:
    28
    Allen zeer bedankt voor bovenstaande adviezen, zeer blij met dit forum want ik had mijn bagage vertraging anders zeker verkeerd aangepakt.

    Ik ga het advies volgen om de rekeningen zowel bij KLM als bij Amex in te dienen. Op basis van eerdere adviezen heb ik ook een ANWB reisverzekering genomen, die hebben 3 weken geleden binnen 24 uur een paar verloren Apple Airpods uitbetaald. Om ANWB nu opnieuw in te schakelen als 2e partij na KLM en voor Amex lijkt me de zaak onnodig gecompliceerd maken. Daarnaast heb ik nog nooit iets geclaimd op de Amex reisverzekering.

    Nogmaals bedankt voor de goede adviezen!
     
    Dan1 vindt dit leuk.
  7. vlieg8877

    vlieg8877 Newbie

    Berichten:
    80
    Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    18
    Zelf lees ik graag de blog van de Duitse advocaat Dr. Matthias Böse. Zijn hobby is reizen, mijlen en punten verzamelen.
    Hij heeft precies uitgewerkt waar men recht op heeft en hoe je aanspraak hierop kunt maken bij vertraging, gemiste aansluiting, schemawijzigingen, bagageproblemen, waarde van mijlen etc. Je moet wel de Duitse taal goed machtig zijn om dit te kunnen begrijpen.
     
    cvr, Ruut en hollandje vinden dit leuk.
  8. scrabs

    scrabs Newbie

    Berichten:
    2
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Andere gebruikers hebben in het verleden gereageerd dat die van hun nog jaren geldig bleef. Heb je zelf meegemaakt dat ie meteen vervalt?
     
  9. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.209
    Leuk Bevonden:
    1.058
    Trofeepunten:
    223
    Ik moest even terugzoeken maar dit ging over PP en of deze vervalt bij het opzeggen van de Amex card.

    Mijn ervaring destijds bij het opzeggen van de Gold card was ook dat PP per direct werd beëindigd.

    Het vervelende was dat ik voor mijn nieuwe Platinum card ook weer een nieuw account moest aanmaken bij PP om deze te kunnen activeren.
     
    scrabs vindt dit leuk.
  10. pw1979

    pw1979 Blue Tier

    Berichten:
    320
    Leuk Bevonden:
    532
    Trofeepunten:
    123
    Ik krijg opeens een rekening voor Privium voor mijn vrouw. Vanzelfsprekend aangegeven dat ik Platinum ben en niet zou hoeven betalen. Krijg ik nu als antwoord van Privium dat AMEX een verkeerde lijst aangeleverd heeft, waardoor de partnerkaarten verwijderd zijn.

    Kan gebeuren. Maar, vervolgens zeggen ze dat IK het moet oplossen met American Express. Lekkere service. En dan nog een stapje erger: American Express zegt dat ik die 130,- moet betalen en dat ze werken aan een oplossing, maar niet weten hoe lang het duurt.

    Man man. Ik kan die 130,- wel even missen hoor. Maar wat een vreemde organisatie is het toch geworden.
     
  11. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.783
    Leuk Bevonden:
    2.620
    Trofeepunten:
    428
    Zie privium topic. Je bent niet de enige.
     
  12. vlieg8877

    vlieg8877 Newbie

    Berichten:
    80
    Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    18
    Een gouden tip voor wie te maken krijgt met vluchtannuleringen of treinuitval. De reisongemakkenverzekering van American Express geldt alleen voor kaarthouders die op reis zijn. Niet voor mensen die thuis zijn. Dit lijkt logisch maar strenge regel kan voor vreemde (en oneerlijke) situaties zorgen.

    Situatie 1
    Een dag voor vertrek werd mijn Ryanair vlucht geannuleerd. Er werd geen alternatief aangeboden. Strikt juridisch zou de vervoerder dit wel moeten aanbieden maar dat even ter zijde. Meteen thuis op mijn laptop gekeken naar alternatieve mogelijkheden en een vlucht kunnen boeken die 100 euro duurder was. Deze extra reiskosten vallen onder de dekking reisongemakken. Helaas de claim afgewezen aangezien ik vanuit huis een nieuw ticket had gekocht. Ik was nog niet op reis en dan geldt de verzekering niet. Als ik met een geannuleerd ticket naar Schiphol was gegaan en daar ter plekke aan de ticketbalie een vervangende vlucht had gekocht was ik wel al op reis en zouden de kosten vergoed worden.

