American Express (Green Card, Gold Card, etc.)

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 15 jul 2014.

1. Godenzoon14

Godenzoon14 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.350
    Trofeepunten:
    508
    Dat eerste scenario komt zeker nog voor (ik verhuur zelf o.a. via Booking) en dit zijn de ondernemers die nu even 3 weken op hun geld moeten wachten doordat Booking met hun financiële systeem bezig is…

Wat tegenwoordig veel gebeurd is dat Booking de kosten voor de boeking excl. taxen volgens de voorwaarden van de accommodatie int, vervolgens een virtuele creditcard aan de ondernemer afgeeft die dan weer belast kan worden. Zo krijgt de ondernemer geen gevoelige cc gegevens in handen en kan Booking ook van deze betaling nog wat afsnoepen én bepalen welke betalingsmogelijkheden er geaccepteerd worden.

noppie en flytheworld vinden dit leuk.
  2. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    492
    Trofeepunten:
    63
    M.b.t. scenario 1: ik heb acht toekomstige boekingen via Booking.com, waarvan ik er vijf kan betalen met Amex.

flytheworld vindt dit leuk.
  3. flytheworld

flytheworld Newbie

Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    3
    Ik heb zojuist bij een paar willekeurige hotels gekeken, en bij sommigen is de optie er inderdaad wel, dus niks aan hand inderdaad :)

Maar mocht de optie er dus niet zijn, kan het lonen om op andere boekingsites te kijken.

4. Bijzonderetickets

Bijzonderetickets Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.446
    Trofeepunten:
    483
    Wat ook nog regelmatig voorkomt is dat er een partij tussen het boekingsplatform en het hotel zit. Die partij voldoet het hotel sneller dan het boekingsplatform zou doen. Soort bevoorschotting dus. En zo kan het zijn dat je het verblijf wel met Amex kunt betalen, maar het hotel geen Amex accepteert.

Godenzoon14 vindt dit leuk.
  5. RobertFB

RobertFB Silver Member

Leuk Bevonden:
    445
    Trofeepunten:
    63
  6. Bjorn

Bjorn Silver Member

Leuk Bevonden:
    712
    Trofeepunten:
    123
  7. appie

appie Blue Tier

Leuk Bevonden:
    61
    Trofeepunten:
    28
    Even een vraag over Amex Platinum:

Moet het hotel via american express geboekt zijn om de voordelen bij hotels te krijgen?
    Of mag het hotel bijv via booking.com geboekt zijn en dan alleen met AMEX betaald worden?

8. Bjorn

Bjorn Silver Member

Leuk Bevonden:
    712
    Trofeepunten:
    123
    Over welke voordelen heb je het precies? Voor statussen, kamer upgrades etc. van Hilton, Marriott etc. ben je verplicht om je boeking via hun te doen. Dus geen Booking.com. Dit noemt AMEX The Hotel Collection.

Daarnaast heeft American Express ook een boekingswebsite genaamd Fine hotels & Resorts. In mijn beleving de wat duurdere hotels. Hier krijg je ook bij hotels zonder programma voordelen als kamer upgrades, tegoed, late checkout etc.

In beide gevallen krijg je alleen voordelen als je dit direct bij een aangesloten hotelketen doet, of via Fine hotels & Resorts.

Laatst bewerkt: 19 jul 2023
    Vliegende_Keep vindt dit leuk.
  9. JdV030

JdV030 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    510
    Trofeepunten:
    123
    Bij amex plat hoort ook status, gold vaak. Die gebruik je waarbij het niet uitmaakt hoe je betaald

10. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.630
    Trofeepunten:
    428
    Nee, maar wel waar je boekt, en Appie noemt booking.com en dan krijg je zeker geen statusvoordelen als je daar een bijv Hilton bij boekt.

11. JdV030

JdV030 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    510
    Trofeepunten:
    123
    Pcies dus dan hoef je bij booking niet perse met amex te betalen want toch niks als voordeel

12. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    492
    Trofeepunten:
    63
    Het is hier al best vaak behandeld, maar ik heb toch weer een vraag over de autohuurverzekering. Ik ben voornemens om een auto te huren en niet de verlaging van het eigen risico mee te verzekeren, want dat valt ruim onder het verzekerde bedrag van 75k (mijn mening is en blijft zoals jullie eerder hebben kunnen lezen dat ik het onverstandig vinden om de CDW, LDW, etc niet af te sluiten ;))

Mijn oog valt echter nogmaals op de onderstreepte algemene voorwaarde:

4.10 Dekking: autohuur, diefstal, schade en aansprakelijkheid
    4.10.1 Uitkeringen onder deze dekking
    • 1. Om gebruik te kunnen maken van deze dekking dient de autohuur volledig betaald te zijn middels:
    • a) Een van uw American Express kaarten, uitgegeven door American Express Europe S.A. in Nederland, met uitzondering van Corporate Cards.
    • b) American Express Membership Rewards® punten, of andere travel rewards programma’s onder de voorwaarde dat eventuele belastingen of toeslagen hierop zijn betaald met gebruikmaking van uw kaart.
    • 2. Deze vergoeding is alleen van toepassing indien het autoverhuurbedrijf u toestaat om geen aanvullende en/of optionele verzekeringen bij het autoverhuurbedrijf af te sluiten.

