American Express (Green Card, Gold Card, etc.)

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 15 jul 2014.

  1. ASM

    ASM Newbie

    Berichten:
    25
    Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    13
    Op papier lijkt het een heel proces, maar uiteindelijk valt het wel mee. Los van dat je een keer fysiek in de VS moet identificeren, is het struikelblok voor een US AmEx vaak het bewijs van je woonadres.

    Destijds heb ik een bank gevonden waar ik mijn aanvraag online kon indienen. Volgens de bevestigingsbrief van de bank moest ik alleen nog langskomen voor een ID check. Je paspoort een een tweede ID. Creditcard bijvoorbeeld.

    Op de dag van de afspraak bij de bank stond ik binnen 5 minuten weer buiten met een een geopende bankrekening. Belletje om mijn US AmEx aan te vragen duurde in totaal 30 minuten, inclusief een kleine 15 minuten wachten voor een 3-way call.
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  2. PeterD

    PeterD Blue Tier

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    149
    Trofeepunten:
    43
    Hoe zit dat met conversion rates? Of gebruik je met name je Nederlandse kaart en laat je je punten overschrijven?

    En mocht je het willen delen: welke bank heb je hiervoor gebruikt?
     
  3. ASM

    ASM Newbie

    Berichten:
    25
    Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    13
    Kaart zelf heeft geen FX fees. Elke maand maak ik via Wise geld over naar mijn Amerikaanse bankrekening. Punten die ik nog spaar via NL kaart gaan eens per jaar over.

    Het is een grote Amerikaanse bank :)
     
    Bijzonderetickets en PeterD vinden dit leuk.
  4. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    Ben al de hele ochtend bezig om een vlucht te boeken bij AirAsia met mijn AMEX. Nu is de website van AirAsia een drama (net als hun klantenservice chat die maar in cirkels blijft draaien), maar betalen met de kaart in euros lukt niet (kan mijn kaart niet invoeren). Als ik USD (of een andere valuta) kies, dan lukt dit wel, maar krijg ik de melding dat 'de betaling niet verwerkt kan worden'.

    Net met AMEX gebeld of het misschien aan die kant lag. Heel vreemd en voor mij niet prettig gesprek. Blijkt dat ze me meerdere KYC e-mails hebben gestuurd, die ik echter nooit heb ontvangen. Er zit nu echter een limiet op de kaart, wat vreemd is want ik heb e gewoon grote aankopen mee gedaan.

    Vervolgens noemt de medewerker alle data op dat de e-mails verstuurd zijn. Leuk, maar ik vertel je net dat ik die nooit heb ontvangen. "Maar we hebben ze toch echt verstuurd". Enigszins geirriteerd, omdat ik het gevoel krijg niet serieus genomen te worden gevraagd hoe we dit gaan oplossen (lijkt mij absurd dat ik dat moet doen, maar goed). Dat net gedaan en nu krijg ik binnen 15 dagen bericht, lees ik. Volgens de AMEX-medewerker zou de blokkade er dan weer af gaan, niet duidelijk of dit ook daadwerkelijk 15 dagen moet duren.

    Ik ga een klacht indienen over deze gang van zaken en over het telefoongesprek. Ik mag verwachten dat AMEX me een brief stuurt als ik tien keer niet reageer op zo'n verzoek en me in ieder geval per brief aanschrijft dat er een limiet op mijn kaart zit (waar ik tot op heden niets van gemerkt heb, totdat ik die vliegtickets wilde boeken. Straks kijken of boeken nu wel lukt.
     
  5. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.623
    Leuk Bevonden:
    2.458
    Trofeepunten:
    583
    Mocht je transacties worden geweigerd kun je het beste even met de fraude/nooddesk bellen. Dit is een ander telefoonnummer (020-5048196)

    Wel herkenbaar verhaal overigens, echter loopt de klachtenprocedure ook niet echt lekker. Een familielid van mij ligt al ruim 6 maanden overhoop met Amex maar antwoord geven homaar.
     
