American Express (Green Card, Gold Card, etc.)

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 15 jul 2014.

  1. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63

    De B van BKR staat inderdaad voor Boevenorganisatie. Die club stinkt en moet drastisch aangepakt worden.

    Voor mijn zakelijke reizen heb ik een Amex corporate. Dan is het sparen voor punten een leuke bonus, waar ik niet veel voor hoef te doen anders dan reizen. Maar heel veel punten binnenharken is inderdaad lastig als je niet veel uitgeeft. Volg veel travel vloggers en de situatie die zij laten zien is op het vlak van betalen voor vliegtickets niet altijd reëel. Als je veel referrals hebt dan hark je de punten wel binnen. Maar dan moet je wel een groot bereik hebben en mensen die op je link willen klikken. Geldt ook voor al die travel hacks.

    Persoonlijk ben ik wel blij met mijn AMEX Platinum, maar ik vind wel dat je veel moet reizen om er echt wat aan te hebben. Als je dat niet doet dan is deze kaart misschien niet zo’n goede optie. Laat onverlet dat ik het gevoel heb dat AMEX draait op prehistorische IT. Bij ICS staan transacties near real time in je app, bij AMEX duurt dat soms dagen. En dat geintje wat ze me hebben geflikt met het verlagen van mijn limiet ihkv KYC is te zot voor woorden. Als je een kaart aanvraagt dan is alles zo gepiept, met dezelfde kredietinfo. Nu moet het ineens 15 dagen duren ‍♂️
     
  2. ErwinLansing

    ErwinLansing Silver Member

    Berichten:
    568
    Leuk Bevonden:
    1.117
    Trofeepunten:
    428
    *rant*

    Bah! Houd toch op. Misschien meer concurrentie, maar hier in Denemarken is totaal geen concurrentie! De monopoliepositie van "Dankort", zeg maar PINnen, is hier zo groot, dat zelfde MC en VISA bijna geen poot in de markt kunnen krijgen. Wel wat nieuwe wetten die concurrentie zouden moeten bevorderen, met als gevolg dat zowel Diners als AMEX met heel klein marktaandeel, zich geheel teruggetrokken hebben.

    Je kunt een "premium" mastercard krijgen van de bank (die hetzelfde is bij alle banken, ook hier geen concurrentie) met extra verzekeringen (die je goedkoper kunt krijgen bij je eigen verzekeraar) en misschien twee loungebezoeken per jaar en alleen op de luchthaven in Kopenhagen. Er is ook maar één mastercard over, waar je wat punten kan sparen, maar die heeft weinig waarde als je niet met SAS vliegt (voor andere reden). Kortom, door alle mogelijk gaatjes proberen te komen om toch nog een nederlandse amex te mogen, maar ja, dan wel weer ~2% wisselkosten als je hier lokaal betaalt, dus dat betaalt zich ook niet.

    Breek mijn bek niet open, maar ik zal toch nu ophouden. Wij zouden hier heel blij zijn met wat er in de lage landen te krijgen is.
     
    VinceG en Neanderthaler vinden dit leuk.
  3. kingdied

    kingdied Newbie

    Berichten:
    8
    Leuk Bevonden:
    3
    Trofeepunten:
    3
    Als je bij Amex je kaart annuleert en dan vervolgens na een paar maanden weer lid wordt, krijg je dan de XPs weer?
     
  4. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    Wel weer cool dat ze die kaart naar mij vernoemd hebben ;) Maar inderdaad. Drama zeg. Heb nu overigens ook Revolut en N26, juist om dat wisselkoersgedoe niet te hebben. Maar bij grote uitgaven denk ik dan wel weer: hier had ik ook veel MR-punten kunnen krijgen.
     
    ErwinLansing vindt dit leuk.
  5. Qcharted

    Qcharted Newbie

    Berichten:
    15
    Leuk Bevonden:
    9
    Trofeepunten:
    3

    Ik heb precies hetzelfde probleem sinds eergisteren. Wilde een auto huren, kaart geweigerd. Kreeg zowat een schuldgevoel aangesproken door de AMEX klantenservice dat ik mails gemist zou hebben… Een nieuwe mail hebben ze gestuurd tijdens het gesprek en deze kwam direct aan. Tegen mij is verteld dat de blokkade tussen de 24-48 uur opgeheven zou worden na het invullen van de gegevens. Ben hier zeker niet blij mee, ineens is je kaart gewoon niet bruikbaar. Nu maar hopen dat het ook binnen 48 uur opgelost is.
     
