Ik ben het helemaal met je eens op gebied van BKR en hoe een hypotheek en huur wordt vastgesteld. Mensen kunnen een astronomische bedrag huren, maar voor datzelfde maandbedrag kopen kan niet.
BKR is regelrecht een boevenmaatschappij. Ik snap niet waarom prive gegevens bij een private onderneming ondergebracht mogen worden.
En inderdaad kredietscore opbouwen is de grootste waanzin ooit.
Ik ben ook volledig voor vrijheid, maar een samenleving met veel schulden is niet gezond. Ook als de leeuwendeel gewoon een goede baan heeft en het kan betalen. Een kredietcrisis kan zomaar een tipping point zijn. Dan wil je niet opeens een incassobureau voor je deur hebben.
Of het nou om boodschappen of brandstof gaat, dat zou ik ook hebben gekocht met de debit card. Dus dan gebruik ik de amex, die uitgaven moet je immers toch doen. Maar ik ga niet een nieuwe tv kopen, want ik betaal het wel af joh....
Dat is het gevaar.
Voor mijn reizen krijg ik vergoedingen vanuit werkgever, dat dekt de platinum kaart op het moment. Met de punten opbouw (buitenland en NL) en de retentieaanbod, is het een prima kaart. Ik doe dus altijd een + en - rekening, zodra de platinum kaart mij geld gaat kosten, zeg ik op. Heel simpel.
Deze kaart wordt pas echt interessant als je rond of meer dan 50.000 euro ermee uitgeeft. Dan haal je er voldoende punten uit dat enigzins de kaartbijdrage evenaart. Dus als je toevallig een nieuwbouw huis hebt gekocht en je gaat je casco woning opbouwen, dan kan je bij de hornbach en ikea een ton aan punten sparen. Ben zelf handig dus bouw alles zelf (ik kan alleen niet stuccen en mooi afkitten). Ik heb in een korte periode van een paar maanden echt iets van 50.000 tot 60.000 euro uitgegeven. En dat heb ik niet met 1.5 punt per euro gedaan maar met 2.5
.
Maar ik koop niet elk jaar een keuken...
Met boodschappen en tanken ga je echt geen business class tickets mee sparen, dat kan ik je garanderen. Dan kan je liever nog je kaartbijdrage verbranden in de oven, heb je er meer uitgehaald dan met amex sparen...
Klik om te vergroten...