    Lifeasemiel en Dan1 vinden dit leuk.
  6. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63

    Dit nummer net gebeld, bedankt voor de tip! Helaas verwezen ze me weer door naar de Ledenservice. Dit keer wel een aardige medewerker en die zei dat er niets anders op zit dan te wachten. Kan tot 15 dagen duren, dus tot die tijd kan ik geen vliegtickets boeken/grote uitgaven doen. Wat een drama/rigoreus proces :mad: Snap dat dit van de overheid komt, maar ik heb die kaart nog geen halfjaar en heb al die gegevens al lang en breed doorgegeven bij de aanvraag. Om ze dan zo kort daarna nog een keer door te geven vind ik vreemd.
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  7. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.441
    Leuk Bevonden:
    3.402
    Trofeepunten:
    483
    Heb dit ook een keer gehad. Zat toen een aantal maanden in Indonesië en mijn hele account was toen opgeheven. Was wel handig met nog wat hotels te voldoen enzo. Heb het toen hoog op moeten spelen, maar de kaart was vrij snel weer actief.

    Denk dat ze maar moeten aantonen dat ze die e-mails verstuurd hebben. Een kaart blokkeren kun je niet zomaar zonder vooraankondiging doen.
     
  8. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    Bizar verhaal. Hoe heb je dat precies aangepakt? Wil wel weer de Ledenservice bellen, maar dan wil ik een manager spreken.

    Wat die eerste medewerker die ik sprak mij vertelde, was dat ze me 'meerdere e-mails' hebben verstuurd. Ik hoorde hem in zijn opsomming ook februari zeggen, maar in maart heb ik voor mijn gezin een reis naar Thailand betaald en dat was blijkbaar geen probleem. Het bevreemdt mij echt dat er dan niet een brief o.i.d. is gestuurd en nu mijn kaart af te knijpen (hij werkt nog wel, alleen significant lagere limiet).
     
    Neanderthaler vindt dit leuk.
  9. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.441
    Leuk Bevonden:
    3.402
    Trofeepunten:
    483
    Dat is dan wel een andere situatie inderdaad.

    Zou wel vragen of ze dit even willen bevestigen allemaal. Misschien nog eens via de chat navragen hoe het nu precies zit? Op welk tijdstip en naar welk email adres ze de berichten hebben gestuurd, etc. Want ze kunnen er wel voor kiezen om uitsluitend per email te communiceren, maar dan moeten ze wel kunnen aantonen dat ze dit gedaan hebben.
     
  10. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    Net een gesprek op de chat gehad en nogmaals mijn onvrede geuit. Kreeg het nummer van de credit afdeling. Die behandelen de KYC-verzoeken. Beetje teleurstellend dat ik dan als klant overal achter aan moet gaan zitten jagen, terwijl in mijn beleving de fout toch echt bij AMEX ligt. Toen ik aangaf dat ik mijn klacht wilde escaleren bij een manager, kreeg ik als reactie de link naar het klachtformulier met de opmerking dat de doorloop tijd tot 35 dagen kan zijn. Wat een topservice.
     
    Neanderthaler vindt dit leuk.
  11. Lifeasemiel

    Lifeasemiel Newbie

    Berichten:
    66
    Leuk Bevonden:
    52
    Trofeepunten:
    18
    Om eerlijk te zijn.. ik heb in de 5 jaar bij American Express 2x een klacht ingediend.

    Klacht 1 dat ik net lid was en alles per brief enkel was, kon de medewerker van de klachten afdeling niet rekenen en de collega van de ledenservice heeft haar collega gewoon uit zitten lachen een dag nadat ik belde over de afhandeling. (Hadden even 50K bonus punten vergeten… volgens de klachten afdeling zelf uitgegeven en niet opgelet)

    Klacht 2 dit jaar hadden ze de datum verkeerd op de brief gezet en dikke spelfouten in de brieven. Uiteindelijke oplossing was u krijgt 1 punt extra per euro..

    Nee…. De klachten afdeling heb ik ook niet hoog staan… sterkte voor het familie lid… 6 maanden pff..
     