  6. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    Wat vervelend. Sterkt mij wel weer in het gevoel dat het een zooitje is, daar bij AMEX ten aanzien van dit proces. Dat toontje ook, dat je die mails gemist hebt. Meteen ervan uitgaan dat je de boel besodemieterd. En ondertussen wel gewoon netjes op tijd je rekeningen blijven betalen.

    Dat van die 28/48 uur is nieuwe info voor mij. Mij is 15 dagen max verteld. Maar hoe eerder hoe beter natuurlijk.

    *Net even mijn bestedingslimiet gecheckt, er zit nog steeds een 'lagere limiet' op :(
     
    Qcharted en Neanderthaler vinden dit leuk.
  7. Neanderthaler

    Neanderthaler Newbie

    Berichten:
    69
    Leuk Bevonden:
    58
    Trofeepunten:
    18
    Als amex je bestedingslimiet verlaagd, krijg je daar dan een mail/brief van thuis?

    Zit er niet op te wachten om hetzelfde mee te maken...

    Ik check dagelijk meermaals mijn mail, mijn mailbox is aan einde van de dag leeg omdat ik alles verwerk. Ik check ook de junkmail dagelijks. Dus kan het echt niet gemist hebben zeg maar.

    Ik krijg wel altijd de rekeningoverzicht via mail, aankondigin etc. Ik heb alle mailverkeer dus ook aanstaan...

    Ik snap ook niet waarom dat het een issue is om tijdelijk je limiet te verhogen voor een uitgave. Volgens mij, kan je ook, indien een uitgave boven je bestedingslimiet zit, eenmalig toestemming krijgen. Maar dan moet je wel binnen een bepaalde tijd snel betalen, of kunnen aantonen dat je het geld op je andere rekening heb staan zeg maar.

    Maar heb dat nooit hoeven doen...

    Ik ben het met Dan1 eens dat er een hoop ongeschikten werken voor Amex... En zeker ook brutale types!
     
  8. Neanderthaler

    Neanderthaler Newbie

    Berichten:
    69
    Leuk Bevonden:
    58
    Trofeepunten:
    18
    Ik snap je punt, dit is zeker beter dan niets. Ik wijs alleen wel de valkuilen van zo een kaart/systeem.

    Kijk amex is een zooitje, maar hun partners doen het goed, zoals privium en PP. Dat zijn goede services, en zeker elke cent waard als je vaak moet reizen. Het kan echt het verschil maken in je humeur, haha.

    Ik wil mensen op deze forum wijs maken, dat het niet altijd rooskleurig is als amex doet denken.

    Dus wat men doet met mijn mening is aan henzelf, maar ik voel me enigzins verantwoordelijk om ook de punten aan te geven waar ik me zorgen om maak. Zoals wervingsbonussen, die betalen de henkies die niet veel doen met de amexkaarten...

    Ik vlieg best veel met verschillende maatschappijen. Dus heb niet overal status, dus is privium best chill. Maar ik zou, zelfs als ik 1 keer per jaar zou vliegen, alsnog privium aanhouden. Het is soms echt niet te doen in die rijen op Schiphol en ik kan die kosten prima hebben, maar ik heb medelijden met de mensen die het minder hebben, maar toch vanwege een goed praatje (vanwege vrees voor het missen van die ene vlucht per jaar, de crisis op schiphol), dit zijn aangesmeerd voor de punten van een ander...

    Ik ben af en toe zuur, sorry daarvoor. De Hollandse kritiek hé...
     
    Ruut en ErwinLansing vinden dit leuk.
  9. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    Ik heb helemaal niets ontvangen... Ook geen brief. Moest er zelf achterkomen toen ik ze belde om te informeren of er soms een probleem was omdat vliegtuigtickets bij AirAsia boeken niet lukte. Je zou zeggen dat ze je juist een brief sturen in zo'n geval.
     