Deze uitsluitende voorwaarde leest als: als de auto wel aanvullend verzekerd is, je de kosten van (bijvoorbeeld) een eigen risico op je AMEX-verzekering niet vergoed krijgt?

Of betekent dit: ik huur een auto en wil geen aanvullende verzekeringen afsluiten en dat mag van de verhuurder. In het geval van schade betaalt mijn AMEX autohuurverzekering die tot een bedrag van 75k.

Of: autohuren en geen optionele verzekering voor verlaging van het eigen risico nemen en je bent zondermeer gedekt. Dat laatstem daar twijfel ik over van de voorwaarde lijk dit juist uit te sluiten.

Wat ik wil: mijn eigen risico niet verlagen tegen extra kosten en daar in het geval van een schade AMEX de autohuurverzekering voor gebruiken.

Wat is jullie reflectie?

13. Brunoweilo

Brunoweilo Blue Tier Premium Member

Leuk Bevonden:
    94
    Trofeepunten:
    28
    Sommige landen/huurbedrijven verplichten je om ook bij het desbetreffende huurbedrijf een (aanvullende) verzekering af te sluiten of zeggen dat het niet hoeft maar als je doet het alleen bij hen kan. De AMEX verzekering is dan dus niet van toepassing. Hij is alleen van toepassing als het huurbedrijf zegt "prima, dan je eigen verzekering".

Dan1 vindt dit leuk.
  14. JosEnrafNonius

JosEnrafNonius Blue Tier

Leuk Bevonden:
    166
    Trofeepunten:
    43
    afgelopen woensdag niet gesloten op Schiphol maar wachtlijst, nr 12...na 10 min nog nummer 12....(vlucht met TK naar Istanbul, E gate)

15. Neanderthaler

Neanderthaler Newbie

Leuk Bevonden:
    58
    Trofeepunten:
    18
    PP wordt in Europa/Noord-Amerika wel vaker geweigerd dan bijv. Zuid Amerika, Zuid-Oost Azië en het Midden-Oosten.

Dat is in ieder geval mijn ervaring.

In Delhi ben je kansloos vanwege de drukte, zelfs 02:00 's nachts! Er stonden wel 100 man buiten de lounge te wachten om erin te komen. Wat was dat een ervaring zeg...

Wat ik nooit heb meegemaakt is een weigering bij Privium. Kunnen ze je als privium-lid bij de lounge weigeren omdat het te vol zit vanwege leden of (nog erger) mensen met een eenmalige loungepas? Iemand ervaring hiermee?

16. appie

appie Blue Tier

Leuk Bevonden:
    61
    Trofeepunten:
    28
    Ik heb toch besloten om de 50.000 MR te nemen voor een upgrade naar platinum (nadat ik 12.500 retentie-offer vorige week had geregeld met 3 mnd dubbele punten).

Enig idee hoe lang het duurt voordat die 50.000 MR zijn bijgeschreven na besteding van 5000 euro?

17. Bijzonderetickets

Bijzonderetickets Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.446
    Trofeepunten:
    483
    Instant.

18. VinceG

VinceG Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.992
    Trofeepunten:
    273
    Als je dus de keus hebt dan hoef je het niet te nemen. En dan vergoed Amex die kosten mocht het nodig zijn.
    heb ik zelf al 2 keer mogen ondervinden en dat ging prima. de vraag is niet eens gesteld toen ik een declaratie tgv een schade indiende. Ik boek altijd met de laagste dekking en hoogste eigen risico.

Dan1 vindt dit leuk.
  19. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    492
    Trofeepunten:
    63
    Dank! Het gaat mij puur om het eigen risico, want de €75k dekking die de Amex autohuurverzekering biedt vind ik te laag voor schade-uitkeringen :)

VinceG vindt dit leuk.
  20. appie

appie Blue Tier

Leuk Bevonden:
    61
    Trofeepunten:
    28
    Deze week geüpgraded, maar moet eerst 5000e uitgeven voordat ik de 50k MR krijg.

Werkt deze truc?

- flexibel vliegticket 6000 euro kopen
    - wachten tot de MR incl bonus zijn bijgeschreven
    - vliegticket annuleren en 6000 euro terugkrijgen

ik weet dat de MR van de 6000e in tickets worden afgeschreven bij terugstorting, maar wat gebeurt er met de bonus-MR?

Deel Deze Pagina