    Neanderthaler en lloydje33 vinden dit leuk.
  12. Lifeasemiel

    Lifeasemiel Newbie

    Berichten:
    66
    Leuk Bevonden:
    52
    Trofeepunten:
    18
    Doe 1 week (5 a 6 werkdagen) na de klacht een avg verzoek om te kijken of het klopt wat Amex zegt. Je kan volledig dossier aanvragen incl ledenservice notities.

    Deze bevat ook uitgaande mails etc en dus ook die kyc mails indien ze verzonden zijn.

    2: De klachten afdeling wil nog wel eens datums aanpassen in hun voordeel, ze moeten volgens eigen procedure binnen 5 dagen ontvangst bevestiging sturen van de klacht.
     
    Laatst bewerkt: 3 mei 2023
    Dan1, Neanderthaler en Ruut vinden dit leuk.
  13. Neanderthaler

    Neanderthaler Newbie

    Berichten:
    69
    Leuk Bevonden:
    58
    Trofeepunten:
    18
    Als we toch aan het klagen zijn...

    Als je de website van Amex bezoekt, voornamelijk de platinum kaart website, dan denk je dat je een deugdelijk product afneemt bij een fatsoenlijke maatschappij.

    Maar realiteit is toch vaak somber...

    De zogenaamde 'exclusieve' voordelen zijn niet zo spectaculair als zij doen geloven.

    Ik hoop dat amex een concurrent krijgt op de NL'se markt. Ik denk dat MasterCard echt kan concurreren met Amex als ze hun black card uitbreiden met privium, unlimited PP + en een puntensysteem. De andere 'zogenaamde voordelen' van amex hoef ik verder echt niet. Maakt het product onnodig duur. Ik hoef namelijk echt geen dinertegoed! Kan het ergens anders aan besteden...

    Als Amex echt zijn klanten waardeert kan zij liever de verzekeringen onderbrengen bij een fatsoenlijke maatschappij als de ANWB. Maar dat zal natuurlijk veels te duur zijn voor ze...

    Zonder de retentieaanbod was ik dit jaar namelijk niet verder gegaan met ze.

    Ik reis zakelijk en privé veel, dus ik maak heel veel gebruik van privium en PP. Ik kan niet anders, ik ben anders immers meer geld kwijt als ik privium en PP (of loungebezoeken) apart aanschaf. Maar zodra er een goed alternatief komt, ben ik de eerste die vertrekt.

    En dat hele puntensysteem lijkt een piramidespel. Je moet mensen overhalen, want dan krijg je punten. Mensen met veel bereik, dus types met reisblogs of gladde praatjes, harken de punten binnen.

    Maar de doorsnee platinumhouder die nooit iemand iets wilt aansmeren (uit principes), ook omdat je weet dat je tante Gerda het niet nodig heeft, betaald wel indirect voor die punten van die reisblogger. Ik vind dat ze daarmee per direct moeten stoppen.

    Laat mensen enkel punten sparen door echt dat kaart te gebruiken, door echte keiharde euro's uit te geven. Meneer nr. 1 die €100k uitgeeft die kan jaarlijks 150k punten sparen. Maar iemand die maar €10k uitgeeft en net een paar vrienden een kaart aansmeert, kan zomaar meer punten verdienen dan meneer nr 1. Dat is natuurlijk beter voor Amex, maar dat is gewoon niet juist. Het loont dus meer om mensen te werven of om de 6 maanden down en upgraden. Kan je zo makkelijk 200.000 punten per jaar binnenharken. Een slimme amexxer moet beter geen zak uitgeven met dat kaart, maar iedereen en allemaal overtuigen hoe fantastisch die kaart wel niet is...

    Half jaar geleden kon je 80.000 punten krijgen per persoon die je een kaart aansmeerde. Daarvoor moet een lid die dat niet doet €53.000 voor uitgeven.