    Qcharted vindt dit leuk.
  10. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.933
    Leuk Bevonden:
    3.375
    Trofeepunten:
    508
    De clausule dat als je schade elders gedekt wordt, een verzekering niet geldt, staat in de meeste voorwaarden, zo ook bij ANWB:

    upload_2023-5-4_23-36-36.png

    Dus als het misleiding is, misleiden zowel de ANWB als Amex. Maar volgens mij wordt die soep iets minder heet gegeten dan die opgediend wordt, en staat die er met name in om enerzijds gedrag te sturen (claim het maar elders) en anderzijds dubbele claims te voorkomen. Je zou natuurlijk kunnen proberen een bagageclaim zowel bij de luchtvaartmaatschappij, als bij 3 verzekeraars in te dienen. Ik weet niet welke informatie er wordt uitgewisseld, maar voorkomen is beter dan genezen denken ze bij Amex volgens mij.

    Over misleiding gesproken @Menno ik ben erg geïnteresseerd in jouw Amex Gold aanbod voor een retourtje Barcelona zonder ticketprijzen, wanneer ik wil en met loungetoegang. Dat is geen misleiding toch?
    Ik wil graag met 4 personen die kant op van vrijdag 21 juli t/m 28 juli 2023 (deze vluchten) met KLM, bagage en loungetoegang.
    Het is voor ons geen probleem om per persoon een Amex te nemen, dus jij krijgt 40.000 punten. Kan ik je mijn emailadres dm'en om de tickets te sturen?

    upload_2023-5-4_23-52-54.png
     
    Godenzoon14, BartF, Daan3 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.933
    Leuk Bevonden:
    3.375
    Trofeepunten:
    508
    ...

    Interessante analyse, ik had veel meer regels uit je bijdrage kunnen quoten en onderschrijven. Het punten sparen is een business model dat erg interessant is. Daarom dat sommige airlines hun loyaliteitsprogramma als apart bedrijf hebben, danwel uitbreiden naar allerlei zaken die niets met vliegen te maken hebben, simpelweg omdat het geld opbrengt. Denk aan het oude Topbonus programma van AirBerlin, dat na het faillissement van de luchtvaartmaatschappij nog zelfstandig kon voortbestaan en verkocht is. En denk aan Flying Blue dat je punten laat sparen op of besteden aan zaken die in in de verste verte niets met vliegen te maken hebben, maar wel renderen. Gewoon business.

    Bij Amex is het echter zo dat als jij punten spaart, die op zichzelf al meteen zijn terugverdiend. En dat voegt nog een extra dimensie toe aan je bijdrage @Neanderthaler. Vanwege de ver bovengemiddelde transactiekosten op een Amexbetaling + een zware toeslag als je met een Nederlandse kaart in een andere valuta dan euro afrekent, betaal je die punten direct zelf. Als je iets betaalt met Amex waar je met pin had kunnen betalen, betaalt de winkel of het hotel die extra toeslag, en is het dus weer verdisconteerd in de prijs, net als je voorbeeld van de bloggers die punten krijgen. En als je buiten de eurozone betaalt, is het helemaal lachen gieren brullen voor Amex, want dan betaal je het zelf.

    Die maandbijdrage die je betaalt is eigenlijk totaal overbodig; Amex kan prima hun punten aan je uitkeren als je alleen maar ergens betaalt.

    Maar goed, we spelen het (piramide)spelletje allemaal graag mee en Amex heeft dan ook in 2022 een brutowinst van 52 miljard $ behaald. Dat is 429 USD per kaarthouder, hoger dan de gemiddelde jaarbijdrage. Dus al zou je de kaart gratis krijgen, letterlijk 0 euro betalen per jaar en wel alle voordelen krijgen, houdt Amex er nog steeds aan over. Zelfs in 2020, toen er amper gereisd werd, hielden ze onder de streep nog 36 miljard over. Hoe luidt dat spreekwoord ook alweer, tel uit je winst?
     
    Godenzoon14, BartF, Daan3 en 6 anderen vinden dit leuk.
  12. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.441
    Leuk Bevonden:
    3.402
    Trofeepunten:
    483
    Het gaat wel wat ver om hier een bedrijf/stichting een Boevenorganisatie te noemen en te vermelden dat de club stinkt zonder daar ook maar een enkel argument bij te geven. Een mening is sterker als je deze kunt beargumenteren. Nu biedt het echt nul toegevoegde waarde en is het slechts onnodig beledigend. Dat maakt dit forum ook niet sterker.
     