    Situatie 2
    Wegens een staking reden er de hele dag geen treinen. Ook werden er geen bussen ingezet door de spoorwegen. Men mag in dat geval een taxi nemen onder de dekking reisongemakken. Veel mensen zullen in dit geval thuis op de smartphone controleren of de treinen echt niet rijden en dan vanuit huis een taxi bestellen. Je gaat immers niet, in de wetenschap dat de treinen niet rijden, naar een gesloten station.
    In dit geval ga ik wel naar het station, laat me informeren door op de grote borden te kijken en neem dan een taxi vanaf het treinstation.

    Kortom, wees thuis niet digitaal vaardig maar laat je fysiek ter plaatse informeren.
     
    FlyingBlob, Brangeri, Ctk en 9 anderen vinden dit leuk.
  13. hollandje

    hollandje Blue Tier

    Berichten:
    171
    Leuk Bevonden:
    161
    Trofeepunten:
    43
    Sorry dat je het op deze wijze te weten bent gekomen, maar dank voor de tip. Ik houd dit in het achterhoofd! :)
     
    vlieg8877 vindt dit leuk.
  14. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.209
    Leuk Bevonden:
    1.058
    Trofeepunten:
    223
    Herkenbaar.

    Had hetzelfde een jaar terug tijdens een grote storm. Trein zou nog een uur rijden dus vanuit huis alternatieven bekeken.

    Was van plan met de trein naar Schiphol te gaan en op dat moment werd mijn vlucht geannuleerd. Dus of een dag later (met minder treinen) heel vroeg opstaan of een hotel boeken en de laatste trein naar Schiphol nemen.

    Hotel werd niet vergoed omdat ik nog thuis zat en niet op de luchthaven was. Gelukkig heb ik het hotel gemakkelijk kunnen declareren via KLM.
     
    vlieg8877 en lloydje33 vinden dit leuk.
  15. vlieg8877

    vlieg8877 Newbie

    Berichten:
    80
    Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    18
    @Ruut Inderdaad geen hotel reserveren vanuit huis. Gewoon spontaan ergens binnenlopen en vragen of er een kamer vrij is.

    Ga je met de trein naar Schiphol? Dan kan het verstandig zijn om een week op voorhand een eticket te kopen en te betalen met AMEX. Dan staat het vast dat je de intentie hebt om met de trein te reizen.
    Wie betaalt met de OV-Chipkaart koopt zijn vervoerbewijs pas vlak voor vertrek op het moment van inchecken. Dat is te laat, de schade is soms dan al bekend.
     
    Ruut vindt dit leuk.
  16. appie

    appie Blue Tier

    Berichten:
    185
    Leuk Bevonden:
    61
    Trofeepunten:
    28
    Hoe is jullie ervaring dit jaar met aanbiedingen voor het verlengen ?
    Ik heb net gebeld en kreeg 12.500 MR geboden. Vond ik wel erg weinig eerlijk gezegd...
    Jullie andere ervaringen?
    Nog andere aanbiedingen bij een 2e of 3e keer bellen..?
    NB Amex gold card
     
  17. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.623
    Leuk Bevonden:
    2.458
    Trofeepunten:
    583
    Ik had hetzelfde aanbod ook op de Gold. Is tot 25K spend. Daarboven krijg je wel meer punten als ik de berichten hier lees.
     
  18. appie

    appie Blue Tier

    Berichten:
    185
    Leuk Bevonden:
    61
    Trofeepunten:
    28
    Ok, dat zou wel teleurstellend zijn...

    En weet iemand of je moet wachten na verlening voordat je kunt upgraden? Duurt dat weer 6 maanden, of kun je bij wijze van spreke een week later upgraden naar Platinum bij een goede offer?
     
  19. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.623
    Leuk Bevonden:
    2.458
    Trofeepunten:
    583
    Nee je kunt direct upgraden, de enige eis is dat je een bepaald product minimaal 6 maanden moet hebben, hier voldoe je immers al aan. Dit werd mij zelfs geadviseerd de laatste keer, pak nu de 12,5K en upgrade bij een mooi aanbod (70-75k punten)
     
  20. appie

    appie Blue Tier

    Berichten:
    185
    Leuk Bevonden:
    61
    Trofeepunten:
    28
    Nou, AMEX weer op dreef. Bel ik nu met de klantenservice: Geven ze aan dat ze helemaal niet meer aan verlengingsaanbod doen. Omdat er anders 'jaarlijks voor gebeld wordt'.
    Terwijl ik gisteren nog een aanbod heb gehad.

    Bijzonder...
     

Deel Deze Pagina