    Als je 3 mensen een kaart aansmeert, kan je zo op kosten van Amex twee retourtjes in business class naar New York mee boeken. Nou drie keer raden waar dat van betaald wordt?

    Financieel is de platinum voor de meeste mensen echter totaal niet interessant om heel eerlijk te zijn. Ik denk dat er genoeg bij zitten met zo een kaart die maar paar keer per jaar vliegen, aangesmeerd door een vriend of collega. En dan hopeloos sparen, terwijl het systeem tegen je gekeerd is. Haha.

    Shoot me if i'm wrong ;).

    Ik heb ook wel goede ervaringen hoor. Maar dat voor een andere keer :)
     
    arjen05, stefan_vdb, lloydje33 en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    Goed stuk, makes sense. Ikzelf ben vooral erg gekant tegen de feitelijke monopoliepositie die ICS op de Nederlandse markt heeft. Er zouden meer aanbieders moeten komen, want meer concurrentie is beter. Daarnaast is het ook ronduit belachelijk dat we überhaupt zulke strenge regels hebben rond kredieten en financiering kennen. En dat consumenten lastig worden gevallen met allerlei regeltjes rondom witwassen, omdat het niet lukt de echte boeven te pakken.

    Overigens zijn alle nieuwe ICS-kaarten zijn nu in feite, net als AMEX-kaarten, chargecards. Ze zijn actief bezig alle kaarten met gespreid betalen faciliteiten te killen. Of nee, anders gezegd: de nieuwe leennormen zijn zo onrealistisch streng dat heel veel klanten die probleemloos aan hun verplichtingen voldoen op papier ineens een risico zijn en hun kaart kwijtraken.
     
    stefan_vdb, lloydje33, Ruut en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Neanderthaler

    Neanderthaler Newbie

    Berichten:
    69
    Leuk Bevonden:
    58
    Trofeepunten:
    18
    Ik ben van huis uit zeer streng en conservatief opgevoed. Zo ook erg nuchter op gebied van geld en leningen. Dus ik ben van mening dat het een goede ontwikkeling is. We moeten toch echt uitkijken dat we in NL niet gaan veramerikaniseren op gebied van leningen en creditcards.

    Lenen is namelijk niet normaal. Dat doet het systeem je geloven, maar je kan prima ook zonder te lenen. Het leven is kwalitatief beter zonder leningen.
     
    Ruut en Dan1 vinden dit leuk.
  16. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    Ik ben juist voor zo min mogelijk bemoeienis door Vadertje Staat. Mensen zijn zelf verantwoordelijk voor hun handelen, zo ook op financieel vlak.

    De situatie die nu ontstaan is, is absurd. Telefoonabonnementen die bij het BKR worden geregistreerd en van invloed zijn op je leencapaciteit voor bijvoorbeeld een hypotheek. Of mensen die wel kunnen huren in de vrije sector, maar datzelfde maandbedrag niet kunnen krijgen als hypotheek. Allemaal gebaseerd op theoretische normen die door mensen achter een spreadsheet zijn bedacht en geen rekening houden met de werkelijkheid. Dat vind ik een verkeerde ontwikkeling en een grote beperking van vrijheid.

    Ik heb het hier niet over mensen die zich in problematische schulden storten, maar mensen met zeer goede banen met salarissen die ver boven modaal liggen die door dit rare systeem benadeeld worden. Ondertussen wil een organisatie als het BKR alleen maar meer meer meer data van mensen hun financiële zaken hebben (het is tenslotte hun bestaansrecht). Zeer slechte ontwikkeling waar ik tegen ben. Je krijgt daardoor juist situaties zoals in de VS of het VK waar je ‘kredietscore’ afhangt van allerlei sociaal-economische omstandigheden. Dat moeten we niet willen. Vrienden van mij in het VK wilden een huis kopen, maar hadden geen kredietscore omdat ze nooit iets geleend hadden. En konden dus geen lening krijgen (spreadsheet says no). Uiteindelijk hebben ze een PlayStation op afbetaling moeten kopen, kregen ze een goede kredietscore en daarna de hypotheek. Waanzin, zeg ik je ;)
     
    Javadest, BartF, Daan3 en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    Dat is een goede tip! Zo’n AVG verzoek, kan dat telefonisch of beter per papieren brief?