    Peter02, Godenzoon14, VinceG en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    Dank voor je reactie. Ik wil dit best wel wat verder onderbouwen, hoor. Er zijn genoeg artikelen in de media te vinden waarin het BKR zelf aangeeft dat ze graag meer data van mensen willen hebben. Recent nog de studieleningen, daar kwam ontzettend veel pushback op en terecht. Het plan gaat gelukkig niet door. Verder wilde BKR in hun datahinger ook hypotheken van burgers registreren en die data proactief delen met andere kredietverstrekkers als sprake is van een betalingsachterstand. Daarnaast zijn er ook genoeg artikelen te vinden in de media, waarin buitenproportionele situaties zijn te vinden van mensen die een telefoonrekening niet konden betalen en vervolgens geen hypotheek meer kunnen krijgen voor de komende jaren dat ze een A-melding hebben en dan nog vijf jaar na een H-melding. Als je eenmaal in de BKR-molen zit, dan kom je daar heel lastig uit.

    BKR zelf zegt: wij registeren alleen maar, de financiële instelling bepaald. Dat is natuurlijk makkelijk zeggen, want ze weten dondersgoed dat een burger met een BKR-melding zo goed als kansloos is bij het aanvragen van een financiering. Tot slot is er dan nog de kritiek geweest dat BKR mensen liet betalen voor het opvragen van hun eigen data. Voor iedere registratie of toetsing ontvangt het BKR bovendien een vergoeding. Meer data is meer toetsing en registratie is meer vergoeding. Daarmee zijn data voor het BKR een verdienmodel geworden en is BKR niets meer dan een datahandelaar. Als je terug in de tijd gaat naar 1965 en het doel waarvoor het BKR is opgericht, dan kun je concluderen dat het BKR veel meer doet dan dan. En geld verdient aan data. Dat vind ik verkeerd, in alle opzichten. Waarbij 'boevenorganisatie' een door mij gebezigde metafoor is die ik in dat licht volkomen terecht vind. Het gaat hier om een particuliere stichting die zeer diep ingrijpt in het persoonlijke leven van mensen. Dat vind ik uiterst ongewenst.

    is dit de onderbouwing die je zocht?
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2023
    stefan_vdb, Neanderthaler en Ruut vinden dit leuk.
  14. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    Bij de ANWB mag je gewoon meerdere keren in 12 maanden een claim indienen hoor ;) Eens met betrekking tot de clausule, maar in het geval ligt dat toch echt anders: zij verwachten dat je primair elders bent verzekerd voor datgeen wat je claimt en de verzekering op de AMEX gebruikt als supplement. Dat is wat zij zelf zeggen. ANWB heb ik nog niet kunnen betrappen op de opmekring: u heeft bij ons een reisverzekering, maar wij verwachten wel dat u ergens anders verzekerd bent en ons alleen gebruikt voor de aanvullende uitkeringen. Daar zit voor mij het verschil.
     
    Neanderthaler vindt dit leuk.
  15. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.441
    Leuk Bevonden:
    3.402
    Trofeepunten:
    483
    Nee, je mist mijn punt. Het gaat me om de bewoording boevenclub.

    Dat gezegd hebbende, en dan stel ik voor dat we weer o.t. gaan: zoals veel organisaties valt ook op BKR het nodige aan te merken. Het is dus ook prima dat op een dergelijke club commentaar komt vanuit diverse hoeken. Maar graag wel met feiten.

    Ben zelf betrokken geweest bij de nodige juridische & minnelijke procedures rondom BKR registraties. Daarbij kon je veel vinden van de schuldenaar en/of de financiële dienstverlener, maar aan BKR lag het niet. In de media krijg je vaak maar een deel van het verhaal mee. Lees vooral gewoon uitspraken en arresten en dan kun je zien dat de zaak vaak wat meer haken en ogen heeft. Vooral als je er voor kiest om termen als een "Boevenorganisatie" te gebruiken.