    Ontvangstbevestiging klacht heb ik al binnen :)

    Vannacht de ‘aankondiging betaling maandagrekening’ per e-mail gehad, dus het is mij een raadsel waarom die KYC-verzoeken nooit zijn aangekomen. Wat ik ook jammer vind, is dat ik nog geen evalautieverzoek binnen heb gekregen van mijn gesprek met de ledenservice. Dat eerste gesprek vraagt gewoon om 1 ster :D
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2023
  18. Lifeasemiel

    Lifeasemiel Newbie

    Berichten:
    66
    Leuk Bevonden:
    52
    Trofeepunten:
    18
    https://iforms.americanexpress.com/....do?cuid=gdprpref_nl_NL&evtsrc=link&evttype=0

    Hier kan dit! Online formulier. Te vinden via Privacy verklaring onderaan de American Express site> uw rechten

    Je krijgt allemaal keuzes, maar kan daarna ook in n veld aangeven of je alle data wil of specifieke. Ik heb gewoon aangeven toen notities ledenservice + uitgaande email/brieven.
     
    Dan1 vindt dit leuk.
  19. Neanderthaler

    Neanderthaler Newbie

    Berichten:
    69
    Leuk Bevonden:
    58
    Trofeepunten:
    18
    Ik ben het helemaal met je eens op gebied van BKR en hoe een hypotheek en huur wordt vastgesteld. Mensen kunnen een astronomische bedrag huren, maar voor datzelfde maandbedrag kopen kan niet.

    BKR is regelrecht een boevenmaatschappij. Ik snap niet waarom prive gegevens bij een private onderneming ondergebracht mogen worden.

    En inderdaad kredietscore opbouwen is de grootste waanzin ooit.

    Ik ben ook volledig voor vrijheid, maar een samenleving met veel schulden is niet gezond. Ook als de leeuwendeel gewoon een goede baan heeft en het kan betalen. Een kredietcrisis kan zomaar een tipping point zijn. Dan wil je niet opeens een incassobureau voor je deur hebben.

    Of het nou om boodschappen of brandstof gaat, dat zou ik ook hebben gekocht met de debit card. Dus dan gebruik ik de amex, die uitgaven moet je immers toch doen. Maar ik ga niet een nieuwe tv kopen, want ik betaal het wel af joh....

    Dat is het gevaar.

    Voor mijn reizen krijg ik vergoedingen vanuit werkgever, dat dekt de platinum kaart op het moment. Met de punten opbouw (buitenland en NL) en de retentieaanbod, is het een prima kaart. Ik doe dus altijd een + en - rekening, zodra de platinum kaart mij geld gaat kosten, zeg ik op. Heel simpel.

    Deze kaart wordt pas echt interessant als je rond of meer dan 50.000 euro ermee uitgeeft. Dan haal je er voldoende punten uit dat enigzins de kaartbijdrage evenaart. Dus als je toevallig een nieuwbouw huis hebt gekocht en je gaat je casco woning opbouwen, dan kan je bij de hornbach en ikea een ton aan punten sparen. Ben zelf handig dus bouw alles zelf (ik kan alleen niet stuccen en mooi afkitten). Ik heb in een korte periode van een paar maanden echt iets van 50.000 tot 60.000 euro uitgegeven. En dat heb ik niet met 1.5 punt per euro gedaan maar met 2.5 ;).

    Maar ik koop niet elk jaar een keuken...

    Met boodschappen en tanken ga je echt geen business class tickets mee sparen, dat kan ik je garanderen. Dan kan je liever nog je kaartbijdrage verbranden in de oven, heb je er meer uitgehaald dan met amex sparen...
     
    Dan1 vindt dit leuk.
  20. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    Dit is top! Super. Dank je wel. Volgende week invullen.
     

Deel Deze Pagina