    Tot slot: gelukkig maar dat er tegenwoordig veel jurisprudentie is op het gebied van BKR, want vaak is een gang naar de rechter helemaal niet nodig. Een bij BKR aangesloten partij kan dan zelf de afweging maken. Besef daarnaast dat zonder BKR (of waardig alternatief) krediet verlening waarschijnlijk nog ingewikkelder was. Volgens mij wil jij dit nu juist niet.
     
  16. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    Als je betrokken bent geweest bij minnelijke schikkingen inzake BKR, dan ben je ongetwijfeld op de hoogte dat er naast berichten in de media ook vele belangenorganisaties zich negatief hebben uitgelaten over BKR. Ik heb je mijn onderbouwing gegeven. Jouw reactie is dat ik met feiten moet komen. Blijkbaar hebben al die belangenorganisaties ook onvoldoende feiten aangedragen en de media die dit onderzocht hebben ook niet goed hun werk gedaan. Dat is nogal een constatering. Mijn onderbouwing ga ik niet nogmaals herhalen. Ik heb mijn punt gemaakt. We gaan het hier simpelweg niet over eens worden en dat is natuurlijk helemaal prima.
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2023
    stefan_vdb, Neanderthaler en Ruut vinden dit leuk.
  17. solofarie

    solofarie Blue Tier

    Berichten:
    69
    Leuk Bevonden:
    103
    Trofeepunten:
    33
    Ik lees hier (gelukkig) vergelijkbare reacties. Gisteren aangekomen in Singapore, kaart bij het hotel meteen geweigerd. Blijkt er een KYC check open te staan waarvoor ik schijnbaar al 4 keer gewaarschuwd ben. Meneer aan de telefoon geeft aan dat ze geen invloed kunnen uitoefenen op de verwerkingsperiode van 15 dagen. Wat een klote streek van een kaart met zo'n exorbitante maandelijkse bijdrage.
     
  18. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63

    ‘Fijn’, dat het niet aan mij ligt en om ook andere ervaringen te lezen die hetzelfde probleem hebben. Buitengewoon vervelend dat jij hier ook door benadeeld bent en dat AMEX hier zo klantonvriendelijkheid mee omgaat. Hun KYC-proces is niet op orde en ik vind niet onacceptabel dat ze dat probleem neerleggen bij hun kaarthouders. Ik heb er een hard hoofd in dat deze beperking op mijn kaart er binnen 24-48 weer af is, zoals ik hier ook las bij een ander forumlid.
     
    solofarie vindt dit leuk.
  19. solofarie

    solofarie Blue Tier

    Berichten:
    69
    Leuk Bevonden:
    103
    Trofeepunten:
    33
    Ik heb nog even teruggebeld en het blijft een wellus-nietus discussie met de platinum klantenservice. Zij zeggen 100% zeker te weten dat wij tijdig meermaals geïnformeerd zijn en leggen de schuld dus bij ons. Een toezegging van 24-48u wou de klantenservicemedewerker niet aan beginnen, het was volgens haar echt 15 dagen. Straks dus een hele maand contributie betaald voor niks..
     
    Neanderthaler en Dan1 vinden dit leuk.
  20. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    Ik ben het pertinent oneens met dat standpunt. Laat AMEX maar aantonen dat ze die mails verstuurd hebben. Als ze overgaan tot blokkade of beperking van limieten, dan verwacht ik een brief. Dan hebben ze daarna een punt als wij nog steeds niet reageren. En daarbij: waarom zouden wel consequent en netjes onder rekeningoverzichten betalen en dan vervolgens niet reageren op KYC?

    Je opmerking over de kaartbijdrage triggered mij. Want waarom zou ik inderdaad betalen als ik mijn kaart niet kan gebruiken? Ondertussen zie ik ticketprijzen fluctueren en kan ik niet boeken (ik wil namelijk met mijn AMEX platinum betalen). Ik ga dit argument ook inzetten voor mijn klacht.

    *Net weer gecheckt: mijn limiet zit er nog steeds op. Ik ben zo laag gegaan als €250. En inmiddels heb ik te vaak de limiet gecheckt en mag ik weer tot morgen wachten :mad:
     
    Neanderthaler vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina